۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۳۰۷۴۹

هشتمین نشست تخصصی کتاب خوان شعر و ادبیات در خوزستان برگزار شد

نشست تخصصی کتاب خوان شعر و ادبیات با معرفی هفت کتاب و شعر خوانی ارائه دهندگان در محل سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی خوزستان با حضور شعرا، نویسندگان، کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی برگزار شد.
هشتمین نشست تخصصی کتاب خوان شعر و ادبیات در خوزستان هشتمین نشست تخصصی کتاب خوان شعر و ادبیات در خوزستان هشتمین نشست تخصصی کتاب خوان شعر و ادبیات در خوزستان

به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، در هشتمین نشست تخصصی کتاب خوان شعر و ادبیات با اشاره به اینکه رشد فرهنگ در هر جامعه ای به میزان مطالعه و علاقه مندی آن ها به حوزه کتاب ارتباط مستقیم دارد، افزود: امروز می توان با پیوند کتاب و شعر و جذابیتی که در اشعار شعرا و شخصیت آن ها وجود دارد اثر مطلوبی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در این دنیای مدرن گذاشت.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با بیان اینکه معرفی و آشنایی با بزرگان شعر می تواند در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی نیز موثر واقع شود، عنوان کرد: اثر گذاری شخصیت های برجسته همچون شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات بر کتاب و استفاده از ابزارهای هنری و ادبی با محوریت کتاب و کتابخوانی می تواند دست مایه اتفاقات مؤثری در این حوزه پر اهمیت شود که در این میان الگوهای بزرگی برای اقشار مردم، شعرا و ادبیانی چون حافظ و سعدی در آن مرتبه و نام آشنایانی در دوران معاصر فراهم کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه پیوند کتاب و شعر فاخر، موجب بالندگی است، خاطرنشان ساخت: با استفاد از این پیوند جان تازه ای به کتاب و ادبیات دمیده می شود و امروزه با صراحت می توان عنوان کرد که پیوند شعر و شاعران با حوزه های کتاب به عنوان یکی از راه های مؤثر در ترویج فرهنگ و علاقمند کردن مردم به کتاب و کتابخوانی به شمار می آید.

رستمی کوهی با اشاره به اینکه میزان استقبال اعضاء کتابخانه از کتب ادبیات سبب شد نهاد کتابخانه های عمومی کشور برنامه ریزی های مدون و مستمری را در ترویج فرهنگ کتابخوانی لحاظ کند، گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با ابداعات و اجرای برنامه های فرهنگی خوبی که در سال های اخیر برگزار کرده است زمینه را برای شاعران و علاقمندان به حوزه ادبیات فراهم کرده است.

در این نشست هفت کتاب در حوزه ادبیات و شعر با حضور شعرای ملی و استانی معرفی و به اشتراک گذاشته شد، که به شرح ذیل هستند:

کتاب «اشاره» تألیف مرتضی حیدری آل کثیر، معرفی از سوی فاطمه شکردست

این مجموعه شعری در برگیرنده 60 غزل در بازه زمانی سال های 88 تا 93 که در 80 صفحه از سوی انتشارات فصل پنجم در پاییز 95 به چاپ رسید.

در این اثر شاعر کوشیده زبان را از «طبق معمول ها» رهایی داده و با «رستاخیز کلمات» جانی تازه در دنیایی دیگر (ادبیات) به آن ببخشد. حرکت به سمت نوآوری، سلامت زبان، هنجار گریزی و آشنایی زدایی، نزدیک شدن به زبان محاوره، خلق ترکیب های نو از ویژگی های زبانی شعر حیدری آل کثیر است. انواع استعاره و تشبیه و کنایه در شعر او نیاز به جستجو ندارد و بر هر بیتی که دست بگذارید یک تصویر قوی بدیع و دلنشین پیدا می شود.

کتاب «دری که باز مانده است» تألیف حامد صافی، معرفی از سوی ستاره عرفانی

این کتاب آخرین مجموعه شعر دکتر صافی در 52 صفحه از سوی انتشارات صریر به چاپ رسیده است.

این کتاب از نظر جایگاه و ارزش موضوعی و محتوایی در میان کتاب های مشابه این برتری را دارد که به مهم ترین و به روزترین حوادث ملی و تاریخی و اعتقادی ما پرداخته است. شیوه پیش برد و قرار گرفتن اشعار براساس توالی زمانی و موضوعی مشخص و منسجم است.

یکی از ویژگی های مهم شعر دکتر صافی این است که انسان امروزی و تجربه هایش در شعر وی حضور دارند و زمان و مکانی که شاعر در آن زیست می کند، مشخص است. از ویژگی های زبانی این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره کرد: استفاده از واژگان و انتخاب اصطلاحات مخصوص شعر جنگ و دفاع مقدس؛ کاربرد جغرافیای جنگ در زبان و ترکیب سازی های تازه.

کتاب «سفرنامه با صاد» تألیف سیدمهدی موسوی، معرفی از سوی سید علیرضا شفیعی

سفرنامه با صاد شامل 40 شعر نیمایی با موضوع سفر اربعین و در ادامه کتاب «گنجشک و جبرئیل» است. در واقع آقای موسوی پا جای پای مرحوم سیدحسن حسینی گذاشته است.

وجه تسمیه کتاب، حرف صاد است که در آیه اول سوره مریم آمده و در روایات آمده که این حرف رمزی از کلمه «صبر» است و سفرنامه با صاد که سفرنامه اربعین است به صبر حضرت زینب(س) اشاره دارد.

نگاه جامع شاعر به مقوله سفر اربعین از تمایزات این کتاب است که معلول طبیعی وحدت موضوع است که شاعر را ملزم می کند تا ذره بین به دست بگیرد و به مفاهیم متنوعی تحت عنوان «سفر اربعین» بپردازد؛ روضه، حماسه، عرفان، حالات فردی زائر و «اربعین دهه 90 با همه مختصاتش» از جمله موضوعاتی است که شاعر به آن اشاره کرده است.

کتاب «کتاب» تألیف فاضل نظری، معرفی از سوی مرتضی حیدری آل کثیر

به نظر می رسد فاضل در شیوه بیان و دنیای شاعرانه خود هنوز اصرار می ورزد و نسبت به خودش هنوز نتوانسته یا نخواسته فراتر رود. با نگاهی گذرا به مجموعه شعرهای فاضل این مطلب روشن می شود که او از نگاه سنتی به جهان تبعیت می کند البته در کنار این نگاه، نوعی خلاقیت در کنار تعادل در شعر فاضل است؛ او در همین قاب سنتی مبدع است و مضمون آفرین. از نظر مضمون سازی از جهات بسیاری به شاعران سبک هندی به ویژه صائب شبیه است.

صور خیال و آرایه های ادبی در شعر او به وفور دیده می شود. شعرش مردم گراست و شاید این برجستگی از مهم ترین دلایل مقبولیت شعر او به شمار می رود.

کتاب «بوطیقای کلاسیک» تألیف سید مهدی زرگانی، معرفی از سوی حامد صافی

از ویژگی شاخص کتاب، تازه بودن موضوع پژوهش و زبان نگارش کتاب علمی و ساده است. در این اثر نویسنده با دیدگاه خاصی به بررسی تحلیلی و انتقادی نظریه شعر در منابع فلسفی شرق؛ عربی و ایرانی می پردازد، کتاب از این جهت جالب توجه است که نویسنده در آن به نقد نظری درباره شعر نیز پرداخته است و از آنجایی که ما کمتر به این حوزه توجه داشته ایم کتاب «بوطیقای کلاسیک» می تواند در نوع خود اثری قابل مطالعه باشد.

از نکات دیگری که در این اثر جلوه گری می کند این است که نویسنده برای تالیف این اثر منابع فلسفی و کلامی بسیاری را مورد توجه قرار داده است و درباره نظریه شعر نیز تحقیقات زیادی انجام داده است که به جذابیت کار می افزاید.کتاب در یازده فصل با عناوین«رویکردهای چهارگانه»، «محاکات»، «جوهره شعر»، «تخیل، فرآیند قوام بخش»، «موسیقی، رکن دو»، «زبان مجازی، شناسنامه شعر»، «شعر، الهام یا صناعات؟»، «نسبت شعر با صدق و کذب»، «کارکردهای مدنی شعر» ، «ساختار «قصیده» نماینده شعر رسمی کلاسیک»، «ژانرهای یونانی در منابع اسلامی»، «بوطیقا در بوته نقد» به موضوعات مورد نظر خود می پردازد. کتاب «بوطیقای کلاسیک» را انتشارات سخن منتشر کرده است.

کتاب «از کتیبه جنوب» تألیف علی یاری، معرفی از سوی داودرضا کاظمی

کتاب "از کتیبه جنوب"پژوهشی در شعر معاصر خوزستان است؛ این کتاب حاصل پنج سال پژوهش مداوم  نویسنده در چند و چون شعر خوزستان از سال 1330 خورشیدی تا میانه دهه 80 و در واقع این کتاب جریان ‌شناسی شعر معاصر خوزستان به شمار می آید.

در بخش نخست این کتاب به طور گذرا دگرگونی ‌های اجتماعی ـ فرهنگی خوزستان را در دوره معاصر و در بخش دوم نیز شعر خوزستان را از سال 1332 خورشیدی تا پیدایش جریان موج ناب بررسی کرده است؛ در بخش سوم به طور مفصل جریان شعر موج ناب از آغاز تا انجام و با شواهد و نمونه‌های شعری کافی و همین طور به دست دادن ویژگی ‌های شعر موج ناب و تاثیر این جریان بر شعر خوزستان و نيز شعر امروز ایران بررسی شده است.

بخش چهارم این کتاب به بازتاب انقلاب و جنگ در شعر شاعران خوزستان نگاهی شده و ویژگی ‌های شعر شاعران خوزستانی را در این عرصه به دست داده است؛ در بخش پنجم شعر خوزستان و دگرگونی‌های ادبی آن را در دهه 70 خوشیدی بررسی کرده و کوشیده‌ که نقش اثرگذار شاعران خوزستانی را در روند تکامل شعر معاصر ایران در این دهه نشان دهد.

در بخش ششم و پایانی کتاب نویسنده کوشیده است که شعر شاعران سنت‌ گرای خوزستان را در دوره معاصر به شکل چکیده‌ وار بررسی کرده و ویژگی ‌های شعر شاعران خوزستانی را نشان دهد، چنين کتابي برای اولین بار است که منتشر مي‌‌شود و در واقع یک آغاز نامه است نه این که یک کار کامل باشد. این کتاب دریچه‌ای است برای نگاه کردن به چشم ‌انداز شعر امروز خوزستان.

کتاب «مرز ما عشق است» تألیف سید محمدمهدی شفیعی، معرفی از سوی میلاد عرفان پور

در تعریف شعر ادبیات و شعر انقلاب اسلامی می توان از دو منظر ورود کرد یکی آثاری که پس از انقلاب سال 57 منتشر شده و دیگری، آثاری که در راستای صفت این انقلاب و اهداف آن هستند. بدیهی است که در تعریف نخست ایرادات جدی دیده می شود چرا که آثار زیادی توسط نویسندگانی منتشر شده که انقلاب را قبول نداشتند؛ بنابراین آثارشان نیز ارتباطی با انقلاب نداشته و چه بسا در تقابل با آن بوده است اما اثری که به جوانب مختلف زندگی زیر سایه آرمان های انقلاب و آموزه های اسلام پرداخته را می شود ادبیات انقلاب اسلامی دانست بر این اساس کتاب «مرز ما عشق است» کتابی در منظومه ادبیات انقلاب اسلامی است چرا که کتاب زندگی است یعنی موضوعات متنوعی از عشق به همسر تا شهادت را در دل خود جای داده. این اثر در حالی که اولین کتاب منتشر شده شاعر جوان است، دارای تنوع وزنی بالایی است که نشان دهنده تسلط بالای او بر فن و هنر شعر است. محتوای شعری او نیز نشان دهنده ظهور و بروز یکی از رویش های ناب انقلاب در زمینه ادبیات و شعر است./9456/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات