۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۳۸۸۳۳
استاد حوزه علمیه قم:

گرایش به دنیا، عامل ایستادگی مأمون در برابر امام رضا بود

حجت الاسلام طاهری گفت: مأمون ملعون کاملا نسبت به جایگاه امام رضا(ع) علم داشت، اما گرایش به دنیا و عواملی از این دست مانع از این شد که خلافت را به دستان با کفایت امام رضا(ع) بسپارد.
عزاداری در بیت حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن طاهری در مراسم روز شهادت امام رضا(ع) که پیش از ظهر امروز در بیت حضرت آیت الله حسین نوری همدانی برگزار شد، با بیان اینکه مدتی قبل در دانشگاه همدان شبهه ای مطرح شد که شیعه در اقلیت است و حقانیتی ندارد، گفت: معیار حق بودن اقلیت و یا اکثریت نیست، چراکه خداوند در قرآن کریم ضمن اینکه معیار حق و باطل را روشن کرده است، هیچگاه حق را به اکثریت نداده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام رضا(ع) در دوران امامت خودشان با یک خلیفه باسواد مواجه بودند، اظهار داشت: مأمون ملعون کاملا نسبت به جایگاه امام رضا(ع) علم داشت و هیچ شکی در اینکه ایشان امام معصوم(ع) است، نداشت، اما هوا و هوس دنیوی، حب ریاست، گرایش به دنیا و عواملی از این دست مانع از این شد که خلافت را به دستان با کفایت امام رضا(ع) بسپارد.

وی ادامه داد: اگر امام رضا(ع) در بیانات نورانی خودشان مشخص نمی کردند که مأمون از دایره شیعه بودن خارج است، ما نیز همانند منابع اهل سنت شاید فریب خورده و وی را شیعه می دانستیم؛ مأمون با همه علمی که داشت، اما ایمان و تقوا نداشت و همین سبب شد تا علم او بی فایده شده و حق را نپذیرد.

حجت الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: علم، وجدان، عقل، عرف و دوری از کبر سبب ایجاد تقوا می شود؛ بر این اساس مؤمن باید نسبت به این موارد بسیار مراقبت داشته باشد، چراکه هیچ انسانی از گزند وسوسه های شیطان در امان نیست و این دشمن آشکار در همه سنین دست از انسان نمی کشد و همواره سعی  دارد ایمان را از او برباید و بدون ایمان وی را روانه آخرت کند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: اگر انسان به هنگامی که علم به ناپسند بودن یک عمل، از آن صرف نظر کند به یقین خداوند در جاهایی که علم ندارد او را از گزند ارتکاب گناه بازمی دارد؛ اگر ما مقداری به سوی خداوند گام برداریم، خداوند عنایات ویژه خودش را متوجه ما خواهد کرد.

گفتنی است، آیات اعرافی و مقتدایی و همچنین آقایان محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، مهندس صادقی استاندار قم و سردار مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان قم نیز در این مراسم حضور یافتند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات