۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۵۲۹۸۴۰
آیت الله مهدوی:

شناخت استقلالی موجودات نشانه جهل است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اصالت آفرینش عقل برای خداشناسی است و افرادی که انسان را بدون توجه به خالقش شناسایی می کنند در جهل هستند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در خیابان سپاه اصفهان برگزار شد، گفت: عقل انسان فوق کلّ دنیا ارزش دارد.

وی در ادامه بررسی دلایل عقلی اثبات ارتباط مخلوقیت انسان با خالقیت خداوند افزود: شناخت نفس از دو راه میسر می شود، نوع اول شناخت، شناخت استقلالی است، در این نوع شناخت انسان بدون در نظر گرفتن خالقش شناسایی می شود؛ بسیاری از پزشکان در دنیا هستند که با وجود شناخت نسبتاً خوبی که راجع به بدن انسان دارند، وجود خداوند را انکار می کنند؛ این نوع شناخت اساساً جهل است و علم مفید به حساب نمی آید.

آیت الله مهدوی ادامه داد: شناخت نوع دوم که شناخت اتصالی یا مرآتی است، این شناخت است که می تواند راهنمای هدایت انسان باشد؛ شناخت مرآتی یعنی وجود انسان آیینه ای است که از وجود خالقش حکایت دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه سی و پنجم سوره طور که می فرماید«أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَیْرِ شَیْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ» تصریح کرد: قرآن در این آیه با عنوان کردن دو سؤالی که پاسخش کاملاً واضح است از اعتقاد افرادی که خداوند را انکار می کنند انتقاد می کند؛ این آیه بیان می دارد، آیا فکر می کنید، از هیچ، آفریده شده اید یا این که فکر می کنید خودتان خالق خودتان هستید.

امام جمعه موقت اصفهان با معرفی کردن کتاب مبانی خداشناسی از آیت الله ری شهری اظهار کرد: سعی کنید این کتاب را تهیه کنید و آن را مطالعه بفرمایید، از ویژگی ها خاص این کتاب این است که به صورت بخش بخش نظرات دانشمندان مختلف را در رابطه با مخلوقات گوناگون بیان کرده است و مطالعه این کتاب سبب تقویت ایمان می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به عجایب خلقت هستی خاطرنشان کرد: جدیداً کشف شده است که کره زمین حدود 14 حرکت مختلف دارد و با سرعت صد و هشت هزار کیلومتر بر ساعت میلیون ها سال است که در حال حرکت است؛ انرژی فوق العاده ای برای این فعالیت نیاز است و تأمین این انرژی از دست انسان برنمی آید و باید دست موجودی که مافوق انسان است در کار باشد؛ میلیاردها ستاره در آسمان است که هر کدام به شکل خاص و ابعاد گوناگون با حرکات مختلف در حال فعالیت هستند که هر کدامش می تواند نمایان کننده خالقی بی نظیر باشد.

وی ادامه داد: توجه به عظمت عالم هستی کوچک بودن انسان را نمایان می کند و انسانی که کوچکی خودش را درک کند، در برابر خالق هستی خاضع است.

آیت الله مهدوی با بیان این که انسان پیچیده ترین مخلوق خداوند است، ابراز کرد: با وجود پیشرفت های بسیار زیاد علم، دانشمندان معتقد هستند بسیاری از ابعاد جسم انسان را نشناخته اند و هیچ اطلاعی راجع به روح انسان ندارند؛ پیچیدگی اساسی انسان به خاطر وجود روح درون او است؛ عقل انسان هیچ فضایی را از درون بدن اشغال نمی کند یعنی اگر ضربه ای به سر انسان وارد شود ممکن است بخشی از حافظه او دستخوش تغییرات اساسی شود ولی هیج حجمی از بدن انسان کم نخواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: روح انسان قابل اندازه گیری و آزمایش کردن نیست و هرگز کسی نمی تواند ابعادی برای آن معرفی کند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که تمام ارزش انسان به فهم او است و فهم از روح سرچشمه می گیرد، اظهار کرد: جسم انسان های دیوانه شبیه انسان های عادی است ولی تفاوت انسان دیوانه با انسان عادی در فهم و عقلی است که انسان عادی دارد ولی انسان دیوانه از آن بی بهره است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به فرازهای ابتدایی دعای عرفه اذعان کرد: امام حسین(ع) در ابتدای دعای عرفه به بخشی از مخلوقات خداوند به صورت دقیق اشاره می کنند و نعمت های خداوند را متذکر می شوند و بعد از آن مفصلاً گریه می کنند؛ بهتر است به جای این که از روی جهل به نعمت های خداوند الحمدلله بگوییم، نعمت های خداوند را متذکر شویم و سپس خداوند را حمد کنیم.

وی با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) که می فرمایند، خودشناسی نافع ترین معارف است، ابراز کرد: آن نوع از خودشناسی نافع ترین معارف است که در راستای خداشناسی باشد چرا که خودشناسی بدون خدا شناسی نوعی جهل محسوب می شود؛ خودشناسی که مقدمه خداشناسی است به واسطه استفاده از عقل حاصل می شود؛ متأسفانه اکثر مردم برای کسب دنیا عقلشان را به کار می گیرند در صورتی که دنیا دونِ عقل انسان است.

آیت الله مهدوی توضیح داد: عقل انسان مافوق کلّ دنیا است؛ یعنی خداوند عقل را خلق کرده تا به واسطه آن خداوند را بشناسیم؛ منظور بنده این نیست که برای کسب دنیا و تأمین معاش نباید عقل را به کار انداخت بلکه می خواهم بگویم استفاده صرف از عقل برای کسب دنیا اشتباه است؛ یک قاعده کلی وجود دارد که بیان می دارد دانی باید فدای عالی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: کسب علم به عنوان یک ارزش حتی اگر از لسان یک کافر تراوش کند، ارزشمند است ولی عالی ترین علومی که باید به واسطه عقل به دست بیاوریم علم توحید و خداشناسی است؛ کل دنیا برای انسان آفریده شده و انسان برای خداوند آفریده شده است، یعنی کلّ دنیا باید فدای انسان شود و انسان باید فدای خداوند شود ولی متأسفانه عموم انسان ها به اندازه ای که برای کسب معاش عقلشان را به کار می گیرند، در راستای شناخت خداوند گامی برنمی دارند به همین دلیل است که سن افراد به بالای پنجاه سال می رسد ولی هنوز از عباداتشان لذت نمی برند./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات