۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۳۴۰۸۰
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خطاب به مسؤولان:

حداقل محدودیت ها را از سر راه زائران حسینی بردارید

استاد حوزه و دانشگاه خواستار توجه دولت و مسؤولان به حل مشکلات زائران اربعین شد و خطاب به آنان گفت: حداقل محدودیت های زیارت اربعین را از سر راه زائران حسینی بردارید
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در دومین روز از همایش آموزشی توجیهی ویژه مبلغان اعزامی اربعین که امروز جمعه در سالن همایش های بین المللی غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به ضرورت نگاه صحیح به زیارت اربعین گفت: باید از این حماسه باشکوه تلقی مناسبی داشته باشیم؛ گاهی مشاهده می شود برخی مسؤولان تلقی نازلی از این جریان با عظمت دارند و این درست نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که افرادی می توانند در اربعین خدمت رسان باشند که حماسه اربعین را به خوبی بشناسند، اظهار داشت: بر اساس روایاتی که درباره عظمت اربعین وارد شده است سازمان حج و زیارت باید  نسبت به این زیارت باشکوه اهتمام جدی بورزد، چراکه این زیارت به اندازه هزار حج اجر و ثواب دارد.

وی ادامه داد: اهتمام حوزه های علمیه نیز باید نسبت به این امر عظیم بیشتر باشد؛ مبادا با اربعین حسینی به عنوان یک امر ذوقی و عامیانه برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به دیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به زیارت اربعین عنوان کرد: در این زیارت شیعیان برای قدر بخشیدن به تاریخ مظلوم تشیع و نجات تمامی بشریت گرد هم جمع می شوند؛ راهپیمایی عظیم اربعین در نابودی داعش و نجات منظقه نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، بنابراین اصل اربعین را باید با عظمت دانست و به دیگران منتقل کرد.

خطیب برجسته حوزه علمیه با تأکید بر این که با تعظیم اربعین حسینی می توانیم از دین و عزاداری سکولار دوری بجوییم، ابراز داشت: امروزه برخی جریان ها سعی دارند در روضه خوانی هم عافیت طلبی را در پیش بگیرند، اما هرگونه هم که برخورد کنند باز پرچم امام حسین(ع) بالا است و پیروزی از آن ایشان است، چون امام حسین(ع) ستون خیمه اسلام است و ین یعنی ایشان تحریف پذیر نیستند.

وی خاطرنشان کرد: امام راحل تحول در دل ها را نشانه نصرت الهی می دانستند؛ به یقین اینکه مردم بدون تبلیغات گسترده به صورت خودجوش راهی زیرات اربعین حسینی می شوند نشانگر تحول در دل ها است و این تحول حاکی از پیروزی های بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با انتقاد از این که برخی معتقدند اربعین را نباید به امام زمان(عج) ربط داد، بیان کرد: در پاسخ به اینها باید گفت اگر به امام زمان(عج) ربطی ندارد، پس به امام حسین(ع) هم نباید ربطی داشته باشد؛ هر اتفاقی در این عصر رخ می دهد در جهت حرکت و مقدمه سازی برای ظهور ایشان است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حتی اروپاییان از اربعین حسینی تأثیر می پذیرند، گفت: به اذعان کارشناسان برجسته دنیا، بالاتین قدرت جنگ نرم جهان در دست شیعیان است، اما متأسفانه مسؤولان ما این قدرت را هنوز باور نکرده اند؛ به اعتقاد بنده در مسؤولان در دیپلماسی سیاسی باید از این قدرت در جهت پیشبرد اهداف اسلامی استفاده کنند.

وی خطاب به مسؤولان تأکید کرد: ما نمی گوییم کمک مالی به زائران بشود، حداقل محدودیت های زیارت اربعین را از سر راه زائران حسینی بردارید؛ تنها شخصیتی که در جمهوری اسلامی ایران ارزش والای اربعین را به خوبی درک می کند، شخص مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که اربعین یک مناسک است و باید آداب آن به خوبی رعایت شود، اظهار داشت: زائران در این زیارت تنها به بعد محبت توجه نکنند، بلکه نسبت به رعایت آداب زیارت اهتمام بورزند؛ بنابراین مبلغان باید آداب زیارتی را برای زائران بازگو کنند؛ باید به گونه ای فعالیت کنیم که زیارت اربعین سرشار از ادب شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که یکی از مفاهیم غریب در روضه ها بحث ولایت است، ابراز داشت: زیارت اربعین باید به گونه ای تنظیم شود که وقتی شخص از سفر بازگشت، فردی ولایتمدار شده باشد./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات