۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۳۷۵۲۷
۲۱ آبان‌ماه؛ ششمین سالگرد شهادت شهید تهرانی مقدم؛

آتش به اقتدار ...

۶سال پیش در چنین روزی خبری ناگوار و تکان‌دهنده تهران و سراسر کشور را فراگرفت؛ خبری که مثل بمب ترکید، بمبی که صدای ناهنجارش زودتر از خبرش به گوش رسید و بعد ازآن، خود خبر نیز از صداوسیما پخش شد: سردار حسن تهرانی مقدم بر اثر انفجار زاغه مهمات به شهادت رسیده است.
طرح_ تهرانی مقدم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه صبح نو، ۶سال پیش در چنین روزی خبری ناگوار و تکان‌دهنده تهران و سراسر کشور را فراگرفت؛ خبری که مثل بمب ترکید، بمبی که صدای ناهنجارش زودتر از خبرش به گوش رسید و بعد ازآن، خود خبر نیز از صداوسیما پخش شد: سردار حسن تهرانی مقدم، رییس سازمان خودکفایی سپاه، همراه یارانش در پادگان شهید مدرس و بر اثر انفجار زاغه مهمات به شهادت رسیده است. صدای این انفجار به قدری مهیب بود که دختر آن شهید گرانقدر چنین تعبیر می‌کند: «انگار خدا خودش می‌خواست با این صدا همه را بیدار کند.»

امروز سالگرد شهادت مردی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب او را به دانشمند برجسته و پارسای بی‌ادعا تعبیر کرده بودند؛ حالا روی قبر پارسای بی‌ادعا نوشته شده است: «اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.»

یاد شهید تهرانی‌مقدم همیشه در دل‌ها و یادهاست،‌ هروقت نامی از موشک و پرتاب موشک و موشک‌های بالستیک را در ذهن مرور می‌کنیم،‌ بی‌اختیار یاد حسن تهرانی‌مقدم می‌افتیم؛‌ سردار بزرگ تاریخ موشکی ایران در میان ما نیست اما بی‌گمان همه، او را از پایه‌گذاران صنعت موشکی ایران می‌دانند.‌ حسن طهرانی مقدم برای موفقیت در این مسیر می‌بایست گام‌های فرمانده آتش‌های پشتیبانی سپاه، توپخانه سپاه و تشکیل تیپ موشکی سپاه را به طور متوالی در روزگار تحریم و حداقل امکانات نظامی طی کند تا روزی با کاشتن بذر اعتماد‌به‌نفس در میان دیگر رزمندگان، آن‌ها را به میدان بیاورد. حسن طهرانی مقدم در 21 سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، به عنوان مسوول اطلاعات منطقه 3 سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد و تا 31/ 7 / 59 در این سمت باقی ماند. در زمان بروز ناآرامی‌ها در نقاط مرزی که مهم‌ترین آن‌ها حوادث تجزیه‌طلبانه در کردستان بود، سپاه را در 15 ماه اول عمر خود متوجه ضرورت تقویت صبغه نظامی کرد. سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سال گذشته درمراسم بزرگداشت تهرانی مقدم گفته بود: حرکت با اخلاص و حرکت جهادی، بن‌بستی برای شهید طهرانی‌مقدم باقی نگذاشت. ما در حوزه موشکی گره‌های بزرگی داشتیم. این شهید گرانقدر می‌گفت: «چگونه است عده‌ای بی‌سروپا مانند صهیونیست‌ها برای جمهوری اسلامی ایران چنگ‌ودندان نشان می‌دهند و ما موشکی نداشته باشیم؟» و آن‌قدر مجاهدت کرد تا به موشک شهاب ۳ رسید.»

طهرانی مقدم از همان 21 سالگی که وارد سپاه شد، هیچ‌گاه در این مسیر از تلاش و کوشش خود بازنماند، طوری که سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران او را یک الگو برای مسوولان سیاسی کشور نیز معرفی می‌کند و از آنان می‌خواهد در راه و روش خود از شهید تهرانی مقدم الگو بگیرند.

سردار حاجی زاده که از دوستان بسیار نزدیک به شهید تهرانی مقدم بود خاطره جالبی از آن شهید تعریف می‌کند و می‌گوید: در یکی از سفرها، طرف مذاکره ما یک پروفسور خارجی بود اما در طول این مذاکرات به مشکل خوردیم به طوری که نه آنها حرف ما را قبول می‌کردند و نه ما حرف آنها را. یک دفعه حسن یک پیشنهاد عجیب داد و گفت بهتر است یک مسابقه فوتبال بدهیم و هرکس پیروز شد، به حرف او عمل کنیم. این پیشنهاد اول برای طرف ما که پیرمردان تحصیل کرده بودند، عجیب بود و فکر نمی‌کردند در چنین فضای تخصصی این پیشنهاد داده شود اما بعد قبول کردند. البته اینها یک شوخی بود تا به واسطه آن فضای خشک مذاکرات تلطیف شده و بحث از بن بست خارج شود. وقتی رفتیم دیدیم آنها یک تیم حرفه‌ای آوردند و ما به حسن گفتیم این چه پیشنهادی بود دادی؟ اما حسن گفت چاره‌ای نیست و باید غیرتی عمل کنیم تا آبرویمان نرود. ما در آن بازی پیروز شدیم و حسن همیشه می‌گفت فلانی آن روز غیرتی بازی کرد و بهترین بازی عمرش بود.

هرچند بنده اصلاً نه بازی بلد بودم و نه علاقه‌ای داشتم برای بازی کردن! بسیاری از کارشناسان نظامی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شهید تهرانی مقدم را که نتایجش این روزها در ساخت موشک‌های دوربرد نیز بسیار به کمک سپاه پاسداران آمده، دستیابی به تکنولوژی موشک سوخت جامد می‌دانند که در دوره دفاع مقدس دانش آن را کسب کرده بود و حالا از طریق آن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران موفق به ساخت موشک‌هایی با برد 2 هزارکیلومتری شده است؛ موشک‌های که سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در تشریح ویژگی‌های آن گفته بود: این موشک‌ها قابلیت نطقه زنی و هدایت تا اصابت به هدف را دارا هستند که در این راستا حتی اهداف متحرک را می‌توانند مورد اصابت قرار دهند. ویژگی‌های فردی و خدمات ارزشمند شهید تهرانی مقدم به صنعت موشکی به قدری است که شاید در متن یک یا دو صفحه‌ای نگنجد اما برادر این شهید خاطره‌ای جالبی از او نقل می‌کند که شاید گفتن آن بی‌ربط هم نبوده باشد: « چند روز قبل از شهادت شهید تهرانی مقدم، ایشان آمد منزل ما تا مادر را ببیند. آمد دست مادر را بوسید و گفت: «مادر من دیشب خوابی دیدم. خواب دیدم که از دنیا رفته‌ام.

در یک قبر تنگ و تاریک دو ملک غضبناک به شدت وحشتناک از من سؤال می‌کردند. آن‌ها با همان صورت ترسناک پرسیدند: چیزی هم برای آخرتت داری؟ من هرچه فکر کردم چه بگویم هیچ چیز یادم نیامد. کمی تأمل کردم تا اینکه این جمله به ذهنم آمد که بگویم: من اقامه عزای آقا ابا عبدالله (ع) را کردم و بر امام حسین (ع) گریه‌ها کردم. تا این جمله را گفتم. قبر باز و روشن شد و بوستانی در مقابلم ظاهر شد. ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه؛ این موضوع اسباب دستگیری من خواهد شد.» شهید تهرانی مقدم همان روز در آنجا برنامه ریزی کرد و زیر‌زمین منزل را تبدیل به حسینیه کرد.

این حسینیه یادگار شهید ماست و در واقع آن تعظیم به شعائرالهی است که خداوند متعال فرمودند: «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب». شهید تهرانی مقدم عملاً در تکریم اهل بیت (ع) و دفاع و پیروی از ولایت داشتند. حالا دانشمند برجسته برای همه نسل‌های بعدی هم شناخته شده خواهد بود؛ نام او برای همیشه در ذهن‌ها به عنوان پدر موشکی ایران شناخته شده خواهد ماند و شاید برخی از افراد سیاسی نه چندان مشهور داخلی که این روزها دم از مذاکره‌های موشکی در منطقه می‌زنند، این نکته را بدانند که چه سرمایه‌هایی در این راه از انقلاب گرفته شده است. آن‌ها بیش از آنچه نگران آمریکا و قدرت‌ها باشند، بهتر است نگران حفظ این سرمایه‌ها و تهرانی مقدم‌ها باشند! نقیب‌زاده‌ها و آرمان‌ها بدانند شهید تهرانی مقدم الگویی است برای بسیاری از نیروهای جوان سپاه پاسداران! الگویی از نوع آتش به اقتدار!/۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات