۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۵۳۳۹۸۲
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان:

اسلام کسب ثروت حلال را تقبیح نکرده است/ وقف از ضروریات اقتصادی جامعه اسلامی است

حجت الاسلام نوایی گفت: اسلام به ثروت به عنوان یک عامل خیر نگاه کرده و پیامبر اکرم(ص) در رابطه با افرادی که مال و ثروت دارند، می فرماید مال و ثروت شایسته در دست انسان شایسته قرار می گیرد.
حجت الاسلام نوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر نوایی، معاون فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در مراسم نکوداشت واقف خیراندیش، مرحوم شفیعی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون دیدگاه اسلام درباره ثروت و استفاده از آن پرداخت و گفت: برخی تصور می کنند اسلام نسبت به ثروت روی خوبی نشان نداده و می گویند ثروت فقط باعث فساد و ظلم می شود و برای همین نباید درباره آن صحبت کرد که این دیدگاه کاملا اشتباه است.

حجت الاسلام نوایی افزود: این سخن بیهوده باعث می شود حرکت جامعه اسلامی متوقف شده و جامعه اسلامی نیازمند دشمنان باشد و اساسا این سخنان به صورت غرض ورزانه در جامعه مطرح می شود.

وی خاطرنشان کرد: اسلام به ثروت به عنوان یک عامل خیر نگاه کرده و پیامبر اکرم(ص) در رابطه با افرادی که مال و ثروت دارند، می فرماید مال و ثروت شایسته در دست انسان شایسته قرار می گیرد. نکته مهم این است که اگر انسان حاکم برمال باشد، آن ثروت مانند کشتی انسان را به ساحل می رساند ولی اگر انسان در خدمت مال باشد و اگر ذره ای از دست آن رفت بی قراری کند، باعث هلاکت او خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان در همین راستا به تبیین علت تقبیح مال اندوزی ناصحیح در اسلام پرداخت و گفت: افرادی که صرفا به جمع آوری مال می پردازند و از ثروت خود در راه پر کردن خلأ ها و حفره های اجتماعی استفاده نمی کنند، ثروتشان آن ها را هلاک خواهد کرد.

حجت الاسلام نوایی یادآور شد: قرآن می فرماید انسانی که برای به دست آوردن مال سوگند دروغ می خورد و بر سر مال دیگران می زند یا آدمی را به قتل می رساند و یا وقتی به منصب می رسد، پرخاشگر و بدنام می شود، هلاک خواهد شد. اسلام با چنین مال اندوزی ای مخالف است چرا که این همان خواسته نظام لیبرال است.

وی تأکید کرد: دیدگاه اسلام نسبت به مال و ثروت مثبت است؛ به گونه ای که پیامبر اسلام(ص) می فرمایند «بی نیازی و ثروت بهترین عامل نزد خداوند است» و از طرف دیگر امام صادق، بهترین راه رسیدن به آخرت را دنیا معرفی می کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایاتی که درباره ضرورت توجه به کسب روزی حلال بیان شده اند، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند «برای کسی که در کسب مال حرام قدم بگذارد، خیری نیست.» بر اساس این روایات تلاش و کوشش برای کسب ثروت در جامعه اسلامی، باعث عزت نظام اسلامی است و مسأله «وقف» در همین راستا قرار دارد.

حجت الاسلام نوایی سنت حسنه وقف را یکی از مهم ترین عوامل پوشش خلأهای اقتصادی و اجتماعی جامعه دانست و افزود: اسلام وقف را بعنوان صدقه معرفی کرده و شعاری که رهبر معظم انقلاب در باب اقتصاد مقاومتی گفتند نیز در راستای وقف است چون اگر دولت گاهی قصد نداشته باشد در جایی که نیاز وجود دارد، سرمایه گذاری کند، همین مسأله وقف می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کنند.

وی با ابراز نگرانی از شیوع پدیده «موقوفه خواری»، تصریح کرد: امروز موقوفه خواری در کشور زیاد شده و دلیلش هم بی اهمیتی به وقف و عدم مدیریت در این بخش است؛ در حالی که باید مسأله وقف را در کشور نهادینه سازی کرد. حتی این استعداد وجود دارد که در کشور وزارت وقف ایجاد شود./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات