۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۵۳۶۲۷۰
در آستانه يوم الله ۱۳ آبان:

چرا ۱۲ آبان در كاشان فراموش شده است؟

۱۲ آبان كه متعلق به مردم كاشان است اما در سالهاي گذشته به درستي به مردم اين شهرستان معرفي نشده است به طوري كه برخي از خانواده هاي شهدا نيز از نامگذاري ۱۲ آبان به عنوان روز ‹‹حماسه و ايثار و شهادت مردم›› كاشان اطلاع ندارند.
۱۲ آبان ‹‹حماسه و ايثار و شهادت مردم›› كاشان ۱۲ آبان ‹‹حماسه و ايثار و شهادت مردم›› كاشان ۱۲ آبان ‹‹حماسه و ايثار و شهادت مردم›› كاشان ۱۲ آبان ‹‹حماسه و ايثار و شهادت مردم›› كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، 12 آبان سال 73 بزرگترين تشييع جناره تاريخ دفاع مقدس در كاشان برگزار شد و مردم كاشان در اين روز پيكر 95 نفر از فرزندان شهيد خود را تشييع كردند و اين روز به ياد ماندني در تاريخ دفاع مقدس و تاريخ كاشان با عنوان روز ‹‹حماسه و ايثار و شهادت مردم›› كاشان به ثبت رسيد تا امروز به مردم و نسل جوان امروز معرفي شود.

95 نفر از نيروهاي بسيجي كاشاني از گردان امام محمدباقر(ع) در لشكر 14 امام حسين(ع) كه در عمليات خيبر در منطقه طلائيه به شهادت رسيدند از سوي دشمن يك جا دفن شدند، اما با تفحصي كه در سال 73 انجام شد پيكرهاي پاك و مطهر آنها كشف و روز 12 آبان ماه سال 73 بر دوش مردم كاشان سرود رهايي خواندند.  

در اولين جلسه كارگروه تخصصي فرمانداري كاشان در سال 93 نامگذاري روز 12 آبان مورد بررسي قرار قرارگرفت و بعد از موافقت استانداري در بيست و نهمين جلسه شوراي فرهنگ عمومي كاشان به رياست آيت الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه دركاشان، 12 آبان بعنوان روز ‹‹حماسه و ايثار و شهادت مردم›› كاشان به ثبت و تصويب نهايي رسيد.

12 آبان كه متعلق به مردم كاشان است، اما در سالهاي گذشته به درستي به مردم اين شهرستان معرفي نشده است به طوريكه برخي از خانواده هاي شهدا نيز از نامگذاري 12 آبان بعنوان روز ‹‹حماسه و ايثار و شهادت مردم›› كاشان اطلاع ندارند.

شهادت فرهنگ ديرينه اين خطه است

در طول تاريخ پرفراز و نشيب و دورانهاي مختلف از زمان ساسانيان، آل بويه تا عهد سلجوقي، صفويه، قاجاريه و پس از آن انسانهاي بزرگي در اين ديدار پرورش يافته و به دنيا معرفي شده اند.

كاشان و كاشانيها از ابتداي شگل گيري دين اسلام از مدافعان و جان بر كفان حريم ولايت بوده اند كه مي توان به قرن دوم در سال 113 هجري قمري اشاره كرد كه حضرت سلطانعلي ابن امام محمد باقر(ع) به دعوت اهالي منطقه فين كاشان از امام باقر(ع) به منظور تبليغ و ترويج دين اسلام روانه منطقه شد و دشمن با او به مبارزه برخواست و دهها نفر از اهالي منطقه كاشان در ركاب آن حضرت به شهادت رسيدند.

جايگاه كاشان در عرصه ايثار و شهادت

نقش علما و چهره هاي مبارز ديني در قبل از انقلاب اسلامي از جمله شهادت ميرزا احمد صبور در جنگ ايران و روس در سال 1288 هجري قمري، شهادت معين الدين ابونصر احمد ابن محمود كاشاني به دست يكي از فدائيان اسماعيليه در سال 521 هجري قمري، آقا علي نراقي، شهادت رضا كاشاني به دستور عبدالله خان ازبك در سال 980 هجري، شهادت ابوعبدالله نصيرالدين حسين راوندي فرزند علامه قطب راوندي، شهادت سعيد سرمد كاشاني از عارفان عصر صفويه در سال 1072 و شهادت زعيم كاشاني از پرورش يافتگان مكتب تشييع اين منطقه هستند.

خطه كاشان در دوران طاغوت و رژيم ستم شاهي نيز به واسطه نزديكي به قم و وجود چهره هاي مبارز ديني و مذهبي، مأوا و پناهگاه مبارزان انقلاب اسلامي بود و از سوي رژيم ستم شاهي نيز منطقه اي احساس قلمداد مي شد.

با وقوع قيام 15 خرداد 42 و شهادت شهيد محمود قديرزاده در سال 42، بزرگاني همچون نواب صفوي، مطهري، مرحوم حجت الاسلام فلسفي، آيت الله خزعلي و علماي برجسته ديگر با اين ديار ارتباط تنگاتنگ و گسترده اي داشته اند و در اين ديار افرادي همچون رضا شمس آبادي جز معدود سربازاني است كه ترور شاه در كاخ مرمر را رقم زد.

حركت شور آفرين مردم در حمايت از شهادت حاج آقا مصطفي خميني(ره) و برگزاري مراسم تجليل و تقديم 28 شهيد سرافراز دوران انقلاب از ديگر ره آوردهاي مردم كاشان است.

ايفاي نقش گروه منصورون و همكاري نزديك جوانان اين شهر با آنها نيز مهمترين سند نقش آفريني مبارزين انقلابي اين مردم است.

نقش كاشان به عنوان برترين ستاد پشتيباني در كشور

ستاد كمك رساني به جبهه ها  و مناطق جنگي از روز دوم جنگ توسط شهيد حاج جواد يزداني با همراهي و همكاري مردم انقلابي كاشان تشكيل مي شود و اين مجموعه تا زمان تشكيل ستاد جذب و هدايت كمكهاي مردمي به جبهه ها به كار خود ادامه مي دهد و ايشان تا زمان شهادت بعنوان مسؤول ستاد دركاشان خدمت مي كرد.

شاخه اين ستاد در مراكز استانها تشكيل شده و ستاد مركزي و مديرتي آن در كاشان بود، ضمن اينكه ستاد بازسازي مناطق جنگي با دبيري مديريت فرمانداري وقتع نقش مهمي در بازسازي مناطق جنگي داشت.

آمار ارسالي كمكهاي مردمي جذب شده و هدايت آنها به جبهه ها از ابتدا تا پايان جنگ ، اجناس ثبت شده 2740 كاميون به ارزش 4 ميليارد و 625 ميليون و 765 هزار و 974 ريال بوده است.

طلائيه داران كاشان در دفاع مقدس

گستره آماري پيشگامان ايثار و شهادت نشان از حضور همه جانبه رزمندگان در تيپ ها و لشكرها و يگانهاي مستقل رزمي دارد كه مي توان به نقش گروه ضربت شهيد معمار در كردستان، جانفشاني فرمانده شهيد محمود خادمي فرمانده سپاه بانه در سال 1358 با شروع انقلاب اسلامي و حوادث گنبد و جانفشاني پاسداران و بسيجيان در سيستان و بلوچستان و مقابله با اشرار از ديگر نشانه هاي حضور در عرصه فعاليت هاي حمايت از انقلاب است.

تقديم و جانفشاني سرداران شهيدي همچون شهيد معمار جانشين تيپ المهدي در عمليات فتح المبين، سيد مصطفي سيد حسن زاده مسؤول اطلاعات عمليات لشكر 14 امام حسين(ع) در عمليات والفجر 4، روحاني شهيد حسين صنعتكار مسؤول اطلاعات عمليات لشكر 8 نجف، سردار شهيد علي فارسي فرمانده لشكر مهندسي رزمي جهاد استان اصفهان و فرمانده گردان سلمان فارسي كاشان، سردار شهيد اكبر زجاجي قائم مقام لشكر 27 محمد رسول الله در عمليات خيبر، شهيد حاج عباس كريمي فرمانده لشكر محمد رسول الله در عمليات بدر اشاره كرد.

 از مجموع 70 سردار شهرستان كاشان 59 سردار سپاه شامل ‹‹6 نفر سرلشكر، 16 نفرسرتيپ تمام، 37 نفر سرتيپ›› و 8 سردار بسيجي شامل ‹‹ 7 نفر با درجه سرتيپ دومي و يك نفر با درجه سرتيپ تمامي›› و يك نفر از جهاد با درجه سرلشكري و 2 نفر از ارتش جمهوري اسلامي ايران از كارنامه هاي درخشان اين خطه است.

در 8 سال دفاع مقدس 23947 نفر رزمنده سرفراز ‹‹ صرفا داوطلبان مردمي، بسيج جهاد و هلال احمر›› به غير از آمار نيروهاي رسمي سپاه، نيروي انتظامي و ارتش از كاشان بودند.

شهرستان كاشان بيش از 1700 شهيد را شامل شهداي نهضت امام خميني(ره) تا پيروزي انقلاب اسلامي تقديم اسلام و انقلاب اسلامي كرد شامل يك شهيد قيام 15 خرداد سال 42، يك نفر شهيد ترور شاه، 19 شهيد دوران انقلاب دركاشان، 7 شهيد كاشاني دوران انقلاب در تهران، 885 شهيد بسيجي شامل 15 قشر ‹‹ شهداي دانشجو 32 نفر، شهداي دانش آموز261 نفر، شهداي روحاني 69 نفر، شهداي فرهنگي 35 نفر، شهداي كارمند 42 نفر، شهداي كارگر 246 نفر، شهداي هنرمند11 نفر، شهداي ورزشكار122 نفر، مهندسين شهيد 39 نفر، شهداي پيشكسوت 2 نفر، شهداي جامعه پزشكي 2 نفر، شهداي ارتش 243 نفر، شهداي جهاد 54 نفر، شهداي نيروي انتظامي43 نفر، شهداي هلال احمر6 نفر، بانوان شهيده كه درمكه و عتبات و تهران و بمباران ها شهيد شده اند 11 نفر، شهداي حرم 10 نفر، شهداي ترور 2 نفر و 3659 جانباز و 189 آزاده به جاي مانده از قافله بزرگ شهيدان از افتخارات اين ديار است.

نقش علما و روحانيت در دوران انقلاب اسلامي

حضور طلاب و روحانيون در دفاع مقدس تأثير زيادي در تقويت روحيه مردم انقلابي و رزمندگان داشت و حضرات آيات حجج الاسلام همچون يثربي، مدني، اصيلي، مصطفوي، خراساني، مكي، صبوري، مناقب، اعتمادي، رضوي، اسلامي تبار نجفي، موسوي برزكي در دو جبهه جهاد علمي و در جبهه جنگ و نبرد مؤثرترين و فعالترين بودند.

برخي از طلاب و روحانيون همچون حجت الاسلام شهيد صنعتكار، حجت الاسلام شهيد سيد حسن صالحي  دوشادوش رزمندگان اسلام در خط مقدم جبهه ها حضور يافتند و جان خودشان را فداي اسلاام و انقلاب كردند.

براساس آمار بيش از 300 روحاني از كاشان در دوران دفاع مقدس در عرصه هاي نبرد و جهاد حاضر شدند و در كنار ساير رزمندگام رشيد اسلام به صيانت از انقلاب اسلامي و آرمانهاي الهي آن پرداختند كه در اين راستا طي 8 سال دفاع مقدس دركاشان 69 شهيد روحاني، 25 مفقودالاثر، 24 جانباز و 15 آزاده از قشر طلاب و روحانيت كاشان تقديم آرمانهاي انقلاب اسلامي شدند.

12 آبان روز حماسه و ايثار و شهادت كاشان

امسال نيز خداوند بر مردم كاشان منت گذاشته است تا بارديگر به مناسبت 12 آبان روز ‹‹حماسه و ايثار و شهادت كاشان›› ميراث دار فرهنگ و مشي دلير مرداني در كاشان باشند كه با ايثار و شهادت خود، حيات، امنيت، عزت، پايداري، استقلال و آزادي را به ارمغان آوردند.

امروز نسل نوپاي بشريت و انديشه و تشنه و حقيقت جوي انسانيت، از ما مي خواهد تا از پاكي و صداقت، رشادت و فداكاري شهيدان و جانبازان و آزادگان برايشان بگوييم و صادقانه حقيقت و ايثار و شهادت را برايشان تفسيركنيم، نسلي كه براي پاسخ به فطرت خداجوي و تشنه حقيقت خويش، ملجأ و مأمني مانند پناهگاه شهيدان و ايثارگران يافته اند.

بدون شك گنجينه هاي شاهد مكاني مناسب و بستري روحاني است كه مي‌تواند مفاهيمي مانند ايثار، جانبازي، آزادگي، پايداري و زندگي توأم با معنويت، صادقت و حماسه را براي نسل امروز و آينده با اهداف ذيل تبيين كند.

تلاش درجهت زنده نگهداشتن ارزشهاي گرانقدر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و تقويت روحيه ياران انقلاب، تبيين فرهنگ ايثار و شهادت و نشرارزشهاي دفاع مقدس براي جوانان، پيوند بيشتر جوانان به ويژه دانشجويان و دانش آموزان با ذخائر ارزشمند شهدا، آشنايي جوانان با فرهنگ ايثار و شهادت و زمينه سازي براي مطالعه و تحليل و پژوهش و بازخواني فرهنگ جهاد و شهادت است.

ضرورت انتخاب 12 آبان بعنوان روزحماسه ايثار و شهادت كاشان در يك نگاه

 كاشان شهري است كه انسانهاي بزرگي همچون ملا محسن فيض كاشاني، ملااحمد و ملا مهدي نراقي، غياث الدين جمشيد كاشاني، آخوند كاشي، ملاحبيب الله شريف، آمير سيد علي يثربي استاد درس ادبيات امام خميني (ره) در اين ديار پرورش يافته و به دنيا معرفي شده اند. 

كاشان از ابتداي شگل گيري دين اسلام و در تاريخ شيعه از مدافعان و جان بركفان حريم ولايت بوده و هست و خواهد بود.

كاشان شهري است كه علما و چهره هاي مبارز ديني قبل از انقلاب از پرورش يافتگان مكتب شيعه همچون مرحوم آيت الله ابوالقاسم كاشاني، عالم مبارز با استعمار انگلستان و ديگرعلمايي كه از آنها نام برده شد، از اين منطقه هستند.

كاشان شهري است كه مأوا و پناهگاه مبارزان انقلاب اسلامي بوده و از سوي رژيم ستم‌شاهي نيز منطقه اي حساس قلمداد مي شد به طوريكه اعلام حمايت و راهپيمايي در نهضت امام خميني(ره) در قيام 15 خرداد همزمان با شهرهاي قم و ورامين است و شهيد قدير زاده از كاشان تنها شهيد استان اصفهان در قيام 15 خرداد است. 

كاشان شهراي است كه رتبه نخست ستاد پشتيباني جبهه و جنگ كشور در دوران 8 سال دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است.

كاشان شهري است كه از جهت گستره حضور همه جانبه رزمندگان در تيپ هاي و لشكرهاي استان از جمله لشكر 27 محمد رسول الله و تيپ المهدي فارس و يگانهاي رزمي كردستان و در يگان هاي مستقل استان و كشور حضور داشته است.

كاشان شهري است كه در دفاع مقدس تعداد 23 هزار و 947 رزمنده، بيش از 1700شهيد، 3659 جانباز، 189 آزاده و 70 سردار از جمله 59 سردار سپاه، 8 سردار بسيجي، يك سردار جهادي و دو سردار ارتش در كارنامه هاي درخشان خود دارد.

كاشان شهري است كه حضور طلاب و روحانيون آن در دفاع مقدس نقش زيادي در تقويت روحيه انقلابي و رزمندگان اسلام داشته است./1307/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات