۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۵۳۳۱۰۱
حجت الاسلام الحسینی تشریح کرد؛

آخرین فعالیت های پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور

مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ساخت و عرضه رایگان نرم افزار مجموعه آثار حضرات آیات علوی گرگانی، مدرسی و امینی گلستانی و همچنین انتشار نشریه «ره آوردنو» را از جدیدترین فعالیت های پژوهشی این مرکز برشمرد.
الحسینی

حجت الاسلام سید احمد الحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به آخرین دستاوردهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور از ساخت و عرضه نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت الله مدرسی اظهار داشت: در جهت گسترش معارف ناب اسلامی و بهبود فضای مطالعه، این نرم‌افزار اندرویدی تولید و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور افزود: این نرم افزار که در بردارنده متن 47 عنوان کتاب از آثار آیت‌الله مدرسی به زبان فارسی در موضوعاتی مانند قرآن و تفسیر، اهل بیت(ع)، معارف اسلامی، احکام شرعی می‌باشد، به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد.

وی در ادامه ساخت نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار حضرت آیت الله علوی گرگانی را از دیگر فعالیت های این مرکز تحقیقاتی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این اثر متن 18 عنوان کتاب از آثار حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی به زبان فارسی در موضوعاتی مانند اخلاق و آداب، معارف اسلامی و احکام و مناسک دینی طراحی شده است.

حجت الاسلام الحسینی همچنین از ساخت و عرضه نرم افزار 22 عنوان از آثار آیت‌الله امینی گلستانی به زبان فارسی خبرداد و عنوان کرد: این نرم افزار شامل موضوعاتی از جمله معارف اسلامی، اخلاق و خانواده، امام زمان(عج)، تاریخ اسلام و آموزه‌های مذهبی و خاطرات آیت الله امینی گلستانی است.

وی جستجو در متن و فهرست کتب، دسترسی به تاریخچه جستجو، پیمایش در متن از طریق فهرست عناوین و صفحه و دسترسی آسان به پاورقی‌ها را از جمله ویژگی های این سری از نرم افزارها برشمرد و ابراز داشت: همچنین می توان به حاشیه نویسی، رنگی کردن متن، علامت گذاری، اشتراک‌گذاری متن، تنظیم نمایش اعراب، تنظیم نحوه حرکت بین صفحات، تنظیم فونت و فاصله خطوط در این نرم افزارها اشاره کرد.

مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ادامه داد: تنظیم حالت مطالعه در شب، تنظیم نور صفحه، فهرست کتب براساس موضوع، نویسنده و دلخواه کاربر، نمایش فهرست بصورت خلاصه، لیستی و یا جدولی، مرتب‌سازی فهرست براساس عنوان و زمان مطالعه از جمله امکاناتی است که کاربر با نصب این نرم‌افزارها بر روی موبایل یا تبلت خود می‌تواند از آن‌ها بهره‌مند شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به عرضه نرم افزار دیگری با عنوان «عقیله» در مورد حضرت زینب(س) اظهار داشت: نرم افزار «عقیله»، ارائه دهنده آثار مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد مقدّس در موضوع عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری(س) است که به همت «شرکت خدمات نور رایانه سپهر» ساماندهی و تولید شده است.

حجت الاسلام الحسینی ادامه داد: این کتابخانه الکترونیکی، متن کامل کتاب‌ حضرت زینب(س) الگوی اندیشه‌ورزی و مسئولیت‌پذیری، مجموعه مقالات و پایان‌نامه‌های مربوط به عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب کبری(س) را ارائه نموده است که این آثار به زبان فارسی و در موضوع زندگانی، اندیشه و سیره حضرت زینب(س) هستن؛ در این نرم افزار همچنین امکان دسترسی به دهها تصویر و صوت‌ مرتبط با ولادت و وفات حضرت زینب کبری(س) برای کاربران فراهم آمده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از انتشار پنجاه و هشتمین شماره فصلنامه اطلاع رسانی، آموزشی و مطالعات رایانه‌ای علوم اسلامی با عنوان ره‌آورد نور خبرداد و گفت: این نشریه به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور منتشر شده است؛ از جمله مطالبی که در شماره 59 فصلنامه ره‌آورد نور در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته می‌توان به: فرهنگ‌نامه واژگان قرآن کریم، نگاهی به نسخ خطی با استانداردهای کتابخانه دیجیتال و نقش معاجم موضوعی در بازیابی اطلاعات اشاره کرد.

مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان این که این فصلنامه به مدیر مسؤولی حجت الاسلام و المسلمین شهریاری و سردبیری حجت الاسلام نمازی و به صاحب امتیازی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی فعالیت می کند، یادآور شد: این نشریه از بهمن‌ ماه 1377 تا کنون، به صورت سراسری منتشر و مطالب ارزشمندی را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به جامعه علمی کشور تقدیم می کند.

وی افزود: علاوه بر نسخه چاپی فصلنامه ره‌آورد نور، نسخه دیجیتالی آن نیز از طریق وبگاه www.rahavardnoor.ir و وبگاه www.noormags.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات