۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۳۳۷۰۷

بصره آماده پذیرایی از یک میلیون زائر اربعین است

کمیته گذرگاه‌های مرزی شورای استانی بصره از ورود ۱۶ هزار زائر از ملیت‌های مختلف در چند روز گذشته از مرزهای این استان برای شرکت در مراسم اربعین خبر داد.
راهیپمایی اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا،  مرتضی کریم شحمانی، رییس کمیته گذرگاه‌های مرزی شورای استان بصره در این باره گفت: تاکنون بیش از 16 هزار زائر ازگذرگاه‌های مرزی استان بصره برای شرکت در زیارت اربعین وارد عراق شده‌اند که 15 هزار زائر از گذرگاه مرزی شلمچه با ایران، حدود هزار زائر از مرز سفوان با کویت و حدود 250 زائر نیز از طریق فرودگاه بین‌المللی بصره بوده است.

وی با بیان این که تعداد زائرانی که از گذرگاه‌های مرزی استان بصره وارد عراق می‌شوند هر لحظه در حال افزایش است، گفت: زائران از ملیت‌های مختلف هستند که بیشتر آن‌ها را ایرانیان و کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل می‌دهند و بقیه نیز از اروپا، آمریکا، استرالیا، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و شمال آفریقا هستند. 

شمحانی همچنین از اقدام دولت محلی بصره برای تشکیل کمیته‌ای برای تسهیل ورود زائران خبر داد و افزود: ادارات خدماتی این استان نیز به منظور ارائه خدمات به زائران حسینی در حالت آماده‌باش قرار دارند. 

جمیل شمری، فرمانده عملیات بصره نیز در این باره گفت: در سال گذشته بیش از 700 هزار زائر از گذرگاه‌های مرزی این استان برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد عراق شدند و انتظار می‌رود این تعداد در سال جاری به حدود یک میلیون زائر برسد. 

وی با بیان این که فرماندهی عملیات بصره طرح‌های امنیتی جامعی را برای حمایت از زائران در نظر گفته، گفت: سه گروه امنیتی در مرز شلمچه مستقر شده و امنیت مسیر حرکت زائران را تأمین می‌کنند. 
شمری همچنین تأکید کرد: نیروهای امنیتی بصره تنها به انجام وظایف خود در زمینه حفظ سلامت و امنیت زائران بسنده نکرده و ارائه برخی تسهیلات و خدمات از جمله انتقال رایگان زائران با خودروهای سبک و سنگین را نیز برعهده گرفته است.

5 روستای راخین در محاصره ارتش میانمار

از میان صدها روستای مسلمان‌نشین در شمال ایالت راخین تنها پنج روستا باقی مانده که آن‌ها نیز از روز گذشته (دوم آبان ماه) در محاضره نظامیان ارتش میانمار قرار گرفته‌اند.

ساکنان بیشتر روستاهای مسلمان‌نشین در ایالت راخین پس از شدت گرفتن حملات نظامی ارتش و شبه‌نظامیان بودایی‌های افراطی در دو ماه اخیر از این منطقه فرار کرده و به بنگلادش پناه بردند.

ساکنان مسلمان این پنج روستا که همچنان محل زندگی خود را ترک نکرده‌اند، از دیروز مورد محاصره قرار گرفته و به آنها اجازه داد نمی‌شود، به هیچ دلیلی از روستا خارج شوند که این امر کاهش ذخایر مواد غذایی و دارویی در این منطقه به دنبال داشته است. 

دولت میانمار همچنین اجازه ورود کمک‌های انسانی به این منطقه را نمی‌دهد.  

ده‌ها روستای مسلمان‌نشین در اثر حملات گسترده ارتش میانمار از 25 آگوست گذشته تاکنون و اقداماتی همچون آتش زدن روستاها و کشتار سازماندهی شده گروه‌های مختلف اقلیت مسلمان روهینگیا، خالی از سکنه شده‎اند. 

ناظران روهینگیایی از فرار 600 هزار نفر از مسلمانان که 75 درصد از ساکنان شهرهای «راسیدونگ» و «منگدو» در ایالت راخین را تشکیل می‌دهند، خبر داده‌اند که این به معنای فرار اکثریت مسلمانان از راخین و پناه بردن آن‌ها به بنگلادش و دیگر کشورهاست.

ترکیه به دنبال بازگرداندن نسخه قرن شانزدهمی قرآن از لندن

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در حال پیگیری قانونی برای جلوگیری از فروش یک نسخه قرن شانزدهمی قرآن در لندن و تلاش برای بازگرداندن آن است. این نسخه قرآن که توسط پسر یکی از اساتید خوشنویسی عثمانی نگاشته شده، قرار است فردا (۴ آبان) در حراجی «کریستیز» در لندن به مزایده گذاشته شود.

مقامات ترکیه می‌گویند این نسخه قرآن احتمالاً به صورت قاچاق از ترکیه خارج شده است.

قیمت پایه تعیین شده برای فروش این قرآن ۱۲۰ هزار پوند است.

وزارت خارجه ترکیه ضمن تماس با شرکت برگزارکننده این حراجی از آن‌ها خواسته است که فروش این نسخه قرآن را متوقف کنند.

مسئولان کریستیز هنوز به این درخواست پاسخی نداده‌اند.

این قرآن توسط «مصطفی دده»، پسر «شیخ حمدالله» استاد خوشنویسی و بنیانگذار مکتب خوشنویسی اسلامی عثمانی امضا شده است.

شیخ حمدالله در زمان خود خطوط شش‌گانه خوشنویسی اسلامی را تصحیح کرد و شیوه نگارش خط نسخ و ثلث وی شهرت زیادی دارد.

درخواست راه‌اندازی کرسی تلاوت در فرمانداری جاکارتا

شورای علمای مسلمان اندونزی از «آنیس باسویدان»، فرماندار جاکارتا خواست تا اجازه راه‌اندازی کرسی‌ ماهانه تلاوت قرآن در مقر اصلی فرمانداری را صادر کند. بخش جاکارتا شورای علمای اندونزی از فرماندار این شهر خواست که اجازه دهد در مقر اصلی فرمانداری در خیابان «تامان سورباتی» جاکارتا، مکانی برای کرسی‌های ماهانه تلاوت قرآن ایجاد شود.

زلفا مصطفی، دبیرکل شورای علمای اندونزی، در این باره گفت: این درخواست مبنی بر تعبیه مکانی برای تلاوت ماهانه قرآن در مقر رسمی فرمانداری در جلسه روز گذشته این شورا به آنیس باسویدان ارائه شد.

وی با اشاره که این جلسه با حضور فرماندار برگزار شد، گفت: ایجاد این مقر برای برپایی کرسی‌های ماهانه تلاوت‌ قرآن مناسب و ضروری است.

مصطفی اضافه کرد: پیش از مطرح کردن این درخواست توسط شورای علمای اندونزی، تلاوت‌های قرآن در سال‌های 2002 تا 2007 در مقر رسمی «فوزی بوو»، معاون فرماندار و زمانی که وی در سال 2007 تا 2012 میلادی فرماندار جاکارتا بود، در مقر اصلی فرماندار برگزار می‌شد، اما به مدت 5 سال است که این کرسی‌های تلاوت قرآن متوقف شده‌ است.

وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته، هیچ مقام مسئولی از فرمانداری جاکارتا در نشست‌های عمومی شورای علمای مسلمان اندونزی شرکت نکرده است.

یادآور می‌شود جاکارتا، پایتخت اندونزی، یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای اسلامی است و حدود ۵۹۰ کیلومترمربع مساحت دارد.

نمایش مستندی از کربلا در پاریس

سفارت عراق در فرانسه در نظر دارد اوایل هفته آینده، نمایشگاه عکسی درباره شهر کربلا در پارس برگزار کند و فیلم مستندی نیز درباره این شهر به نمایش گذاشته می‌شود.

حیدر راضی شمرتی، از مسؤولان سفارت عراق در پاریس در این باره گفت: بحث و تبادل‌نظر پیرامون برگزاری نمایشگاه عکس و پخش فیلم مستندی از کربلا با مشارکت و همکاری بخش اطلاع‌رسانی آستان مقدس حسینی صورت گرفت.

وی افزود: در این نمایشگاه، تصاویری هنری از شهر کربلا به همراه فیلم مستندی این شهر به نمایش گذاشته می‌شود و یک نشست پرسش و پاسخ نیز در این زمینه برگزار خواهد شد.

حسن علی کاظم، رییس هیئت بخش اطلاع‌رسانی آستان حسینی  اعزامی به پاریس نیز در این باره گفت: فعالیت‌های فرهنگی آستان به مدت دو روز در محل سفارت عراق در پاریس جریان خواهد داشت و پس از آن، نمایش این تصاویر و مستند کربلا به مؤسسه فرهنگی ـ اسلامی «غدیر» انتقال می‌یابد.

نعمت عبدالکریم، عضو شورای مشورتی بخش اطلاع‌رسانی آستان حسینی نیز ابراز امیدواری کرد که این فعالیت فرهنگی در پایتخت فرانسه آغازی برای همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای با سفارت عراق در فرانسه و دیگر مؤسسات ویژه اقلیت‌های اسلامی و عربی در این کشور باشد.

برپایی نمایشگاه آشنایی با اسلام در کارولینای شمالی

نمایشگاه اسلام به عنوان بخشی از هفته شناخت «برپایی نمایشگاه اسلام در دانشگاه آمریکایی» تنوع دینی و فرهنگی در دانشگاه کارولینای شمالی برگزار شد.

انجمن دانشجویان مسلمان این دانشگاه با برگزاری این نمایشگاه سالانه امیدوارند که بتوانند زمینه را برای شناخت بیشتر دین اسلام و از بین بردن تصورات نادرست موجود درباره آن فراهم کنند.

افراد زیادی از ادیان و فرهنگ‌های مختلف در جریان این برنامه گردهم آمدند تا در مورد اسلام مطالب بیشتری را یاد بگیرند.

نمایشگاه اسلام بخش ثابت برنامه سالانه هفته شناخت تنوع دینی و فرهنگی دانشگاه کارولینای شمالی است.

ایستگاه‌های مختلفی از جمله ایستگاه شناخت جایگاه زن در اسلام، مفاهیم بنیادین اسلام، فرهنگ در برابر دین و مسیح (ع) در اسلام برپا شد که در هر ایستگاه ضمن ارائه توضیحات لازم به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ داده می‌شد.

نقطه عطف نمایشگاه اسلام به صدا در آمدن نوای اذان در دانشگاه و پس از آن اقامه نماز جماعت توسط دانشجویان مسلمان بود در حالیکه دیگر دانشجویان این اقدام عبادی را به تماشا نشسته بودند.

افزایش چهاربرابری حمله به مسلمانان در آلمان

بر اساس گزارش جدید بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آلمان (SETA) «حملات علیه مسلمانان» در این کشور از سال 2015 تا کنون، چهار برابر افزایش یافته است.

طبق این گزارش نفرت و تبعیض علیه مسلمانان و احساسات اسلام‌ستیزانه در زمینه‌های آموزش، رسانه، قانون و فضای مجازی در سراسر آلمان در حال گسترش است. 

الکساندر لویسکی، کارشناس جامعه‌شناسی سیاسی در این گزارش نوشت: نفرت از مسلمانان در آلمان از سال 2015 به تدریج افزایش یافته و بیشتر مسلمانان را تحت تاثیر قرار داده، به طوریکه از سال 2014  تاکنون 199 حمله به پناهگاه مهاجران مسلمان ثبت شده است. 

وی با بیان اینکه در سال 2015 تعداد حملات به 1031 مورد افزایش یافته است، افزود: تعداد حملات علیه مسلمانان در سال 2016 در بالاترین سطح قرار داشته است. 

پلیس فدرال آلمان اعلام کرده هر هفته تقریبا یک تا دو حمله به مراکز مسلمانان صورت می‌گیرد، اما طبق این گزارش آمار حملات بیشتر  از این تعداد است زیرا بسیاری از حملات به پلیس گزارش نمی‌شود. 

در حالی که مسوولان آلمان می‌گویند هر هفته 17 حمله اسلام‌هراسانه  صورت می‌گیرد، رسانه‌های این کشور در هر هفته اخباری درباره حدود 37 حمله از این نوع منتشر می‌کنند. 

همچنین بر اساس این گزارش مردم آلمان با پیش‌داوری غیرمعقول علیه مسلمانان، باوجود نبود شواهد کافی، مسلمانان را عامل جنایات تروریستی می‌دانند. 

این گزارش با اشاره به اینکه نیمی از مردم آلمان موضع اسلام‌ستیزانه دارند، تاکید کرد: نفرت علیه مسلمانان مسایل اجتماعی و تجاری را تحت تاثیر قرار داده و دولت آلمان باید علاوه بر اتخاذ تمهیداتی برای محافظت از افراد در برابر تبعیض، دامنه قوانین خود را در زمینه مبارزه با تبعیض دینی و نژادی گسترش دهد./۹۹۴/ب
۹۰۴/ف

ارسال نظرات