۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۳۸۲۸۳
پایگاه خبری عربی:

طبل جنگ عربستان توخالی است

یک پایگاه با تاکید بر اینکه جنگ علیه لبنان نفوذ ایران در منطقه را بسیار بیشتر از قبل خواهد کرد، نوشت: وضعیت آشفته حکومت سعودی و شکست آن در جنگ یمن و محاصره قطر، رویارویی نظامی با ایران را محال کرده است.
پرچم عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» در یادداشتی به قلم «ایاد الدلیمی» با عنوان «آیا عربستان جنگی به راه خواهد انداخت»، نوشت که عربستان تاکنون قادر به مقابله با نفوذ ایران نبوده است.

در یادداشت این روزنامه چاپ لندن نزدیک به «قطر»، آمده است: طبل‌های جنگ محکم به صدا درآمده و هر که این صدا را نمی‌شنود، کَر است، اما این بار صدای طبل‌ها از عربستان بلند می‌شود اتفاقی غیرمعمول برای ریاض، یعنی تنها دو سال است که صدای طبل‌های جنگ از عربستان بلند می‌شود، اولین بار خیلی سریع و غیرمنتظره بود ریاض علیه یمن و الحوثی‌ها با هدف بازگرداندن مشروعیت دولت منصور هادی اعلام جنگ کرد آن زمان ائتلافی عربی تشکیل داد و حمایت دیپلماتیک بزرگی از این جنگ جلب کرد.

نویسنده افزود: دو سال یا بیش‌تر از زمانی که هواپیماهای ائتلاف عربی در آسمان یمن به پرواز درآمد تا مشروعیت دولت یمن را بازگرداند می‌گذرد، هنوز یمن در گیر و دار جنگی است که همه ابعاد زندگی یمنی‌ها را فراگرفته امروز وبا به طور وحشتناکی در بین یمنی‌ها شیوع پیدا کرده و خطر قحطی و گرسنگی جان بیش از هفت میلیون یمنی را تهدید می‌کند آن هم به دنبال اینکه ائتلاف عربی یمن را از زمین، دریا و آسمان محاصره کرد.

العربی الجدید آورده است: علاوه بر این حوثی‌ها که عربستان جنگ را علیه آنها به راه انداخت امروز قوی‌تر شدند و موشک‌های بالستیکی در اختیار دارند که یکی از آنها از یمن شلیک شد و به فرودگاه ملک خالد ریاض اصابت کرد آن هم با پیمودن مسافتی بیش از یک هزار کیلومتر و انتظار می‌رود که این یک موشک ایرانی بود که به دنبال جنگ عربستان به دست حوثی‌ها رسید.

نویسنده ادامه داد: این بخشی از واقعیت عملیات طوفان قاطعیت است که هنوز آتش درگیری‌های آن روشن است و قبل اینکه آرام بگیرد عربستان با همکاری امارات جبهه دیگری را گشود که محاصره مشترک قطر بود و بدین ترتیب یک متحد معتبر و تاثیرگذار خود در عرصه بین المللی را از دست دادند.

العربی الجدید نوشت: با وجود اینکه بیش از پنج ماه از محاصره قطر از سوی امارات و عربستان می‌گذرد اما این دو کشور به هیچ کدام از اهداف مد نظر خود از این کار نرسیدند و بالعکس قطر بیش از پیش به مواضع خود پایبند ماند و توانست با جلب توجه جامعه بین المللی تحریم‌های سعودی را ظالمانه نشان دهد.

نویسنده آورده است: بعد از آن «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی جبهه داخلی را گشود و در چهارم نوامبر موج بازداشت شخصیت‌های برجسته سعودی را به اتهام فساد مالی و به تاراج بردن خزانه کشور طی چند دهه گذشته به راه انداخت اما با این وجود هیچ کسی بهانه بازداشت این افراد را تایید نکرد بلکه آن را تصفیه داخلی بن سلمان برای حذف رقبا و دشمنانش خواند.

وی افزود: درست است که بن سلمان، ولی عهد است و هیچ کسی توان رقابت با وی در رسیدن به تاج و تخت پادشاهی عربستان را ندارد اما هنوز جناح‌هایی در داخل خاندان حاکم سعودی هستند که او را شایسته این منصب نمی‌بینند و چه بسا در حال آماده کردن ساز و بزرگ کاری برای نرسیدن وی به پادشاهی بودند.

العربی الجدید آورده است: همزمان با همه این‌ها بن سلمان جبهه جدیدی را هم گشود، سعد الحریری، نخست وزیر لبنان را وادار به استعفا از ریاض کرد آن هم به سبکی که عاری از توهین نبود، همزمان با استعفای تحمیلی حریری، عربستان به شکلی بی‌سابقه حملات خود علیه ایران و حزب الله لبنان را شدت بخشید.

نویسنده ادامه داد: قطع دست ایران و بازوهای آن در منطقه که سالیان درازی است بدون هیچ قدرت بازدارندگی و بدون هیچ واهمه ای از کسی جولان می‌دهند چگونه ممکن است در حالی که آنها از هیچ کسی اعم از آمریکا، اسرائیل و عربستان هراسی ندارند چون البته این کشورها هم تمایلی برای مقابله با نفوذ ایران نداشتند تا جایی که تهران چهار پایتخت عربی شامل بغداد، دمشق، بیروت و صنعا را تحت تسلط خود گرفت.

وی اظهار داشت: اما آیا قطع دست ایران با محاصره قطر صورت می‌گیرد؟ آیا قطع دست ایران با حمله به حزب الله از طریق اسرائیل صورت می‌گیرد؟ آیا قطع دست ایران از طریق همپیمانی با طرف‌های شکست خورده یمنی و آواره کردن مردم این کشور و از دست دادن محبوبیت خود صورت می‌گیرد؟ این قضیه اشاره به حزب اصلاح یمن دارد که محمد بن سلمان هیاتی به نمایندگی از خود جمعه گذشته برای دیدار با آن فرستاد اما این مساله خشم محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی را برانگیخت و بلافاصله رسانه‌های سعودی خبر آن را حذف کردند.

نویسنده تاکید کرد: لبنان عرصه‌ای برای قطع دست ایران نیست. ایران از شش سال پیش در سوریه حضور داشته و عربستان نتوانسته با آن مقابله کند ایران از سال 2003 در عراق حضور دارد اما چه کسی جلوی شما (سعودی‌ها) را برای مداخله و رویارویی با آن گرفت؟

نویسنده راه قطع دست ایران در منطقه را محدود کردن نفوذ آن در سوریه خواند و گفت: عربستان در حمله به لبنان مسیر اشتباهی پیش گرفته است همان گونه که تقویت حضور اقتصادی عربستان در عراق موجب مقابله با نفوذ ایران در این کشور نمی‌شود.

در یادداشت العربی الجدید آمده است: وضعیت برآشفته عربستان از زمانی که ملک سلمان به قدرت رسیده و فرزندش اداره امور را برعهده گرفته هرگز به قطع دست ایران در منطقه منجر نمی‌شود بلکه شکست‌ها در منطقه را بیش‌تر خواهد کرد و چه بسا نفوذ ایران را بیش‌تر و بیش‌تر کند.

نویسنده افزود: یقینا لبنان نیازی به ورود به جنگ تازه‌ای ندارد کما اینکه اسرائیل هم به دنبال عملیات نظامی علیه حزب الله نیست عربستان نیز جز اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر لبنان برای تضعیف حزب الله کاری نمی‌تواند انجام بدهد.

وی تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد گزینه جنگ در حال حاضر ممکن باشد حتی اگر عربستان مایل به آن باشد چون جهان این گزینه را تایید نمی‌کند.

العربی الجدید در پایان آورده است: چه بسا محکم به صدا درآمدن طبل‌های جنگ از سوی عربستان ارتباطی به ایران و مداخله آن در منطقه نداشته باشد بلکه به مساله‌ای در داخل عربستان مربوط می‌شود امروز روند جدایی اجباری عربستان از پیشینه سلفی آن جریان دارد که با هدف تحمیل اجباری سکولاریزم بر همه ارکان حکومتی آل سعود صورت می‌گیرد و این کار نیاز به همهمه و آشوب و به راه انداختن صدای طبل‌های جنگ دارد تا هیچ کسی از آنچه که در حال وقوع است آگاه نشود./۸۴۷/ب۱۰۲/د

منبع: فارس

ارسال نظرات