۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۵۳۲۰۷۷
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

دعاهای صحیفه سجادیه مواعظ سیاسی اجتماعی امام است

حجت الاسلام واعظ شهیدی با اشاره به غربت امام سجاد(ع) و تحت فشار بودن ایشان از سوی حکومت، گفت: دعاهای امام سجاد(ع) در قالب صحیفه سجادیه از نظر معنای ظاهری، دعا و درخواست حاجت است اما در واقع حتی صلوات های آن یک دنیا حرف دارد و حاوی پیام های سیاسی اجتماعی است.
واعظ شهیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در شام شهادت امام سجاد(ع) در حسینیه هنر با اشاره به آیات 20 و 21 سوره مجادله گفت: خداونددر این آیات با قاطعیت می فرماید آن ها که باخدا و پیامبر سر جنگ دارند بدانند کارشان جز بدبختی و بیچارگی حاصلی ندارد.

وی افزود: بلافاصله بعد از این هشدار می فرماید خداوند برخود لازم کرده که پیروز میدان جنگ حق و باطل، حق باشد و باطل از بین برود.

حجت الاسلام واعظ شهیدی در ادامه به تبیین یکی از القاب امام سجاد(ع)، به نام آدم آل محمد(ص) پرداخت و تصریح کرد: این لقب به این خاطر است که نسل و ذریه پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) از ناحیه ایشان حفظ شد و اگر ایشان نبودند  اثری از فرزندان پیامبر(ص) نمی ماند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ابهت و اثرگذاری خطبه امام سجاد(ع) در مجلس یزید که حتی دشمنان نیز به اعجاب آن اقرار کرده اند، گفت: این خطبه بسیار زیباست و ازنظر تبلیغاتی آن هم در شرایطی که می خواستند اسرا را به کربلا برگردانند، همه افکار عمومی را علیه یزید برانگیخت.

وی اظهار کرد: امام سجاد(ع) می فرمایند خداوند شش خصلت علم، حلم، فصاحت در گفتار، بذل و بخشش، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنان را در خانواده ما قرار داده که این شش خصلت ویژه ما خاندان است.

حجت الاسلام واعظ شهیدی ضمن تأکید بر مطالعه کتاب انسان 250 ساله ادامه داد: حجت خدا در هر عصری وظایفی دارد و ما اگر حجت خدا را بشناسیم باور خواهیم داشت هر یک از ائمه اطهار(ع) جای دیگری بود دقیقا همان کار او را انجام می داد.

خطیب حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: دعاهای امام سجاد(ع) در قالب صحیفه سجادیه از نظر معنای ظاهری دعا و درخواست حاجت است اما در واقع حتی صلوات های آن یک دنیا حرف دارد و حاوی پیام های سیاسی اجتماعی است.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات ستودنی امام سجاد(ع)، تربیت غلامان بود؛ آن حضرت آنقدر غریب  بودند که اصحاب سر و حواریین ایشان حتی به انگشتان دست نمی رسید بنابراین سالانه حدود صد غلام خریده و پس از تربیت، در روز عید فطر آزادشان می کرد و هریک هر جا می رفتند در کشورهای مختلف سفیر امام و زمینه ساز نشر معارف اهل بیت(ع) می شدند./930/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات