۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
کد خبر: ۵۳۲۵۰۴
دبیر شعر و آیین کشور مطرح کرد؛

شعر و شاعر باید در جایگاه حقیقی عرصه هنر قرار گیرد

مجاهدی با بیان این‌که در عصر حاضر شعر و شاعر در جایگاه حقیقی خود قرار ندارند، رسیدن به این مهم را نیازمند تعامل سازنده میان دولتمردان و مسؤولان استانی دانست.
محمد علی مجاهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد علی مجاهدی، دبیر شعر و آیین کشور، شامگاه چهارشنبه، در اختتامیه دومین کنگره استانی شعر نیایش با موضوع مناجات شعبانیه که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و شاعران پیشکسوت و جوان قم در سالن کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم برگزار شد، از برگزاری این کنگره استانی تقدیر و تشکر کرد.

 پدر شعر آیینی اظهار داشت: چهره‌های هنری استان قم از جمله چهره‌های محبوب و فراموش نشدنی هستند و مصاحبت با این هنرمندان بسیار لذتبخش است.

این شاعر برجسته دغدغه خود را وجود تعاملی سازنده و کارساز میان دولتمردان و مسؤولان استانی عنوان کرد و گفت: متأسفانه در عصر حاضر شعر و شاعر در جایگاه حقیقی خود قرار ندارند و برای رسیدن به این مهم ضروری است که میان دولتمردان و مسؤولان استانی تعاملی سازنده برقرار شود.

وی برگزاری کنگره شعر نیایش‌«مواهب» را یکی از موضوعات بسیار عالی در عرصه شعر دانست، گفت: خداوند متعال بسیار مهربان و رؤف است؛ همه بندگان الهی از صفت رحمانیت و رحیمیتی که در حضرت حق وجود دارد، بهره‌مند می‌شوند.

مجاهدی خاطرنشان کرد: بندگان آفریدگار خود را دوست دارند، به آن دلبسته‌اند و دوست دارند در این دلدادگی‌ها سهمی داشته باشند، از این رو در نیمه‌های‌ شب و سحرگاهان به مناجات با پروردگارشان می‌پردازند.

وی افزود: لذتی که در این اوقات شریف وجود دارد وصف شدنی نیست، چرا که مخلوق با خالق خود خلوت می‌کند و حتی نیازی به گفت‌و‌گو ندارد. نشستن در پیشگاه حق و متحیر شدن از صفات والای او بسیار ارزشمند است.  

در ادامه این مراسم علیرضا برازش، مدیر شبکه یک سیما با اشاره به فضیلت دعا، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از ادبیات زبان فارسی را ادعیه تشکیل می‌دهد.  

برازش یادآور شد: عمق و معنای معارفی که در دعا وجود دارد، بیش از معارف مستتر در احادیث است چرا که اگر دعا مأثوره باشد، همانند حدیث است.

وی ادامه داد: امامان معصوم‌(ع) با مخاطبان خود به ‌اندازه فهم و شعورشان سخن می‌گویند اما هنگام سخن گفتن با خدا، سطح سخن خود را بالا می‌برند.

 مدیر شبکه یک سیما اظهار داشت: در میان ادعیه بهترین دعاها طولانی‌ترین آن است به همین دلیل دعاهایی چون ابوحمزه ثمالی را می‌توان از برجسته‌ترین ادعیه دانست چرا که یک سری مباحث در این دعا نهفته است که در سایر ادعیه وجود ندارد.

برازش تأکید‌ کرد: ستون خیمه همه ادیان توحید است و در مفاهیم ادعیه شناخت خدا توسط انسان صورت نمی‌گیرد، بلکه خدا باید خود را به ما بشناساند.

در پایان این گنگره از رضا خورشیدی‌فرد به عنوان نفر اول، عاطفه جوشقانیان به عنوان نفر دوم و راضیه مظفری و زهرا نظری مشترکاً به عنوان نفر سوم تجلیل شد.

شایان ذکر است، اختتامیه دومین کنگره استانی شعر نیایش «مواهب» با حضور محمد علی مجاهدی، مترضی امیری اسفندقه، حجت الاسلام و المسلمین جواد محمد زمانی، سید مهدی حسینی، عباس احمدی، داوود چاوشی برگزار شد./پ۲۰۲

اکتای بهمنی
ارسال نظرات