۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۳۰۵۶۱

گردهمایی بانوان مبلغ و حافظ قرآن کربلا

گردهمایی بانوان مبلغ و حافظ قرآن کربلا با موضوع «مفاهیم قرآن و امام حسین(ع)» به همت شعبه تبلیغات دینی بانوان وابسته به آستان حسینی برگزار شد.
حافظ قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا، گردهمایی بانوان مبلغ و حافظ قرآن کربلا با موضوع «مفاهیم قرآن و امام حسین(ع)» به همت شعبه تبلیغات دینی بانوان وابسته به آستان حسینی برگزار شد. در این گردهمایی که ویژه بانوان مبلغ و حافظ قرآن برگزار شد، مفاهیم قرآنی و ارتباط آن با نهضت حسینی مورد بررسی و تحلیل علمی قرار گرفت.

شیخ علی مطیری، مسؤول شعبه تبلیغات دینی بانوان وابسته به آستان حسینی در این باره گفت: بیش از ۲۵۰ تن از بانوان حافظ قرآن و مبلغ در این گردهمایی حضور داشتند.
 
وی افزود: در این نشست علمی، اقدام قرآنی امام حسین(ع) در شب عاشورا و احیای آن شب با قرائت قرآن و همچنین، چگونگی استفاده از این الگوی ارزشمند در عملیات تبلیغ دینی تبیین شد.

شیخ مطیری گفت: در این گردهمایی همچنین، «سالم جاری» از اساتید متخصص در حوزه علوم قرآنی درباره «رویکرد قرآن و شیوه‌های تبلیغ دینی و ارتباط آن با نهضت مبارک امام حسین(ع)» سخنرانی کرد.

مسؤول شعبه تبلیغات دینی بانوان وابسته به آستان حسینی گفت: در این گردهمایی از خواهرانی که در محافل رمضانیه حفظ، تلاوت، تفسیر و احکام شرعی فعالیت تبلیغی داشتند، تجلیل شد.

یادآور می‌شود، فعالیت‌های شعبه تبلیغات دینی بانوان وابسته به آستان مقدس حسینی در استان‌های مختلف عراق بر نشر تعالیم و مفاهیم قرآن کریم و علوم اهل بیت(ع) تمرکز دارد.

کاتب مصری قرآن کریم درگذشت

محمود ابراهیم سلامه معروف به «شیخ خوشنویسان جهان» پس از یک عمر فعالیت هنری درگذشت و میراثی ارزشمند در خوشنویسی و کتابت قرآن برای نسل‌های آینده به یادگار گذاشت.
 
وی متولد ۱۹۱۹ میلادی در روستای المسلمیه از توابع شهر «الزقازیق» مصر بود و علاقه وی به هنر خوشنویسی عربی از مکتب‌خانه‌ای در این کشور نشأت گرفت.
 
این هنرمند مصری چهار بار قرآن را به خط نسخ کتابت کرد و قرآنی به خط ثلث در ابعاد ۳۵ در ۵۰ سانتی‌متر و همچنین نسخه‌ای دیگری از کلام وحی به خط ثلث در ابعاد ۷۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر از دیگر یادگارهای قرآنی اوست.
 
محمود ابراهیم سلامه تنها خوشنویس مصری بود که قرآن را با خط ثلث خوشنویسی کرد. شيخ خوشنويسان جهان شامگاه جمعه (۱۴ مهرماه) دعوت حق را لبیک گفت.

حلمی النمنم، وزیر فرهنگ مصر در پیامی درگذشت خوشنویس قرآن کشورش را تسلیت گفت و از خداوند بهشت برین را برای محمود ابراهیم سلامه و صبر و بردباری را برای خانواده‌اش آرزو کرد.

درخواست اعزام اساتید ایرانی به نیجریه برای آموزش خوشنویسی قرآن

آدام شیهو لیمون، معاون انجمن ملی هنرمندان نیجریه ضمن حضور در رایزنی فرهنگی ایران در ابوجا با سید محمود عظیمی‌نصرآبادی، رایزن فرهنگی كشورمان، دیدار و درباره نحوه همکاری و توسعه روابط دو جانبه و اجرای برنامه‌های مشترک هنری، گفت‌وگو کرد.
 
آدام شیهو لیمون در سخنانی، آمادگی انجمن ملی هنرمندان نیجریه را به منظور همکاری‌های متقابل و توسعه روابط دو كشور، اعلام كرد.
 
معاون انجمن ملی هنرمندان نیجریه خواستار اعزام دو تن از خوشنویسان ایرانی برای آموزش علاقه‌مندان به فراگیری خطوط مختلف با هدف کتابت کلام الله مجید و سایر کتب دینی در نیجریه شد.
 
عظیمی‌نصرآبادی، رایزن فرهنگی ایران در نیجریه نیز آمادگی این نمایندگی فرهنگی را برای اعزام اساتید هنر کشورمان جهت آموزش فراگیران نیجریه‌ای در تمامی رشته‌های هنری اعلام کرد.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران در ابوجا، آمادگی لازم را برای برپایی نمایشگاه‌های هنری در رشته‌های مختلف جهت آشنایی هرچه بیشتر جوانان و علاقه‌مندان به هنر در نیجریه را دارد.
 
عظیمی‌نصرآبادی همچنین اظهار كرد: به زودی با اعزام هنرمندان خطاط ایرانی به نیجریه، نخستین نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی در دو رشته نسخ و خط تصویری برگزار می‌شود.

تجليل از ۱۰۰ حافظ قرآن سوری در ترکیه

مراسم تجلیل از ۱۰۰ شهروند سوری پناهنده در کشور ترکیه که موفق به حفظ کامل قرآن کریم شده‌اند، در استان «کیلیس» این کشور برگزار شد. این مراسم به همت انجمن «الرساله» سوریه و با همکاری دارالافتاء استان کیلیس(در جنوب ترکیه) و انجمن علمای سوریه برگزار شد.

«محمود قره‌ تپه»، مفتی استان کیلیس و «مازن ابراهیم»، رییس انجمن «الرساله» سوریه از سخنرانان این مراسم بودند که ضمن سخنانی از مردم و دولت ترکیه به خاطر حمایت از امت مسلمان قدردانی کردند.

در پایان این مراسم، از ۸۰ زن و ۲۰ مرد سوری حافظ کل قرآن کریم با اعطای جوایزی تقدیر و تجلیل به عمل آمد و اجازه‌نامه حفظ قرآن نیز به آن‌ها اعطا شد.

لازم به ذکر است، کشور ترکیه با اجرای چنین برنامه‌های دینی و فرهنگی تلاش می‌کند، بر اشتباهات خود در حمایت از جریان‌های تکفیری و تروریستی در ابتدای بحران سوریه سرپوش بگذارد و دامنه نفوذ خود را در میان پناهندگان سوری گسترش دهد.

همچنین، آواره‌‌شدن صدها هزار شهروند سوری در کشورهای منطقه و مهاجرت برخی از آن‌ها به کشورهای غربی، نتیجه سیاست مزورانه آمریکا و رژیم صهیونیستی و اشتباه راهبردی برخی کشورهای منطقه در قبال بحران سوریه است.

بزرگداشت هفته جهانی فضا با بازدید از نمایشگاه قرآن

مرکز علوم فضایی و نجوم شارجه در امارات به مناسبت هفته جهانی فضا، برنامه‌ ویژه‌ای برای علاقمندان اجرا کرد که بخشی از آن شامل بازدید از نمایشگاه «هستی در قرآن کریم» بود.

چهارم تا دهم اکتبر که امسال مصادف با 12 تا 18 مهر است، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان هفته جهانی فضا، انتخاب شده و به همین مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای در کشورهای مختلف اجرا می‌شود.
 
در همین راستا، مرکز علوم فضایی و نجوم شارجه برنامه خاصی برای شهروندان اماراتی اجرا کرد و طی آن 400 نفر در گروه‌های سنی مختلف از نمایشگاه‌های علمی و متنوع دایر در این مرکز بازدید کردند.
 
در این بازدید، شرکت‌کنندگان با نخستین پرواز تاریخ بشر که توسط عباس بن‌فرناس، از علمای بزرگ جهان اسلام انجام شد و همچنین تحولات صورت‌گرفته در عرصه هوا فضا آشنا شدند.
 
بخشی از برنامه نیز به بازدید از نمایشگاه «هستی در قرآن کریم» اختصاص یافت که در آن پیش‌بینی‌های قرآن درباره پدیده‌های جهان که دلیل آشکاری بر حقانیت اعجاز علمی کلام وحی است، آشنا شدند.

مشاهده فیلمی با عنوان «نسل‌های مریخ»، بازدید از رصدخانه نجومی شارجه به عنوان بزرگ‌ترین رصدخانه امارات و رصد اجرام آسمانی با استفاده از تلسکوپ‌های با کیفیت بالا از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

هفته جهانی فضا حد فاصل دو رویداد تاریخی است. ۴ اکتبر ۱۹۵۷، اسپوتنیک - ۱، نخستین ماهواره جهان توسط اتحاد جماهیر شوری به فضا پرتاب شد و در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷، نخستین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل به امضا رسید./۹۹۴/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات