۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۵۳۰۴۶۰
حجت الاسلام محققی تأکید کرد؛

ضرورت تشکیل کرسی های درس خارج متناسب با مشکلات حاکمیتی

مدیرعامل خبرگزاری رسا یکی از مشکلات در عرصه فقه حکومتی را فقدان مسأله شناسی دانست و تأکید کرد: بر اساس مشکلات و معضلات مسؤولان در عرصه های گوناگون حاکمیتی باید کرسی های درس خارج تأسیس شود.
مدیر عامل خبرگزاری رساحجت السلام والمسلمین محققی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا در دیدار آیت الله مقتدایی عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به فعالیت های مؤسسه رسا گفت: خبرگزاری رسا در 14 سال گذشته توانسته تصاویر منطبق با واقع حوزه را به مخاطبان ارائه کند.

وی افزود: خبرگزاری رسا توانسته حوزه را مجموعه ای علمی و حامی نظام مقدس نظام اسلامی که در راستای اهداف عالی مکتب اهل بیت(ع) فعالیت دارد، معرفی کند و چنین تصویری ارائه دهد، مؤسسه رسا از چند سال پیش با توجه به ارزیابی ها و مشورت ها چند کار ویژه جدید را در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان این که یکی از فعالیت های جدید این مجموعه انتشار نشریه مکتوب است، اظهار داشت: با توجه به ارزیابی های میدانی و مشورت های صورت گرفته، تریبون های مکتوب که ادعای پاسخگویی در مسائل دینی را دارند و از غیر حوزه محسوب می شوند در حال گرفتن جایگاه حوزه در مخاطبان نخبه هستند.

وی ادامه داد: ارزیابی ما این است که یک نوع عطش برای این که از داخل حوزه قلم هایی که به روز باشد و نخبگان بتوانند  پاسخ پرسش های خود را داشته باشند وجود داشت و جای چنین نشریه ای خالی بود، خوشبختانه از دو سال پیش نشریه ای با عنوان رسائل منتشر شده که توانسته جایگاه خود را در میان نخبگان دانشگاهی، مؤمنان بیرون حوزه و طلاب اهل فضل باز کند.

حجت الاسلام محققی با بیان این که نشریه رسائل درصدد پاسخگویی به سؤال های اقشار گوناگون فرهیخته جامعه از زبان جریان علمی حوزه است، ابراز داشت: نشریه رسائل عنوان خود را نشریه عصر انقلاب اسلامی قرار داده است.

وی عنوان کرد: با توجه به تحولات عرصه رسانه و مقوله ای به نام «وب3» به بازار و میدان خواهد آمد و اگر در جامعه گسترش پیدا کند خبرگزاری ها به شدت مرجعیت خبری خود را از دست خواهند داد، در چنین شرایطی یکی از رسانه هایی که می تواند موفق باشد رسانه های تخصصی هستند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: به همین جهت با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به فقه حکومتی، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل از سال 92 آغاز به کار کرد و در زمینه گفتمان سازی در زمینه فقه حکومتی موفق بوده است، دروس خارج حوزه علمیه که در زمینه فقه حکومتی وجود دارد توسط این پایگاه پوشش داده می شود.

وی اضافه کرد: دروس حوزوی که رویکرد حکومتی دارند در حوزه کم بوده و مشکل فقدان مسأله شناسی را در این بخش داریم، زیرا باید بر اساس مشکلات و معضلات مسؤولان در عرصه های گوناگون حاکمیتی، کرسی های درس خارج تأسیس شود.

حجت الاسلام محققی با بیان این که باید بین حوزه و بدنه نظام ارتباط بیشتری برقرار شود، گفت: بعضا از سوی برخی مسؤولان مشاهده می شود که اعتماد به حوزه ندارند که راهکار حوزه راهگشا باشد، رسانه و پایگاه وسائل در این زمینه تصمیم دارد که نوعی همسویی بین فضلا و اساتید درس خارج و مسؤولان نظام برقرار کند تا مسائل و مشکلات خود را عرضه کنند و این مسائل بررسی شده و در حال پیگیری هستیم.

وی محور دیگر فعالیت های خبرگزاری رسا را فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عنوان کرد و افزود: بسیاری از مخاطبان اخبار و رویدادها را از این شبکه ها دنبال می کنند که فعالیت های خوبی در این راستا صورت گرفته است.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با تقدیر از شخصیت علمی و انقلاب آیت الله مقتدایی اظهار داشت: خوشبختانه حضرتعالی چهره ای انقلابی بوده و از مسؤولان و مدیرانی هستند که در سوابق مبارزاتی در پیش از انقلاب حضور فعالی داشتید، پس از انقلاب نیز در مسؤولیت های گوناگون و از مدیران موفق بودید، همچنین طلاب و فضلا از برکات علمی شما بهره می برد.

وی ادامه داد: خوشبختانه دوره جدید شورای عالی تمام هم و غم خود را در زمینه تحول و تحقق حوزه انقلابی و مطالبات رهبر معظم انقلاب به کار گرفته است، به ویژه آیت الله استادی به عزم و اراده و توانایی خود در این زمینه گام برداشتند؛ بنابراین از اقدامات شورای عالی تقدیر و تشکر می کنیم./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات