۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۲۹۵۶۳
مدیر گروه پژوهشی مطالعات نظری سیاسی:

دفع جنگ تحمیلی بدون هویت عاشورایی امکان‌پذیر نبود

مدیر گروه پژوهشی مطالعات نظری سیاسی گفت: در تمام شریان‌های دفاع مقدس، هویتی برگرفته از فضای دینی و فرهنگ عاشورایی حضور داشت.
مهدوی زادگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود مهدوی زادگان مدیر گروه پژوهشی مطالعات نظری سیاسی در نشست نگاهی به وجوه سیاسی دفاع مقدس که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، درباره هویت یابی عاشورایی در دفاع مقدس گفت: مقوله هویت از مباحث مهمی است که آثار و تبعات آن در رفتارهای سیاسی و اجتماعی جوامع کاملاً حضور داشته و مشاهده می‌شود.

وی افزود: هویت یا ناسیونالیسم بحثی است که به دوران مدرنیته و دو قرن اخیر نسبت داده می‌شود. اگر فرضاً بخواهیم بپذیریم که به مفهوم هویت در اندیشه مدرن توجه شده، این قضیه به این علت است که هویت در اندیشه مدرن به تازگی کشف شده نه اینکه مقوله هویت با اندیشه مدرن ساخته شده باشد؛ وقتی به تاریخ و فرهنگ‌های گذشتگان نگاه می‌کنیم مفهوم هویت کاملاً قابل مشاهده است زیرا هویت نوعی تمایز است که جوامع خود را به اشکال مختلف با آن تعریف می‌کنند.

مدیر گروه پژوهشی مطالعات نظری سیاسی در ادامه ابراز داشت: این اشتباه است که بخواهیم این‌گونه فکر کنیم که در گذشته اصلا بحث و مفهوم هویت وجود نداشته و این یک بحث مدرن است. آنچه در دویست سال گذشته به آن پرداخته شده، هویت به معنای غیر دینی ملیت است؛ به اعتقاد بنده هویت، پاسخ به چیستی است، یعنی وقتی فردی به چیستی خود پاسخ می‌دهد به هویت فردی می‌رسد و همین‌طور وقتی جامعه ای چیستی خود را تعریف می‌کند به هویت می‌رسد.

وی ابراز داشت: ممکن است ملتی ذات خود را در دین یا به عنوان مثال در تشیع ببیند یا ملتی دیگر ذات خود را در فرهنگ و آداب و رسوم و موقعیت ارضی و جغرافیایی ببیند. افرادی که ذات را قبول ندارند هویت را در فرهنگ و ارض و آداب و رسوم می‌بینند.

حجت الاسلام مهدوی زادگان با بیان اینکه جنگ تحمیلی یعنی تهاجم به سرزمین یک ملت که در واقع تهدید یک ملت است، گفت: امام خمینی(ره) در زمان جنگ تحمیلی به بحث هویت‌یابی پرداخت و جنگ را با بسیج مردمی دفع کرد زیرا دفع آن بدون پرداختن به هویت امکان پذیر نبود. مفهوم هویت دینی در کلام امام و در دوران دفاع مقدس زمانی شدت گرفت که فرمودند این جنگ، جنگ اسلام و کفر است یعنی در واقع جنگ تحمیلی را در چارچوب هویت دینی تعریف کردند، به همین علت از این دفاع ملی همواره با عنوان دفاع دینی و مقدس یاد می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی مطالعات نظری سیاسی افزود: این هویت که از فضای دینی و فرهنگ عاشورایی گرفته شد در تمام شریان‌های دفاع مقدس حضور پیدا کرد و رزمنده ها تماماً خود را در چهارچوب فرهنگ عاشورایی تعریف ‌کردند. اشعار، پرچم ها، مناجات ها، رفتارها و عنوان‌های مقدسی که به دسته ها گروهان ها و گردان ها گذاشته شده بود، همه نشان از خط عاشورایی دفاع مقدس داشت و با همین تعاریفِ عاشورایی و مقدس، جنگ تحمیلی به نتیجه‌ای عالی و مثبت دست یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) پاسخ بحران هویتی را که جامعه ایرانی با آن در گذشته درگیر بود، در رویکرد دینی و تفسیر دینی از هویت یافت، همچنین در براندازی استبداد و در جنگ تحمیلی با تبیین عاشورایی دفاع مقدس توانست هدایتگر به سمت پیروزی و فتح باشد./۹۶۶/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات