۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵۳۹۶۱۴
پاسخ دارالافتای مصر به چند استفتاء؛

از بطلان نماز معتاد تا حرمت دفن قرآن با مردگان

دارالافتای مصر در پاسخ به چندین استفتاء به بیان حکم شرعی نماز فرد معتاد، دفن قرآن و کفاره سوگند دروغ پرداخت.
دارالافتای مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، مجدی عاشور مشاور مفتی مصر در پاسخ به سوالی پیرامون احکام قسم تاکید کرد که برای قسم‌های متعدّد تنها یک کفاره باید پرداخت شود.

عاشور افزود: تنها در صورتی که در زمان، مکان و موضوع مختلف سوگندهای متعدد خورده شود در آن صورت باید به ازای هر سوگند کفاره جداگانه پرداخت.

وی با اشاره به کفاره قسم گفت: کفاره قسم در ابتدا اطعام 10 مسکین یا اطعام یک مسکین به تعداد ده روز است بدین صورت که برای یک روز یک وعده غذایی فراهم کند و در صورت عدم توان به پرداخت طعام می‌تواند سه روز روزه بگیرد.

از سوی دیگر شیخ محمد وسام مدیر بخش فتواهای مکتوب و دبیر فتوای دارالافتا با انتقاد از برخی سنت‌های رایج در مصر خاطر نشان کرد که دفن قرآن همراه با میت جایز نیست.

وی افزود: دفن قرآن و کتب آسمانی همراه با مردگان اهانت به قرآن است زیرا تنها در موارد خاصی جایز است که قرآن در خاک دفن شود.

شیخ محمود شلبی از دیگر علمای دارالافتا نیز در بیان حکم شرعی نماز فرد معتاد اظهار داشت که نماز فریضه الهی است و باید به هنگام ادای آن هوشیار و آگاه بود.

شیخ شبلی تصریح کرد: فردی که مواد مخدر مصرف می‌کند اگر به هنگام انجام نماز آگاهی و هشیاری داشته باشد نمازش صحیح و در غیر این صورت نمازش باطل است خصوصا آنکه استعمال مخدرات به دلیل نابودی عقل در شریعت اسلامی حرام است./981/ب902/ر

ارسال نظرات