۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۳۸۸۵۸
حجت الاسلام رزاقی:

رسانه ملی از الگوسازی غلط پرهیز کند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه الگوی زندگی ما امام رضا(ع) است، گفت: صدا و سیما مراقب باشد خواسته یا ناخواسته برای فرزندان ما الگو سازی غلط نکند.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزیزالله رزاقی صبح امروز در روز شهادت امام رضا(ع) در دفتر حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی با تأکید براینکه در این عالم هیچ کس جز حضرت محمد(ص) و آل محمد(ص) شایسته ستایش و مداحی نیستند، گفت: پناه دنیا و آخرت ما، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که چهار معصوم خبر و بشارت از ولادت امام رضا(ع) داده بودند، ابراز داشت: رسول خدا(ص) فرمودند، پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد و هیچ کس به حقیقت او را زیارت نمی کند مگر این که گناه او بخشیده و غم های او از بین می رود.

وی در ادامه یادآور شد: حضرت علی(ع)، امام جعفر صادق(ع) و امام موسی کاظم(ع) سه معصوم دیگری هستند که بشارت حضور و ولادت امام رضا(ع) را داده بودند؛ امام رضا(ع) نگهبان خط انبیای الهی بودند و آورده های خاتم الانبیاء(ص) در تشیع اثنی عشری خلاصه شد.

کارشناس و مبلغ مذهبی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام رضا(ع) با حضور در خراسان که محل تضارب آراء ادیان بود، به فرقه فرقه شدن اسلام پایان دادند؛ ایشان با وجود اینکه به اجبار به خراسان آمدند، اما از این چالش و فرصت استفاده کردند و ملعونی که می خواست با تشکیل جلسات مذاکره شأن حضرت را پایین بیاورد، وجود مقدس امام رضا(ع) درخشیدند و مکتب تشیع را تثبیت کردند.

وی با بیان اینکه زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) شیعیان دوازده امامی و دارای اسلام خالص هستند، ادامه داد: امام رضا(ع) از خالصان این عالم است و در آیه 119 سوره توبه به ضرورت وجود امام در زندگی انسان تأکید می کند؛ ما برای درک همه فرمول های کمال در رشد زندگی عادی خود، نیاز به یک مرشد و ملعم الهی داریم و کسی نمی تواند به تنهایی با درک و فهم خود زندگی ایده آلی داشته باشد.

علوم عقلی بشر بدون تکیه به علم الهی خطا پذیر است

حجت الاسلام رزاقی با تأکید به شکرگزاری از نعمت های الهی، تصریح کرد: این شکرگزاری با بت پرستی و خورشید پرستی حاصل نمی شود؛ باید فرستاده ای از سوی خدا به ما بگوید که شکر خدا به چه شکل است و عقل ما کافی برای درک همه فاکتورهای کمال نیست؛ علوم عقلی بشر بدون تکیه به علم الهی خطا پذیر است، همانطور که مدتی از یک دارو استفاده می کنند و پس از مدتی آن دارو را مضر عنوان می کنند.

وی با بیان اینکه دیده حسی نمی تواند باطن را ببیند، گفت: ما از نظر امکانات ادراکی محدودیم و قدرت نداریم که همه فرمول های کمال را بشناسیم؛ گناهان ما مانع درک حقیقت و تقرب به خداوند می شود؛ استمرار بر معصیت سبب ضعیف شدن حافظه می شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: هر گناه یک لکه سیاه در قلب فرد است و گناه های متعدد ارتباط انسان را با خداوند قطع می کند و مانع رستگاری او می شود؛ نتیجه انباشته شدن گناهان و ارتکاب پی در پی گناه آن می شود که انسان، امام خود را هم تکذیب می کند و به جنگ فرزند پیامبر خود هم می رود.

انس گرفتن با گناه راه بازگشتی ندارد و بن بست تربیتی اسلام است

وی با اشاره به کسانی که به گناه عادت کرده اند، بیان داشت: نقطه بن بست تربیتی در اسلام وجود دارد و آن هم جایی است که دیگر راه بازگشتی برای انسان نداشته باشد و نفس او با گناه انس گرفته باشد؛ افرادی هم که خودکشی می کنند، انسان هایی هستند که تصور می کنند که دیگر راه برگشتی ندارند.

کارشناس و مبلغ مذهبی حوزه علمیه قم ادامه داد: ابولهب فرصت های زیادی برای توبه داشت، اما این فرد به قدری غرق در گناه شد که قرآن کریم در سوره تبت او را لعن کرد؛ گاهی انسان به جایی می رسد که دیگر راه برگشت ندارد؛ پیش از اینکه راه برگشت بر انسان بسته شود، باید هر چه زودتر توبه کند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید خود را از محیط گناه آلود بیرون ببریم و به عرصه پاکی و طهارت برویم، تصریح کرد: عرصه پاکی و طهارت، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند؛ «امام»، مقتدا و الگوی زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان و شیعیان است؛ اهل بیت(ع) ارزش هر انسانی را به تقوا می دانند و می فرمایند، لباس هایی نپوشید که شبیه به بیگانگان شوید و راه آن ها را نروید.

حجت الاسلام رزاقی با بیان اینکه آیه 119 سوره توبه افزون بر الگو بودن امام، به عصمت امام اشاره دارد، ابراز داشت: انسان در تمام ابعاد زندگی باید با صادقان باشند و این صادقان باید معصوم باشند؛ چرا که اگر این الگوها بد عمل کنند و صادقانه رفتار نکنند، مثل این است که نابینایی راهنمای نابینایی دیگر شود.

رسانه ملی از الگو سازی غلط پرهیز کند

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: الگوی زندگی ما امام رضا(ع) است که دستگیری از محرومان می کردند؛ ما باید به معرفی الگوهای ارزشی بپردازیم و در این راه هم اگر مقداری از مستحبات کم اهمیت تر را کنار بگذاریم، هیچ اشکالی ندارد؛ صدا و سیما با مصاحبه گرفتن از افرادی که پوشش مناسبی ندارند، برای فرزندان ما خواسته یا ناخواسته الگو سازی غلط نکند./840/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات