۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۵۳۳۴۱۳
حجت‌الاسلام رحیمیان تبیین کرد؛

مهمترین بعد خفیه پیروزی نهضت امام خمینی

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به بعد خفیه پیروزی نهضت امام خمینی، گفت: صبر و استقامت امام در برابر مصیبت از دست دادن فرزند گرامی‌اش، موجب احیای فرهنگ ایثار و شهادت در انقلاب، ایام دفاع مقدس و تا همین امروز بوده است.
کنگره پاسداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی آیت الله شهید مصطفی خمینی(ره)

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلیمن رحیمیان در مراسم کنگره پاسداشت آیت‌الله شهید مصطفی خمینی که بعدازظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام(ره) و شهدا، اظهار کرد: بعد از بیانات مقام معظم رهبری، حرفی باقی نمی‌ماند، تنها چند نکته را یادآور می‌شوم؛ مرحوم حاج آقا مصطفی در دوره‌ای ایفای نقش کرد که عمده نقش ایشان به دلیل حاکمیت خفقان برای مردم پنهان ماند. بعد از رحلت ایشان، جریان نهضت حضرت امام(ره) و اخبار مربوط به آن اوج گرفت و در عرصه رسانه‌ها مسائل مطرح می‌شد با آنکه خفقان حاکم بود.

وی با بیان اینکه بالاترین شناخت را نسبت به ایشان حضرت امام داشتند، گفت: با چند جمله از حضرت امام(ره) درباره حاج آقا مصطفی، ادامه می‌دهم؛ اینکه رسانه‌ها می‌گفتند امام برای رحلت حاج آقا مصطفی بیانیه دادند، نه اینگونه نبوده، حضرت امام(ره) در کنار مفاتیح‌شان به عنوان یادبود دست‌خطی نوشتند که من برای اولین‌بار در سال ۶۲ آن مفاتیح را از حاج احمد آقا گرفتم و یک نسخه از آن نوشته کپی و آن را چاپ کردم. آن دستنوشته این جمله بود: «نور بصرم و مژه قلبم به لقاءالله شتافت».

حجت‌الاسلام والمسلیمن رحیمیان ادامه داد: حضرت امام(ره) در جایی دیگر می‌فرمایند: «مصطفی امید آینده اسلام بود»، امید آینده برای راهبری و امامت جامعه و انقلاب اسلامی و این امید برای آینده اسلام دارای معانی خاص است و شایستگی‌هایی در این انسان بزرگ بود که بخشی از محورهای آن را مقام معظم رهبری به درستی بیان کردند.

وی افزود: جامعیت علمی حاج‌آقا مصطفی و اینکه در انواع علوم متعارف حوزوی، ادبیات، تاریخ، شعر و ... جامعیت داشتند و از دوران قبل تبعید امام، همراه ایشان بودند و در درس حضرت امام(ره) شرکت می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن رحیمیان گفت: تهذیب نفس و معنویت حاج‌آقا مصطفی نکته دیگری است و در موقعیت‌های مختلف که در خدمت ایشان بودیم و یا هر سال به مناسبت زیارت‌های مخصوصه امام حسین(ع)، جزء نفراتی بودند که پیاده به کربلا می‌رفتند.

وی افزود: نکته‌ای که از انبوه سفرها با ایشان وجود دارد این است که ایشان اهل «گعده» بودند و گعده ایشان با این خاصیت بود که سرسوزنی گناه و مسائل مکروه در آن وجود نداشت، بالعکس این گعده‌ها آمیخته با نکات ادبی، لطایف و ظرایف عرفانی و معنوی بود و اگر ساعت‌ها پای بحث ایشان می‌نشستیم، خسته نمی‌شدیم.

تولیت مسجد جمکران افزود: نکته دیگر آنکه وقت عبادت و دعاهای توسل و ذکر مصیبت‌ها، اشک ایشان جاری می‌شد و آنچنان می‌گریست که از گریه ایشان منقلب می‌شدیم.

حجت‌الاسلام والمسلیمن رحیمیان با اشاره به مسئله ساده‌زیستی حاج‌آقا مصطفی، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، سر سوزنی آقازادگی در ایشان نبود و شهریه‌ای که در زمان طلبگی در نجف دریافت می‌کردند، همان مبلغی بود که سایر طلبه‌ها دریافت می‌کردند.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های شهید مصطفی خمینی گفت: فهم عمیق و درک سیاسی فوق‌العاده، تولی و تبری، زیرکی و تیزهوشی ایشان در شناخت دوست و دشمن ویژ‌گی‌های دیگر ایشان بود.

حجت‌الاسلام والمسلیمن رحیمیان همچنین با اشاره به مهم‌ترین بعد خفیه پیروزی نهضت حضرت امام(ره) گفت: صبر، ایثار و استقامت امام(ره) در برابر مصیبت از دست دادن فرزندشان، در پیروزی انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و تا همین امروز و شهدای مدافع حرم اثرگذار بود و موجب احیای فرهنگ ایثار و شهادت بود.

در این مراسم همچنین سه تن از اعضای هیئت علمی و فضلای حوزه علمیه به ارائه مقاله خود پیرامون شخصیت شهید مصطفی خمینی پرداختند. مقاله «ماهیت و مولفه‌های معنویت عرفانی و انقلابی با تاکید بر تفسیر قرآن شهید مصطفی خمینی» توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد درودگر ارائه شد، همچنین موسی حقانی به ارائه مقاله «نقش دیدگاه شهید مصطفی خمینی درباره کتاب شهید مجاهد» پرداخت و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی به ارائه مقاله «حدود اختیارات ولایت فقیه از منظر حضرت امام(ره) و حاج‌آقا مصطفی خمینی» پرداخت./۸۰۷/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات