۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۳۹۴۲۰
کارشناس یمنی در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

رابطه موشک انصارالله با کودتای بن سلمان علیه آل‌سعود

یکی از کارشناسان مسائل یمن تاکید کرد که موشک انصارالله یمن توانسته منطقه حساسی در ریاض را به صورت دقیق مورد اصابت قرار دهد که این مساله تحولی مهم در عرصه درگیری با سعودی‌ها است.
عبدالرحمن راجح، کاشناس مسائل یمن

عبد الرحمان راجح،‌ کارشناس مسائل یمن در در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به ادامه واکنش‌ها به پرتاب موشک یمنی به فرودگاه ملک خالد ریاض گفت: غرب و کشورهای عربی درحالی دفاع مشروع ملت و شلیک این موشک را محکوم می‌کنند که عربستان سعودی بیش از هزار روز انواع و اقسام جنایت را در یمن مرتکب شده است.  

وی افزود: این اولین موشکی نیست که ریاض را هدف قرار داده است و بیش از این دو موشک دیگر نیز به این شهر شلیک شده بود اما باید توجه داشت که این موشک توانسته منطقه بسیار حساسی در ریاض را به صورت دقیق مورد اصابت قرار دهد، مساله ای که نشان می‌دهد انصار الله و ارتش یمن علی رغم محاصره توانسته اند به پیشرفت‌های مهمی در این عرصه دست پیدا کند و تحولی مهم در عرصه درگیری با دشمنان خود را شکل دهد.  

وی مانور رسانه‌ای و سیاسی عربستان روی این مساله را هدفمند خواند و گفت: بن سلمان تلاش دارد افکار عمومی را از کودتای داخلی در عربستان منحرف کند لذا از اصابت فرودگاه ریاض برای سرپوش گذاشتن بر اختلافات میان طبقه حاکمه استفاده می‌کند. تاکید بر تهدید خارجی، ایران هراسی و حزب الله ستیزی را هم بیشتر میتوان در این راستا مورد توجه قرار داد.

این کارشناس یمنی، طرفداری مزورانه غرب از آل سعود در خصوص حمله موشکی به ریاض را محکوم دانست و تصریح کرد: آنها به خوبی از ماهیت جنگ یمن آگاه هستند. غربی‌ها می‌دانند عربستان در سه سال گذشته چه جنایت‌هایی را مرتکب شدند. تمام این حمایت‌ها صرفا برای چپاول پول مردم عربستان و فروش سلاح بیشتر به آل سعود است.

همکاری عربستان و امارات با اسرائیل در خصوص باب المندب
عبدالرحمان راجح با تاکید براینکه باب المندب از اهمیت بالایی برای عربستان، امارات و اسرائیل برخوردار است، گفت: بدون هیچ تردیدی می‌توان تصریح کرد که تمام عملیات و اقدامات عربستان و یمن در این منطقه برای حراست از منافع اسرائیل است. اسرائیل و آمریکا به دنبال سیطره بر باب المندب است و عربستان و امارات را می‌توان حافظ منافع آنها دانست.

وی تصریح کرد: همگان از اهمیت باب المندب برای اسرائیل مطلع هستند، این مساله هم منحصر به امروز نیست بلکه در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی باز می‌گردد. زمانی که مصر کانال سوئز را به روی صهیونیست‌ها بست، نیروی دریایی رژیم صهیونیستی تلاش کرد که باب المندب را ببندد و امروز نیز ما شاهد همکاری گسترده و کامل اسرائیل با امارات و عربستان در این خصوص هستیم.

خطر گرسنگی عمومی در یمن بسیار جدی است
عبدالرحمان راجح به انتقاد از ادامه محاصره یمن از سوی سعودی‌ها پرداخت و گفت: محاصره یمن مساله جدیدی نیست که امروز دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. هدف اصلی ائتلاف عربی از محاصره یمن، بستن بندر الحدیده است که سعودی‌ها تا کنون چند بار به آن مبادرت ورزیده اند اما سازمان ملل در مدت اخیر به شدت نسبت به این مساله و بستن فرودگاه صنعا اعتراض کرده است.

وی ادامه داد: سعودی‌ها روی گرسنگی مردم یمن و تسلیم شدن آنها حساب باز کرده اند. آنها تلاش دارند تا همه گذرگاه‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر مناطق تحت سیطره انصارالله و ارتش یمن را ببندد تا مردم از مقاومت خود صرف نظر کنند. در مدت اخیر هم ائتلاف عربی به دروغ مدعی باز شدن این مناطق شده است اما در حقیقت به بستن بندر الحدیده که تنها بندر ورود اغذیه و دارو به یمن است ادامه می‌دهد.

این کارشناس یمنی هشدارهای سازمان‌های حقوق بشر در مورد خطر گرسنگی عمومی در یمن را بسیار جدی توصیف و تصریح کرد: ذخیره برنج و گندم به پایین ترین حد خود رسیده است. سوخت بنزین و گازوییل در یمن کمیاب شده است و مردم نمی‌توانند بدیهی ترین احتیاجات خود را مرتفع سازند./983/ب915/ک 

ارسال نظرات