۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۵۳۹۰۲۵
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

شکر نعمت‌های خدا ظرفیت وجودی انسان را افزایش می‌دهد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شکر نعمت‌های خدا ظرفیت وجودی انسان را افزایش می‌دهد، گفت: هرکس به اندازه ظرفیت وجودی خود از صفات نامتناهی خداوند بهره مند می شود.
نعمت الهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی محمدی امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اگر انسان بداند که خزائن و گنج های خداوند تمام نشدنی است هرگز در گرفتاری ها دچار ناامیدی نمی شود، گفت: اگر خداوند به اندازه بی نهایت به تمامی مخلوقات خود نعمت عطا کند باز به اندازه بال مگسی از خزائن و گنج های خداوند تمام نمی شود بنابراین بن بست برای انسان مؤمنی که به این نگرش دست یابد بی معنا خواهد بود.

وی علم و دانایی خداوند را بی نهایت عنوان کرد و افزود: برای علم خداوند حد و حصری وجود ندارد به همین دلیل خداوند دانای نیازمندی های بندگان است و از آن جایی که قدرت، توانایی و حکمت خداوند نامتناهی است خداوند به برآوردن تمامی نیازهای بندگان قادر است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند حتی سخاوت کافر را دوست داشته و دست کافر سخی را گرفته و او را از مرداب گناه خارج می کند، ادمه داد: باید دقت کرد که «اسخی خلق الله اعظم» خلق خداوند سخاوت است و خداوند نسبت به عطای به بندگانش بخیل نیست و 124 هزار پیامبر و ائمه معصوم(ع) را خلق کرده که هیچکدام از آنها بخیل نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید براینکه خداوند منتهای رحمانیت و رحیمیت است و حتی نسبت به کسانی که مقابل او طغیان کرده و در مسیر غیر او قرار گرفته اند نیز مهربان است، گفت: خداوند تنها مختص مؤمنان نیست.

وی تصریح کرد: اگر حوائجی از بنده ای برآورده نشده به دلیل این اوصاف خداوند شایسته نیست که گله شکایت کند زیرا خداوند جامع تمام صفات بوده و از آنجایی که خداوند جامع صفات نیکوی بی حد و حصر است اگر حاجتی را از بنده ای برآورده نکرد این موضوع نشان می دهد که آن حاجت یا خواسته به صلاح و مصلحت آن مؤمن نبوده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر کسی برای صفات نامحدود و بی حد و حصر خداوند محدودیت قائل شود از زمره مؤمنان خارج شده و نسبت به خداوند کافر است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه هرکس به اندازه ظرفیت وجودی خود از صفات نامتناهی خداوند بهره مند می شود، گفت: متأسفانه سهم عده ای از افراد از صفات نامتناهی خداوند بسیار اندک است زیرا این افراد ظرف های وجودی خود را در زیر باران رحمت نامتناهی خداوند برعکس گرفته اند.

وی شکر را یکی از روش های افزایش ظرفیت های وجودی عنوان کرد و افزود: اولین مرحله شکر، شکر زبانی است و کسی که به تمامی امور اعتراض می کند در اولین مرحله شکر، یعنی شکر زبانی نیز ناتوان است.

استاد حوزه علمیه قم مرحله دوم شکر را شکر عملی و شکر قلبی دانست و یادآور شد: در این مرحله از شکر فرد نعمات خداوند را در همان راه و هدفی که خداوند برای او مشخص کرده هزینه می کند و از نعمات برای تقرب جستن به خداوند استفاده می کند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات