۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۵۲۹۳۵۰
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در گفت وگو با رسا:

مجالس عزاداری در امتداد نهضت عاشورا است/ نفوذ؛ عامل اصلی برنامه های سکولار در حوزه دین

امروز تداوم نهضت حسینی(ع) در مراسم و مجالس امام حسین(ع) است به شرطی که همراه با شور حسینی بوده و بصیرت و شعور حسینی را نیز به دنبال داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین فرخفال

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مجالس عزاداری امام حسین(ع) از دیرباز تا کنون، به عنوان یکی از ارکان بصیرت افزایی و هدایت جامعه ایفای نقش کرده اند.

حفظ و نگهداری فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال پیام هدایت گر نهضت عاشورا از نسلی به نسل دیگر، از طریق همین مجالس و محافل انجام شده و نسل امروز بر سفره معرفت حسینی(ع) و معارف عاشورایی که نسل به نسل منتقل شده، نشسته است.

حفظ و پاسداری از این گنجینه عظیم و فرهنگ غنی وظیفه ای است که بر دوش عاشقان معارف اهل بیت(ع) و دلسوختگان حریم حسینی(ع) قرار دارد و امروز شیعه میراث دار فرهنگی غنی و پر ارزشی است که سینه به سینه روایتگری عاشورا را برعهده داشته است.

در طول تاریخ افراد و جریانات گوناگونی تلاش کرده اند که این نهضت الهی را با بدعت و انحرافات خود، از مسیر اصلی منحرف سازند، اما نور الهی این نهضت الهی هیچگاه خاموش نشده و امروز فروزان تر از هر زمان دیگر به نورافشانی و هدایت خیل عظیم بشریت می پردازد.

نقش بصیرت بخش و معرفت افزای نهضت عاشورا موضوعی است که بر کسی پوشیده نیست و این مسأله، وجه تمایز این نهضت هدایت گر با دیگر جنبش ها است و امروز دشمن تلاش دارد تا این نهضت را دچار انحراف کند.

به منظور بررسی ابعاد بصیرت افزای نهضت عاشورا و برنامه های دشمن برای تحریف نهضت عاشورا با حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال استاد سطح عالی حوزه علمیه و مشاور مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور هم سخن شده ایم که در ادامه می آید.

مجالس عزاداری در امتداد نهضت عاشورا

رسا- مجالس عزاداری امام حسین(ع) چه نقشی در بصیرت دهی و معرفت افزایی جامعه دارد؟

نقشی که مراسم و مجالس سوگواری امام حسین(ع) در بصیرت بخشی و معرفت افزایی جامعه دارد، مشابه نقشی است که نهضت آن حضرت در پایان حرکت های شوم بنی امیه داشته است.

بنی امیه کاری که کرد این بود که به عنوان اینکه حافظ اسلام هستند اسلام را به شکل دیگری نشان دادند و اسلام تک بعدی، بدون ولایت و بدون اهل بیت(ع) و اسلامی که امروز با الهام از کلام نورانی امام خمینی(ره) واژه اسلام آمریکایی را به کار می بریم، به وجود آوردند.

در واقع بنی امیه این نوع تلقی از اسلام را به مردم تحمیل کرده بودند و اگر مردم با فهم صحیح دینی و با شناخت درست از مبانی این تلقی از دین را بررسی می کردند متوجه می شدند که هیچ نسبتی با اسلام ندارد.

امیرمؤمنان می فرمایند اسلامی که شما دارید به جامعه تحمیل می کنید اسلامی است که هم خودتان را گمراه کرده و هم مردم را در ضلالت فرو می برد، سنت و روش های پیامبر(ص) را از بین برده و دفن کردید و سنت و روش جاهلیت را احیا کردید.

امام حسین(ع) طومار اسلام آمریکایی را در هم پیچید

رسا- ویژگی های این تلقی از اسلام چیست؟

کاخ نشینی، فخر فروشی، عدم عدالت در جامعه، عدم تعادل در رفتار با مردم؛ همه حکایت از اسلام تک بعدی و اسلامی است که هیچ نسبتی با ماهیت اصیل اسلام ندارد.

در زمان بنی امیه، شکلی که از اسلام در جامعه ارائه شده بود جامعه را به سمت انحطاط پیش می برد تا اینکه با قیام امام حسین(ع) و نهضت ایشان، شوکی به جامعه وارد شد و آن حضرت فرمودند که این اسلام، اسلامی که پیامبر فرمودند نیست و اسلامی بزک کرده و تهی از ماهیت اسلام اصیل است که توسط بنی امیه بر مردم تحمیل شده است.

به ظاهر امام حسین(ع) برای راه اندازی این نهضت و در کربلا و روز عاشورا به شهادت رسیدند اما حقیقت امر همان است که حضرت زینب(س) فرمودند «ما رأیت إلا جمیلاً» چراکه زیبایی این نهضت حرکت در مسیر حق و اقامه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آن زمان که دچار انحطاط بود شده و نهضت حسینی(ع) توانست دودمان بنی امیه را در هم بپیچد و بعد از آن یزید نتوانست قد علم کند و ابن زیاد نتونست دوام بیاورد و طومار همه در هم پیچیده شد.

بیان ماهیت نهضت حسینی؛ وظیفه مبلغان

رسا- تأثیر این نهضت در جامعه آن زمان تا چه حد بود؟

در واقع نهضت امام حسین(ع) بصیرتی در جامعه ایجاد کرد که آنهایی که از قاعدین بودند و به جای اینکه در حمایت از مسلم شمشیر خود را بیرون بکشند، آن را در غلاف فروبردند؛ متنبه شدند و هرچند که این تنبه و تذکر نتوانست آنها را در حد اعلا نجات دهد اما حاصل نهضت عاشورا، دگرگونی اوضاع جامعه به ویژه تغییر وضع شهر کوفه بود و پس از آن در تمام جوامع اسلامی نهضت های مختلفی با تأسی از فرهنگ و نهضت عاشورا شکل گرفت.

امروز تداوم این نهضت حسینی(ع) در مراسم و مجالس امام حسین(ع) است به شرطی که همراه با شور حسینی بوده و بصیرت و شعور حسینی را نیز به دنبال داشته باشد.

اگر مجالس ما به بیان ماهیت نهضت امام حسین که مقابله با ظلم و انحراف و معرفی طاغوت زمان بود بپردازند، سبب ایجاد بصیرت در جامعه می شود و این ویژگی می تواند بهترین اثر را در ساخت جامعه و هدایت آن به سوی قله های کمال و تعالی داشته باشد.

غفلت مسلمانان؛ علت استعمار جوامع اسلامی

رسا- یکی از موضوعاتی که دشمن آن را دنبال می کند، ایجاد بدعت و انحراف در عزاداری است، حضرتعالی این موضوع را تا چه حد جدی می دانید؟

آنچه در طول تاریخ موجب رنج و تعب اسلام شده و دشمنان اسلام نیز همواره از آن بهره برده اند، این است که امت اسلامی را با جهل و خرافات و با ایجاد غفلت تاریخی از رسالت های خود دور کرده و این جوامع را استعمار و استثمار کرده و امت های اسلامی زیر سلطه استعمار و استکبار قرار گرفته اند.

رمز موفقیت استکبار در استعمار کشورهای مسلمان، بخاطر غفلتی بوده است که مردم به آن مبتلا شده اند و اگر مجالس و عزاداری های امام حسین(ع) کارکرد واقعی خود که بصیرت افزایی است را بیابند و اهداف و آرمان های نهضت حسینی را تبیین کنند، غفلت زدایی و بصیرت بخشی به بهترین روش انجام می شود و جوامع اسلامی از چپاول استکبار و استعمار در امان خواهد ماند.

امروز تمام امت ها و ملت های را باید متوجه این موضوع کرد که شیطان بزرگ و استکبار جهانی به دنبال اضمحلال قدرت یکپارچه اسلام ناب هستند و در هر گوشه و کناری از دنیا و به اشکال و سیاست های مختلف و شوم خود مردم را گرفتار می کنند و تلاش می کنند تا با غفلت زایی، آنها را از ماهیت اسلام ناب دور کرده و برنامه های خود برای استثمار کشورهای مختلف را به سرانجام برسانند.

محافل و مجالس ما با پیروی و لبیک به مطالبات و الهام از رهنمودهای رهبر انقلاب، باید خطر بزرگ استکبار را به امت های اسلامی یادآور شده و با اتحاد اسلامی، استکبار را از جوامع اسلامی بیرون کنند و در این میان مداحان، خطبا و سخنرانان وظیفه سنگینی برعهده دارند.

استکبار هموراه به دنبال ایجاد بدعت، انحراف و تفرقه بین جوامع اسلامی است و برای دستیابی به این هدف هر روز با یک برنامه و شعار به میدان آمده است و ما نیز باید از ظرفیت ویژه عزاداری محرم استفاده کرده و امت اسلامی را به برکت خون امام حسین(ع) متوجه این خطر بزرگ کنیم و با جلوگیری از انحرافات و بدعت ها و با با پیروی از رهنمودهای رهبری و ایستادگی در برابر ظلم و کفر و استکبار، پرچم این انقلاب را به صاحب اصلی آن که امام زمان(عج) است برسانیم.

نفوذ؛ عامل اصلی برنامه های سکولار در حوزه دین

رسا- یکی از انحرافات جدی در هیئات عزاداری، جدایی آنها از آرمان ها و ایجاد انزوای سیاسی هیأت است، این موضوع تاچه حد می تواند نقش هیأت و مجالس حسینی(ع) در بصیرت دهی به جامعه را کمتر کند؟

تمام برنامه های سکولار در طول تاریخ اسلام که از زمان پیامبر (ص) نیز وجود داشته به علت عنصر نفوذ و نفاق در جامعه بوده است و از آیات قرآن می توان به این نتیجه رسید که در مدینه نیز افرادی بودند که درد دین نداشتند و تنها به دنبال منافع و مطامع خود بوده اند و همین خودخواهی و منفعت طلبی سبب شد تا در گوشه و کنار برای پیامبر(ص) مشکلاتی را ایجاد کنند.

 جریانات و برنامه های زیرزمینی و مخفیانه آنها در زمان پیامبر(ص) و پس از پیامبر(ص) سبب شد تا مردم به زودی غدیر را فراموش کرده و اسلام ظاهر نگر و بدون عمق و با رنگ و لعاب و لایه ظاهری مدیریت جامعه را  در دست بگیرد.

باید توجه داشت که محور و تضمین کننده اهداف و آرمانهای اسلام تبعیت از ولایت است و جریان سکولار با نگاه سطحی به دین سبب شدند تا جامعه دچار انحرافات جدی شود و مصیبت های فراوانی برای جامعه اسلامی به وجود بیاید تا جایی که امام حسین(ع) در سال 61 هجری با برپایی نهضت عاشورا به دنبال برگرداندن مسیر جامعه اسلامی بر روی ریل صحیح بود.

این جریان سکولار امروز نیز در جامعه وجود دارد و برنامه ریزی های دقیقی برای ضربه زدن به عنصر اصلی بصیرت بخش جامعه که نهضت عاشورا و در خط مقدم آن هیآت مذهبی هستند، انجام داده اند و به دنبال ارائه چهره انحرافی و منزوی و بی تفاوت دین نسبت به مسائل جامعه هستند که هیآت، مداحان، خطبا و مبلغان ما باید با این خطر به صورت جدی مقابله کنند.

اگر بی تفاوتی سراغ مجالس دینی آمد و از عمق معارف ناب غفلت شود، نگاه سکولار بر این مجالس سایه می افکند و تنها اسمی از اسلام باقی می ماند و معارف و مفاهیمی مانند جهاد، شهادت، استکبار ستیزی، مبارزه با ظلم، حمایت از مستضعفین و در یک کلمه اسلام ناب آرام آرام از بین می رود و اسلام آمریکایی، اسلام مرفهین بی درد، اسلام تهی از معنا و معارف در جامعه تبلیغ و ترویج می شود.

اگر هیآت ما به این سمت پیش بروند تنها اسمی از اسلام را یدک می کشند و از جهاد کبیر، جهاد صغیر و حهاد اکبر غافل خواهند شد و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با فساد و انحراف که مهم‌ترین هدف نهضت حسینی(ع) است فراموش خواهد شد و محوریت ولایت که تضمین کننده حرکت صحیح جامعه است از بین می رود و آن زمان است که باید فاتحه اسلام را خواند.

البته خطبا و سخنرانان، مداحان، جوانان و مردم ما نخواهند گذاشت این فتنه شوم در دل هیأت های مذهبی رخنه کند و سبب بی دردی مردم و بی تفاوتی آنها نسبت به مسائل اجتماعی شود و ان شاءالله با تأسی از نهضت سراسر جهاد و ایثار و مبارزه با ظلم و انحراف امام حسین(ع)، هیئات ما مسیر صحیح را ادامه می دهند.

تأثیر منبر بر مخاطب

رسا- خطبا و روحانیان چگونه می توانند در جهت استفاده از ظرفیت هیئات مذهبی در بصیرت بخشی به جامعه ایفای نقش کنند؟

توجه به منبرها و مطالب و معارفی که از طریق آنها بیان می شود بسیار مهم است به گونه ای که یک منبر خوب می تواند اثری طولانی بر مخاطبان گذاشته و آنها را در جهت ادامه مسیر صحیح تشویق و ترغیب نماید.

خطبا و روحانیان ما باید مطالب عمیق و کاربردی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و حاصل این بررسی ها را در قالب منبر ارائه دهند و این مطالب به صورت کوتاه اما پرمغز و پرمحتوا بیان شود چراکه مردم زمان ما به دنبال دریافت بیشترین مطالب در کوتاه ترین زمان هستند و باید مطالب تلخیص شده با حذف زواید به مخاطب ارائه شود.

توجه به تاریخ، اهداف، علل و زمینه های نهضت حسینی(ع) بسیار مهم است و امروزه با توجه به شبهات فراوانی که وجود دارد باید خطبا و روحانیان ما تسلط خوبی بر مطالب تاریخی نهضت عاشورا داشته باشند و شبهات موجود را پاسخ دهند و فرهنگ صحیح عاشورایی و ویژگی های نهضت آن حضرت را در جامعه ترویج کنند .

در واقع یک منبر خوب و مؤثر باید سبب ایجاد بصیرت در مردم و جامعه شود و با انحرافات مقابله کند و ان شاءالله به برکت امام حسین(ع) و فرهنگ غنی عاشورا، بصیرتی در جامعه اسلامی به وجود بیاید که مردم با استکبار و در رأس آن آمریکا به مبارزه برخیزند و از اسلام و انقلاب همانگونه که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) خواستند و امروز رهبری و مراجع به دنبال آن هستند دفاع کنند و ان شاءالله در پایان پرچم این نهضت اسلامی به دست امام عصر(عج) داده شود./872/گ۴۰۳/ج

ارسال نظرات