۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۵۳۱۹۸۲
آیت‌الله ری شهری:

بهترین اوقات انسان باید به عبادت اختصاص یابد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه لذت و تفریح حلال مقدمه‌ای برای انجام کارهای دیگر است، گفت: انسان باید بهترین وقتش را برای لذت بردن از عبادت اختصاص دهد.
ریشهری

به گزار خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) از خداوند متعال درخواست می‌کند و می‌فرمایند: بارالها؛ بیشترین نیروی خود را هنگام خستگی به من عطا کن.

وی افزود: ظاهرا این جمله حضرت اشاره به آیه 7 سوره انشراح «فاذا فرغت فانصب» دارد خداوند در این سوره مبارکه خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: آیا ما به تو شرح صدر ندادیم، سنگینی بار مسؤولیتت را بر تو سبک نکردیم، تو را بلند آوازه نکردیم؛ همه این امور براساس عسر یسرا است.

آیت الله محمدی ری شهری اضافه کرد: خداوند پس از اینکه نعمات عطا شده را ذکر می‌کند می‌فرماید: تو نیز در مقابل این نعمتهای عطا شده بیکار نباش و پس از هر کاری که فارغ می‌شوی خودت را به زحمت افکن برای آنکه مرا عبادت کنی.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند می‌فرماید: زمانی هم که بیکار هستی خودت را به تلاش افکن تا خسته شوی؛ حال منظور از دعای حضرت آن است که خداوند در هنگام خستگی نیز به او نشاط عبادت عطا کند که مبادا عبادتش با کسالت انجام شود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیات قرآن کریم پیامبر(ص) را مخاطب خود قرار داده اما مقصودش همه مسلمانان است، عنوان کرد: بنابراین خداوند از انسان‌ها می‌خواهد زمانی که از کارهای ضروری فارغ شدند ب عبادت و شکر نعمات الهی بپردازند.

استاد اخلاق با طرح این پرسش که آیا انسان حق ندارد اوقات فراغت داشته باشد و تنها باید به عبادت مشغول باشد، پاسخ داد: نه این چنین نیست در روایات متعددی آمده که انسان مومن باید برای وقت خود برنامه ریزی داشته باشد چرا که شب و روز کنجایش آن را ندارد که نیازهای انسان را پوشش دهد بنابراین انسان باید زمان خود را بین کار و استراحت تقسیم کند.

آیت الله محمدی ری شهری ادامه داد: طبق صریح روایات؛ انسان باید شبانه روز خود را بین تحصیل، کار، عبادت و تفریح حلال تقسیم کند؛ لذت و تفریح حلال مقدمه‌ای برای انجام کارهای دیگر است امام علی(ع) فرمودند: بهترین وقتت را برای خدا قرار ده؛ انسان باید بهترین وقتش را برای لذت بردن از عبادت اختصاص دهد./807/پ202/ب1

ارسال نظرات