۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۲۹۱۰۸

سوگواری مسلمانان جنوب شرق آسیا در شب تاسوعای حسینی

مراسم عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) با حضور گسترده ایرانیان مقیم و دوستداران اهل بیت (ع) در مساجد، حسینیه ها و تکایای کشورهای جنوب شرق آسیا برگزار شد.
عزاداری در جنوب شرق آسیا

به گزارش خبرگزاری رسا، شب گذشته مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور گسترده ایرانیان مقیم و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در مساجد، حسینیه ها و تکایای کشورهای جنوب شرق آسیا برگزار شد.

این مراسم در حسینیه ها، مساجد و تکایای مذهبی و یا رایزنی های فرهنگی در کشورهای مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین، ویتنام، استرالیا، نیوزیلند و بسیاری دیگر از کشورهای این منطقه با حضور پرشوردلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد.

این مراسم در کوالالامپور با حضوردهها نفر از ایرانیان و شیعیان مقیم مالزی، در مرکز فرهنگی  امی سی ای  برگزار شد.

حجت الاسلام  محمدرضا حاتم پوری  سخنران این مراسم در سخنانی یکی از راههای خداشناسی را از مسیر خودشناسی دانست و گفت: انسان از میلیون ها نعمت در بدن خود برخوردار است که حتی شکر یکی از آنها را نمی تواند انجام دهد.

وی با بیان اینکه   انسان با توبه از گناهان انجام شده خود را به سمت آدمیت سوق می یابد  با ذکرفرمایشی ازحضرت امیرالمومنین(ع) تاکید کرد که شیطان با تمام قوا به جنگ انسان آمده و انسان هم باید در این کارزار با تمام قوا با او بجنگد.

وی توبه را دری به سوی پروردگار دانست که تا پیش ازمرگ به روی انسان باز است و افزود : خداند راه بازگشت را همواره به روی انسان بازگذاشته است و بنده نباید این فرصت را از دست دهد و توبه از گناهان را به زمان دیگری که مرگ ممکن است آن را شکار کند،واگذار نماید.

وی تاکید کرد:  حربن یزید ریاحی  که درمقابل امام حسین (ع) قرار داشت با توبه توانست در زمره یاران با وفا و شهید وی در آید.

حجت الاسلام حاتم پوری با برشمردن عواملی که سبب جلوگیری از توبه گناهان از سوی انسان می شود، نافرمانی از پدر و مادر را یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار دراین مسیر دانست.

وی با اشاره به آیات و روایات اسلامی در این زمینه گفت: رسیدگی به پدر و مادر و رعایت احترام و حقوق آنها در زنده بودن و یا در فوت آنها را یکی از مهمترین راههای توفیق انسان در دنیا و آخرت است.

حاتم پوری  اصرار بر گناه، حقیرشمردن آن، شاد شدن برگناه و اظهار معصیت   را از جمله عوامل مهم تاریکی دل و گمراهی انسان دانست و گفت که درمنابع دینی این اعمال در ردیف بدترین کارها محسوب می شود و از این رو همه انسان ها که در قبال آنها مصون نیستند، نیاز به نصیحت و موعظه مستمردارند.

وی با بیان اینکه اصل توبه  پشیمانی است، به نقل از یکی از علمای اسلام گفت که اشکی که بر امام حسین (ع) ریخته می شود نشانه پذیرش توبه انسان به درگاه الهی است و انسان باید قدر این نعمت را بداند.

حاتم پوری با بیان اینکه یاران و همراهان امام حسین(ع) غرق در خدا بودند گفت که به همین دلیل تک تک آنها رنج ومصیبت ها را با شوری وصف ناپذیر درحادثه خونین کربلا پذیرفتند.

دراین مراسم، همچنین خلیل خانی زاد از مداحان اهل بیت(ع) اعزامی از ایران با نوحه خوانی و مرثیه سرایی به ذکر مصائب و مجاهدت های حضرت ابوالفضل العباس(ع)، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای وی پرداخت و سوگواران حسینی حاضر در مراسم نیز با شوری بی وصف به سینه زنی پرداخته و در عزای شهیدان کربلا اشک ماتم ریختند.

ایرانیان مقیم فیلیپین نیز در شب تاسوعا با حضورگسترده در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل پس ازاستماع سخنان حجت الاسلام ساداتی نژاد، با مداحی و روضه خوانی حمیدرضا گالشی در ماتم سرور و سالارشهیدان کربلا به سوگواری پرداختند.

علاوه براین مراسم سوگواری شب تاسوعای حسینی در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک (تایلند) با حضور ایرانیان مقیم و دلدادگان امام حسین (ع) برگزار شد.

مراسم عزاداری ظهر تاسوعا نیز با قرائت زیارت عاشورا، اقامه نماز جماعت و سخنرانی و مداحی حجت الاسلام موذنی و خالویی در این حسینیه برگزار می شود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات