۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۵۳۸۸۰۳
به مناسبت شهادت امام رضا؛

ارادتی از جنس ارادت با پای پیاده

ازمشارکت نهادها و دستگاهای دولتی برای پذیرایی از زائرین پیاده امام رضا(ع) گرفته تا همکاری مردم حاشیه شهر در استقرار داوطلبانه موکب ها نمادی از ارادت به امام رئوف و دلدادگی به اوست.
زائران پیاده زائر بانوان پیاده زائران نوجوان حرم رضوی ارادت پیاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، صدای ارادت قدم ها و نفس هایی می آید که تنها بهانه شان برای تحمل سختی ها و مشقت های مسیر دیدار و وصل امام رئوفی است که بارها درباره محبت و مودت او شنیده اند و این بار تصمیم گرفته اند که خودشان این علاقه و مهر ورزی را تجربه کنند؛ به همین دلیل بدون توجه به هشدارهای هواشناسی و آمد و نیامدهای باران و باد، بی تفاوت به این علت های زمینی، با دلایلی آسمانی خواسته اند که یاری دوست را خودشان نجوا کنند و طعم شیرین دیدار را بچشند.

چند سالی است که در ایام شهادت امام رضا(ع) از سراسر ایران و حتی از کشورهای دیگر به بهانه زیارت این امام همام با پای پیاده مشتاقان به خاندان اهل بیت(ع)  دوباره اربعین را در مشهد به نمایش می گذارند تا بر خود و دیگرانی که  تلاش دارند  چرایی مودت و محبت این خاندان را با ریسمان شک و شبهه باریک سازند و حلقه وصل آنان را منکر شوند ثابت کنند که هنوز هم پس از این همه سال مسلمان قلبش برای غم و اندوه این خاندان به سوگ می نشیند و  بر روی همه بینش ها و نگرش های باطل دیگر خط بطلان می کشد.

پیاده روی زائرین امام هشتم (ع) نمایشگر جلوه ای از این ارادات و ایمان به باور قلبی مسلمانان است که تا ابد برای پابوسی این خاندان از هیچ سختی و مرارتی نمی ترسند و با همه وجود دل در گرو این خاندان می سپارند تا ایمان را با حضور خود به تصویر بکشد و با پای پیاده ارادات خود را امضا کنند.

در راستای این حرکت عظیم پیاده روی زائرین امام هشتم (ع) به سمت مشهد مقدس همه نهادها و ارگانهای دولتی در کنار تشکل ها و حرکت های مردمی اقدام به حرکت هایی خودجوش برای میزبانی از زائران رضوی می کنند که از جمله این فعالیت ها می توان به تلاش های آستان قدس رضوی، جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، پلیس راه خراسان رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و استانداری خراسان رضوی اشاره کرد.

بسیج امکانات عمومی مشهد برای پذیرایی از زائرین امام رضا(ع)

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: همزمان با دهه پایانی صفر امکانات عمومی مشهد از قبیل مدارس، سالن های ورزشی، حسینیه ها و تکایا برای اسکان و پذیرایی از زائران پیاد آماده شده است.

سید مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درباره نحوه چگونگی اسکان این زائرین در مشهد در دهه پایانی صفر گفت:  با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، دانش آموزان، اولیا و معلمان، ٤١٠ مدرسه برای اسکان زائران حضرت امام رضا (ع) در نظر گرفته شده است.

وی درادامه درباره دیگر امکانات عمومی که در اختیار زائرین قرار می گیرد، افزود: در این ایام با همدلی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی و خدمت رسان استان، سالن های ورزشی، حسینیه ها و تکایای مشهد نیز برای استقبال، اسکان و پذیرایی شایسته از زائران آماده و تجهیز شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از استقرار هشت ایستگاه پذیرایی نیز با همکاری خادمان بارگاه منور رضوی برای پذیرایی از زائران حضرت امام رضا (ع) در اطراف مشهد خبرداد و گفت: مجموعه های ورزشی شهید بهشتی، شهید باغبان و کارگران و همچنین مدارس شهید حاتمی و سه مدرسه امام رضا (ع) در مشهد از سوی آستان قدس رضوی برای اسکان زائران پیاده در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود در دهه آخر صفر امسال 320 هزار زائر پیاده و در مجموع 3.5 میلیون زائر رضوی به مشهد مشرف شوند.

قاسمعلی خدابنده، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در قالب طرح اسکان زائران در دهه پایانی صفر تعداد 410 مدرسه و 9 سالن ورزشی برای اسکان زائران رضوی در نظر گرفته شده است که این تعداد مدرسه دارای سه هزار و 650 کلاس هستند.

خدابنده افزود: 188 مدرسه از این تعداد در اختیار زائران پیاده و بقیه در اختیار هیأت های عزاداری و زائران فرهنگی هستند.

مشهد میزبان60 هزار زائر خارجی در دهه آخر صفر

حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: 60 هزار زائر از افغانستان و پاکستان در طول دهه آخر ماه صفر امسال برای شرکت در مراسم عزاداری این ایام به مشهد سفر کرده اند.

وی ادامه داد: برای اقامت این جمعیت برنامه ریزی و به طور متوسط برای هر شب پنج هزار نفر فضای اسکان تدارک و آماده شده و از زائران خارجی در این فضاها پذیرایی می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: همچنین طی این ایام 43 ایستگاه خدمتگزاری به زائران پیاده رضوی در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی حاشیه جاده های اصلی از سوی هیأت امنای بقاع و اماکن مذهبی استان فعال شده و به زائران خدمت می دهند که این خدمات از اطعام و پذیرایی تا اسکان و خدمات اورژانس اولیه را شامل می شود.

وی افزود:سال گذشته در اماکن و بقاع متبرکه و فضاهای تدارک شده طی دهه پایانی ماه صفر در مجموع 94 هزار زائر پذیرایی، 64 هزار نفر اطعام و بیش از 100 هزار نفر اسکان داده شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: برای اسکان زائران و هیأتهای مذهبی در این ایام 503 حسینیه ثبت شده در سامانه اوقاف با ظرفیت 103 هزار نفر در مشهد و سطح استان خدمات دهی می کنند.

ارائه خدمات امدادی به 136هزار زائر پیاده رضوی

سید مجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح همسفران خورشید، به 136هزار و 500 زائر پیاده حضرت امام رضا (ع) در جاده های این استان خدمات امدادی ارائه شده است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح از 20 آبان ماه با مشارکت 15 استان در جاده های چناران، قوچان، نیشابور، تربت حیدریه، سرخس و فریمان آغاز شده است.

وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح 25 پایگاه ثابت جاده ای، 76 پایگاه سیار و سه کانکس امدادی در نظر گرفته شده و 15هزار و 150بروشور آموزشی و هفت هزار و 484 تخته پتو تاکنون توزیع شده است.

وی از به کارگیری 63دستگاه آمبولانس، 19خودرو ست نجات و 34خودرو کمک دار خبر داد و گفت: به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر به سانحه دیدگان و مصدومان احتمالی نیز یک فروند بالگرد امدادی به صورت آماده باش و یک فروند بالگرد دیگر در صورت نیاز از مرکز در نظر گرفته شده است.

احمدی افزود: در اجرای طرح همسفران خورشید و کمک به زائرین حضرت امام رضا (ع)، آمادگی برای اسکان اضطراری آنان وجود دارد و اقلامی مانند پانچو، کاور امدادی، پتو و بسته های اضطراری شامل برخی مواد غذایی نظیر بیسکویت، آب آشامیدنی، کشمش و خرما در نظر گرفته شده که بین در راه ماندگان توزیع می شود.

وی گفت: در همسفران خورشید چهار ، 1176 نیروی عملیاتی حضور دارند  و امدادگرانی از استان های دیگر به منظور خدمت رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) در این ایام در کنار ما،حضور خواهند داشت.

خدمت رسانی در محورهای شش گانه ورودی به مشهد

 وی افزود: در اجرای این طرح 63 دستگاه آمبولانس، 19 دستگاه ست نجات تخصصی و 34 دستگاه خودرو کمک دار سنگین برای امداد رسانی به زائران در نظر گرفته شد.

احمدی بیان کرد: همچنین 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 2 بالگرد هلال احمر، 76 پایگاه سیار، 25 پایگاه ثابت در 6 محور ورودی مشهد نیشابور،فریمان،کلات ، طرقبه شاندیز،قوچان،جاده قدیم نیشابور به زائران پیاده خدمت می کنند.

گشت زنی روزانه 120 تيم گشت آشكار و 23 تیم گشت نامحسوس در محورهاي اصلي خراسان رضوی

سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: روزانه 120 تيم گشت آشكار و 23 تیم گشت نامحسوس در محورهاي اصلي استان به منظور برخورد با رانندگان متخلف گشت زنی می کنند.

وی در خصوص برنامه های پلیس راه استان در دهه آخر صفر بیان کرد: 23 پاسگاه و 23 ایستگاه کانکس در جاده های تمامی محورها برای ین ایام در نظر گرفته شده است که تمامی پليس راههاي تابعه در روزهاي 28 و 29 و 30 صفر به صورت 100 درصد آماده باش هستند.

 رئیس پلیس راه خراسان رضوی افزود: برای جلوگیری از سرگرداني و معطل شدن زائرين خصوصا در بعد از ظهر روز شهادت امام رضا( ع) عوامل مستقر در پايانه مسافربري امام رضا(ع) 50 درصد تقویت می شوند.

مهدی فروزان ،مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون بیش از 600 ایستگاه صلواتی با مدیریت شهرداری و شورای هیئات مذهبی ایجاد شده است.

200 ایستگاه زائر در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس ایجاد شدند

وی ادامه داد: 200 ایستگاه زائر در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس ایجاد شدند وهمچنین در جهت تردد راحت زائران پیاده تمهیدات امنیتی و دستور العمل های خود امنیتی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: تمامی زائران پیاده دهه آخر صفر تنها با پرداخت مبلغ 10 هزار ریال می توانند در این سفر خود را بیمه کنند. فروزان با بیان اینکه هم اکنون 9000 نفر در جاده های منتهی به مشهد مقدس در حال حرکت هستند؛ افزود: زائران پیاده شهرستان های گلستان، کلاله، گرگان و گنبد هم اکنون به حوزه خراسان شمالی رسیدند.

وی گفت: همچنین کاروان 800 نفره زائران پیاده خراسان شمالی که دیروز حرکت خود را آغاز کرده بود شب گذشته میهمان قوچانی ها بودند.

 وی افزود: 31 کاروان از خراسان جنوبی از شهرهای سرایان، فردوس، قائم و بیرجند نیز شب گذشته میهمان گنابادی ها بودند.

سخنگوی ستاد هماهنگی خدمات سفر خراسان رضوی اظهار کرد: زائران پیاده شهرستان های بردسکن، گناباد، کاشمر، رشتخوار و خواف از امروز پیاده روی خود را به سمت مشهد آغاز کرده اند.

 وی از مشارکت و حضور 21 استان برای خدمت به زائران پیاده خبر داد و گفت: برای این منظور خدمات گسترده ای جهت رفاه زائران پیاده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در محل استقرار زائران پیاده، پایگاه بهداشت و هلال احمر در فواصل بسیار نزدیک از مدارس، 4 پایگاه درمانی با پزشک و آمبولانس در نظر گرفته شده است.

 فروزان تصریح کرد: از دیگر تمهیدات ویژه دهه پایانی ماه صفر ایجاد 2 بیمارستان صحرایی در ملک آباد و گلبهار، استقرار 200 دستگاه آمبولانس در سطح جاده های منتهی به مشهد مقدس و استقرار 3 بالگرد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و هلال احمر برای پوشش جاده ای زائران پیاده است.

وی تصریح کرد: همچنین تمامی ایستگاهها از ملک آباد از آب شرب برخوردار می شوند.

 وی از صدور کارت ویژه زائران پیاده خبر داد و گفت: تمامی زائران پیاده که به مشهد مقدس سفر می کنند کارتی دریافت خوهند کرد تا در صورت نیاز به درمان با مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها به صورت رایگان ویزیت شوند.

ورودبزرگترین کاروان سه هزار نفره بانوان نیشابور با عنوان«علی بن موسی الرضا (ع)»

حسین رضایی، مدیر روابط عمومی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی گفت: تعداد زائران پیاده رضوی تا ظهر شنبه به 357 هزار و 443 نفر در قالب 1900 کاروان رسید که این زائران از 17 استان راهی مشهد الرضا (ع) شده اند، افزود: 65هزار و 715 نفر از این تعداد در قالب 421 کاروان امروز وارد مشهد شدند.

وی اظهار کرد: تاکنون 83 نفر از زائرانی که محل اسکان نداشتند، در اماکن و فضاهای پیش بینی شده استقرار یافته و پذیرایی شدندو  بزرگترین کاروان پیاده متشکل از سه هزار نفر از بانوان نیشابور با عنوان «علی بن موسی الرضا (ع)» برای هفتمین سال متوالی عازم مشهد شده اند.

 مدیر روابط عمومی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده حرم رضوی افزود: این کاروان شامل بیش از 2 هزار و 500 نفر از بانوان نیشابور و تعدادی خدمه مرد است.

مشارکت مردم حاشیه شهر مشهد برای پذیرایی از زائرین پیاده

از جمله دیگر فعالیت های خودجوش و مردمی که برای پذیرایی از زائران امام هشتم (ع) همزمان با ایام شهادت امام رضا(ع) صورت گرفته است مشارکت جمعی از اهالی حاشیه شهر مردم در این امر خداپسندانه است.

برپایی سه موکب در جاده سرخس و همکاری جمعی از مردم حاشیه شهر برای خدمت رسانی به زائرین پیاده حرم رضوی از جمله دیگر فعالیت هایی که می توان ارادت و مودت مردمان این منطقه را با انجام این فعالیت ها مشاهده کرد.

کلام آخر

وقتی پای ارادت به امام رئوف پیش می آید دیگرمسلمان وغیرمسلمان، پیر و جوان، زن و مرد، کودک و بزرگسال ندارد وهمه یکصدا او را می خوانند چرا که درباره شفاعت های دنیایی واخروی این امام همام بسیار شنیده اند و حتی با چشمان خود اعجاز شفای او را دریافته اند و لمس کرده اند و بهترین دلیل این پیاده روی عاشقانه هم همان ایمان به رأفت و دلسوزی شمس الشموس در دیار خراسان است./934/ز۵۰۳/ب۲

 فاطمه ترزفان

ارسال نظرات