۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۵۳۲۴۰۵
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

انسان برای تقویت ایمان، کسب فضایل و دفع رذایل نیاز به صبر و پشتکار دارد

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: جوهر ایمان، مقاومت است و انسان برای تقویت ایمان، کسب فضایل و دفع رذایل نیاز به صبر و پشتکار دارد.
آیت الله رشاد 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت و مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) در کلاس درس اخلاق که پیش از ظهر امروز در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: تفکر و دقت در متون و تفاسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و خطبه فدکیه، سبب شکل‌گیری ذهنیت دینی و تکوّن هویت شیعی در طلاب می‌شود.

وی افزود: نهج البلاغه کتابی که جورج جرداق مسیحی به تعبیر خودش همواره از دوران کودکی بر خواندن و تفکر در مطالب آن اهتمام داشته، راه روشنی را در مسیر کسب تعالیم دینی طلاب ترسیم می‌کند.

رییس شورای حوزه‌ علمیه استان تهران با اشاره به فرمایش امام علی(ع) ۵در نهج البلاغه، عنوان کرد: به فرمایش امام علی(ع) 5 مؤلفه است که اگر انسان تمام عمر خود را برای آن صرف کند، ارزش دارد؛ اول اینکه به هیچ چیزی جز به خدا دل نبندد و تمام امید و توکلش به خدا باشد.

وی در ادامه ابراز داشت: هر اندازه از علایق زندگی و وابستگی‌ها منقطع شویم به همان اندازه به خدای متعال متصل می‌شویم، بنابراین اگر از همه تعلقات بریده و قطع شویم، یقیناً با تمام وجود به ساحت مقدس الهی متصل خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در بیان دومین سفارش امام، اظهار داشت: دومین توصیه امام علی(ع) این است که جز از گناه خویش از هیچ کس و از هیچ چیز نترسید.

تقوا، خویش ‌ترسی و مهار نفس است

وی افزود: عدل مایه امنیت و آرامش انسان است پس عدل خداوند ترسی ندارد، ما به خاطر گناهان، اعمال زشت و خلاف‌هایی که انجام داده‌ایم از عدالت خداوند و محاسبه می‌ترسیم. در باطن خداترسی، در واقع خویش‌ترسی است. تقوا، خویش ‌ترسی و مهار نفس است. انسان باید از دشمنی که در جَنبِین اوست بترسد و به خداوند متعال پناه ببرد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در بیان سومین سفارش امام علی(ع)، ابراز داشت: سوم اینکه اگر ازما سوالی پرسیده می‌شود و پاسخ آن را نمی‌دانیم، به سادگی بگوییم که در موضوع موردنظر بی اطلاع هستیم نه اینکه پاسخ اشتباه یا شک‌دار بدهیم.

وی در ادامه بیان داشت: از لحاظ فقهی نیز اگر مسأله‌ای را اشتباه پاسخ دهیم موظفیم آن شخص را پیدا کنیم و به او بگوییم؛ از مرحوم علامه طباطبایی وقتی سوالی پرسیده می‌شد چند دقیقه‌ای سرش را پایین می‌انداخت و بعد از چند دقیقه جواب سوال را می‌داد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه گفت: اگر انسان از این شرم می‌کند که بگوید جواب این سوال را نمی‌دانم، بدتر از آن این است که درباره موضوع، چیزی نداند و پاسخ غلط بدهد، در واقع اگر این جهل تداوم پیدا کند و تمام عمر را بدون علم بر کاری مبادرت کنیم، این است که برای انسان شرم‌آور خواهد بود.

امام حسین با تمام بی‌سری، سرتر از همه سرداران عالم شد

وی با اشاره به توصیه پنجم امام علی(ع) که امر به شکیبایی، تحمل و پشتکار است، عنوان کرد: نسبت صبر با ایمان مانند نسبت سر و بدن است. سر شریف‌ترین ناحیه بدن است زیرا مغز، چشم، گوش و زبان را همراه خود دارد. اگر سر نباشد، حیات تن نیز از بین خواهد رفت.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه صبر و خستگی ناپذیری، قله ایمان است، گفت: جوهر ایمان، مقاومت است. انسان برای تقویت ایمان، کسب فضایل و دفع رذایل نیاز به صبر و پشتکار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایمان بدون صبر ارزش ندارد، البته بی‌سری زمانی هم ارزش پیدا می‌کند تا حدی که باید بر آن تن و تربت آن سجده کرد، پیرامون مرقد آن گشت، در هر فرصتی از دور و نزدیک او را زیارت کرد و در اربعینش کیلومترها راه پیمود و برای عرض سلام و ارادت به پابوس مبارکش رفت؛ آن معشوق بی سر، به نوعی سرتر از همه و سرِ تمام سرداران می‌شود./۹۶۶/پ201/ب1

ارسال نظرات