۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۵۳۶۴۰۲
نمایشگاه مطبوعات؛

نماز می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد

سخنگوی اجلاس سراسری نماز درباره وضعیت نماز در کشور و تاثیر آن گفت: اگر مدیریت عالمانه و سیاست‌های درست در راستای نماز نداشته باشیم قطعا شکست می‌خوریم.
دریس

مسعود دریس سخنگوی اجلاس سراسری نماز در بازدید از غرفه خبرگزاری رسا، در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات در مورد وضعیت نماز و كاهش آسیب های پیرامونی نماز گفت: ستاد اقامه نماز یك نهادی است كه كاری اجرایی انجام نمی دهد و ما تنها در حیطه سیاست گذاری عمل می كنیم و امیداواریم این سیاست گذاری ها سنجیده باشد و هم منجر به اقدامات موثر و عملیاتی شدن از سوی نهادهای حاكمیتی شود.

وی ادامه داد: ما چند سند بالادستی در مورد نماز داریم كه ابتدا ٩٠٠هزار آیه قرآنی در مورد نماز است، همچنین یک پنجم احادیث ما هم در مورد نماز می باشد و بعد از این سندها ما پیام امام المسلمین رهبر معظم انقلاب را داریم كه در حدود ٢٥ پیام است.

سخنگوی اجلاس سراسری نماز تاکید کرد: نقشه راه توسط رهبری برای ما مشخص می‌شود و ایشان نیز مطالباتی را از ما دارند که وظیفه اساسی و ذاتی ستاد اقامه نماز پیگیری این مطالبات است، یکی از مطالبات رهبری نمازخانه‌های بین‌راهی بود که حجت الاسلام حقوقی در این رابطه یک نهضت بلند را انجام دادند.

دریس یادآور شد: امروز خوشبختانه در نمازخانه‌های بین‌راهی ما کمتر جایی را داریم که نمازخانه نباشد، البته با نقطه ایده‌آل فاصله داریم ولی این نهضت باعث شد که مساجد بین‌راهی هم از نظر کمی و هم کیفی شرایط بهتری داشته باشد و شکرخدا نظارت هم بروی این موضوع خوب است.

وی افزود: برای مساجد بین راهی هرساله برنامه‌ای را داریم و از نمازخانه‌های برتر در سطح استانی و ملی تجلیل به عمل می‌آید و در مقابل مساجدی که نکات انظباطی را رعایت نکرده باشد طبق وظیفه تذکر می‌دهیم.

سخنگوی اجلاس سراسری نماز درباره رونق نماز در نمازخانه‌های مختلف اعم از ادارات یا مدارس نیز ابراز داشت: در سطح ادارات از آنجایی که ما یک نظارت خوب داریم شرایط بهتر است، ستاد اقامه نماز در ادارات یک نماینده دارد که این فرد در زمینه‌هایی همچون احتمام به نماز جماعت در اداره، احتمام به شرایط مصلی آن اداره از نظر فیزیکی، مسابقات نماز، رویدادهای فرهنگی، بخش تعلیم نماز و همچنین خانواده کارکنان فعالیت می‌کند.

دریس با بیان اینکه ما نظارت بروی گروه‌های مختلفی داریم، تصریح کرد: در بخش دولتی در سخت‌افزار بسیار پررونق بودیم، در ادارات کل امروز رونق خوبی در نماز وجود دارد، اما در سال گذشته و امسال برای سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری در جهت اقامه نماز در اقشار مختلف مجبور شدیم به آموزش اقشار مختلف روی بیاوریم.

وی بیان کرد: ما امروز آموزش پرستاران کشور را با عنوان «طرح سلامت معنوی» داریم، در واقع کادر درمانی بیمارستان‌ها را آموزش می‌دهیم و برای هر بیمارستان در هر استان سهمیه‌ای را قرار داده‌ایم و اساتید برجسته‌ای را برای هر بیمارستان قرار می‌دهیم تا کارهای آموزشی برای نماز را انجام دهند.

سخنگوی اجلاس سراسری نماز ادامه داد: در تحقیقات انجام شده ما متوجه شدیم که بخشی از بیماران وقتی به بیمارستان می‌ایند نماز آنها اقامه نمی‌شود، با بررسی‌های زیاد متوجه شدیم که عدم آگاهی این افراد از احکامی همچون وضو جبیره، نجاسات و احکام قبله و... باعث این موضوع شده است، بنابراین از تمام پزشکان و اساتید دینی استفاده کردیم و در این راستا کتابی تعبیه شده است که در حال آموزش آن می‌باشیم.

دریس اظهار کرد: در مرحله بعدی کار خود ما وارد بازار کسب و کار و به طور کلی کسبه شدیم، در واقع به دنبال این موضوع بودیم که چه موضوعاتی در فضای بازار می‌تواند منجر به رونق نماز شود، از این رو «طرح منهاج» را در حال اجرا کردن هستیم، در این طرح کسبه‌ای که مجوز کسب و کار می‌خواهند بگیرند آموزش‌های مربوط به نماز را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در بخش کودکان نیز ما برای معلمان و مربیان کودکان کلاس‌های آموزشی قرار دادیم، ما در این طرح بروی مربیان کودکان کار می‌کنیم و راه‌های مربوط به آموزش نماز با زبان شعر و کودکانه را آموزش می‌دهیم، برای این کار مسابقه، شعر، داستان‌های مختلف را تولید می‌کنیم، در بخش کودکان مهد کودک‌های نمازی را داریم که اولین مهد کودک در استان سمنان افتتاح شد.

سخنگوی اجلاس سراسری نماز تاکید کرد: برای روحانیونی که نماز را اقامه می‌کنند ما نیز کلاس‌های آموزشی را داریم، مرکز تخصصی نماز نیز در این راستا افتتاح شده و در حدود و بیش از 200کتاب مختلف در حوزه نماز منتشر شده است، در واقع در این کتاب همه اقشار در نظر گرفته شده است.

دریس با اشاره به «طرح مکنت» خاطرنشان کرد: در این طرح برای مدیران سطوح عالی مملکت آموزشی را در نظر گرفته‌ایم، این اموزش 4 ساعت است که ضمن خدمت محسوب می‌شود و در رابطه با نقش کارگزاران در بسترسازی توسعه و ترویج فرهنگ نماز در سطوح مختلف آموزش‌هایی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش اگر امروز بخواهد نماز را اقامه کند تعداد روحانیان ما جوابگو نیست، ما 55هزار مسجد داریم که باید در ان نماز اقامه شود این تعداد روحانی برای این کار وجود ندارد بنابراین ما تصمیم گرفتیم از مربیان پرورشی و دین و زندگی استفاده کنیم.

سخنگوی اجلاس سراسری نماز با اعتراض براینکه برخی معتقدند که نسل جدید ما نماز خوان نیست گفت: در دوسال گذشته تحقیقاتی انجام شده است و یک نمونه چهار هزارتایی را مورد بررسی قرار دادیم و جالب است که بدانید بین 75 تا 80 درصد از جوانان ما علاقه به خواندن نماز دارند، ولی در این راه موانعی وجود دارد که ما باید در تحقیقات آنها را پیدا کنیم و به متولیان آن گوش زد کنیم.

دریس ادامه داد: باید موانع شناخته شود و آن را برطرف کنیم و این وظیفه ستاد اقامه نماز است، بنابراین اگر موانع برطرف شود نماز خوب اقامه می‌شود، بحث اقامه نماز اگر بخواهد رصد شود باید شهدای مدافع حرم، جوانان نخبه را هم ببینیم، زیرا این افراد بین 25 تا 30 سال بیشتر سن ندارند و همه قله‌ها بزرگ را فتح کردند و همه این افراد نمازشان ترک نشده است.

وی افزود: ما امروز جوان مدافع حرمی را نداریم که بروی نماز اول تاکید نداشته باشد، در اکثر وصیت‌نامه‌های این جوانان اقامه نماز را می‌بینیم، البته این محصول انقلاب اسلامی بوده است و خوشبختانه انقلاب توانست ظرفیت محدود جوانان ما را آزاد کند و همین ظرفیت در دوران طاغوت هم بود اما چون طاغوت حضور داشته بالفعل نشد.

سخنگوی اجلاس سراسری نماز تاکید کرد: هجوم جوانان به اربعین و مراسم‌های همچون اعتکاف نشان می‌دهد که امروز جوانان ما احتمام خوبی به مسائل مذهبی و نماز دارند، سعی ما براین است که اگر منابع ما در جامعه محدود است بتوانیم این منابع محدود را درست مدیریت کنیم تا بیشترین بهره را ببریم.

دریس یادآور شد: ما از میان کارهایی که انجام شده نمی‌توانیم نمره خوبی به خود بدهیم زیرا هنوز خلاء‌هایی وجود دارد، اما اقدامات مدبرانه و متفکرانه خود را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: ما در بحث نماز بر سر دوراهی هستیم، ما یا باید با تدابیر هوشمندانه و سنجیده نسلی را تربیت کنیم که نسلی همچون مصداق آیه 41 سوره حج شکل بگیرد یا در مقابل اگر نسبت به مسئولیت خود کوتاهی کنیم آنگاه بر سر دوراهی دوم یعنی تباهی نماز رفته‌ایم که نتیجه آن رفتن به سوی شهوات است.

سخنگوی اجلاس سراسری نماز خاطرنشان کرد: هرجا نماز ضایع شده است انحطاط و سقوط جامعه را داشته‌ایم که نمونه بارز آن جامعه آندلس است، در آندلس مردم بعد از 800سال نماز را کنار گذاشتند و همین امر باعث شد که آندلس سقوط کنم.

وی در پایان گفت: امروز هم دشمن در فضای مجازی به دنبال آندلسی کردن ایران است و اگر مدیریت عالمانه و سیاست‌های درست در راستای نماز نداشته باشیم قطعا شکست می‌خوریم بنابراین با ترویج اقامه نماز می‌توانیم جامعه را ایمن‌سازی کنیم و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی شویم./816/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات