۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۳۶۵۵۰
رامین:

رسانه حوزوی موتور محرک انقلاب است/ رسانه مرعوب زمینه انحراف انقلاب از ریل اصلی را ایجاد می کند

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم رسانه حوزه باید موتور محرک حوزه های علمیه باشد، گفت: اگر رسانه های حوزه در فضایی قرار بگیرد که خود مرعوب رسانه های دیگر باشد انقلاب اسلامی از مسیر اصلی خود منحرف خواهد شد.
مهمانان غرفه خبرگزاری رسا در آخرین روز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات

محمد علی رامین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل نقش رسانه ها در گفتمان سازی دینی پرداخت و اظهار داشت: یک مکتب و ایدئولوژی برای این که بتواند آرمان و گفتمان خود را به بشریت منتقل کند، نیازمند ابزار است؛ بر این اساس انقلاب اسلامی در ایران بر مبنای نگاه توحیدی خود، یک گفتمان ولایت محور جهانی را مطرح کرد.

معاون مطبوعاتی دولت دهم با اشاره به این که رسانه های فراگیر جهانی، در مواجهه ابتدایی با گفتمان انقلاب اسلامی، از ادبیاتی بهره گرفتند که بتوانند، این گفتمان را متوقف کنند، ابراز داشت: انقلاب اسلامی در ابعاد گوناگون، هویت حقیقی خود را عیرغم آن فضاسازی ها شکل داد و در قالب یک نهضت اسلامی، سلطه استبدادی این رسانه ها را در هم شکست.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی انقلاب اسلامی که به پیروزی مقدماتی خود رسید و جمهوری اسلامی را تشکیل داد، برای ادامه حیات مبارکش، نیاز به یک جریان رسانه ای مستقل از بیگانگان داشت؛ در رأس این جریان، روحانیت انقلابی و سایر نخبگان انقلابی وارد عرصه شدند؛ این در حالی بود که رسانه های غربی از ظهور این جریان عظیم مردمی غافل گیر شده بودند و تلاش کردند تا عناصر ضد انقلاب را با کمک رسانه های انگلیس و آمریکا واسرائیل، موذیانه به تخریب آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی ایران به خدمت بگمارند.

عضو هیئت علمی سابق دانشگاه پیام نور با تاکید بر این که از سرآغاز انقلاب اسلامی تا ظهور رسانه های انقلابی، نظام جمهوری اسلامی یک دوران فترت رسانه های مناسب را تجربه کرد، عنوان داشت: رسانه های فراگیر دست کسانی هستند که نظام سلطه جهانی را در اختیار دارند؛ احساس می شود که جریان رسانه ای انقلابی ما تاکنون منفعل و بعضا مرعوب عمل کرده است و همین انفعال، علاوه بر ایجاد خدشه بر جایگاه جهانی انقلاب و عدم ترویج ارزش های آن، باعث ایجاد یک خلاء جدی رسانه ای «آلترناتیو» در گستره جهان شده است.

وی افزود: ما نباید غافل باشیم که ملت های مسلمان و مجموعه امت اسلام در انتظار ظهور جریان اصیل رسانه های آرمانگرای انقلابی هستند. به همین دلیل، بنده فعلاً رسانه های منتسب به انقلاب را منفعل، بی رسالت، بی آرمان، بی هدف و کم انگیزه می بینم؛ چرا که تحت تاثیر فضا سازی های دشمن دچار روزمرگی شده اند و این روزمرگی را در عملکرد این رسانه ها می توان به وضوح مشاهده کرد.

پایه‌گذار جمعیت اسلامی در دانشگاه کلاوستال آلمان با تاکید بر این که رسانه حوزه باید موتور محرک حوزه های علمیه باشد، گفت: اگر رسانه های حوزه هم در چنین فضایی قرار بگیرند و خود مرعوب رسانه های دیگر باشند، انقلاب اسلامی از مسیر اصلی آرمان های خود منحرف خواهد شد.

رامین گفت: برای مثال در هنگامه بیداری اسلامی (سال 1389)، بنده تجربه تلخی را بخاطر دارم که هنوز هم برای من رنج آور است:

ایشان افزود: چند ماه قبل از ظهور بیداری اسلامی، از رسانه های منتسب و مدعی جبهه انقلاب اسلامی خواستم که نماینده های خود را به کشورهای اسلامی بفرستند و ضمن آشنایی با جهان اسلام، تعامل رسانه ای با کشورهای مسلمان برقرار کنند.

وی ادامه داد: 7-8 ماه قبل از جریان بیداری اسلامی، خطاب به نمایندگان رسانه های جبهه انقلاب گفتم:«اگر ناگهان اتفاقات بسیار عجیبی در جهان اسلام به وقوع بپیوندد، ما هیچ شناخت و ارتباط رسانه ای با مسلمانان نداریم؛ لذا برای اعزام رسانه نگاران شما به کشورهای اسلامی، هر نوع حمایت مادی و معنوی لازم را انجام می دهم تا شما پیوند رسانه های انقلاب اسلامی با کشور های مسلمان برقرار کنید»

رامین با اظهار تاسف از نوع واکنش رسانه های داخلی در مقابل چنین پیشنهادی گفت: پاسخ این رسانه ها در مقابل چنین پیشنهادی، خطاب به بنده این بود که «این هم یک نمونه از تسهیلات معاون مطبوعاتی انقلابی ما به رسانه های ارزشی است که بر خلاف معاونان مطبوعاتی قبلی که دوستان خود را به اروپا و کانادا و استرالیا می فرستادند، ایشان می خواهد، ما را به کشورهای عقب مانده بفرستد...!»

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم به اقدامات دوران مسئولیت خود در هفدهمین نمایشگاه مطبوعات اشاره کرد و ابراز داشت: وقتی دیدم که رسانه های داخل از این پیشنهاد هدفمند استقبال نمی کنند، تلاش کردم تا از طرق مختلف، رسانه های مناسب در کشورهای اسلامی را شناسایی کرده و به نمایشگاه دعوت کنم.

وی ادامه داد: «در هفدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات از 250 رسانه نگار از سراسر جهان اسلام دعوت کردم و حضور رسانه های غربی حامی صهیونیست ها را برای نخستین بار در نمایشگاه مطبوعات ایران، ممنوع کردم؛ رسانه های جهان اسلام در  راهرور اصلی نمایشگاه مستقر شدند و همین امر موجب دلخوری برخی از دوستان انقلابی ما شد و بهانه ای بود برای تحریم آن نمایشگاه.

رامین  با اشاره به انتقاد دوستان که چرا رسانه های جهان اسلام را در راهرو اصلی مستقر کرده و ما را حاشیه نشین این دوره از نمایشگاهها کرده اید، فرصت ممتاز پدید آمده برای برقراری ارتباطات رسانه ای را از خودشان سلب کردند...

محمدعلی رامین با ذکر این که دو ماه پس از هفدهمین نمایشگاه مطبوعات، بیداری اسلامی پدیدار شد، گفت: جای تاسف بود که یک رسانه در جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت که بداند در جریان بیداری اسلامی چه می گذرد! زیرا ما هیچ ارتباط رسانه ای با کشورهای اسلامی نداشتیم و این بزرگترین موقعیت جهانی انقلاب اسلامی از دست ما گرفته شد! چون رسانه های ما آمادگی استفاده و بهره برداری از این جریان اصیل اسلامی را نداشت./837/۳۰۱/ح

ارسال نظرات