۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۵۳۱۴۸۳
گزارشی از واکنش‌ها به مواضع اخیر ترامپ؛

اثبات چندباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا

اثبات چندباره صحت غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، تفاوت نداشتن اوباما با ترامپ و کری با تیلرسون، بی‌ثمر بودن ادامه برجام به هر قیمتی و ناممکن بودن تداوم برجام بدون آمریکا از جمله محورهای واکنش‌ها به اظهارات اخیر رییس‌جمهور آمریکاست.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، سخنان دیروز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا درباره برجام و جمهوری اسلامی ایران با واکنش‌های گسترده در میان شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی مواجه شده است. این به غیر از واکنش‌های بی‌سابقه ایرانیان ذیل صفحه اینستاگرام و توییتر وی است، که بررسی آن از حوصله این مقال خارج است و ذیلاً تنها به بازخوانی گوشه‌ای از موضع‌گیری‌های رسمی در قبال رئیس هیئت‌حاکمه آمریکا می‌پردازیم.

در یکی از سریع‌ترین واکنش‌ها کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سخنان گستاخانه ترامپ درباره تروریست خواندن ملت ایران، آخرین میخی بود که بر تابوت اعتماد به امریکا و دولتمردان آن کوبیده شد.

این کانون در ادامه تصریح کرد: سخنان ترامپ درستی و صحت رویکرد چهار دهه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی و پیش‌بینی‌های دقیق رهبر حکیم انقلاب در آغاز و ادامه مذاکرات را بر همگان ثابت کرد و مواضع اخیر ترامپ ملت قهرمان ایران را یکپارچه در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا قرارداد.

بیانیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی خاطرنشان کرده‌ است: علت العلل این اظهارات این است که تلقی استکبار از امضای برجام، آغاز راهی بود که انتهای آن به تسلیم همه جانبه ایران اسلامی در مقابل آنان ختم شود.

*هیچ تمایزی میان اوباما و ترامپ یا جان کری و تیلرسون نیست

این کانون در ادامه این بیانیه آورده است: براین اساس هیچ تمایز اساسی میان اوباما و ترامپ یا جان کری و تیلرسون مشاهده نمی‌شود. بنای بی اعتبارسازی برجام ونقض تعهدات از دوره اوباما پایه‌ریزی و در این دوره هم علنی تر تداوم پیدا کرد.

* آزموده را آزمودن خطاست

در پایان بیانیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اعلام شده است: به آقای روحانی توصیه می‌کنیم اتفاقات سال‌های 1382 تا 1384 و نتایج معامله با سه کشور اروپایی را از کتاب خاطرات خود مرور کنند؛ آزموده را آزمودن خطاست.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم در صفحه شخصی خود نسبت به اظهارات اخیر ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران،‌ واکنش نشان داد و نوشت: هرگونه اقدام احتمالی آمریکا در قبال برجام با پاسخ هوشمندانه و در چارچوب منافع ملى دولت ایران رو به رو خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سخنان از سر استیصال ترامپ درباره خلیج فارس نشان داد که برای خوشامد برخی هم پیمانانش در منطقه، از جعل و تغییر واژگان هم ابایی ندارد؛ و این یعنی اوج حقارت.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح داشت: تلاش رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد شکاف بین ملت و دولت ایران ناکام ماند؛ ترامپ به زودی خواهد فهمید ادامه اینگونه اظهارات، اجماعی را در جهان علیه او شکل خواهد داد.

اما بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی با صدور بیانیه‌ای در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که با تمام انتقادات وارده و کم و کاستی‌ها در نحوه و چرایی و نتیجه برجام، حمایت همه جانبه خود را برای مقابله با توطئه آمریکای جنایت کار اعلام می‌کند.

* ادامه برجام به هر قیمتی با عنوان ادامه با اروپا بی ثمر است

این تشکل دانشجویی در ادامه بیانیه خود بیان داشت: ادامه برجام به هر قیمتی با عنوان ادامه با اروپا بی ثمر خواهد بود و امریکا و کشورهای غربی را به این تحلیل خواهند رساند که جمهوری اسلامی اصلاً قادر به پاسخ گویی در برابر اهانت‌ها و نقض‌ها نیست، پس در هتاکی و تاراج حقوق ملت جری‌تر خواهند شد.

*برجام پروژه شکست‌خورده عده‌ای از سیاسیون کشور بود

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی تصریح کرده است: انتساب برجام به نظام نیز یکی دیگر از تهدیدها است به طوریکه عده‌ای برای فرار انتقادها و شانه خالی کردن از مسؤولیت‌شان در برجام و برای القای ناکار آمدی نظام، برجام را منتسب به نظام اسلامی می‌کنند؛ برجام پروژه عده‌ای از سیاسیون کشور بود که فکر می‌کردند مذاکره با امریکا تنها حل کننده مشکلات کشور است. این پروژه شکست خورده اصلا ارتباطی به نظام اسلامی ندارد!

همچنین محمدحسین یادگاری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: ذات شیطانی آمریکا فرد نمی‌شناسد، یعنی سیاست‌های سرمایه‌گذاری آمریکا به ترامپ، اوباما یا کلینتون و بوش مربوط نمی‌شود بلکه تفکرات سرمایه‌داری آمریکا می‌خواهد جهان را اداره کند که این موضوع هر بار از طریق یکی از رؤسای جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ذات و اصل سیاست آمریکا تفکرات شیطانی است، سخنان ترامپ نیز نشان داد که نمی‌توان به امریکا اعتماد کرد همانطور که امام خمینی نیز قبل و بعد از انقلاب بر عدم اعتماد به آمریکا تأکید کرده و مقام معظم رهبری هم بارها در سخنانشان این موضوع را مطرح کردند.

*در دوره‌ای ساده‌اندیشانه با آمریکا مذاکره کردند

یادگاری گفت: در دوره‌ای دوستان با این تفکر ساده‌اندیشی که می‌توانیم با آمریکا مذاکره کنیم عمل کردند، ولی حالا همه متوجه شدند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد و اگر تفکرات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار قرار دهیم به موفقیت بیشتری می‌رسیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: رئیس‌جمهور و قوای دیگر باید با صراحت بیشتری به ترامپ پاسخ دهند و قوای سه‌گانه و شورای نظارت بر برجام باید به صورت عملی پاسخ قاطی به آمریکا دهد به طوری که قوه قضائیه باید از جنایت‌های آمریکا علیه مردم مظلوم ایران در دهه‌های گذشته به دادگاه‌های جهانی شکایت کرده و آمریکا را پای میز مذاکره بکشاند. قوه مقننه باید قوانینی را مبنی بر اینکه آمریکا دولتی ضدحقوق بشر است تصویب کند و قوه مجریه هم بای بداند اگر به دنبال اجرایی شدن برجام است، این راه غلطی است.

احمد علیرضا‌بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به فارس گفت: ما آنچه را که در طول سال‌های قبل در رابطه با آمریکا تجربه کرده بودیم در برجام بار دیگر تجربه کردیم و هزینه گزافی را هم برای آن پرداخت کردیم.

*اعتماد بی‌جهت به آمریکا عامل وضع موجود است

وی افزود: تیم مذاکره کننده و دولت با اعتماد بی‌جهت به آمریکا و طرف مذاکره کننده موجب بروز چنین وضعیتی شدند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش اروپا در بحث برجام، اظهار داشت: اروپایی‌ها در برجام تنها به دنبال منافع خود هستند و بین منافع احتمالی خود با ایران و منافع‌شان با آمریکا حتما طرف آمریکا خواهند بود.

*با ایمیل و توئیت نمی‌توان جواب آمریکا را داد

نماینده مردم تبریز در مجلس در پایان گفت: اینکه ما تصور کنیم با یک ایمیل و یک توئیت و امثال آن می‌توان جواب آمریکا را داد، غیرقابل قبول است و ما باید روی مواضع خودمان به صورت محکم پافشاری کنیم.

اما اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور هم طی بیانیه‌ای در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: بار دیگر به هیئت نظارت بر برجام و در رأس آن جناب آقای روحانی هشدار می‌دهیم که مانند موضع پیشین خود مبنی بر کدخدایی و ریاست ایالات متحده آمریکا بر کشورهای اروپایی نباید به برجام بدون آمریکا تن داد و لازم است در برابر هر نقض عهد دشمن، اقدام مؤثر متقابل صورت گیرد.

در ادامه بیانیه این اتحادیه آمده است: تشخیص ظرافت‌های سیاسی این موضوع که دولت فعلی آمریکا، مانند دولت‌های پیشین خود است، از مسائل مهمی است که باید امروز بدان توجه ویژه شود؛ دولت‌های اوباما و ترامپ در اهداف و مشی استکباری تفاوتی ندارند، بلکه روش‌های متفاوتی دارند؛ یکی با چهره‌ خوش و ادبیات زیبا جلو می‌آمد ولی با بی‌شرافتی تمام، پس از توافق برجام از پشت به ملت ما خنجر زد اما دیگری بدون صحنه‌سازی‌های دولت پیشین خود، از همان ابتدا دشنه‌ی پنهان شده در دولت قبل خود را از آستین خارج کرد.

*مبادا تصور شود می‌توان از دامن آمریکا به اروپا فرار کرد

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در پایان تاکید کرد: مبادا مسئولین تصور کنند که می‌توان از دامن امریکا به اروپا فرار کرد. همانطور که ترامپ فحاش روی دیگر همان آمریکای باهوش و مؤدب است، اروپایی‌ها نیز روی دیگری دارند که به وقت خود و به زودی نشان خواهند داد. باید مراقب باشیم که در بازی پلیس خوب و بد گرفتار نشویم. اروپایی‌ها اگر در حرفشان در حمایت از برجام و حفظ آن صادق هستند، چرا تراکنش‌های مالی به ایران را با سیاست های آمریکا تنظیم می‌کنند؟ اتحادیه اروپا روی دیگری دارد که نه برجام می‌شناسد و نه قول و قرار می فهمد. دل بستن به کشورهای اروپایی برای حفظ برجام در این برهه، اشتباه دیگری است که نباید بدان دچار شویم و ما به سهم خود نسبت به آن هشدار می‌دهیم.

*برجام اکنون تجربه‌ای تاریخی است

به گزارش فارس، پیام مرادی قائم‌مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در این باره گفت: برجام اکنون تجربه‌ای تاریخی است؛ آمریکا عملاً برجام را پاره کرده و ایران البته عقب‌تر نخواهد رفت بلکه پیشروی خواهد کرد.

به علاوه مسعود اخوان‌فرد عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در واکنش به موضع روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا به  فارس گفت: ضروری است مسئولان کشور بخوردی دقیق،‌جدی و قاطعی در برابر توهین‌های ترامپ داشته باشند، زیرا ترامپ ناخودآگاه نقشه آتی خودش را هم لو داد؛ او گفت که یا کنگره باید برجام را دستکاری کند یا خودش برجام را تغییر می‌دهد، بنابراین برجام به طور کامل بی‌اعتبار شد؛‌ همانطور که پیش از این نیز از پاره کردن برجام حرف زده بود.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل با بیان اینکه دوران گفتار درمانی به پایان رسیده و باید در عمل پاسخ دروغ‌های ترامپ را بدهیم، گفت: در حال حاضر ما باید به جای برخوردهای جناحی برخورد ملی داشته باشیم و عزم ملی نیازمند تبعیت از رهبر انقلاب است، فرامین مقام معظم رهبری درمورد برجام به صورت شفاف و بدون واسطه در اختیار همه قرار گرفته است.

*دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا اعتمادناپذیرند

همچنین محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: این گونه موضع‌گیری‌ها منحصر به رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیست، چرا که هیأت حاکمه آمریکا از هر طیفی که باشند چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه در زمینه اعتمادناپذیر بودن تفاوتی با هم ندارند.

زاهدی با یادآوری نامه رهبر معظم انقلاب به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور هنگام نهایی شدن توافق هسته‌ای، گفت: در آن نامه رهبری به رئیس جمهور تأکید کردند که باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا باید کتباً نسبت به تعهدات خود در برجام تضمین دهد، اما اوبامای دموکرات از این کار خودداری کرد و امروز مشخص شده است که این خودداری به جهت باز گذاشتن دست رئیس جمهور بعدی برای عهدشکنی بوده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: البته برخی از کشورهای اروپایی هم که امروز در ظاهر با مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام مخالفت می‌کنند همانند همین کشور قابل اعتماد نیستند.

در این باره، پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی همچنین تصریح کرد: من علیرغم اینکه برخی‌ها معتقدند آمریکا هنوز برجام را نقض نکرده بر این باورم که ارجاع برجام به کنگره و شرط و شروط آمریکا عملاً خروج آنان از برجام بود.

وی تأکید کرد: آخرین میخ به تابوت برجام کوبیده شد و ترامپ همان‌گونه که قبل از انتخابات وعده داده بود برجام را پاره کرد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اضافه کرد: آمریکایی‌ها نقض برجام کرده‌اند و می‌خواهند همین موضوع را با تکیه بر مسائل موشکی علیه ما به کار بگیرند و اروپایی‌ها نیز در این زمینه با آنها همراهی خواهند کرد بنابراین نباید بر روی اروپایی‌ها تکیه کرد چرا که آن‌ها به دنبال منافع اقتصادی خود هستند.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: ترامپ رفتارها و کردارهای غیر عادی دارد و حتی از دیدگاه پزشکی حرکاتش منطبق بر نرم طبی نیست.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مطالب و مواضع ترامپ قابل پیش‌بینی بود و برخلاف آن چیزی که آقای ظریف  گفته بود که ترامپ از برجام خارج خواهد شد، این اتفاق نیفتاد.

*برجام ظرفیتی است که کماکان برای آمریکا قابل استفاده است

وی افزود: برجام ظرفیتی است که کماکان برای غربی‌ها و در رأس آنها آمریکا هنوز قابل استفاده است.

ظهره‌وند ادامه داد:‌ ویژگی ترامپ نسبت به دموکرات‌ها همین است که مسئله را شفاف می‌گوید و این برای ما یک فرصت است چون می‌توانیم راهبردها و برنامه‌های آنان را پیش‌بینی کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه تمام جنجال‌آفرینی‌های اخیر آمریکا یک سناریوی هماهنگ با اروپایی‌هاست، تصریح کرد: یک ایرادی که وارد است این است که سعی می‌شود بین اروپا و آمریکا تفاوت ماهوی دیده شود در صورتی که اگر تفاوت و اختلافی وجود داشت باشد فقط در منافع فی‌مابین آنهاست وگرنه هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها ما را تهدید می‌بینند و نحوه مهار این تهدید مهم است.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ پیرامون برخی نقایص موجود در برجام، خاطرنشان کرد: محدودیت 15 ساله برای تعطیلی فعالیت‌ هسته‌ای ایران و بازرسی از اماکن نظامی و همچنین برنامه موشکی ایران مواردی است که ترامپ به آنها به طور شفاف به عنوان نقایص برجام اشاره می‌کند و به عبارتی می‌توان گفت برجام‌های 2و3 را به طور یکجا می‌خواهد.

ظهره‌وند با بیان اینکه با این جنجال‌آفرینی و افزایش فشار از سوی آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها نقش میانجی و هویج را ایفا خواهند کرد،‌ گفت: آمریکایی‌ها نیز توأماً فشار را افزایش خواهند داد و در این بازی چماق و هویج نقش چماق را ایفا می‌کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: پا در میانی رئیس‌جمهور فرانسه در این میان نشان می‌دهد که اروپا سعی خواهد داشت تا زمینه را برای حل و فصل سایر موضوعات اختلافی که ترامپ آنها را نقایض برجام می‌نامد فراهم کند و این سناریویی از پیش تعیین‌شده است.

ظهره‌وند افزود:‌ امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بحث مذاکره متمم را مطرح کرد و خانم موگرینی نیز عنوان کرد که هر قراردادی قابل بازنگری است ولی بازنگری در برجام بستگی به تهران دارد، همچنین خانم ترزا می‌ نخست‌وزیر انگلیس و آقای جانسون وزیر خارجه این کشور اظهاراتی را کردند که نشان از آماده‌سازی برای فضایی در جهت بازنگری در برجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه در فضایی که شفافیت در آن نباشد اتفاقات بسیاری می‌افتد،‌ تصریح کرد: متأسفانه امروز دولت مدافع صیانت از برجام است در حالی که به راحتی می‌تواند بگوید من قراردادی امضاء کرده‌ام اما اکنون مفاد آن قابل اجرا نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تنها امید آمریکا این است که در کنار تضعیف قدرت پیرامونی ایران قدرت داخلی آن نیز تضعیف شود، گفت: دلیل مطرح کردن فتنه 88 توسط ترامپ نیز در همین راستا بود و این نشان می‌دهد که باید مقاومت در حوزه داخلی را هم مورد توجه قرار دهیم.

بنابر این گزارش، حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی هم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اظهارداشت: عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: روند اعتماد زدایی از دولت و حکومت آمریکا روندی است که به سرعت پیش می‌رود و با پاره کردن برجام هیچ کشوری پس از آن حاضر به مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا نخواهد شد و این بزرگترین ضربه‌ای است که به موقعیت و اعتبار آمریکا در جهان وارد می‌شود و زمینه را برای چند جانبه گرایی در دنیا بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه تجربه‌ای که ملت ما در این مذاکرات به دست آورد همان تجربه 40 سال گذشته بود، گفت: تجربه ایران می‌تواند برای دنیا عبرت‌آموز باشد و کشورهای دنیا ببینند که ایران با نهایت متانت و تلاش در مذاکرات شرکت و امتیاز فراوانی به طرف مقابل داد اما علیرغم این امتیازها و خسارت‌هایی که جهت صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای و نظامی خود پذیرفت غربی‌ها به این میزان اکتفا نکردند.

ترقی اضافه کرد: غربی‌ها به دنبال اعمال مواضع مستکبرانه خود هستند و قطعاً دیگر هیچ کشوری با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و آمریکا به عنوان یک کشور غیر قابل اعتماد به جهان شناسانده خواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: ما در رابطه با برجام منتظر هستیم آمریکا آن را به طور کامل پاره و از آن خارج شود تا ما به نقطه قبل برگردیم، امروز دوران زورگویی و قلدری گذشته است.

همچنین محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت:‌ ترامپ دیشب نماد یک کاریکاتور مضحک و تمام عیار از دولت آمریکا بود و باعث خجالت تاریخی ملت آمریکا خواهد بود برای اینکه در شوی شب گذشته به روش تارزنان هالیوودی تلاش کرد نظم و قواعد بین‌المللی را نقد کند و به هیچکدام از قواعد بین‌الملل پایبند نبود.

وی افزود: مواضع شب گذشته ترامپ در ارتباط با برجام برخلاف تعهدات همه کشورها و اذعان کشورهای پایبند بود، تعهدستیزی دولت آمریکا و دولتمردان این کشور آناشیست بین‌المللی آنان را نشان داد، اینکه دولتمردان آمریکا به معنای واقعی تبدیل شدند به آناشیست‌های بین‌‌المللی یعنی کسانی که به هیچکدام از قواعد بین‌المللی و تعهدات نظام بین‌الملل پایبند نیستند.

وکیلی یادآور شد: می‌شود گفت که شب گذشته ترامپ با صدای بلند فریاد زد که دولت آمریکا و دولتمردان آمریکا آناشیست بین‌المللی هستند، ترامپ عقده و عقب‌ماندگی خودش را در مقابل ملت ایران به زبان آورد، آن چرا که شب گذشته ترامپ در سیاهه اتهامات علیه ایران قرائت کرد، همه ناکامی‌های دولتش و عقده‌های انباشته تاریخی دولت‌های آمریکا در مقابل ملت ایران بود، آنجا که سپاه را حامی تروریست نامید، نشان داد که دچار کج‌تابی فکری و وارونگی مفاهیم است.

وی با بیان اینکه ترامپ شب گذشته بغضش در مقابل ملت ایران را نتوانست کتمان کند،‌گفت: همه آنچه که ترامپ گفت بغضی بود که به خاطر مواضع ملت ایران در برابر روحیه استکباری دولت آمریکا در مرگ‌ گفتن‌ها علیه دولت آمریکا و دولت جعلی صهیونیستی بود.

وکیلی با اشاره به موضوع بی‌اعتمادی به دولت آمریکا، گفت: با این دولت آمریکا و با این رئیس‌جمهور، نشان داده شد که هیچ دولتی نمی‌تواند به آنان اعتماد کند، با این رئیس‌جمهور قانون‌ستیز و نظم‌ستیز معلوم شد حتی دولتمردان گذشته آمریکا و سیاستمداران خود آمریکا نسبت به این روحیه بنگاه‌داری و تجارت‌مسلکی که او در سیاست به کار می‌برد، بیمناک هستند چرا که او به هیچ اصول بین‌المللی و تعهدات آمریکا احترام نمی‌گذارم و بی‌باکانه به دنبال نقض این تعهدات است.

*دولت‌های قبلی آمریکا هم قابل اعتماد نبودند

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: پیام این روش و این روحیه آمریکا این است که دولت کنونی آمریکا و دولت‌های قبلی این کشور به هیچ وجه قابل اعتماد نبودند و تعهداتشان قابل اعتماد نبود، آنها به هیچ اصل اخلاقی و اصل حقوقی با این دولت پایبند نیستند، بنابر این، این روش بیش از پیش رسوایی را برای دولت تمامیت‌خواه آمریکا به ارمغان می‌آورد و باعث انزوای آن کشور خواهد شد و ان‌شاءالله باعث محبوبیت بیش از پیش ملت ایران در منظر جهانیان خواهد شد.

*تفاوت قائل شدن میان رؤسای جمهور فعلی و قبلی آمریکا ساده‌انگاری است

نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات شب گذشته ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام و ایران، اظهار داشت: از ابتدا هم به هیچ کدام از صحبت‌های آمریکایی‌ها نمی‌شد اعتماد کرد، آنان برای منافع خودشان برنامه‌ای دقیق دارند و واقعاً ساده‌انگاری است که عده‌ای الان مطرح می‌کنند این رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور قبلی این کشور متفاوت بازی می‌کردند و اگر همان قبلی بود، شرایط ایران بهتر می‌شد.

وی با بیان اینکه اینگونه اظهارات ساده‌انگاری و نگاه غیرکارشناسی است، افزود: اتفاقاً آمریکایی‌ها امروز در مسیر رسیدن به اهدافشان تمام تلاششان را می‌کنند، یک روز آمدند پشت میز مذاکره علیرغم اینکه از اول هم معلوم بود ما پای میز مذاکره برویم چیزی نصیبمان نمی‌شود اما باز هم عده‌ای در داخل تهمت می‌زدند برخی کاسب تحریم در کشور هستند و به آنها هجمه آوردند.

پژمان‌فر تأکید کرد:‌ موضوع بعدی این بود که اگر قرار است در راستای اجرای برجام اقدامی انجام دهیم باید اقدامات ما و طرف مقابل همزمان با یکدیگر باشد ما امروز اقدامات متعددی را انجام دادیم بدون اینکه طرف مقابل به یک تعهدش عمل کرده باشد.

نماینده مشهد در مجلس گفت: ما به تعهداتمان عمل کردیم اما آنان به تعهداتشان عمل نکردند، طبیعتاً سناریوی بعدی دبه کردن است آن هم با همین نقشی که امروز ترامپ بازی می‌کند یعنی خودشان را به دیوانگی می‌زنند و می‌گویند ما توافق گذشته را قبول نداریم،‌ بنابر این اگر می‌خواهیم توافق پا برجا بماند باید شرایط فرق کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌ آنان در برجام صنعت هسته‌ای ما را که تعطیل کردند و امروز به دنبال آن هستند که یک قدم جلوتر بیایند و در باب مسائل دیگر به مذاکره بپردازند، می‌خواهند بگویند رئیس‌جمهور آمریکا تغییر کرده و او هم به تعهدات گذشته پایبند نیست و می‌خواهد قدم دیگری بردارد.

پژمان‌فر با بیان اینکه مسئله اصلاً نه تنها قابل مذاکره جدید نیست بلکه تعیین تکلیف شده است، تصریح کرد: طبق تعهداتی که در برجام داده‌ایم، به محض اینکه طرف مقابل نقض عهد کرد، ما باید عکس‌العمل می‌دادیم و عمل به تعهدات خودمان را متوقف می‌کردیم،‌ امروز آمده‌ایم به تمامی تعهداتمان عمل کردیم و گزارشات آژانس هم بر این نکته تأکید دارد که ایران به تمامی تعهداتش عمل کرده است.

پژمانفر یادآور شد: برجام تمام شده و توافق هسته‌ای سندی بود که طرف مقابل غیر تعهد‌آمیز آن را نقض کرده است، امروز باید دولت با جدیت وظیفه‌ای را که قانون برای آنان مشخص کرده یعنی راه‌اندازی فعالیت‌های هسته‌ای را به سرعت از سر بگیرد.

نماینده مشهد در مجلس در پایان خاطرنشان کرد:‌ دولتمردان زمان امضای برجام گفتند در کمتر از 6 ساعت می‌توانیم به شرایط قبل از برجام برگردیم، امروز باید به مردم نشان دهند که در آن حرفی که زدند صادق بودند و رُل بازی نکردند و دروغ به مردم نگفتند.  

* ادامه برجام، بدون آمریکا لطیفه‌ای بیش نیست

بنابراین گزارش، محمدرضا محمدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد هم اظهارات سخیف ترامپ را محکوم کرد و گفت: ادامه برجام، بدون آمریکا لطیفه ای بیش نیست؛ طرف حساب ما در برجام آمریکا بود، نه اتحادیه اروپا؛ مشکل آمریکا و ایران اساسی و مبنایی است و قطعا با هسته‌ای دو موشکی و حقوق بشر حل نمی‌شود./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات