۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۳۹۵۰۷
آیت الله مرتضوی شاهرودی:

کمک به حادثه دیدگان زلزله وظیفه ای همگانی است

آیت الله مرتضوی شاهرودی رسیدگی به وضع نیازمندان و حادثه دیدگان زلزله را تکلیف همگانی مسلمانان دانست و گفت: نتیجه کمک به نیازمندان عزت و سربلندی اسلام است.
آیت الله مرتضوی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی، از علمای بزرگ خراسان و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در جمع شاگردان خود در پایان درس خارج فقه خود گفت: اسماعیل بن عبدالخالق روایتی نقل می کند که در کافی و جامع السعادات مرحوم نراقی است دروسائل جلد 11 صفحه 520 به بعد نخستین حدیث باب فعل معروف نیز آمده است.

وی افزود: در این روایت صحیحه امام صادق(ع) می فرماید اگر اموال و ثروت ها دست کسانی باشد که اعتقاد دارند در مال آنها خداوند حقی برای دیگران قرار داده است حال چه این حق، واجبی همچون زکات یا حقوق مستحبه ای مثل انفاق باشد در صورتی که به این اعتقاد عمل کنند به اسلام و مسلمین ضربه ای نمی رسد و مسلمین در رفاه قرار می گیرند و فقیری پیدا نمی شود.

آیت الله مرتضوی شاهرودی در ادامه به تناسب بیان اسم زکات روایتی دیگر در این باب را یادآور شد به این مضمون که اگر مقدار زکات کفایت نمی کرد اموری که در مصارف آن مطرح شده، خدا بیشتر از آن واجب می کرد.

وی به نقل ادامه و شرح حدیث نخست پرداخت و گفت: اگر انسان معتقد باشد خدا حقی در اموالش قرار داده و این حق را ادا کند آن روز، روز عظمت اسلام و مسلمین است و عکس این مطلب هم در این روایت آمده است که اگر چنین نبود روز خواری اسلام است یعنی اگر انسان ها معتقد نبودند یا معتقد بودند اما به این اعتقاد عمل نکردند، اسلام ضعیف و مسلمین خوار و ذلیل می شوند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: بر این اساس کل حوادثی که غیر مترقبه است مثل سیل، زلزله و امثال آنها که در دنیا و به ویژه بلاد اسلامی اتفاق می افتد اگر مردم طبق این حدیث به وظیفه خود عمل کنند به زودی خانه ها ساخته می شود اموال از بین رفته برمی گردد ناراحتی ها که پیش آمده و کسانی را از دست داده اند مقداری جبران می شود و به برکت این انفاق اشخاص دارا، خسارت مسلمین کم می شود.

وی در ادامه نسبت به افرادی که تمکن مالی برای کمک و جبران خسارت ندارند گفت: عده ای که مال ندارند آیه 9 سوره حشر را به یاد آورند که عده ای با وجود آنکه خود نیازمند بودند اما در حق دیگران ایثار کردند. آیه می فرماید «الَّذِينَ‌ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَ الْإِيمَانَ‌ مِنْ‌ قَبْلِهِمْ‌ يُحِبُّونَ‌ مَنْ‌ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ‌ وَ لاَ يَجِدُونَ‌ فِي‌ صُدُورِهِمْ‌ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ يُؤْثِرُونَ‌ عَلَى‌أَنْفُسِهِمْ‌ وَ لَوْ کَانَ‌ بِهِمْ‌ خَصَاصَةٌ وَ مَنْ‌ يُوقَ‌ شُحَ‌ نَفْسِهِ‌ فَأُولئِکَ‌ هُمُ‌ الْمُفْلِحُونَ» آنانی که پیش از آمدن مهاجران خانه و کاشانه(آیین اسلام) را آماده کردند و ایمان را (در دل خود استوار داشتند) کسانی را دوست می‌دارند که به پیش ایشان مهاجرت کرده‌اند، و در درون احساس و رغبت نیازی نمی‌کنند به چیزهایی که به مهاجران داده شده است و ایشان را بر خود ترجیح می‌دهند، هرچند که خود سخت نیازمند باشند. کسانی که از بخل نفس خود، نگاهداری و مصون و محفوظ شوند، ایشان قطعاً رستگارند.

آیت الله مرتضوی در ادامه گفت: این آیه شان نزول متعددی دارد حتما مطالعه کنید. تکلیف به انفاق مسلمین وظیفه همگانی است وحال  آنکه ندارد ایثار کند و اگر آن هم توفیق ندارد این فرمایش را به یاد آورد که «أعْجَز النَّاس مَنْ عَجَزَ عَن الدُّعَاء» عاجزترین مردم کسی است که نمی تواند دعا کند. بنابراین می توانید بروید خدمت حضرت رضا علیه السلام از ایشان شفای مجروحین این حادثه زلزله دلخراش را بخواهید که خدا به این مجروحین عافیت و به بازماندگان صبر بدهد./933/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات