۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۳۲۳۷۶
از سوی دانشگاه معارف اسلامی؛

کرسی ترویجی الهام بخشی قرآن در تاریخ نگاری برگزار شد

کرسی ترویجی الهام بخشی قرآن در تاریخ نگاری با ارائه حجت الاسلام الویری از سوی دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
کرسی ترویجی الهام بخشی قرآن در تاریخ نگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی ترویجی الهام بخشی قرآن در تاریخ نگاری از سوی انجمن علمی دانشجویی و گروه تاریخ و تمدن دانشگاه معارف اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.

ارائه دهنده بحث در این نشست حجت الاسلام محسن الویری دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بود و مجید کافی استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقادی بحث وی پرداخت و سید ضیاءالدین میرمحمدی عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی دبیری علمی نشست را برعهده داشت.

در ابتدای این نشست بعد از معرفی و بیان اهداف نشست از سوی دبیر علمی، حجت الاسلام الویری به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان داشت: تاریخ در ساحت قرآن با گستره وسیعی از مباحث اعم از دلالت های تاریخی نام سوره های قرآن تا رویدادهای تاریخی مواجه است و البته باید توجه داشت که تاریخ نگاری در برابر تاریخ نگری است چراکه تاریخ نگری قرآن جای شک ندارد و غایت مشخصی دارد و کم وبیش کتاب ها و مقالات و سخنرانی های صورت گرفته است.

وی با بیان این که در مورد تاریخ نگاری ابهام بیشتر است، ابراز داشت: گاهی این سخن به میان می آید که آیا از قرآن می توان به گونه خاصی نگاشت تاریخی برداشت کرد یا خیر؛ شیوه تحلیل تاریخ یا شیوه بیان تاریخ درس هایی ازقرآن داشته باشیم که پاسخ ما مثبت است یعنی به همان ترتیب که از قرآن برای تاریخ نگاری می توانیم استنباط داشته باشیم برای تاریخ نگاری نیز آموزه ها و حرف هایی از قرآن برداشت می شود.

وی عنوان داشت: از برخی آیات می توانیم به مناط و ملاک برسیم می توانیم برای تاریخ صحبت هایی داشته باشیم، بنابراین به نظر می رسد قرآن در زمینه تاریخ نگاری سخن می گوید به همان سان که در زمینه تاریخ نگری حرف دارد.

در ادامه این نشست مجید کافی به نقادی بحث وی پرداخت و عنوان داشت: بحث ارائه دهنده الهام بخشی قرآن برای تاریخ نگاری بود ولی در طرح پرسش ها به فلسفه نقدی و فلسفه علم تاریخ رسیدند که معرفت درجه دوم است و ما در مورد معرفت درجه دومی و فلسفه علم تاریخ در قرآن به لحاظ محتوایی هیچ مطلبی نمی بینیم.

وی تأکید کرد: نباید تاریخ نگاری را با فلسفه نقدی یا فلسفه علم تاریخ خلط کرد، چراکه فلسفه نقدی معرفت درجه دوم است که به عنوان موضوع یک علم دیگر در نظر گرفته می شود؛ موضوع تاریخ نگاری در قرآن عالم واقع است و روی یک واقعه بیرونی و یک کنش بحث می کند که معرفتی درجه اول است یعنی ناظر به وقایع بیرونی است ولی فلسفه نقدی درجه دوم است یعنی موضوع آن علم و معرفت دیگری است که از آن علم به علم نیز تعبیر می شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام الویری با پاسخ به شبهات ناقد و برخی حاضران در نشست از راه اندازی رشته تاریخ اسلام با گرایش های خاص در مقطع دکتری دانشگاه باقرالعلوم(ع) خبر داد و تأکید کرد که برای تدریس این مقطع از اساتید برجسته و صاحب نظر در این حوزه دعوت به عمل آمده است.

یادآور می شود، در این نشست جمع زیادی از اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و همچنین دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه معارف اسلامی حضور داشتند.

در برگزاری این نشست علمی مراکز علمی مختلفی از جمله مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجمن تاریخ پژوهان و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با دانشگاه معارف اسلامی همکاری داشتند.

گفتنی است، به زودی گزارش تفصیلی این نشست از سوی خبرگزاری رسا منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات