۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۳۸۳۹۷
فعال فرهنگی:

جایگاه مطالعه برای مردم روشن شود

پژوهشگر حوزوی با اشاره به عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی، نبود آثار متناسب با سنین و اقشار مختلف و بالا بودن قیمت خرید کتاب را از اهم این عوامل برشمرد و گفت: باید با تبیین جایگاه مطالعه برای زندگی بهتر، مردم را به سمت خواندن کتاب تشویق کنیم.
حجت الاسلام رییسی کتابخانه

حجت الاسلام علی رییسی، پژوهشگر حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، قدرت نویسندگی و تدوین کتب و همچنین نگهداری از آنها را یکی از نعمات الهی به انسان ها دانست و گفت: در فرهنگ دینی، اهمیت قلم و قرائت از واضح ترین اموری است که به چشم می آید.

وی در ادامه با بیان اینکه وحی الهی بر نبی مکرم اسلام(ص) از خطاب به اقرا آغاز و از قلم در قرآن یاد می شود، افزود: در روایات نیز به کتابت و کتاب پرداخته می شود.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) تصریح کرد: این امام همام فرموده اند: "تامل یا مفضل ما انعم الله تقد ست اسماوه به علی الا نسان من ...الکتابه التی بها تقید اخبار الما ضمین للباقین للا تین  و بها تخلد الکتب فی العلوم و الاداب و غیرها" مفضل در نعمت هایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است بیندیش، از جمله این نعمت ها نویسندگی است که اخبار گذشتگان را به باز ماندگان و از بازماندگان به آیندگان می رساند، به سبب آن است که دانش ها و آداب و جز آنها در کتاب ها جاویدان می ماند.

حجت الاسلام رییسی با تاکید بر اینکه به طور کلی کتابخوانی را می توان به سه صورت فرض کرد افزود: نخست؛ کتابخوانی معاشی،کسانی که شغل شان مرتبط با کتاب و خواندن آن بوده و معاش آن ها در گرو مطالعه است.

محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: کتابخوانی تلذذی به عبارتی، کسانی که برای لذت و سر گرمی کتاب می خوانند، سومین نوع، کتابخوانی برای زندگی بهتر است، به این معنا که افراد با خواندن کتاب، با تجربه ها و راحل های بهتری برای زندگی و سعادت، آشنا می شود.

وی گفت: اگرچه بخش اول و دوم ممدوح هستند و عده ای در کشور دو قسم اول و دوم را نمایندگی می کنند، اما مصداق های بخش سوم به عنوان مهمترین بخش، تعدادشان اندک است.

حجت الاسلام رییسی تاکید کرد: باید با تبیین جایگاه مطالعه برای زندگی بهتر، مردم را به سمت خواندن کتاب تشویق کنیم.

این پژوهشگر حوزوی به عوامل کاهش مطالعه در کشور اشاره داشت و احساس عدم نیاز به مطالعه و به تبع آن نرفتن به سمت مطالعه و کتابخوانی، نبود آثار متناسب با سنین و اقشار مختلف و بالا بودن قیمت خرید کتاب از اهم این عوامل برشمرد.

وی در ادامه، فراهم نبودن یا کمبود کتابخانه دربسیاری از مناطق کشور، نبودن فرهنگ کتابخوانی در محیط خانواده، محیط آموزشی و اجتماع و بدیل سازی رسانه های دیجیتال به جای خواندن کتاب را ازدیگر عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی ذکر کرد.

حجت الاسلام رییسی به ارائه راهکارهایی برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی پرداخت و تصریح کرد: تببین اهمیت کتاب و کتابخوانی با استفاده از رسانه ها و فضای مجازی و ایجاد زیرساخت های کتابداری و کتابخوانی در جامعه از جمله این راهکاراها است.

محقق حوزوی اضافه کرد: ایجاد فرهنگ مطالعه در محیط های خانوادگی، آموزشی و محیط اجتماعی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و جلسات نقد کتاب و گفت و گو درباره آثار منتشر شده و همچنین تولید کتب شعر و رمان متناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی از دیگر راهکارهای ارتقای فرهنگ کتابخوانی است.

وی در پایان با اظهار امیدواری از اینکه روزی کتاب رفیق همیشگی ما باشد تاکید کرد: همه موارد یادشده می تواند در بهبود وضع کتابخوانی در کشور موثر باشد./851/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات