۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۳۶۴۶۶
یادداشت؛

هدایتگری امام حسین در زیارت اربعین

یکی از نمادهای هدایتگری امام حسین(ع) که به خصوص در این سال های اخیر به وضوح و روشنی نمایان شده زیارت اربعین است که راهپیمایی عظیم و بی‌نظیری را رقم زده است.
زیارت اربعین یکی از نشانه های مومن است اربعین اربعین

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اینکه گفته شده تأسیس دین اسلام توسط نبی اکرم بوده و بقای آن در نهضت امام حسین علیه‌السلام است(الاسلام محمدّی الحدوث و حسینی البقاء) و اینکه امام خمینی فرموده این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است، حقیقتی ماندگار است و مختص صدر اسلام نیست؛‌ بلکه سال‌های متمادی که شاید بتوان گفت تا عصر ظهور را شامل می‌شود، این بقاء ادامه خواهد داشت.

در زیارت اربعین  می‌خوانیم که امام حسین علیه‌السلام خون قلبش را بذل کرد تا بندگان خدا را از جهالت و حیرت ضلالت نجات دهد. ( بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه)

این عبارت نشان از اهمیت فوق العاده قیام امام حسین علیه‌السلام و شهادت آن حضرت دارد و در واقع ریخته شدن خون حضرت و شهادت ایشان از خود قیام مهم‌تر است که چنین اثری را به همراه دارد؛ یعنی نجات بندگان از جهالت و گمراهی. در اینجا نقش هدایتگری حضرت نیز نمایان می‌شود.

شاهد هستیم که مجالس امام حسین علیه‌السلام، هر ساله با شکوه و عظمت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود و این روند با عنایت خداوند همچنان ادامه خواهد داشت. در این مجالس چه بسیار افراد آلوده و گنه‌کاری  که توبه می‌کنند و چه افراد گمراهی که در مسیر هدایت و پیروی از اسلام ناب واقع می‌شوند و در زمره صالحان قرار می‌گیرند.

نمونه‌های زیادی در طول تاریخ از این تحولات بوده و بعد از این هم خواهد بود. این‌ها همه می‌تواند در راستای همان اثر هدایت گری امام حسین علیه‌السلام باشد.

راهپیمایی عظیم اربعین

یکی از نمادهای هدایتگری  امام حسین علیه‌السلام که به خصوص در این سالهای اخیر به  وضوح و روشنی نمایان شده زیارت اربعین است که راهپیمایی عظیم و بی‌نظیری را رقم زده است و خیل گسترده‌ای از ارادتمندان و محبین آن حضرت را روانه کربلای معلی کرده است.

ایجاد وحدت، تکریم  و تعاون مؤمنین به همدیگر دراین سفر معنوی کاملا مشهود و ملموس است. آیا این عظمت نمی‌تواند هدایتگری داشته باشد؟

اگر این سیل عظیم مشتاقان سیدالشهدا در عصر حاضر که عصر ارتباطات و رسانه است توسط رسانه‌های مهم دنیا مخابره شود خواهیم دید که تا چه اندازه این راهپیمایی می‌تواند در گسترش تشیع نقش ایفا کند  و چه طیف زیادی را به مذهب حقه تشیع متمایل سازد. این‌ها همه نشان از همان هدایتگری دارد.

ولی افسوس که خیلی از رسانه‌های معروف و پر مخاطب جهان نمی خواهند این عظمت را ببینند و موضوعِ به این مهمی و با این حجم گستردگی را بایکوت خبری می‌کنند که گویا هیچ اتفاقی در این منطقه جغرافیایی نیفتاده است.

این در حالی است که همین رسانه‌ها گاهی یک  تجمع ده‌ها نفری و بی‌اهمیت را  بزرگ جلوه می‌دهند و  به تحلیل‌های مختلف هم در آن مورد  می‌پردازند؛ ولی جمعیت میلیونی راهپیمایی اربعین را نمی‌بینند  و منعکس نمی‌کنند. قطعا یکی از دلایل مهم آنها ترس از گسترش شیعه است.

از این رو چه بسا بتوان با جرأت اذعان کرد که در عصر حاضر علاوه بر مجالس عزادرای سیدالشهدا، راهپیمایی زیارت اربعین آن حضرت نقش زیادی در هدایت بندگان می‌تواند داشته باشد و مصداقی از همان عبارت زیارت اربعین باشد./999/پ۲۰۰/س

بابک شکورزاده

 

ارسال نظرات