۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۵۳۵۹۵۳
در قالب پاسخ به استفتاء صورت گرفت؛

نظر مراجع تقلید درباره پیاده روی اربعین حسینی

هفت تن از مراجع تقلید در قالب پاسخ به استفتاء نظر خود را درباره زیارت اربعین و پیاده روی با فضیلت آن بیان کردند.
پیاده روی اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا، متن کامل استفتاء و پاسخ هفت تن از مراجع عظام تقلید در خصوص پیاده روی اربعین حسینی (علیه السلام) منتشر شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام داود نمازی مشاور وزیر کشور در امور روحانیت از محضر مبارک مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم درخواست کرد با توجه به نزدیک بودن ایام پیاده روی اربعین آقا اباعبد الله الحسین (علیه السلام)؛ نظر مبارک خود را در خصوص این سؤال بیان فرمایند.

متن استفتاء و پاسخ مراجع بدین شرح است:

به نظر مبارک حضرتعالی، با توجه به ازدحام جمعیت جهت زیارت اربعین؛ آیا زیارت اربعین اختصاص به خود روز اربعین دارد یا ایام قبل و بعد از اربعین که نزدیک به روز اربعین است را نیز شامل می شود؟

 پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی
1- در صورتی که بعضی از زوار محترم بر اثر ازدحام زیاد نتوانند روز اربعین زیارت کنند، مانعی ندارد که به جای آن، قبل یا بعد آن زیارت کنند و ان شاء الله قبول است.

 پاسخ حضرت آیت الله شبیری زنجانی
 ثواب خاص زیارت اربعین برای کسی است که در همان روز حضرت سیدالشهدا علیه السلام را زیارت کند ولی کسانی که در این ایام موفق به زیارت می شوند به ثواب تعظیم شعائر الهی نائل می شوند و از آنجا که برای جلوگیری از ازدحام، زیارت خود را قبل یا پس از این روز انجام می دهند، ان شاء الله پاداش و ثواب زیارت روز اربعین هم به آنها عنایت شود.

 پاسخ حضرت آیت الله نوری همدانی
بلی اختصاص به خود روز اربعین دارد. ولی در فرض سؤال اگر قبل از یا بعد از روز اربعین هم انجام شود ثواب خود را دارد.

پاسخ حضرت آیت الله موسوی اردبیلی:
خواندن « زیارت اربعین» لازم نیست در کنار قبر یا دو حرم و نواحی آن باشد، می توان با فاصله هم در همان روز « زیارت اربعین» را خواند و از طرف دیگر به زیارت رفتن به عنوان "اربعین" در قبل و بعد نزدیک به روز اربعین، اشکال ندارد، بلکه خواندن زیارت اربعین در قبل و بعد نزدیک روز اربعین، رجاءً مانعی ندارد.

پاسخ حضرت آیت الله جوادی آملی
زیارت اربعین به همان روز خاص مربوط است، لکن اگر قبل از اربعین به جهت رفع مشکل در ازدحام جمعیت، زیارت را به جای آورند، ثواب زیارت را می برند.

 پاسخ حضرت آیت الله سبحانی
زیارت اربعین امام حسین علیه السلام مربوط به روز خاصّی است البته باید مؤمنین زائر در انجام عمل رعایت حال دیگر زائرین را بنمایند و این عمل مهم را به گونه ای برگزار کنند که از هرگونه ایذاء پرهیز شود.

 پاسخ حضرت آیت الله علوی گرگانی
ایام نزدیک اربعین چه قبل و چه بعد ثواب زیارت اربعین را دارد گرچه خود اربعین زیارت اربعین ثواب بیشتری دارد

 

ارسال نظرات