۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۵۲۹۲۲۱

اهل تسنن روز عاشورا در کنار شیعیان به عزاداری پرداختند

روز عاشورا شاهد عزاداری سراسر وحدت در کشورهای مختلف بود به طوری که اهل تسنن در کنار شیعیان به عزاداری در رثای سید و سالار شهیدان پرداختند.
تجمع لبیک یا حسین

به گزارش خبرگزاری رسا، مسلمانان پاکستانی اعم از شیعه و سنی با حضور در مساجد، امام بارگاه ها و مدارس دینی و مذهبی، با برگزاری مراسم عزاداری سالگرد شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را گرامی می‌دارند.

عاشقان سیدالشهدا (ع) در پاکستان با سیاهپوش کردن مراکز محل تجمع شیعیان در ماتم شهادت امام حسین (ع)، خود را برای عزاداری تا شام غریبان حسینی آماده کرده و سایر مجالس عزاداری را تا هفتم ربیع الاول ادامه می دهند.

هیات های عزاداری نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان های بزرگ و اصلی شهرهای مختلف پاکستان از جمله ،اسلام آباد، راولپندی، لاهور، پیشاور، اسکردو، گلگیت، کراچی، کویته، حیدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، میانوالی، لارکانا، فیصل آباد، سرگودها، چکوال و کشمیر، تحت نظارت دولت پاکستان به سوگواری می پردازند.

شبکه های تلویزیونی پاکستان هم با شروع این ایام به پخش مراسم مذهبی و عزاداری می پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه های موسیقی و دیگر برنامه های شاد خودداری می کنند.

روز نهم و دهم محرم که مصادف با روز تاسوعا و عاشورا است، از سوی دولت پاکستان تعطیل رسمی اعلام شده و مردم در این روز، نذورات خود را بین هیات های مذهبی و فقرا پخش می کنند.

آیین های عزاداری در پیشاور

محبان اهلبیت و عزاداران حسینی در پیشاور و دیگر شهرهای ایالت خیبرپختونخوا با تجمع در حسینیه ها و مساجد ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره حضرت اباعبدالله الحسین و دیگر شهدای کربلا به سخنرانی روحانیون و اشعار نوحه سرایی مداحان اهل بیت گوش فرا داده و به عزاداری پرداختند.

شب تاسوعای حسینی مومنان پیشاور با تجمع در حسینیه صدر این شهر روضه حضرت باب الحوائج را به جا آورده و به شبیه سازی واقعه شهادت حضرت ابوالفضل و چرخاندن تابوتی به تعزیه خوانی کرده و به زنجیر زنی و سینه زنی در خیابانهای این منطقه پرداختند.

ظهر تاسوعای حسینی - شنبه هشتم مهرماه - نیز خیابان های منطقه صدر شاهد برپایی و عزاداری گروه های سینه زنی و زنجیر زنی عاشقان حسینی بود که در پایان نیز با نماز جماعت ظهر و عصر شرکت کنندگان خاتمه یافت.

نکته جالب توجه اینکه برنامه های عزاداری امروز پیشاور با حضور و عزا داری محبان اهل بیت و برخی از علما وبرادران و خواهران اهل سنت نیز همراه بود

تمامی این برنامه ها با حضور چشمگیر و برجسته نیروهای امنیتی و پلیس همراه بود که با کنترل منطقه برگزاری مراسم ها تردد عناصر مشکوک را تحت نظر داشتند.

برگزاری مراسم در ایالت سند پاکستان

آیین های عزاداری سرور و سالار شهیدان در ایالت سند پاکستان به ویژه شهر کراچی با حضور دوستداران اهلبیت عصمت و طهارت اعم از شیعه و سنی برگزار شد.

مسلمانان ایالت سند به ویژه شهر کراچی همزمان با دیگر مسلمانان جهان، آیین های عزاداری شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را با شرکت گسترده در مساجد، امام بارگاه ها و اماکن مذهبی برگزار کردند.شبکه های تلویزیونی و رسانه های گروهی ایالت سند نیز این مراسم را به صورت گسترده پوشش خبری داده و سخنرانان این مجالس نیز مردم را با معارف قرآنی و فلسفه قیام امام حسین (ع) آشنا کردند.

مراسم تاسوعای حسینی نیز با شکوه هر چه تمام تر در ایالت سند به مرکزیت شهر کراچی برگزار شد.

با توجه به محبوبیت امام حسین (ع)، همه اقشار پاکستانی اعم از شیعه و سنی این مراسم را گرامی می دارند.

آیین های عزاداری ایرانیان مقیم اسلام آباد

همزمان با عزاداران ایران اسلامی و مردم دیگر کشورها، مراسم عزاداری، نوحه خوانی و سینه زنی، روضه و دعای زیارت عاشورا هر شب از آغاز ماه محرم در مسجد مجتمع مسکونی کارکنان سفارت ایران در اسلام آباد پایتخت پاکستان با حضور پرشور خانواده های ایرانی برگزار می شود.

این آیین ها تا شام غریبان امام حسین (ع) و یاران باوفایش ادامه می یابد و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، نماز ظهر عاشورا همزمان با برپایی نماز ظهر عاشورا در مجتمع مسکونی کارکنان سفارت ایران در اسلام آباد برگزار می شود.

عاشقان امامت و ولایت در شب عاشورای حسینی در شهر آتن به عزاداری پرداختند

عاشقان امامت و ولایت در شب عاشورای حسینی و سوگ ابا عبدالله الحسین (ع) که در سالن اجتماعات پارس واقع در شمال شرق آتن برگزار شد، به عزداری و نوحه سرایی پرداختند و اشک ماتم ریختند.

دراین مجلس علاوه بر، مجید مطلبی شبستری، سفیر جمهوری اسلامی ایران، تعدادی زیادی از ایرانیان مقیم، کارکنان سفارت و کارکنان دیگر ارگان های جمهوری اسلامی ایران در آتن به همراه خانواده هایشان و شیعیان دیگر کشورهای اسلامی حضور داشتند.

حجت الاسلام مقصود عبدی، روحانی اعزامی از تهران پس از اقامه نماز مغرب و عشا، با اشاره به شب عاشورا و اقدامات و طراحی های امام حسین(ع) و آمادگی برای نبرد با یزیدیان، گفت: امام حسین در شب عاشورا به رغم اینکه برای جنگ نرفته بود ولی رفتار ناشایست یزد و یزیدان، و برای حفظ دین چدش وارد این جنگ شد و آخرین طرح های خود را به یارانش ابلاغ کرد.

وی در ادامه افزود: امام حسین (ع) به دعوت کوفیان به مقصد کربلا حرکت کرده بود ولی کوفیان از عهده خود تحت فشارها و ارعاب یزید و یزیدیان دعوت خود از امام را زیر پا گذاشتند ولی امام حسین(ع) مصمم به حفظ دین جدش با معرفی اصول اسلام گردید.

عاشقان امامت و ولایت سپس در سوگ امام حسین(ع) و یاران باوفایش به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.

گفتنی که مراسم مشابهی نیز با حضور گسترده عاشقان امامت و ولایت در انجمن های جعفری شیعیان پاکستانی واقع در جنوب غرب شهر آتن، در انجمن گلزار حضرت زینب(س) واقع در جنوب شهر آتن و در مهدیه افغان ها واقع در جنوب و غرب شهر آتن برگزار گردید.

شیعیان پاکستان، افغانستان، سوریه، عراق و تعدادی دیگری از کشورهای اسلامی با حضور در این مجالس در شب عاشورای حسینی به نوحه خوانی پرداخته،سینه زنی کردند و در سوگ امام حسین(ع) و یاران با وفایش گریستند.

مراسم عاشورای حسینی در سلیمانیه عراق برگزار شد

مراسم با شکوه عاشورای حسینی امسال هم همانند سنوات گذشته در شهر سلیمانیه در شمال عراق با حضور صدها تن از عزاداران از اهل سنت و شیعیان در این شهر کردنشین برگزار شد.

صدها نفر از شیعیان و علاقه مندان به اباعبدالله الحسین (ع) در قالب هیات های عزاداری با حرکت در خیابان ،سالم، در مرکز شهر سلیمانیه، مراسم عزاداری این روز را برگزار کردند.

برخی از شبکه های تلویزیونی کرد زبان عراق از جمله شبکه ،ان ار تی، گوشه هایی از آن این مراسم باشکوه را پخش کردند و عزاداران با حرکت از خیابان سالم خود را به حسینیه ،حکیم، در مرکز شهر رساندند و آنجا مراسم ها را ادامه دادند.

حسینیه حکیم در دهه 90 قرن گذشته با همت آیت الله شهید محمد باقر حکیم و همکاری جلال طالبانی رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق بنا شده و از آن زمان تا به امروز در این حسینیه آیین های عزاداری حسینی برگزار می شود.

برخی از اهل سنت در کردستان عراق نیز بواسطه عشق و علاقه ای که به اباعبدالله الحسین (ع) دارند، مراسم سالروز شهادت امام حسین را در درون تکایا و مساجد خود برگزار می کنند.

به نوشته سایت خبری شبکه تلویزیونی ،ان آر تی، نزدیک به جنبش تغییر کرد، مراسم عاشورای حسینی هرساله علاوه بر حسینیه حکیم در داخل مساجد و تکایا در سلیمانیه برگزار می شود.

به رغم اختلافات موجود بین بغداد و اربیل برسر همه پرسی اقلیم کردستان عراق اما امسال تعدادی از رهبران و شخصیت های سیاسی کرد به مناسبت سالروز عاشورای حسینی بیانیه هایی منتشر کرده و از امام حسین (ع) به عنوان الگوی وحدت در بین مسلمانان یاد کردند.

مراسم عاشورا با حضور پرشور عزاداران حسینی در باکو برگزار شد

مراسم عاشورای حسینی در مساجد و سایر اماکن دینی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با حضور پرشور مردم متدین و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت دراین کشور برگزار شد.

هزاران تن از ساکنان پایتخت جمهوری آذربایجان با حضور در مساجد تازه پیر، بی بی هیبت، مشهدی داداش، اژدر بیک، حاجی سلطانعلی، امام حسین و سیار اماکن دینی باکو، به سینه زنی و نوحه سرایی پرداختند.

همچنین روحانیون این مساجد و اماکن دینی در سخنرانی های خود که از طریق بلند گو ها به محلات اطراف نیز پخش می شد به فلسفه عاشورا و ارزش های آن پرداختند.

اهالی متدین باکو، در نقاط مختلف شهر و درامکان عمومی به مناسبت روز عاشورا احسان توزیع کردند.

همه ساله در روز عاشورا به ابتکار اداره مسلمان قفقاز کمپین اهدای خون برای کودکان تالاسمی در برخی مساجد و اماکن دینی باکو و سایر شهرهای جمهوری آذربایجان با نظارت نمایندگان وزارت بهداشت این کشور برگزار می شود که امسال نیز این سنت حسنه ادامه داشت.

در بیانیه اداره مسلمانان قفقاز بمناسبت ماه محرم آمده است: با توجه به این که اهل بیت (ع) برای هر دو مذهب اسلامی سنی و شیعه گرامی است، پیروان این مذاهب با نمایش همبستگی اسلامی در این روزها در کنار هم قرار گرفته و در مراسم های عزاداری حسینی حضور یابند.

در روز عاشورا اغلب اماکن خدماتی و مراکز تجاری و بازرگانی در ادای احترام به عزاداری حسینی تعطیل شده است.

همچنین برخی شبکه های تلویزیونی در این روز فیلم های دینی ساخت ایران مربوط به اهل بیت (ع) و شبکه تلویزیونی، اسپیس، نیز برنامه زنده با حضور صاحب نظران مذهبی در باره واقعه کربلا و عاشورا و اهمیت زنده نگه داشتن این روز برای جمهوری آذربایجان پخش می کنند.

مراسم عزاداری حسینی همچنین در حسینیه ایرانیان مقیم باکو با حضور گسترده مسلمانان پایتخت جمهوری آذربایجان و جمعی از ایرانیان مقیم برگزار شد.

اداره پلیس باکو روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد، در رابطه با برگزاری مراسم عاشورا تدابیر امنیتی لازم در مساجد و سایر امکان دینی اجرا می شود.

گزارشهای رسیده حاکی از برگزاری مراسم های عاشورای حسینی با حضور پرشور مسلمانان در سایر شهرها و شهرستانها از جمله گنجه، لنکران، ماسالی، جلیل آباد، نخجوان، سلیان جمهوری آذربایجان است.

برگزاری آیین مقتل خوانی درحرم حضرت زینب و رقیه (س)

مراسم مقتل خوانی روز عاشورا با حضور شهروندان سوری، مدافعان حرم و زائرانی از کشورهای عراق، لبنان، افغانستان، پاکستان، لبنان، بحرین و دیگر کشورهای اسلامی در حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) برگزار شد.

این مراسم ها از ساعت 9 به وقت محلی تا پیش از اذان ظهر ادامه داشت و عزاداران بر مصائب خاندان پیامبر(ص) و یاران آن ها اشک ماتم ریختند.

عزاداران حسینی پس از مراسم مقتل خوانی، به یاد نماز ظهر روز عاشورای امام حسین(ع) نماز ظهر را به جماعت برگزار کردند.

در محله شیعه نشین پایتخت سوریه نیز مقتل خوانی پس از نماز ظهر و عصر برگزار می شود.

برگزاری مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) در مرکز اسلامی کیتو

مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش در مرکز اسلامی کیتو در اکوادور برگزار شد.

در این مراسم که به مناسبت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورا و با حضور علاقمندان به اهل بیت (ع) برگزار شد، اتباعی از کشورهای اکوادور، ایران، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، کلمبیا و پرو حضور داشتند.

حجت الاسلام حسین رضایی شریف آباد از روحانیون اعزامی جامعه المصطفی در این مراسم پیرامون سیره امام حسین (ع) در ظلم ستیزی و احیای امر به معروف و نهی از منکر با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث به سخنرانی پرداخت.

در ادامه مداحان اهل بیت (ع) به زبان های فارسی، پاکستانی و اسپانیولی به سوگواری سیدالشهدا پرداختند و در پایان مراسم، حضار مهمان سفره کرم اهل بیت بودند.

نماز ظهر عاشورا در مسجد کبود ایروان/ یاد شهید حججی گرامی داشته شد

سوگواران حسینی در ایروان پایتخت ارمنستان پس از 10 شب عزاداری در مسجد کبود این شهر، روز یکشنبه گرد هم آمدند و پس از برگزاری آیین روز عاشورا و ادای نماز جماعت، یاد شهید محسن حججی را گرامی داشتند.

این آیین با شرکت علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت از کشورهای مختلف اسلامی بویژه از ایران و جمعی از مقام های ارمنستانی و شهروندان ایروان برپا شد.

سخنران این مراسم گفت: در چنین روزی، نادانی مسلمانان و غربت اهل بیت (ع) به حدی بود که با وجود گذشت کمتر از 50 سال از وفات حضرت پیامبر (ص)، عمال کوردل شمشیر بر عزیز رسول اعظم، مقام رسالت و امامت کشیده و محبوب خدا، فرزندان و یارانش را غریبانه و مظلومان در نینوا شهید کردند.

وی افزود: این شقاوت تنها با شهادت آن حضرت و یارانش پایان نیافت، بلکه لشکریان جور ابوسفیانی بدن مبارک امام (ع) و یارانش را سه روز در صحرای تفتیده کربلا رها کردند و اهل بیت پیامبر (ص) را نیز به اسارت بردند و در خرابه های شام جای دادند.

سخنران مراسم در پایان نیز همگان به ویژه شیعیان آن حضرت را سفارش کرد از آموزه ها بزرگ قیام عاشورا درس گرفته و سرلوحه تمامی مراحل زندگی قرار دهند.

در ادامه مراسم نیز با مداحی اهل بیت و ذکر مناقب حضرت امام حسین (ع)، سوگواران آیین سینه زنی و دسته گردانی اجرا کردند.

پایان بخش مراسم روز عاشورا برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد کبود بود و نمازگزاران در این آیین به شهید محسن حججی ادای احترام کردندو یادش را گرامی داشتند.

برگزاری مراسم عاشورای حسینی در مانیل

شیعیان و ایرانیان مقیم فیلیپین در مانیل در روز عاشورا همسو با دیگر شیفته گان حضرت اباعبدالله الحسین در کشورهای منطقه به عزاداری پرداختند و نماز ظهر را به یاد مولای خود به جماعت اقامه کردند.

این مراسم به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران،کالج بین المللی المصطفی شعبه مانیل،انجمن اسلامی دانشجویان مانیل و با دعوت از حجت الاسلام ساداتی نژاد و حمید رضا گالشی مداح اهل البیت عصمت و طهارت در محل رایزنی برپا شد.

حجت الاسلام ساداتی نژاد در این مراسم پیرامون موضوع تاریخ عاشورا و علت وقوع حادثه کربلا را برای دوستداران خاندان عصمت و طهارت را تشریح کرد.

حجت الاسلام ساداتی نژاد سخنران این مراسم گفت: آنچه انسان باید در دوراهی های زندگی انتخاب کند، مهم است و آنچه بعد از پنجاه سال بعد از پیامبر،فرزند پیامبر را سر می برند، دنیازدگی مردم بود و شیطان زدگی مردم در آن زمان را نشان داد.

پس از این سخنرانی عزاداران حسینی حاضر در مجلس با نوحه خوانی حمید رضا گالشی با شور و شعوری بی وصف به سینه زنی پرداختند، درماتم سالار شهیدان اشک ریختند و نماز ظهر عاشورا را به یاد نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع) اقامه کردند.

فریاد یا حسین در روز عاشورا در ایتالیا طنین انداز شد

عاشقان اهل بیت و شیفتگان عصمت و طهارت با فریاد یا حسین، یا حسین، ظهر روز عاشورا را در شهرهای مختلف ایتالیا، طنین انداز کردند.

عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب با وفای آن حضرت، مراسم سوگواری ظهر روز عاشورا را در موسسه اسلامی امام مهدی (ع) و همچنین در مجتمع آموزشی شهید باهنر در شهر رم برگزار کردند.

در این مراسم، شیعیان ایرانی و غیر ایرانی، دانشجویان، و برخی ایتالیایی های مسلمان و کارمندان نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا حضور داشتند.

عزاداران حسینی با فریاد یا حسین، یا حسین به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند. حجت الاسلام کرمی نژاد، در این مراسم ضمن تاکید بر ضرورت زنده نگه داشتن واقعه جانسوز کربلا، به ابعاد معنوی و اجتماعی قیام حسینی پرداخت.

همزمان نیز مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شهرهای میلان، ناپل و تورین ایتالیا با فریاد یا حسین برگزار شد.

مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش در ایام محرم از روز 30 شهریور در مرکز اسلامی شیعیان در رم (موسسه اسلامی امام مهدی (ع) آغاز شد./۸۴۷/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات