۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۵۳۸۰۷۴
رییس دانشگاه باقرالعلوم تأکید کرد؛

نهادینه سازی فرهنگ امر به معروف در گرو ایجاد انسجام اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر امروزه به درستی در جامعه اجرا نمی شود، اظهار داشت: یکی از عواملی که سبب کمرنگ شدن امر به معروف شده است، نبود «انسجام اجتماعی» است.
شمس الله مریجی مریجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر که امشب با حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از ارکان اصلی اسلام و به بیانی دیگر بنای ساختمان اسلام به شمار می رود، گفت:‌ امام حسین(ع) تنها شخصی هستند که برای احیای این رکن رکین، همه هستی خودشان را فدا کردند.

نبود انسجام اجتماعی، علت اصلی کمرنگ شدن امر به معروف در جامعه است

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه امر به معروف و نهی ازمنکر امروزه به درستی در جامعه اجرا نمی شود، اظهار داشت: یکی از عواملی که سبب کمرنگ شدن امر به معروف شده است، نبود «انسجام اجتماعی» است؛ به عنوان مثال نمونه بارز نبود همبستگی و انسجام اجتماعی این است که برخی اشخاص به هنگام امر به معروف و نهی از منکر شدن، پاسخی بی خردانه همچون «به تو چه؟» می دهند.

خوش اخلاقی،‌ شرط ایجاد انسجام اجتماعی است

وی شرط ایجاد انسجام اجتماعی را «خوش اخلاقی» خواند و عنوان کرد: روزی شخصی نزد رسول خدا(ص) آمد و پرسید «افضل اعمال نزد خدا چیست؟» پیامبر اکرم(ص) در پاسخ فرمودند «حُسن خُلق برترین اعمال است»؛ با توجه به روایات صادر شده از معصومین(ع) در می یابیم که خوش اخلاقی بهترین راه برای ایجاد انسجام اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی «خوش اخلاقی» را از دیدگاه روایات اینگونه توصیف کرد: نرمش و مدارا با دوستان، گشاده رویی، خوش زبانی، اظهار محبت، رعایت ادب، چهره خندان، تحمل در مقابل مزاحمت های دیگران، دوری از ارتکاب حرام، دوری از بذله گویی، دنبال کردن روزی حلال و فراهم آوردن آسایش برای خانواده از مصادیق خوش اخلاقی است.

امر به معروف و نهی از منکر باید با قاطعیت انجام شود

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید با قاطعیت انجام شود، ابراز داشت: اگر به صورت جدی امر به معروف و نهی از منکر صورت نپذیرد، جدی هم گرفته نمی شود و در نتیجه کسی به آن عمل نخواهد کرد؛ در صورتی می توان جدی و با قاطعیت امر به معروف کرد که انسجام اجتماعی شکل گرفته باشد و افراد نسبت به امور یکدیگر بی تفاوت نباشند، بلکه نسبت به آن اهتمام جدی بورزند.

در عرصه امر به معروف و نهی از منکر نباید به ستاد و مجموعه خاصی تکیه کرد

وی در پایان با بیان اینکه در عرصه امر به معروف و نهی از منکر نباید به ستاد و مجموعه خاصی تکیه کرد، بیان داشت: احیای این مقوله در جامعه خیزش اجتماعی می طلبد؛ اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رو به فراموشی برود، به یقین معروف ها تبدیل به منکر و منکرها تبدیل به معروف خواهند شد و باید برای جلوگیری از این انحراف بزرگ هزینه های بسیار سنگینی بپردازیم./841/پ۲۰۲/س

 

ارسال نظرات