۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۲۹۳۲۶

گزارشی از برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در سراسر جهان

روز گذشته همزمان با کشورهای اسلامی، عزاداری سید و سالار شهیدان در سراسر جهان برگزار شد.
تجمع لبیک یا حسین

به گزارش خبرگزاری رسا، روز عاشورا تجلی حضور آزادیخواهان در سراسر دنیاست و عزاداری حضرت ثارالله (ع) منحصر به منطقه، قومیت و نژاد خاصی نمی شود. امسال نیز مانند سال های گذشته، عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای غربی و حتی اقیانوسیه با شکون خاصی برگزار شد.

برگزاری مراسم عاشورای حسینی در پراگ

مراسم عاشورای حسینی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، اعضای سفارت و جمعی از ایرانیان مقیم جمهوری چک در پراگ برگزار شد.

در این مراسم که در مدرسه نمایندگی ایران در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک برگزار شد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با تسلیت ایام محرم به حاضران گفت: یکی از برکات ماه محرم برای ما ایرانیان خارج از کشور این است که در روز عاشورا کنار هم جمع شده و به عشق امام حسین (ع) عزاداری می کنیم.

علی اکبر جوکار افزود: خوشبختانه این همدلی میان ایرانیان در سایر کشورها دراین ایام وجود دارد و برپایی چنین مراسم هایی باعث افزایش دوستی و مودت نزد ایرانیان خارج از کشور می شود.

در ادامه این مراسم، حاضران به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

برگزاری مراسم عزاداری عاشورا در گرجستان

مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و یاران با وفایش در حسینیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس و شهرهای مختلف گرجستان با شرکت شیعیان و عاشقان مکتب اهل بیت (ع) برگزار شد.

دسته های سینه زنی در روز عاشورای حسینی با حضور در خیابان های شهرهای مارنئولی، گاردبانی و برپاکردن خیمه های عزاداری، توجه رسانه ها و شبکه های تلویزیونی گرجستان را به این حرکت معنوی جلب کردند.

خاطره حزن انگیز عاشورا روز گذشته بار دیگر در فضای حسینیه سیدلر و مسجد جمعه تفلیس پیچید و خاطره جانبازی و رشادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین را در یادها زنده کرد و پیام عدالت خواهی و ظلم ستیزی و ولایت محوری را در گوش جان ها طنینی دوباره افکند.

برگزاری نماز باشکوه ظهر عاشورا در مرکز اسلامی فرانسه

در سالروز شهادت سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و هفتاد دو تن از یاران باوفایش، شیعیان مقیم فرانسه طی مراسم باشکوهی و با حضور گسترده خود در مرکز اسلامی فرانسه به عزاداری و اقامه نماز ظهر پرداختند.

در این مراسم که جمع کثیری از کارکنان نهادهای کشورمان، ایرانیان مقیم، شیعیان از سایر کشورها از جمله: لبنان، مراکش، فلسطین، عراق، افغانستان، پاکستان، موریتانی و الجزایر حضور داشتند، علاوه بر نوحه سرایی و سینه زنی، حجت الاسلام دکتر جازاریان سخنرانی کرد.

مراسم با پرپایی نماز جماعت ظهر عاشورا به امامت حجت الاسلام مکی، رییس مرکز اسلامی و سخنرانی در خصوص بزرگداشت نام و فلسفه مبارزه امام حسین (ع) پایان یافت.

طی دهه اول ماه محرم مراسم عزاداری با برگزاری نماز مغرب و عشا، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی حجت الاسلام دکتر جازاریان و نوحه سرایی حاج علی مصلایی در مرکز اسلامی فرانسه برگزار شد.

عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا در لندن راهپیمایی کردند

عزاداران حسینی عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از ملیت های مختلف بعد ازظهر گذشته در هاید پارک کورنر لندن تجمع کردند و سپس به سمت مجمع جهانی اسلامی راهپیمایی کردند.

در جریان تجمع سوگواران حسینی در هایدپارک کورنر، سخنرانان درباره قیام ابا عبدالله الحسین (ع) و اهداف آن امام همام برای حفظ قرآن ودین و امر به معروف ونهی از منکر و مصیبت آن حضرت و خانواده و یاران ایشان در روزهای تاسوعا و عاشورا سخن گفتند.

شماری از فعالان مدنی مسیحی نیز طی سخنانی، حملات تروریستی اخیر در انگلیس را محکوم کرده و تاکید کردند که ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت خواهان برقراری صلح در جهان هستند.

پس از آن عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر حرکت شان به سمت مجمع جهانی اسلامی در نزدیکی هلند پارک با نوحه خوانی و سردادن شعارهای لبیک یا حسین (ع)، خاطره قیام باشکوه امام حسین (ع) را گرامی داشتند.

هیات های عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در حالی که لباس سیاه به تن کرده بودند و پرچم های سبز و سیاه و علم و کتل های سنتی مزین به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را با خود حمل می کردند، در قلب پایتخت انگلیس ندای الله اکبر، یاحسین، یا ابوالفضل، لبیک یا حسین، یا شهید وهیهات من الذّله سرمی دادند.

مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در طول مسیر به زبان های فارسی، عربی، اردو و انگلیسی برای عزاداران حسینی(ع) نوحه سرایی می کردند.

علاوه بر هموطنان ایرانی مقیم لندن، حضور شیعیان افغانستانی، عراقی، پاکستانی، لبنانی و بحرینی در این مراسم بسیار چشمگیر بود.

در همین حال شماری از عزاداران حسینی بعد از ظهرگذشته از ماربل آرچ در مجاور هاید پارک به سمت خیابان آکسفورد راهپیمایی کردند.

این عزاداران حسینی که اغلب از شیعیان عرب زبان بودند، نیز علاوه بر در دست داشتن پرچم های سبز و سیاه وعلم و کتل های سنتی مزین به نام مبارک امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) همچنین پلاکاردهای را در دست داشتند که بر روی آنها ضمن محکوم کردن تروریسم، تصریح شده بود که تروریسم ربطی به مذهب ندارد.

این راهپیمایی ها به دلیل حضور گسترده عزاداران حسینی، محل تجمع و مسیر حرکت آن و نیز شرکت جمعیت ها و ملیت های مختلف در آن بدون تردید یکی از پرجلوه ترین عزاداری های شیعیان در اروپا است که هر ساله با نظم خاصی صورت می گیرد.

مراسم سوگواری عاشورای حسینی نیز پیش از ظهر روز گذشته مصادف با دهم ماه محرم الحرام و روز عاشورا با حضور گسترده شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) درمساجد، حسینیه ها و تکایای شهرهای انگلیس برگزار شد.

شیعیان وسوگواران حسینی مقیم لندن در روز عاشورا، با اجتماع در مرکز اسلامی انگلیس، ضمن برگزاری مراسم عزاداری و نوحه خوانی، نماز ظهر وعصر را به امامت حجت الاسلام شمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس اقامه کردند.

بسیاری از مراکز اسلامی، مساجد، حسینیه ها و تکایا و برخی از مراکز فرهنگی انگلیس از آغاز ماه محرم برنامه های ویژه ای را شامل سخنرانی های مذهبی، قرائت زیارت عاشورا، سینه زنی و نوحه خوانی و توزیع غذای نذری میان عزاداران حسینی، به مورد اجرا گذاشتند و همه روزه میزبان هزاران تن از عاشقان سرور و سالار شهیدان بودند.

مرکز اسلامی انگلیس، مجمع جهانی اسلامی، مسجد آیت الله خویی و مجمع امام حسین(ع) از جمله مراکز اصلی حضور عزاداران حسینی از ملیت های مختلف در شهر لندن هستند که امشب نیز برنامه های ویژه ای را به مناسبت شام غریبان برگزار می کنند.

مراسم عاشورای سرور سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) در بلغارستان برگزار شد

مراسم سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) با حضور اعضای سفارت، رایزنی فرهنگی و جمعی از ایرانیان مقیم و شیعیانی از کشورهای مختلف در صوفیه بلغارستان برگزار شد.

در این مراسم که در حسینیه رایزنی فرهنگی کشورمان در صوفیه بلغارستان برگزار شد، حجت الاسلام محمدرضا جباران عضو هیات علمی پژوهشکده اندیشه اسلامی و مداح اهل بیت (ع) استاد مهدی سیفی، قاری و حافظ قرآن و پژوهشگر قرآنی و جمعی از خانواده های ایرانیان حضور داشتند.

همچنین در این آیین مهمانانی از شیعیان کشورهای افغانستان، عراق، لبنان، بلغارستان و حسن دوطاقی کاردار سفارت و محمدعلی کیانی رایزن فرهنگی سفارت و دیپلمات های ایرانی مقیم حضور داشتند.

حجت الاسلام محمدرضا جباران در این آیین درباره قیام ظهر عاشور و اصل حرکت امام حسین (ع) مطالبی را بیان و خاطرنشان کرد که اصل حرکت امام حسین (ع) برای احیای نماز صورت گرفته است، زیرا که نماز ورودی همه خیرات است.

جباران افزود: اینکه قرآن کریم می فرماید نماز انسان را از کارهای زشت باز می دارد به همین معنی است. اگر هم کسی کاری بدی می کند باز هم نباید نمازش را ترک کند، زیرا که بالاخره نماز کار خودش را می کند و یک روزی او را به راه راست می آورد.

مبلغ اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: هنر مومن در گناه نکردن نیست چون انسان غیرمعصوم خواه ناخواه مرتکب گناه می شود، هنر مومن در این است که وقتی گناه کرد توبه کند حتی اگر هر روز اتفاق بیافتد و دیگر اینکه بخاطر کار زشتی که می کند کارهای خویش را ترک نکند.

قبل از اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا و سخنرانی، قاری و مداح کشورمان آیاتی چند از قرآن کریم را قرائت کرد و درخصوص قیام عاشورا به مرثیه سرایی و سینه زنی پرداختند.

مراسم شام غریبان اباعبدالله الحسین (ع) نیز با مرثیه سرائی مهدی سیفی مداح اهل البیت (ع) و روضه خوانی استاد جباران برگزار شد.

برگزاری آیین سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در کره جنوبی

مراسم باشکوه عزاداری حسینی با حضور خیل عظیم عزاداران، سینه زنان و عاشقان اهل بیت(ع) در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر مظفری از روحانیون ایرانی مقیم کره جنوبی در این آیین به مناقب اهل بیت (ع) خصوصا امام سوم شیعیان حضرت حسین ابن علی (ع) اشاره کرد.

او در ادامه به اهمیت قیام عاشورا پرداخت و گفت: زنده نگهداشتن ارزش هایی همچون فداکاری، گذشت، ایمان راستین به خداوند متعال، مروت، انسانیت، پایمردی در راه راست و حقیقت تا سرحد از جان گذشتگی و عشق الهی از جمله مشخصات قیام عاشورا بود.

حجت الاسلام سبطین از مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این آیین با اشاره به فلسفه قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) گفت: حرکت امام حسین (ع) برای احیای نماز بود که بیانگر اهمیت این فریضه دینی در جامعه اسلامی است.

در ادامه این مراسم آیین عزاداری و مداحی برگزار شد.

همزمان با عزاداران ایران اسلامی و مردم دیگر کشورها، مراسم عزاداری، نوحه خوانی و سینه زنی، روضه و دعای زیارت عاشورا هر شب از آغاز ماه محرم در سفارت ایران در کره جنوبی با حضور پرشور خانواده های ایرانی برگزار شده است.

عزاداری ایرانیان مقیم در بوسنی و هرزگوین در روز عاشورای حسینی

مراسم ویژه روز عاشورا هم زمان با طنین افکنده شدن نوای حسینی و شور و شوق عشاق الحسین(ع) در سراسر جهان در سارایوو برگزار شد و سفیر جمهوری اسلامی ایران، اعضای سفارت و سایر نهادهای ایرانی و خانواده های مقیم در بوسنی و هرزگوین و همچنین جمعی از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سوگ و ماتم سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا به عزاداری و سینه زنی و روضه خوانی پرداختند.

حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد در این مراسم به سخنرانی پرداخت و با بیان ویژگی های بارز شخصیت امام حسین(ع) و تاکید بر ضرورت فهم و درک دقیق مسائل و درس های عاشورا و تبیین آنها در زندگی شخصی و اجتماعی گفت: درس هایی که از عاشورا می گیریم این است که اگر حرکات، نیات و افعالمان با یک مبداء ماندگار پیوند بخورد، آنها نیز ماندگار می شوند وگرنه از بین رفتنی است و به فراموشی سپرده می شوند.

سپس مداحان اهل البیت به ذکر مصیبت پرداختند و عزاداران حسینی با مرثیه خوانی در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش به سینه زنی و عزاداری ‌پرداختند و در پایان نماز ظهر عاشورا با حضور عزاداران حسینی اقامه گردید.

مراسم عزاداری سالار شهیدان در دهه اول محرم شروع شده و همچنین شام غریبان نیز برگزار شد. در روز عاشورا نیز در دو نوبت ظهر و شب برنامه سخنرانی و عزاداری و قرائت زیارت وارث انجام شد.

آیین عاشورای حسینی و شام غریبان در مسکو برگزار شد

س از 10 شب عزاداری برای شهیدان کربلا در مسجد خاتم الانبیا (ص) مسکو، سوگواران حسینی آیین عاشورا و شام غریبان را برگزار کردند.

این آیین روز گذشته با شرکت علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت از ایران و کشورهای مختلف اسلامی از جمله افغانستان و جمهوری آذربایجان در مسجد سفارت ایران با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی برگزار شد.

در این مراسم پس از سخنرانی در باره وقایع کربلا در روز عاشورا، رشادت ها و شهادت ها و همچنین شرایط بازماندگان و اسیران کاروان حسینی، سینه زنی و نوحه خوانی همراه مداحی برگزار شد.

همچنین با فرا رسیدن وقت نماز ظهر عاشورا، سوگواران به یاد آخرین نماز حضرت امام حسین (ع) و یاران ایشان پیش از شهادت، نماز را ادا کردند.

شامگاه گذشته نیز پس از ادای نماز جماعت، مراسم شام غریبان در مسجد خاتم الانبیاء (ص) برگزار شد.

در این آیین، وقایع پس از شهادت حضرت امام حسین (ع)، هجوم لشگریان دشمن امامت و رسالت به خیمه ها، تاراج اموال کاروانیان و حرکت کاروان اسیران شرح داده شد.

مراسم روز عاشورا و شام غریبان نیز در دیگر مساجد و مراکز عبادی از جمله حسینیه آذری ها در مسکو، شهرهای سن پترزبورگ و همچنین در جمهوری مسلمان نشین داغستان مانند شهرهای مخاچ قلعه و دربند، استان آستراخان در کناره شمال غربی دریای خزر و قازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد که هزاران نفر در آنها شرکت داشتند.

عزاداری سالار شهیدان با حضور اعضای جامعه شیعه بهره داوودی در کراچی

40 هزار تن از اعضای جامعه شیعه «بهره» داوودی که از سراسر جهان برای شرکت در مراسم عاشورای حسینی به شهرهای مختلف ایالت کراچی پاکستان سفر کرده بودند، آیین های عزاداری را در این شهرها برپا داشتند.

ایالت کراچی پاکستان، سال جاری میزبان 40 هزار تن از اعضای جامعه شیعه «بهره» داوودی بود که از سراسر جهان برای شرکت در مراسم عاشورای حسینی در ایام محرم به شهرهای مختلف این ایالت سفر کرده‌ بودند.

اهل تشیع بهره  از شهرهای مختلف کشورهای هندوستان، سریلانکا، عراق، امارات متحده عربی، سایر مناطق خلیج نشین‌ها، شرق دور، مالزی، انگلستان، کانادا و آمریکا به ایالت کراچی سفر کرده بودند.

«بهره داوودی» یکی از مذاهب منشعب از تشیع است که در جهان چند میلیون نفر پیرو دارد. اساس این فرقه بر انتخاب داوطلبانه آن قرار گرفته است، لذا افراد هر یک از جوامع بهره، آزادانه این مذهب را پذیرفته اند و در قبول و یا رد آن آزادند.

«بهره» مشتق از اصطلاح گجراتی «وهروو» به معنای «تجارت کردن» است.

اسماعیلیان گجرات به این دلیل بهره نام دارند که در اصل تجارت پیشه بوده‌اند، بهره‌ها عمدتا اصل و نسب هندو دارند و از دو گروه شیعی (اکثریت) و سنی (اقلیت) تشکیل شده‌اند.

شیعیان همگی اسماعیلی بوده و بیشتر آنان بازرگانان هستند، ولی سنی‌ها بیشتر روستایی بوده و به کشاورزی اشتغال دارند.

عزاداری و سوگواری عاشورای حسینی در اسلوونی برگزار شد

شیعیان و ارادتمندان به مکتب عاشورا همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدلله الحسین (ع) با حضور در مراسم عزاداری آن حضرت در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا محبت و عشق خود نسبت به امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به نمایش گذاشتند.

دانشجویان و ایرانیان مقیم اسلوونی، اعضای سفارت و خانواده‌های ایشان به مدت 11 شب و همچنین در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به عزاداری پرداختند.

اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، همراه با برنامه‌های جانبی شامل؛ قرائت زیارت عاشورا و دعای پرفیض کمیل در شب‌های جمعه این ایام به همراه عزاداری و سینه زنی با حضور یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اعزامی از کشورمان از جمله برنامه‌های اجرا شده در خلال این 11 شب بودند.

همچنین، شیفتگان مکتب امامت و ولایت ضمن عزاداری، نماز ظهر عاشورا را به جماعت برگزار کرده و وفاداری خود را به حضرت حسین بن علی (ع) و اصول و ارزش‌های دینی و اسلامی اعلام کردند.

در شام غریبان آن حضرت نیز عزاداران حسینی به یاد قافله سالار کربلا حضرت زینب کبری (س) و اهل بیت امام حسین (ع) اشک ماتم ریخته و عزاداری کردند.

برنامه های عزاداری و سوگواری حضرت امام حسین (ع) با برگزاری مراسم مربوط به شب سوم شهادت سرور و سالار شهیدان ادامه خواهد یافت.

مراسم بزرگداشت حماسه عاشورای حسینی در آلبانی برگزار شد

محبان خاندان عصمت و طهارت در تکایای مختلف در شهر تیرانا و دورس آلبانی با برگزاری ده روز سنت ماتم و عزا در عاشورای حسینی به ذکر مناقب سید و سالار شهیدان و یاران فداکار آن حضرت پرداختند.

غلامحسین محمدنیا سفیر و سید احمد حسینی الست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلبانی به همراه کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تیرانا با حضور در مراسم عاشورای حسینی در مراسم عزاداری شرکت کردند.

سید احمد حسینی الست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در تیرانا نیز در این جلسات قیام حسینی را قیامی برای بشریت و احیا عدالت و حق و حقیقت برشمرد و ابراز امیداواری کرد که تمامی مومنین به ادیان الهی از شیعه، سنی، مسیحی و یهودی راه امام حسین (ع) که راه نورانی حق و عدالت انسانی است را شناخته و یکصدا به ندای حسینی در طول تاریخ لبیک گویند.

مراسم عاشورای حسینی (ع) در قبرس برگزار شد

مراسم سالروز شهادت ابی عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش در کربلا، امسال نیز با حضور گسترده ایرانیان مقیم قبرس در سه شهر نیکوزیا (پایتخت)، لیماسول و فاماگوستا برگزار شد.

در مراسم عاشورای حسینی (ع) که در سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیکوزیا پایتخت کشور قبرس برگزار شد، حاضران در سوگ امام سوم شیعیان اشک ماتم ریختند.

همچنین در مسجد پلی مدیا شهر لیماسول و در سالن اجتماعات دانشگاه مدیترانه شرقی شهر فاماگوستا نیز مراسم عاشورا برگزار شد.

در مراسم دهمین روز از ماه محرم و روز شهادت امام حسین (ع)، علاوه بر جمع ایرانیان و دانشجویان و استادان مقیم، گروهی از شیعیان تبعه سوریه، عراق، افغانستان، هند و پاکستان نیز با حضوری پرشور به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

آیین عاشورای حسینی و شام غریبان در لاهور پاکستان برگزار شد

پس از 10 شب عزاداری سرور و سالار شهیدان در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، سوگواران عزای امام حسین (ع) روز و شامگاه گذشته آیین های عاشورا و شام غریبان آن حضرت را نیز برگزار کردند.

هیات های عزاداری نیز در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان های بزرگ و اصلی شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام آباد، راولپندی، لاهور، پیشاور، اسکردو، گلگیت، کراچی، کویته، حیدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، میانوالی، لارکانا، فیصل آباد، سرگودها، چکوال و کشمیر تحت نظارت دولت پاکستان به سوگواری می پردازند.

شبکه های تلویزیونی پاکستان هم با شروع این ایام به پخش مراسم مذهبی و عزاداری می پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه های موسیقی و دیگر برنامه های شاد خودداری می کنند.

روز نهم و دهم محرم که مصادف با روز تاسوعا و عاشورا است، از سوی دولت پاکستان تعطیل رسمی اعلام شده و مردم در این روز، نذورات خود را بین هیات های مذهبی و فقرا پخش می کنند.

رهبران سیاسی پاکستان از جمله رییس جمهوری و نخست وزیر همزمان با اشاره به آغاز ماه محرم و صدور پیام در آستانه روز عاشورا اعلام می کنند که محرم یادآور ایثار و فداکاری امام حسین (ع) در کربلا بوده و ثابت می کند هیچ چیزی برای مسلمانان برتر از پیروی از آموزه های اسلام نیست.

با فرارسیدن ماه محرم و سالروز شهادت امام حسین و یاران با وفایش، آیین های بزرگداشت ایام عزاداری شهدای کربلا، با حضور ایرانیان مقیم، دانشجویان، کارکنان اعزامی از جمهوری اسلامی ایران، از پنجشنبه سی ام شهریور تا هشتم مهرماه در سالن امام رضا (ع) خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

پس از اقامه نماز جماعت مغرب، تلاوت دعای کمیل، دعای زیارت عاشورا، سخنرانان، ابعاد فردی و اجتماعی قیام امام حسین (ع) را تشریح کرده و سپس طی مداحی و سینه زنی به سوگواری پرداختند.

حجت الاسلام سید جواد موسوی از روحانیان شهیر لاهور، حجت الاسلام مولوی غازی نیازی از استادان جامعه المنتظر لاهور و حجت الاسلام علیرضا نقوی نماینده مقام معظم رهبری با سخنرانی در این مراسم ها به تشریح زوایای حرکت امام حسین (ع) و تبیین فلسفه قیام آن حضرت پرداختند.

همچنین با فرا رسیدن وقت نماز ظهر عاشورا، سوگواران به یاد آخرین نماز حضرت امام حسین (ع) و یارانش پیش از شهادت، نماز را ادا کردند.

شامگاه گذشته نیز پس از ادای نماز جماعت، مراسم شام غریبان در سالن امام رضا (ع) برگزار شد.

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در بلگراد برگزار شد

مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور سفیر، رایزن فرهنگی و کارکنان سفارت، خانواده های آنان و تعداد قابل توجهی از ایرانیان مقیم بلگراد در محل ساختمان مدرسه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد.

در این مراسم دلباختگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پس از برگزاری نماز جماعت، زیارت عاشورا خوانده شد و سپس حجت الاسلام روح الله دهقانی در خصوص چگونگی شکل گیری واقعه عاشورا، اهداف امام حسین (ع) و رفتار امام شهید در مقابل تک تک یاران و اعضای خانواده خود سخنرانی کردن.

بعد از هر سخنرانی ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت آقای بهرام هشترودی به مدیحه سرایی و مقتل خوانی پرداختند.

شرکت کنندگان در این مراسم سوگواری که در فضائی معنوی و به احترام حضرت سید الشهدا، امام حسین (ع) و هفتاد و دو تن از یارانش برگزار شد به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

صدها نفر از عاشقان اهل بیت در روز عاشورا در ایتالیا راهپیمایی کردند

طرح ترویج فرهنگ حسینی با هدف بصیرت و احیای فرهنگ حسینی (ع) در روز عاشورای امسال در کشورهای ایتالیا، آلمان، نروژ، اتریش، هلند و انگلیس از سوی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا برگزار شد. در شهر میلان در شمال ایتالیا صدها نفر در راه پیمایی روز عاشورا شرکت کردند و در شهرهای تورین و رم نیز به توزیع گل و جزوه های اطلاع رسانی از جنبش امام حسین (ع) پرداختند.

هدف اصلی از اجرای این طرح، بهره گیری از فضای عزاداری ایام محرم در اماکن عمومی شهرهای مختلف اروپا برای معرفی نهضت عاشورا و چهره راستین اسلام است.

از جمله اقدامات اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا، در سالیان اخیر، اجرای طرح معرفی امام حسین به افراد غیرمسلمان به منظور ترویج و احیاء فرهنگ حسینی در اطراف دسته های عزاداری روز عاشورا است.

امسال نیز این حرکت در سطح گسترده با توزیع آب معدنی و شاخه های گل رز به همراه جزوه های اطلاع رسانی از جنبش امام حسین (ع) به غیرمسلمانان در شهرهای مختلفی از جمله شهرهای رم، تورین و میلان در ایتالیا، شهرهای لندن و برادفورد در انگلستان، شهر پاریس در فرانسه، شهر برگن در نروژ، شهر وین در اتریش، شهر لاهه در هلند و شهر آخن و برلین در آلمان، برگزار شد.

امسال نیز ‏دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا با هدف اطلاع رسانی، نشان دادن چهره حقیقی اسلام و همچنین آشنا کردن غیر مسلمانان از دلیل برپایی دسته عزاداری در مراکز اصلی شهرهای نامبرده شده، به ترویج فرهنگ حسینی (ع) پرداختند.

این حرکت با کمک و همکاری مجموعه های مختلفی از جمله موسسه فرهنگی - مذهبی نور المجتبی (ع) که زیر نظر دکتر میرباقری مدیریت می شود و همچنین حمایت مراکز مختلف اسلامی در کشورهای مختلف اروپایی برنامه ریزی و اجرا شد.

از جمله ابتکارات این دانشجویان به همراه داشتن پرچم ها و شال هایی با شعار من در مصاف بی عدالتی هستم، آیا به من خواهی ‌پیوست؟ بود که به زبان های همان کشور ترجمه شده بود و به همراه جزوه هایی حاوی اطلاعاتی در خصوص زندگی امام حسین(ع) و حماسه عاشورا، به توزیع آب معدنی که نمادی بر تشنگی امام حسین (ع) و یارانش است و همچنین شاخه های گل رز، که نمادی بر اتحاد و دوستی است، پرداختند.

این جزوه ها نیز به زبان های بومی (انگلیسی، ایتالیایی، هلندی،فرانسوی، آلمانی و نروژی) به منظور پاسخ به سووالات و شبهات درباره قیام امام حسین (ع) و تبیین اسلام ناب محمدی (ص) و متمایز کردن آن از جریان های افراطی و همچنین با هدف مقابله با موج اسلام هراسی در غرب، طراحی و توزیع شد.

اهتزاز پرچم عزای امام حسین (ع) در دورافتاده ترین نقطه زمین

شیعیان و دلباختگان سرور سالار شهیدان امام حسین (ع) در دهه اول محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی، پرچم عزای سالار شهیدان را در دورترین نقطه خشکی و کره زمین (نیوزیلند) و شهرهای مختلف آن از جمله اکلند، ولینگتون و کرایسچرچ به اهتزاز درآوردند.

در دهه اول محرم گسترده ترین مراسم در شهر اکلند نیوزیلند در مسجد تازه تاسیس امام رضا (ع) برگزار شد که تا 12مهرماه نیز ادامه دارد.

طبق این گزارش دلسوختگان و عاشقان حسین (ع) به شکل با شکوهی مراسم عزاداری سالار شهیدان را در دهه اول محرم برگزار کردند. عزاداران حسینی به ویژه با شرکت گسترده در تاسوعا و عاشورای و شب شام غریبان سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.

حجت الاسلام شفیعی حسینی روحانی اعزامی از ایران نیز در این ایام در سلسله سخنرانی های شب های محرم به تشریح اهداف قیام امام حسین (ع) پرداخت.

علاوه بر این مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان در حسینیه شهر اکلند نیوزیلند هم از روز اول محرم برپا شد.

در کرایسچرچ که یک شهر 400 هزارنفری در نیوزیلند که در واقع دورترین نقطه جهان نسبت به تمرکز شیعیان و محبان امام حسین (ع) محسوب می شود، مراسم دهه اول محرم در حسینیه شیعیان برپا شده است.

در ولینگتون مرکز سیاسی نیوزیلند هم مراسم سوگواری محرم در دو محل برپاشده ؛ یکی از سوی شیعیان عراقی در منطقه لوور هات و دیگری از سوی شیعیان فارسی زبان در منطقه بروکلین که سخنران این مراسم حجت الاسلام «آقا میرتبار» روحانی اعزامی از ایران است. این مراسم تا 12مهر، سومین روز شهادت امام حسین (ع)، ادامه دارد.

نیوزیلند یا زلاندنو کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است، این کشور از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده و مناطق خودمختار نیو، جزایر کوک، توکلائو و راس را هم در بر می‌گیرد. زلاندنو فاصله زیادی با دیگر خشکی‌های کره زمین دارد، به طوریکه استرالیا نزدیکترین همسایه این سرزمین در دو هزار کیلومتری آن قرار دارد.

برگزاری مراسم عزاداری حسینی در توکیو

مراسم عزاداری و سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) با حضور کارکنان سفارت، جمعی از ایرانیان مقیم، دانشجویان، شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد.

در این مراسم که روز گذشته بعد از نماز مغرب و عشا و قرائت زیارت عاشورا برگزار شد، حجت الاسلام سید مهدی حسینی روحانی اعزامی از مرکز با تبیین شخصیت حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش درس های نهضت عاشورا و پیام های قیام کربلا را تشریح کرد.

در ادامه با روضه خوانی، مداحی و سینه زنی یاد و خاطره شهیدان راه کربلا گرامی داشته شد.

مراسم عزاداری سالار شهیدان در دهه اول محرم شروع و تا شام غریبان ادامه داشت.

در روز عاشورا در دو نوبت ظهر و شب برنامه سخنرانی، عزاداری و قرائت زیارت عاشورا انجام شد.

در پایان هر یک از این مراسم ها از عزاداران به صرف ناهار (ظهر عاشورا) و شام پذیرایی بعمل آمد./۸۴۷/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات