۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۳۹۵۶۲
یادداشت؛

ضرورت زدودن تفکر داعش در عرصه فرهنگی

نباید فراموش کنیم که شیطان و استکبار بیکار نمی‌نشیند و تمام تلاش خود را برای تفرقه انداختن میان مسلمانان و بدبین کردن ملتها به اسلام به کار می‌بندد.
شکست داعش داعش داعش

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، این روزها خبر خوشایند برچیده شدن گروه تروریستی تکفیری داعش  از منطقه جغرافیایی غرب آسیا در صدر مهم‌ترین خبرها قرار دارد. خبری مسرت بخش که نشان‌ دهنده تأثیر خون پاک شهدای مدافع حرم  است و می‌تواند مرهمی بر دل خانواده این شهدای گرانقدر باشد و بیش از پیش به این بزرگواران افتخار کنند. شهدایی که با اخلاص و ارداتمندی به ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت در این راه قدم گذاشتند و حماسه‌ای بزرگ را رقم زدند.

البته در اینجا  نباید از مقاومت ارتش و مردم عراق و سوریه و سایر گروههای دیگر از جمله حزب الله لبنان غافل شویم؛ چرا که وحدت تمامی اینها در این پیروزی بزرگ نقش داشته است.

داعش، خوارج پیشرفته

امروز جنایات داعش برای کسی پوشیده نیست. گروهی جنایتکار و بی رحم که به اسم اسلام فجایعی را به بار آوردند که باورش راحت نیست. اعمال این جانیان در حدی بود که نه تنها با اسلام سازگاری نداشت بلکه با بدیهی‌ترین اصول انسانی نیز در تعارض آشکار بود. این گروه وحشتناک را می‌توان نوع پیشرفته خوارج به حساب آورد که تفکرات فوق العاده خطرناکی دارند. تکفیر تمامی فرق و مذاهب و جایز دانستن کشتن تمام کسانی که با آنها هم عقیده نیستند از فاجعه بار ترین واصلی‌ترین مبانی تفکرات این جانیان به حساب می‌آید.  

"یورگن تودنهوفر" روزنامه نگار و نویسنده آلمانی که ده روز را با داعش در رقه و موصل  سپری کرده و کتابی به نام «ده روز با داعش» را منتشر کرده، بعد از بازگشت به مونیخ در مصاحبه با بی بی سی می‌گوید: آنها بی‌رحم‌ترین و خطرناک‌ترین دشمنی هستند که تابحال در زندگی‌ام دیده‌ام.

نکته جالب توجه این است که این نویسنده آلمانی که مسلمان هم نیست اذعان می‌کند که اعمال داعش غیر اسلامی است.

فعالیت فرهنگی در زدودن تفکر داعش

درست است که هیمنه و قدرت گروه داعش از بین رفته ولی تفکر داعش همچنان وجود دارد و تا وقتی این تفکر و مبانی غلط و افراطی وجود داشته باشد خطر بازگشت چنین موجودات خطرناکی هست. از طرفی نباید فراموش کنیم که شیطان و استکبار بیکار نمی‌نشیند و تمام تلاش خود را برای تفرقه انداختن میان مسلمانان  و بدبین کردن ملتها به اسلام به کار می‌بندد؛ همچنانکه قبل از داعش طالبان و القاعده مطرح بودند و با از بین رفتن تاریخ مصرف آن‌ها داعش رابه وجود آوردند.

از این رو می‌طلبد که از نظر فرهنگی و اعتقادی فعالیتهایی جدی در راستای زدودن تفکرات داعش و امثال آن صورت گیرد. از طرفی ریشه یابی شود که چرا برخی جوان‌ها تمایلاتی به این تفکرات پیدا می‌کنند و دلیل گرایش برخی به گروه داعش چه بوده است.

حوزه‌های علمیه به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگی که وظیفه تبلیغ دین و معارف را دارند می‌توانند نقش مهمی در تحقق این امر  و ترویج اسلام ناب و معارف اهل بیت و تنویر افکار انحرافی داشته باشند.   

نکته پایانی

در پایان جا دارد متذکر این نکته هم شویم که امیدواریم کسانی که در مورد رزمندگان مدافع حرم اشکال‌تراشی می‌کردند و خرده می‌گرفتند که چرا این‌ها به سوریه و عراق می‌روند و ارزش کار ایشان را زیر سؤال می‌بردند و بعضا تهمتهایی را به این عزیزان روا می داشتند که حقوق ‌های آنچنانی می‌گیرند، بالاخره بعد از گذشت این سال‌ها و آشکار شدن جنایات وحشی‌های داعش و اهداف این خبیثان  به این حقیقت پی برده باشند که چرا این مدافعان در خاک کشوری دیگر با این جرثومه‌های فساد مشغول پیکار بودند و به این نتیجه رسیده باشند که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اگر مدافعان حرم نبودند  باید در کرمانشاه و همدان با داعش می‌جنگیدیم./999/ی۷۰۴/س

بابک شکورزاده               

ارسال نظرات