۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۳۱۳۳۰

گزارش رسا از اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد

در نخستین اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی، اهمیت، راهکارها و لوازم معرفی فلسفه اسلامی به دنیا، بررسی ونقش آن در بقای هویت اسلامی ایرانی، تحول علوم انسانی و نیز شکل گیری و پیشبرد تمدن اسلامی تبیین شد.
مجمع عالی حکمت اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی / مشهد اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی / مشهد اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی / مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور جمعی از اساتید و مدیران حوزه های علمیه و اعضای مؤسس و هیات علمی مجمع عالی حکمت اسلامی از شهرهای قم، مشهد، اصفهان و شیراز روزهای 20 و 21 مهرماه در هتل ولایت مشهد برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش که با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی همراه بود، آیات غلامرضا فیاضی، مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی و احمد بهشتی، عضو هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به ایراد سخن پرداخته و سپس کارگروه های اجرایی تشکیل شد.

ضرورت تحکیم و تقویت جایگاه عقل شیعی

آیت الله احمد بهشتی، عضو هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی در این نشست، ضمن قدردانی از توجه و حمایت رهبر معظم انقلاب از علوم عقلی گفت: هنوز جایگاه عقل در میان ما شناخته و معرفی نشده است.

وی افزود: تاریخ اسلام آکنده از افراط و تفریط ها در عقل گرایی است؛ از یک سو اشعریون(اخباریون) که به ظواهر بسنده و عقل را سرکوب می کنند و اجازه هیچ گونه سوالی نمی دهند و از سوی دیگر معتزلیون آنقدر دچار افراط در این زمینه شده اند که با نوعی عقل خودبنیاد، صفات خدا را هم مورد تحقیق قرار داده اند.

اعتزال نو می خواهد هر چه با عقل سازگار نیست را تغییر دهد

آیت الله بهشتی با اشاره به استمرار هر دو جریان تا به امروز تصریح کرد: عقل معتزلی، امروز در قالب اعتزال نو می خواهد هر چه را با عقل سازگار نیست، تغییر دهد و در هند و مصر برای احیای این مکتب تلاش های بسیاری می شود.

مدیر مجمع حکمت اسلامی شیراز خاطرنشان کرد: مجمع حکمت اسلامی باید خط اعتدال را در این زمینه دنبال کند به گونه ای که هم عقل در خدمت اندیشه های سنتی و هم عقل خودبنیاد را به خدمت گیرد.

وی با اشاره به ویژگی های عقل غربی و تبعات ناشی از آن مانند تعارضات شدید و ایسم های مختلف گفت: برخی اندیشمندان غربی مانند کانت به این نتیجه رسیده اند که اصولا باید عقل را حذف کرد و بر همین اساس وی از راه اخلاق، خدا را ثابت کرده و معتقد است عقل به فنمومن ها می پردازد و به نومن ها کار ندارد.

عقل شیعی مغفول مانده است

آیت الله بهشتی ضمن تأیید نقادی منصفانه عقل افزود: در این میان عقلی مغفول هم وجود دارد که می شود از آن به عقل شیعی نام برد؛ عقلی که نمی خواهد مقابل وحی، کتاب و سنت قطعی قرار گیرد.

 

عضو هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی، ابن سینا را اولین مومن و مخلص در برابر دو اصل نبوت و امامت دانست و تلاش های او برای بنیانگذاری حکمت متعالیه را ستود.

وی در معرفی عقل شیعی گفت: مطابق احادیث، عقل شیعی عقلی است که خدا با آن شناخته می شود و بهشت از طریق آن به دست می آید؛ ما باید این جایگاه را برای عقل، تحکیم و تقویت کنیم نه عقلی که در خدمت افکار اشعریت و معتزله است.

تفسیر معصوم، قرآن به قرآن است

در ادامه، آیت‌الله محمود فیاضی، رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به آیه ۸۹ سوره نحل گفت: قرآن، کتاب علم الهی بوده و همه حقایق و معلومات عالم در آن وجود دارد اما تبیین این حقایق نیازمند وجود پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌توانند مفاهیم قرآنی را درک و تبیین کنند و آیه 89 سوره نحل تأکید دارد که پیامبر(ص) همه چیز را از قرآن می‌فهمد و باید آن را برای مردم تبیین کند. 
 رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی یادآور شد: گاهی این ایراد به علامه طباطبایی وارد می‌شود که در مقدمه تفسیر المیزان احادیث را کنار گذاشته، به تفسیر قرآن به قرآن پرداخته و بر مبنای «حسبنا کتاب الله» عمل کرده است.

آیت الله فیاضی اضافه کرد: این در حالی است که کلام علامه در مقدمه المیزان به هیچ عنوان به معنای «حسبنا کتاب الله» نیست؛ قرآنی که خود، مبین همه چیز است، نیاز به مبینی جز خود ندارد و فرمایشات ائمه اطهار(ع) نیز چیزی نیست جز کلام قرآن و بطن قرآن که همان تفسیر قرآن به قرآن است.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس، نیاز به معصوم برای تفسیر قرآن از باب این نیست که کلام آنان در عرض قرآن قرار دارد، بلکه از این جهت است که کلام معصوم مستفاد از قرآن است.

نگذاریم دیگران ما را به دنیا معرفی کنند

همچنین حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم در نشست گفت: ما در زمینه معرفی ظرفیت های دینی و فرهنگی خود دچار کم کاری هستیم به گونه ای که امروز در دنیا ایران به روایت ایران یا تشیع به روایت تشیع وجود ندارد و هرچه هست تحت تاثیر امپراطوری رسانه ای غرب قرار دارد.

وی در ادامه به راهکارهای جبران این خلأ اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال برای معرفی حکمت اسلامی در حوزه بین الملل، باید آن را به عنوان متاعی فراتر از بخشی از تاریخ اندیشه اسلامی و به عنوان یک تراث علمی با در نظر گرفتن تولیدات و اندیشه ورزی های معاصر عرضه کنیم.

گام های تعامل با دنیا در حوزه حکمت

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، یافتن مسائل و دغدغه های مشترک را از گام های تعامل با دنیا از دریچه حکمت اسلامی عنوان و اظهار کرد: به عنوان نمونه و با وجود نیاز شدید انسان امروز به معنویت، هنوز تقریر ما(اسلام) از معنویت به جهان عرضه نشده این در حالی است که 30 درصد تولیدات هالیوود مربوط به ژانرهای ماورائی است و معنویت سکولار را ترویج می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم، علت رواج بودیسم در جوامع غربی را تأکید بر عنصر معنویت دانست و افزود: مذاکرات علمی با جهان مسیحیت و یهود، عدالت، محیط زیست، علوم شناختی و فلسفه ذهن(کنترل و جهت دهی توانش های ذهنی) از دیگر مسائل مشترک جهانی است.

وی با تأکید بر لزوم رصد و پاسخگویی شبهات فلسفی توسط حوزه های علمیه گفت: یافتن زبان مشترک دومین گام در تعامل با دنیاست است؛ ما محتوای مشترک داریم اما در حوزه زبان مشترک دچار ضعف هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: مباحث الفاظ، دلالت، نقش خود متکلم در مراد جدی و رقم زدن مراد جدی در علم اصول، هم در هرمنیوتیک ومعناشناسی و هم در نشانه شناسی حرف برای گفتن دارد که باید آن ها را از لابه لای مباحث اصولی و حکمی خوددرآورده و پس از تقریر، با مباحث موجود مقایسه و برتری آن ها را نشان دهیم.  

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت دیده و خوانده شدن این مباحث در دنیا گفت: در این زمینه باید از ظرفیت های موجود دنیا استفاده کنیم زیرا اگر کار خوبی تقریر و ترجمه و چاپ شود برای دیده شدن باید توزیع در سطح مناسب هم داشته باشد.

وی انجام کار مشترک با مجامع دانشگاهی غربی را از جمله این راهکارها عنوان و تصریح کرد: اگر کاری با همکاری محققان یک مجمع غربی انجام شود، جزو کارهای ان مجمع تلقی شده و پس از چاپ، از سیستم توزیع خاص خود بهره مند می شود.

پیشنهادهای اجرایی

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تشکیل هیات علمی مشترک با مجامع جهانی را از دیگر راهکارها معرفی کرد و گفت: برای تحقق تعاملات بین المللی دو پیشنهاد اجرایی وجود دارد؛ نخست، ایجاد دبیرخانه دائمی در حوزه های علمیه با مشارکت دستگاه ها و نهادها به منظور تجمیع قوا و تشکیل بانک اطلاعاتی از مراکز علاقمند به حکمت اسلامی و بعد تربیت نیروهای فاضل و مسلط به علوم و زبان لاتین جهت شرکت در نشست های علمی و کنفرانس ها.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم تأکید کرد: باید به صورت جدی تصمیم بگیریم که آیا حوزه های علمیه می خواهند خودشان معرف خودشان باشند و نگذارند دیگران آن ها را روایت کنند یا خیر. اگر پاسخ مثبت است این لوازم باید حتما وجود داشته باشد.

در روز دوم این اجلاس نیز که با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی همراه شد، پس از ارائه پیشنهادات و گزارشاتی از شعب مجمع عالی حکمت اسلامی در شهرهای مختلف، حاضران به جمع بندی مباحث طرح شده پرداختند.

فلسفه اسلامی عاملی تعیین کننده در بقای هویت اسلامی ایرانی ماست

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست در قالب طرح واره ای به تبیین مناسبات حکمت و فلسفه اسلامی با هنر و فرهنگ پرداخت.

وی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در زمینه احیای فلسفه گفت: حیات اجتماعی فلسفه باید همچنان امتداد داشته باشد و از حوزه های جدی این امتداد، حوزه فرهنگ و هنر است. با توجه به این مهم، برنامه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد به مجلس بر محوریت سه شعار گفت وگوی فرهنگی، حقوق فرهنگی و هویت فرهنگی تدوین شده است.

صالحی در تبیین نقاط اشتراک و زمینه های تعامل فلسفه اسلامی با فرهنگ و هنر تصریح کرد: گفت  و گوی اصحاب فلسفه و حکمت با اصحاب فرهنگ و هنر نخستین وجه تعامل این دو می تواند باشد که در هر یک از زمینه های ادبیات، تئاتر، فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی، تاریخ و حتی شاخه های میان رشته ای می تواند مفید واقع شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت وگوی اصحاب فلسفه اسلامی با اصحاب حوزه کودک و نوجوان را ازدیگر وجوه تعامل فلسفه با فرهنگ و هنر معرفی و اظهار کرد: اکنون بخش قابل توجهی از اتفاقات فرهنگی هنری ما دراین حوزه رخ می دهد که نقش مهمی در شکل گیری ساختار جامعه دارد و سرخط های بنیان های معرفتی این حوزه در جامعه نمود می یابد.

وی افزود: تاکنون فلسفه برای کودکان در قالب های مختلف نوشته شده اما نه از منظر فلسفه اسلامی چرا که اصحاب حکمت و فلسفه اسلامی ارتباط خوبی با فعالان حوزه کودک ونوجوان ندارند.

صالحی با بیان اینکه مجمع عالی حکمت اسلامی به عنوان باشگاه عقلی کشور، می تواند پایگاهی برای راه اندازی این اتاق گفت و گو با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد، گفت: از سوی دیگر گفت و گوهای اصحاب فلسفه اسلامی با جهان نیز حائز اهمیت است.

فلسفه اسلامی فرصت خاص ارتباطی ما با جهان محسوب می شود

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: فلسفه اسلامی یک فرصت خاص ارتباطی ما با جهان به ویژه در حوزه گفت و گوی ادیان و مذاهب به شمار می رود و وزارت ارشاد به اعتبار فرصت های در اختیار خود، می تواند در این عرصه بسترساز باشد.

 وی تأکید  کرد: باید گفت گوی فلسفی حکمی خود را با جهان جدی تر گرفته و سرمایه تمدنی و معاصر خود را دست کم نگیریم البته در کنار آسیب شناسی و برنامه ریزی.

کسانی که تهاجم هویتی را انکار می کنند خود را به خواب زده اند

صالحی، فلسفه اسلامی و هویت را از دیگر سرفصل های مناسبات حکمت و فلسفه اسلامی با هنر و فرهنگ برشمرد و گفت: بسیار روشن است که در خطر گسست های هویتی و تهاجم هویتی قرار داریم که قابل انکار هم نیست و اگر کسی این خطر را نبیند خودش را به خواب زده است.

وی اضافه کرد: فلسفه و حکمت اسلامی باید به کمک بقای هویت اسلامی ایرانی ما بیاید هم در حوزه نظریه پردازی فلسفی برای هویت و هم نظریه پردازی فلسفی برای الگوسازی سبک زندگی البته این به معنای عدم کارایی سایر علوم نیست بلکه نشان دهنده جایگاه مهم فلسفه و عرفان است.

نیازمند بازخوانی و بازآفرینی میراث عرفانی فلسفی خود هستیم

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، فلسفه و حقوق فرهنگی را از دیگر سرفصل ها معرفی و خاطرنشان کرد:  فلسفه حقوق فرهنگی مساله بسیار مهمی است و شاخه این فلسفه باید با ریشه در فلسفه اسلامی شکل گیرد اما با این وجود متاسفانه در این زمینه ضعف داریم.

صالحی، فلسفه و فرهنگ عمومی(مردمی)، فلسفه و حقوق عمومی و فلسفه و فرهنگ دینی را از دیگر سرفصل ها نام برد و افزود: می بایست بازخوانی ها و بازافرینی ها در میراث عرفانی فلسفی خود داشته باشیم البته این میراث فقط شامل متون فلسفی نیست بلکه ممکن است ابیات حافظ و سعدی نیز باشد.

حمایت از تدین، ویژگی خاص فلسفه اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اصولا ویژگی فلسفه اسلامی، فلسفه متدینانه است و هر قدر تدین بیشترباشد، فلسفه عمیق تر خواهد بود، یاداور شد: این ویژگی خاص فلسفه اسلامی است و امروز اگر فرهنگ دینی مورد تهاجم یا لغزش و تزلزل است باید مانند علامه طباطبایی(ره)فلسفه را به خدمت دفاع از فرهنگ دینی در اورد.

وی افزود: امروز به صدها علامه طباطبایی نیاز داریم چرا که خطرات، مشکلات ودغدغه های بسیار بیشتر و پیچیده تر شده است و هم در حوزه باورها و هم در حوزه ارزش های دینی نیازمند مصونیت آفرینی هستیم.

فلسفه باید هماهنگ کننده میان علوم مختلف باشد نه رقیب آنها

در ادامه، حجت الاسلام لطف الله دژکام، عضو شورای اجرایی مجمع حکمت اسلامی در شیراز، نخستین گام برای ترویج حکمت اسلامی را تبیین صحیح نقش و جایگاه حکمت در تمدن سازی جدید اسلامی دانست و گفت: باید مشخص شود اصولا آیا بدون این حکمت، چیزی به نام تمدن می توانیم داشته باشیم؟.

وی افزود: متاسفانه اصحاب علوم، هر یک در تخصص خود حالت تعصبی پیدا می کنند به گونه ای که صرفا رشته خود را می بیند و ما باید آرزو کنیم فلسفه اینطور شود چرا که فلسفه می بایست هماهنگ کننده میان علوم مختلف باشد.

علاقمندی ما به فلسفه نباید موجب نادیده گرفتن ارزش سایر علوم شود

حجت الاسلام دژکام با تأکید براینکه علاقمندی ما به فلسفه نباید موجب نادیده گرفتن ارزش سایر علوم شود، تصریح کرد: اینکه در فلسفه مضاف به بحث فلسفه متعالیه می پردازیم یعنی یک خط کلی برای نگرش صدرایی قائل هستیم که می خواهد همه علوم را جای خود نشانده و محترم بشمارد و تمدن را جلو ببرد. اما اگر اصحاب فلسفه این تلقی را داشته باشند که سایر علوم، رقیبشان هستند، این مسیر با مشکل مواجه می شود.

عضو شورای اجرایی مجمع حکمت اسلامی در شیراز با اشاره به اینکه ویژگی هماهنگ کنندگی خوشبختانه در مکتب فلسفی شیراز به صورت خیلی چشمگیر وجود داشته و علوم مختلف فعال بوده اند.

پرهیز از تمرکزگرایی

وی خاطرنشان کرد: دومین گام این است که در وضعیت کنونی توسعه اموزش عالی و حوزه های شهرستانی باید به فکر پیرامون هم باشیم و از تمرکزگرایی پرهیز کنیم وگرنه پس از مدتی ممکن است حوزه هایی در اطراف قم داشته باشیم که چالش انگیز باشند.

حجت الاسلام دژکام ادامه داد: اگر همکاری مرکز و پیرامون را درست سامان ندهیم، شاهد تک روی ها خواهیم بود در عین حال برای تکثیر شعب نباید عجله داشت.

لزوم پرداختن به فلسفه اخلاق به صورت مجزا

وی با تأکید بر لزوم پرداختن به فلسفه اخلاق به صورت مجزا گفت: معمولا در فلسفه های رایج در خصوص اخلاق، کار چشمگیر و شایسته و قابل ارائه در نیا نداریم؛ حکمت نظری اخلاق خیلی بحث شده اما از حکمت عملی آن فروگذار شده است(روی این حساب که ما در فقه و علوم نقلی مان چیزهایی بوده که این را جبران می کرده است).

استاد حوزه علمیه افزود: در عرصه تمدن سازی تا وقتی فلسفه برای اخلاق نداشته باشیم نمی توانیم در رقابت تمدنی، خود را به درستی نشان دهیم زیرا اگر فلسفه یک علم را نداشته باشیم نمی توانیم با مکتب رقیب، چالش کنیم چون سبک کار ما موعظه ای بوده و نیازمند اخلاق به معنای تحلیل های فلسفی است که ما را به یک باید و نباید برساند.

تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه در پرتو حکمت اسلامی

حجت الاسلام دژکام، تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه در پرتو حکمت اسلامی را از دیگر گام های گسترش حکمت اسلامی معرفی و اظهار کرد: فقه مستقیما نمی تواند وارد خیلی از عرصه های د انشگاهی شود اما حکمت می تواند پایه های تمام علوم را با خود مرتبط کند.

عضو شورای اجرایی مجمع حکمت اسلامی در شیراز یادآور شد: این مهم برای ما به عنوان خدمتگزاران حکمت اسلامی باید یک وظیفه تلقی شود نه اینکه پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب همچنان هر علمی را با فلسفه اش از غرب اخذ کنیم.

پرداختن به فلسفه تطبیقی؛ راهی برای جلوگیری از رکود گروه های فلسفه

همچنین حجت الاسلام کاکایی، دیگر عضو شورای اجرایی مجمع حکمت اسلامی در شیراز گفت: کار اساسی مجمع عالی حکمت، پرداختن به فلسفه تطبیقی است که اکنون جای آن خالی است و دچار تکرار نهایه و بدایه و اسفار شده ایم.

وی افزود: این مباحث اگربا زبان جدیدی بیان نشود به تدریج به رکود و سستی گروه های فلسفه دانشگاه و حوزه می انجامد؛ از سوی دیگر اگر می خواهیم جریان جدیدی باشد که راه را برای سوالات جدید باز کند و از حکمت متعالیه پاسخ بگیرد، باید به فلسفه تطبیقی پرداخته و حداقل در حد تولید سوال بتوانیم میان دو جریانی که مقایسه شان می کنیم گفتگو برقرار کنیم.

حجت الاسلام کاکایی اضافه کرد: برکت حداقلی فلسفه مقایسه ای این است که حکمت اسلامی را از یک دیدگاه خاص به چالش بکشیم و مطمین باشیم که می توانیم جواب های جدید و نو از همان متون اصیل اسلامی پیدا کنیم چنانکه امروز نیز نمونه هایی از آن را شاهد هستیم.

توسعه حکمت و عرفان اصیل اسلامی؛ مانع رشد عرفان های نوظهور

عضو شورای اجرایی مجمع حکمت اسلامی در شیراز با تأکید بر ضرورت توسعه حکمت اسلامی گفت: اگر حکمت اصیل اسلامی و محتوای عرفانی را بدون ملاحظه دیدگاه های مکاتب در شهرهای مختلف کشور، عرضه کنیم، عرفان های نوظهور اینگونه رشد و جذبه نخواهند داشت.

امام خمینی؛ عارف ناشناخته قرن بیستم

وی ادامه داد: از مهم ترین اقدامات در این زمینه، عدم فراموشی سنت عرفانی و فلسفی امام خمینی(ره) است چرا که انقلاب اسلامی اصولا با عرفان امام آغاز شد و اگر این را فراموش کنیم جفا کرده ایم؛ بایستی چهره عارفانه امام را که قطعا جذبه بیشتری نسبت به چهره سیاسی ایشان دارد، به نسل جوان معرفی کنیم.

حجت الاسلام کاکایی افزود: همچنین اگر بپذیریم مولانا از مفاخر جهان اسلام و دست پروروده حکمت اسلامی است، به جای اینکه اجازه دهیم دیگران او را مصادره کنند و چهره های مختلف از ان بسازند خودمان احتیاط ها را زمین گذارده و از او استفاده می کنیم.

ضرورت ورود مجمع حکمت به تبیین مبانی معرفتی و فلسفی علوم انسانی

حجت الاسلام علی اکبر کلانتری، از اعضای شورای اجرایی مجمع حکمت اسلامی شیراز، تحول عمیق در اندیشه ها و باورهای جامعه را از مهمترین انتظارات عصری از انقلاب اسلامی معرفی و تصریح کرد: اکنون از انقلاب اسلامی 40 سال می گذرد اما هنوز این آرمان به صورت شایسته محقق نشده است.

وی دلیل این امر را عدم تحول بنیادین در علوم دانشگاهی به ویژه علوم انسانی دانست و افزود: نتیجه چنین وضعیتی، رواج فلسفه غرب و پرورش یافتن مدیران و کارگزاران سکولار و دلباخته غرب می شود.

حجت الاسلام کلانتری ضمن تأکید بر تحول علوم انسانی یادآور شد: تبیین مبانی معرفتی و فلسفی علوم انسانی می تواند از خدمات جالب توجه مجمع عالی حکمت باشد.

ظرفیت فعلیت بین رشته ای فلسفه بیش از میزان کنونی آن است/ اهمیت تربیت نیروی توانمند

دکتر عباسی، عضو گروه فلسفه دانشگاه شیراز نیز در این نشست تأکید کرد: مشخص شدن سهم فلسفه اسلامی  در فلسفه های جهانی باید از مهم ترین دغدغه های مجمع عالی حکمت باشد که طبعا در یک سنت فلسفی مقایسه ای این کار صورت می گیرد.

وی افزود: فلسفه ظرفیت این را دارد که فعالیت بین رشته ای بیشتری داشته باشد و اکنون نیز تقاضاها در این زمینه بسیار است.

عباسی خاطرنشان کرد: از دیگر دغدغه های امروز ما این است که تحصیل کردگان فلسفه در مجموعه دانشگاه ها ظرفیت و توانمندی لازم را برای ارائه مباحث فلسفی ندارند که باید آسیب شناسی و مشخص شود ضعف کار در آموزش است یا در ضعف ورودی های این رشته که اغلب دغدغه یا مسأله فلسفی ندارند.

عضو گروه فلسفه دانشگاه شیراز ادامه داد: از سوی دیگر، رسانه ها نیز می بایست برای جذب استعدادهای برتر و نخبگان به رشته فلسفه کمک کار ما باشند./930/ز۵۰۳/ج

ارسال نظرات