۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۲۸۹۳۲
چند خبر از فلسطین؛

حملات نظامیان صهیونیست به کرانه باختری و درگیری با فلسطینیان

نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی شب گذشته و بامداد امروز به بخش های مختلف کرانه باختری حمله کردند.
نظامیان صهیونیست

اشغالگران صهیونیست به شهرهای جنین، طولکرم، بیت لحم و قدس حمله کرده و به خانه های فلسطینیان یورش برده و با فلسطینیان درگیر شدند.

ارتش اسرائیل در جریان این حملات 17 فلسطینی را اسیر کرد.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین عملیات قدس را محکوم کرد

 محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین عملیات سلحشورانه قدس را محکوم کرد.

نبیل ابوردینه سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان گفت که موضع عباس در قبال این عملیات ها مشخص است، او همواره اینگونه عملیات ها را محکوم می کند.

این عملیات روز سه شنبه گذشته در شهر قدس به اجرا درآمد و در پی آن 3 نظامی اسرائیلی به هلاکت رسیدند و مجری عملیات نیز به شهادت رسید.

کاریکاتوریست فلسطینی برنده ششمین جشنواره کاریکاتور فرانسه شد

محمد سباعنه کاریکاتوریست معروف فلسطینی برنده ششمین جشنواره کاریکاتور "استاک" فرانسه شد. 

این جشنواره در شهر مارسیل فرانسه برگزار شد که نزدیک به 50 هنرمند شاخص حوزه کاریکاتور جهان در آن شرکت کرده بودند، مدیریت این جشنواره از محمد سباعنه به عنوان مهمان افتخاری دعوت کرده بود.

این هنرمند فلسطینی صاحب کتابی به نام "سیاه و سفید" است که در آن رنج و محنت ها و گرفتارهای ملت فلسطین را به تصویر کشیده است.

لازم به ذکر است که در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی برگزار شده بود که سباعنه 30 اثر هنری خود را در آن به نمایش گذاشته بود.

رژیم صهیونیستی گذرگاه های نوار غزه را بستند

نیروهای ارتش رژیم اشغالگر قدس از شب گذشته کرانه باختری را به محاصره کامل خود درآورده و گذرگاه های نوار غزه را بستند.

این اقدام به مناسبت فرارسیدن عید یهودی "غفران" صورت می گیرد.

این منابع افزودند: این اقدامات تا بامداد روز یکشنبه آینده ادامه خواهد داشت. 

تصمیم راهبردی در زمینه آشتی ملی بازگشت پذیر نیست

یحیی سنوار در جریان نشستی که جنبش حماس در هتل "کومودور" شهر غزه با جوانان فرهیخته فلسطینی برگزار کرد، خاطر نشان ساخت که جنبش حماس قوی و یکپارچه است و از همین رو، امتیازات بزرگی را در پرونده آشتی ملی داد و به این راه ادامه می دهد و معتقد است که باید از محدوده حساب و کتاب های حزبی فراتر برویم.

سنوار در این نشست به تشریح رویکرد آتی جنبش حماس که بیشتر مبتنی بر تحقق آشتی ملی است پرداخت و سپس به مدت 4 ساعت به سوال و جواب های جوانان فلسطینی پاسخ داد.

رییس دفتر سیاسی حماس در غزه در موضوع آشتی ملی تصریح کرد که این جنبش امتیازات بسیار بزرگی را برای به نتیجه رسیدن آشتی ملی واگذار کرده است و به این روند ادامه خواهد داد تا یا زمینه پایان شکاف داخلی فراهم گردد و یا زمینه آشتی ملی مهیا شود و پس از آن بتوان به پروژه ملی آزادی خواهی در فلسطین سر و سامان داد.

وی از تمامی اقشار ملت فلسطین خواست که با درایت و قدرت عمل کنند و جوانان هم به تحقق آشتی ملی کمک کنند.

سنوار روابط حماس با مصر را خوب توصیف کرد و گفت:«ایفای نقش جدی مصر در پرونده آشتی ملی یکی از عوامل موفقیت آن بود و این کشور هیچ طرح و شرطی را برای اتمام آشتی ملی وضع نکرده بود.

وی افزود: جنبش حماس سعی در حل و فصل اختلافات و مشکلات خود در سطح ملی و تمرکز بر روی پروژه ملی فلسطین را دارد و به هیچ کس یا طرفی اجازه مانع تراشی بر سر راه آشتی ملی را نخواهد داد، بلکه برای گسترش روابط خود با تمامی گروه های  فلسطینی به منظور تدوین پروژه ملی مشترک تلاش می کند.

سنوار با تاکید بر افزایش قدرت حماس به منظور تحقق رویای ملت فلسطین در زمینه آزادی خواهی و نه "حکومت بر غزه"، اعلام کرد که هدف از اعلام انحلال کمیته اداری غزه قبل از سخنرانی محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این بود که وی با قدرت پشت تریبون مجمع عمومی حاضر شود و هر چند که حماس اختلافاتی با وی دارد، اما ترجیح می دهد که او با قدرت در برابر جهانیان ظاهر شود.

زندگی شهروندان فلسطینی در نوار غزه

یحیی سنوار در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که «عمق بحران انسانی حاکم بر نوار غزه، مشکل مهم و خطرناکی است که اهمیتش کمتر از پروژه سیاسی نیست و نیازهای ملت ما باعث نگرانی و ناراحتی شدید ما شده است.»

وی افزود: این وظیفه حماس است که از ملتی که رویای آزادی و حق بازگشت را دنبال می کند، حمایت و برای حل مشکلات آن تلاش کند و در این راه، ما تمامی راه ها را امتحان کرده و امتحان خواهیم کرد تا شرایط زندگی شرافتمندانه را برای مردم غزه فراهم کنیم.

سنوار با اشاره به اینکه جنبش حماس با درک وضعیت کنونی، همواره سعی در حل اختلافات خود با طرف های دیگر داشته است، تاکید کرد که حماس حاضر نیست به قیمت جان باختن حتی یک کودک فلسطینی به حکومتش ادامه دهد. وی افزود:«من برای پروژه آزادی خواهی ملی احساس خطر می کنم؛ چرا که مردم وقتی در حالت فقر و ناامیدی به سر ببرند، امیدشان به همه چیز را از دست می دهند.»

مساله فلسطین و فعالیت های مقاومتی

رییس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه در واکنش به اوضاع حاکم بر نوار غزه هم اظهار داشت که «مساله فلسطین در بحران واقعی به سر می برد که شاید بزرگترین بحران حاکم بر آن به خصوص در وضعیت منطقه ای و بین المللی کنونی کشورهای عربی باشد.

وی در عین حال، روابط حماس با دیگر گروه های فلسطینی را خوب توصیف کرد و گفت این روابط شاهد پیشرفت های جدی بوده است و ما امروز همکاری های سیاسی، امنیتی و نظامی عالی با هم داریم.

سنوار درباره نبرد با رژیم صهیونیستی و آغاز جنگ جدید هم گفت که «ما سعی در ورود به عرصه جنگ جدید را نداریم و می خواهیم از آن دور باشیم و در صورتی که جنگ جدیدی روی دهد، جنگی تاریخی در مسیر منازعه عربی ـ صهیونیستی خواهد بود و گردان های قسام و دیگر گروه های مقاومتی هیبت دشمن صهیونیستی را خواهند شکست.

وی افزود:«ما قدرت نظامی بسیار بالایی داریم؛ هر چند که قابل مقایسه با تجهیزات نظامی دشمن صهیونیستی نیست، اما گردان های قسام می تواند تنها در عرض 51 دقیقه به اندازه تمامی موشک هایی که در جریان جنگ 51 روزه به سمت تل آویو شلیک کرده بود، عملیات موشکی انجام دهد.»

سنوار در پایان از تلاش حماس برای گسترش روابط خود با تمامی کشورهای منطقه که می توانند به پایداری ملت فلسطین و تقویت پروژه ملی آزادی خواهی آن کمک کنند، خبر داد و گفت ما جنبش آزادی خواه ملی هستیم و مشکلی برای برقراری روابط با هیچ کشوری؛ به جز رژیم صهیونیستی نداریم.
حضور یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در قالب هیات اعزامی این جنبش به مسکو ـ پایتخت روسیه ـ باعث خشم و ناراحتی رژیم صهیونیستی شده است و این رژیم رسما مراتب اعتراض خود را به روسیه اعلام کرده است.

انتقاد شدید رژیم صهیونیستی از سفر یکی از رهبران حماس به روسیه

زئیف الکین وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی در جریان دیدار روز گذشته اش با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مسکو به وی اعلام کرد که به حضور پذیرفتن (صالح) عاروری از سوی مسکو، برای اسرائیل غیر قابل قبول است.

هیاتی از جنبش حماس به ریاست موسی ابو مرزوق نایب رییس دفتر سیاسی حما در تاریخ 19 سپتامبر جاری برای دیدار و گفتگو با مسئولان روس به مسکو سفر کرده بود و در جریان این دیدار با مسئولان روس از جمله "میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر خارجه روسیه در امور خاورمیانه دیدار کرد.

هاآرتص اعلام کرده است عاروری که از اسرای آزاده فلسطینی است و در سال 2007 از زندان های صهیونیستی آزاد شد، طی سال های اخیر به یکی از رهبران برجسته گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس تبدیل شده است و الان مسئول طراحی عملیات های مقاومت در کرانه باختری است.

وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی در گفت وگو با سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است که «اسرائیل و روسیه از سال ها قبل درباره برقراری روابط میان مسکو و حماس اختلاف نظر دارند، اما این حادثه خطرناک و فوق العاده بود.»

هاآرتص خاطر نشان کرده است که زئیف الکین در این دیدار سندی را که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره نقش عاروری در عملیات های ضد صهیونیستی تهیه کرده بود، به لاوروف تحویل  داده است.

سفر خاخام یهودی آمریکایی به بحرین

مارک شنایر خاخام معبد یهودی شهر هامپتون آمریکا در راس هیاتی یهودی در آغاز سال آینده راهی بحرین می شود.

روزنامه عبری زبان "جروزالیم پست" ضمن اشاره به این مطلب، افزود: این سفر بنا به دعوت رسمی حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین صورت می گیرد.

این منبع خاطرنشان ساخت: این هیات اولین هیات یهودی است که به یک کشور عربی حوزه خلیج فارس سفر می کند.

این منبع تصریح کرد که قرار است هیات مذکور از بحرین راهی فلسطین اشغالی شود.

شهرک های صهیونیست نشین برچیده نخواهند شد

بنیامین نتانیاهو در جریان مراسمی که به مناسبت 50 امین سالروز آغاز شهرک سازی در کرانه باختری، بلندی های اشغالی جولان و غور اردن ترتیب داده شده بود، مدعی شد که هیچ کدام از شهرک های صهیونیست نشین برچیده نخواهند شد.

 نتانیاهو تصریح کرد که «ما شهرک سازی های افتخار آمیزی را در یهودا و سامرا آغاز کردیم و با احاس مسئولیت و تدبیر و پایداری، آنرا حفظ و تقویت خواهیم کرد.»

وی افزود:«دوستان عزیز، شهرک سازی همان قدر که برای شما مهم است، برای من هم حائز اهمیت است و در نتیجه قبل از هر چیز باید به صراحت بگویم: در آینده هیچ شهرک صهیونیست نشینی در سرزمین اسرائیل برچیده نخواهد شد.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد که برچیدن شهرک های صهیونیست نشین، راه برقراری صلح نیست؛ چرا که عقب نشینی "اسرائیل" از اراضی تحت اشغالش اشتباهی بود که نتیجه ای جز "تروریسم" و ساخت موشک به دنبال نداشت.

نتانیاهو همچنین نسبت به آنچه که "اسلام تندرو" نامید، هشدار داد و گفت این پدیده همه جا را تبدیل به خرابی و معدن خشونت و کشتار کرده است و از همین رو، اجازه نخواهیم داد که هیچ سرزمینی در معرض خطر قرار گیرد.

اردوغان تهدید کرد که عادی سازی روابط با این رژیم را متوقف می کند

 رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پس از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق تاکید کرد که اگر رژیم صهیونیستی در حمایت های خود از استقلال کردها تجدید نظر نکند، ترکیه هیچ گامی در جهت عادی سازی روابط با این رژیم برنمی دارد.

اردوغان تصریح کرد: وقتی کردستان عراق را تحریم کردیم و هیچ منبع رزق و روزی برای آنان باقی نماند، آن وقت خواهند دید که اسرائیل چه کاری برای آنان خواهد کرد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دو هفته پیش اعلام کرد که این رژیم از استقلال کرستان عراق حمایت می کند. او قبلا نیز در جولای 2014 از استقلال کردها اعلام حمایت کرده بود.

همچنین شیمون پرز رییس سابق رژیم صهیونیستی و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ کنونی از جمله شخصیت های اسرائیلی هستند که از کردها اعلام حمایت کرده اند. ایلیت شاکید وزیر به اصطلاح دادگستری رژیم صهیونیستی نیز تشکیل کشور کردستان را به مصلحت اسرائیل و آمریکا دانسته است.

برگزاری مانور نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای لبنان

ارتش رژیم صهیونیستی امروز مانور نظامی گسترده ای را در نزدیکی مرزهای لبنان برگزار خواهد کرد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اظهار داشت که هدف از این مانور از قبل برنامه ریزی شده، سنجش میزان آمادگی نیروها در شرایط اضطراری است.

لازم به ذکر است که ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا مانور نظامی گسترده ای را به مدت 11 روز در نزدیکی مرزهای لبنان و سوریه برگزار کرد.

یک وزیر صهیونیست خواستار لغو امتیازات اعطا شده به تشکیلات خودگردان فلسطین شد

زئیف الکین در واکنش به پذیرش درخواست تشکیلات خودگردان برای عضویت فلسطین در پلیس بین الملل "اینترپل" تصریح کرد که «باید مجوزهای تردد مخصوص مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین را لغو کرد.

الکین دلیل این درخواست خود را تبلیغات تشکیلات خودگردان علیه رژیم صهیونیستی در سراسر جهان و در عین حال، استفاده آن از اقدامات حسن نیت تل آویو اعلام کرد.

گفتنی است که اینترپل روز گذشته با 74 رای موافق با عضویت فلسطین در این نهاد موافقت کرد؛ هر چند که رژیم صهیونیستی و آمریکا سعی در ممانعت از برگزاری این رای گیری را داشتند. 

شهرک سازی های رژیم صهیونیستی به صورت موقت محدود می شود

بنیامین نتانیاهو در جریان دیدار با سران شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری تصریح کرد که تل آویو باید به تعهدات خود پایبند باشد تا طرف آمریکایی هیچ بیانیه ای در محکومیت شهرک سازی ها صادر نکند.

وی افزود موفق شده است دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و دولت وی را متقاعد کند که هیچ تبعیضی میان مجموعه های صهیونیست نشین و شهرک های صهیونیستی جدا افتاده نگذارد.

نتانیاهو بار دیگر  متعهد به احداث 300 واحد مسکونی در بیت ایل شد و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق در آینده نزدیک به وقوع بپیوندد.

ابراز نگرانی رییس رژیم صهیونیستی نسبت به هشدار سازمان ملل به شرکت های فعال در زمینه شهرک سازی

شورای حقوق بشر سازمان ملل به 150 شرکت فعال در شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری و دیگر اراضی اشغالی فلسطین هشدار داد که در صورت ادامه فعالیت در این شهرک ها، در لیست سیاه این سازمان قرار خواهند گرفت.

ریولین در تماس تلفنی با رهبران سازمان های یهودی در آمریکا گفت:« ما نسبت به هشدار شورای حقوق بشر سازمان ملل به 50 شهرک فعال در شهرک های یهودی کرانه باختری به شدت نگران هستیم.»

وی خاطرنشان ساخت که این لیست به شرکت های آمریکایی و اسرائیلی فعال در شهرک های یهودی لطمه می زند.

سلاح مقاومت خارج از تمامی توافقنامه ها است

خلیل حیه عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در برنامه "بدون مرز" در شبکه ماهواره ای الجزیره تصریح کرد که سلاح مقاومت خارج از تمامی توافقنامه ها است و هیچ گفت وگویی بر سر آن در قاهره انجام نشده است.

حیه تاکید کرد که مقاومت به مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی تا آزادسازی این سرزمین ادامه می دهد. وی اشاره کرد که مقاومت و بازپس گیری حقوق سلب شده ملت فلسطین از این طریق طبق تمامی قوانین بین المللی حق مسلم حماس است.

وی اظهار داشت که شکست پروژه سازش با رژیم صهیونیستی ما را به سمت وحدت بر سر یک استراتژی جدید فرامی خواند.

این رهبر حماس در رابطه با موضوع دودستگی و اختلافات داخلی هم گفت که جنبش حماس با جدیت تمام قدم در مسیر تحقق آشتی ملی گذاشته و به هیچ وجه از آن عقب نخواهد نشست.

خلیل حیه ضمن استقبال از تصمیم دولت وفاق ملی برای حضور در غزه به منظور به عهده گرفتن مسئولیت های خود، تاکید کرد که حماس زمینه های لازم برای فعالیت دولت در غزه را فراهم می کند.

حیه اشاره کرد که تمامی ادارات دولتی آماده استقبال از دولت وفاق ملی برای اداره امور این باریکه هستند و ما نیز آماده هر تلاش و اقدامی در جهت پایان دادن به اختلافات داخلی هستیم.

وی در رابطه با موضع حماس در خصوص رابطه با محمد دحلان از رهبران فتح در پرتو آخرین تحولات آشتی ملی نیز گفت که رابطه با دحلان جایگزین رابطه با جنبش فتح نیست و ما در امور داخلی جنبش فتح دخالت نمی کنیم و امیدواریم این اختلافات از طریق گفتگو حل و فصل شود.

حیه خواستار حمایت تمامی طرف ها از ملت فلسطین شد و تاکید کرد که ما در پی تقویت روابط با تمامی طرف ها هستیم.

خلیل حیه خواستار تداوم پروژه های قطر، ترکیه، امارات و دیگر کشورهای اسلامی و عربی شد.

وی در پایان اظهار داشت که حماس هرگز در امور داخلی هیچ کشوری و یا حتی روابط فی مابین کشورها دخالت نخواهد کرد./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات