۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۳۹۶۹۰
استاد حوزه مطرح کرد؛

تاب آوری فرهنگ ایرانی اسلامی در مقابله هجمه غرب

حجت الاسلام غلامی با اشاره به تاب آوری فرهنگ ایرانی اسلامی در مقابل هجمه غربی، گفت: امروز دهها اندیشکده با حضور اندیشه‌ورزان برای انقلاب جنسی در ایران کار می‌کنند، اما ملت ایران در برابر این اندیشکده‌ها و اندیشه‌ورزان تاب آورده است.
آیین آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا (س) و حوزه علمیه خواهران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و بین‌الملل جامعه الزهرا، نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های «زن غربی» با محوریت «زن غربی، هویت و جنسیت» روز پنجشنبه به همت گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و با همکاری معاونت پژوهش برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام «علی غلامی»، استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به یکی از بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) درباره زن در غرب اشاره و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۱ موضوعی را مطرح کردند که دغدغه ای برای زنان و مردان فرهیخته جامعه شد.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: رهبر معظم انقلاب در پیامی به کنگره «هفت هزار زن شهید کشور» فرمودند: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی، و در تعریف غالباً غربی، به مثابه‌ موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود».

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اصل و چرایی پرداخت رهبر معظم انقلاب به بحث شناخت زنان و تفاوت‌هایی که بین الگوی شرقی، غربی و الگوی زن مسلمان قائل شدند، گفت: معظم له از الگوی سوم سخن گفتند و ادعاهایی مطرح شد که محل گفتگو‌های کارشناسان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب در سخنان خویش فرمودند: «زنان مجاهد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، زنان را ابتدا در جهان اسلام تحت تأثیر قرار داد و دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان دست خواهد برد»؛ این سخنان مربوط به زن مسلمان ایرانی است و پرداختن به این مسئله مهم است.

ما با زنان غربی مواجه هستیم نه زن غربی

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ما با زنان غربی مواجه هستیم نه زن غربی، افزود: رهبر معظم انقلاب در این رابطه تأکید کردند که فضا را منصفانه ببینند و قضاوت‌های منصفانه داشته باشند، بنابراین ما باید مراقب باشیم که در قضاوت‌های خود اشتباه نکنیم و شناخت صحیحی از این موضوع داشته باشیم.

حجت الاسلام غلامی به پرسش‌های اساسی در این بحث اشاره کرد از جمله این که آیا وضعیت ما در حوزه زن مطلوب است و ما قابلیت الگودهی برای زنان جهان را داریم؟، الگوی سوم چیست و مختصات آن را چگونه باید تعریف کرد؟ همچنین عوامل هویت ساز در الگوی سوم چیست؟

وی با بیان اینکه اعتراض‌هایی نسبت به وضعیت زنان در جامعه ما وجود دارد، ادامه داد: برخی افراد نسبت به سخنان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) انتقاداتی داشتند و معتقد بودند که اولویت فرهنگی غرب معاصر، زنان هستند و مردان، حیوانات و محیط زیست در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: منتقدین به سخنان حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) بیان می‌کنند که امید به زندگی در زنان ایرانی بسیار پایین است و خشونت و ظلم بیشتری نسبت به زنان در ایران مشاهده می‌شود.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به حضور و مشارکت زیاد زنان غرب در مجلس و مناصب پارلمانی، اضافه کرد: در غرب منازعاتی که اتفاق می‌افتد، حق را به زن می‌دهند، در بسیاری از منازعات مردان باید سرپناهی برای خود پیدا کنند و زن در منزل می‌ماند، در صف‌های طولانی زنانی که کودک در آغوش دارند، بدون نوبت هستند، همچنین زنان غرب برای مراقبت از فرزندان خود کمک هزینه دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به شاخص‌های توسعه انسانی و شاخص‌های نابرابری جنسیتی ایران و کشورهای غربی، تصریح کرد: ما شاهد مصرف گرایی و تجمل گرایی افراطی زن و خانواده ایرانی، وضعیت نامطلوب پوشش و آرایش زنان در جامعه هستیم، مصرف ناصحیح کالاهای فرهنگی مانند رسانه و شبکه‌های اجتماعی از دیگر آسیب‌هایی است که به جامعه ما به ویژه جامعه زنان وارد شده است.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: ما با بحران بی معنایی زندگی در میان جوانان روبرو هستیم، به طوریکه رهیافت‌های علمی ما در این باره ناکارآمد بوده است، فقر، فحشا و بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه و وضعیت تأسف بار کنونی باعث ناراحتی بسیار زیاد رهبر معظم انقلاب شده و اشک ایشان را جاری کرده است.

پاسخ به خوانش منتقدین از الگوی سوم یعنی «زن مسلمان ایرانی»

حجت الاسلام غلامی با اشاره به فاصله معنادار ما از رهیافت‌های مثبت زن غربی، بیان داشت: با توجه به این آمارهایی که در غرب وجود دارد، ما باید بتوانیم با گفتمان، سخنان رهبر انقلاب(مدظله العالی) را اثبات کنیم.

وی به برنامه ریزی الگوی غربی برای حضور زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: ما برنامه ریزی و الگوی آموزشی مناسب نداریم، امروز خروجی نظام فعلی تربیتی و آموزش و پرورش و تولیدات رسانه ای ما یک فرد عفیف، متقی و متخلق نیست، به طوریکه دختران تحصیل کرده را به مشاغل غیرمرتبط وامی داریم تا احساس خسارت از عمری که گذراندند، نکند، در حالیکه در آلمان برنامه ریزی دقیقی برای آموزش عالی می‌شود.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ما باید از الگوی سوم که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، دفاع درستی بکنیم، عنوان کرد: پاسخ‌های متعددی به خوانش منتقدین از الگوی سوم یعنی زن مسلمان ایرانی صورت گرفته است که برخی از این پاسخ‌ها بسیار ساده بیان شده است.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به تجاوز، سگ سانی در غرب، ازدواج با حیوانات، فروش انسان در فروشگاه‌ها و تولد حدود نیمی از کودکان به صورت نامشروع، تصریح کرد: برخی معتقدند که وضعیت غرب بسیار تأسف باری است و غربیان طاغوت زمان هستند و با توجه به آیات قرآن کریم ما باید الگوی دینی داشته باشیم؛ اما این پاسخ، پاسخی فروکاهانه و تقلیل گرایانه بود.

زن مسلمان ایرانی می‌تواند الگویی برای برون رفت از وضع موجود و آینده ای مطلوب باشد

وی با بیان اینکه باید پاسخ جامعی به خوانش منتقدین از الگوی سوم زن مسلمان بدهیم، اظهار داشت: در اینجا هویت زن غربی باید قیاس شود  و هویت زن مسلمان را باید قیاس قرار داد.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در پیام خود تصریح کردند که زن مسلمان ایرانی می‌تواند الگوی زیست زن غربی باشد، در اینجا سطح نزاع در رفتارها نیست، بلکه نزاع بر سر هویت جنسیتی زن غربی است.

حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: ما نباید نزاع را در سطح رفتارهایی چون سگ سانی، همجنس گرایی، فحشا و غیره ببینیم، گرچه اینها شواهد قابل اعتنایی بر وضعیت و وخیم زن در غرب هستند، اما سطح نزاع این مقدار نازل نیست، بلکه بحث بر سر الگوها است.

وی با اشاره به الگوی خانواده گرایی، الگوی علم آموزی و الگوی مشارکت اجتماعی زنان، تأکید کرد: زن مسلمان ایرانی گرچه در این الگوها کاستی‌هایی داشته و در برهه‌هایی مقلد الگوهای غربی بوده، اما دارای ظرفیت و توانی است که می‌تواند برای برون رفت از وضع موجود و چشم اندازسازی آینده ای مطلوب الگو باشد.

حاکم اسلامی مطالبات و انتظارات را جهت دهی می‌کند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: انقلاب اسلامی خود را داعیه دار انقلاب فرهنگی و ارائه نگاهی نو به رابطه دین داری و حیات اجتماعی می‌داند، اما در مهم ترین عرصه‌ها یعنی الگوها و شاخص‌های فرهنگی از جمله در بحث جنیسیت و خاناده مقلد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی ادامه داد: نگاهی به برنامه‌های توسعه ای نشان می‌دهد که چطور الگوهای توسعه غربی را در برنامه‌های خود گنجاندیم؛ در حقیقت، مشکل اساسی نظام اسلامی در پذیرش مفاهیم بنیادین ساختارها، مسئله شناسی‌ها و شاخص‌های غربی و غیردینی و بومی است.

وی با اشاره به اینکه حاکم اسلامی مطالبات و انتظارات را جهت دهی می‌کند، عنوان کرد: حاکم اسلامی باید به جای تن دادن به تحولات فرهنگی و تسلیم در مقابل آن، به مدیریت انتظارات و مطالبات و جهت دهی صحیح به آن همت گمارد و یکی از افتخارات ما این است که رهبر فرزانه ما بحث را از رفتارها به سمت الگوها بردند.

شیعه امروز نیازمند گذر از دیدگاه تقیه‌ای است

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: فقدان الگو باعث شده ما به ادبیات و شاخص‌های جهانی تن بدهیم و به همین دلیل سخن از سند ۲۰۳۰، تفاهم‌نامه ارتقای موقعیت زنان با کشور سوئد، لزوم ارتقای شاخص‌های برابری جنسیتی و غیره می‌زنیم، اما نسبت به اسلام و آموزه‌های آن در عرصه زن و خانواده دین ورز هستیم اما مؤمن نه.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی اظهار کرد: در عرصه بین الملل، موفقیت نظام اسلامی منوط به آن است که بتواند مفاهیم و مسائل جدید تولید کند؛ از پتانسیل نهادهای دولتی و غیردولتی کشورهای اسلامی و غیراسلامی در مسیر اهداف خود بهره برد؛ در ادبیات حاکم چالش ایجاد کند و قواعد بازی را به نفع خود تغییر دهد، اما متأسفانه در سالیان اخیر بیشتر به تن دادن به قواعد بازی اندیشیده ایم تا تغییر قواعد آن .

وی عنوان کرد: امروز موفقیت یک دین و نظام صرفا به قوت استدلالات و اتقان منابع نیست، بلکه به کارامدی در عمل و قدرت معنابخشی عینی به زندگی است.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه شیعه امروز نیازمند گذر از دیدگاه تقیه ای است، اظهار داشت: شیعه به مدت ۱۴۰۰ سال آموزه‌ای به نام تقیه داشته و دارای حکومتی نبوده، بنابراین نگاه گسترده دینی نداشته و کلان نگر نبوده است؛ اما امروز باید از تقیه خارج شود و الگوی جهانی ارائه دهد؛ به همین دلیل، رهبر معظم انقلاب(مدظله) اعتماد به نفس به ما می‌دهند و بر لزوم خروج از موضع تدافع به سوی تهاجم تأکید می‌کنند.

۹۸ درصد تغییر کیش‌ها غیراعتقادی هستند

حجت الاسلام غلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در بیانات خود فرمودند: «این کارزار فرهنگی به هیچ وجه به زیان ما نیست، به سود ما است. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ما است، از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعا برد با ماست».  

وی با اشاره به تفاوت دنیای غرب و ایران درباره خانواده گرایی و روابط خویشاوندی، دگر خواهی و ایثار در جامعه ایرانی، تریح کرد: خانواده گرایی در دنیا بسیار کمرنگ تر از آن است که تصور می‌کنید، در زلزله کرمانشاه، همه مردم دار و ندار خود را به مردم زلزله زده اهدا کردند؛ در دنیا چنین نظام سیاسی اجتماعی وجود ندارد که مردمانی تمام هستی خود را فدای نظام کنند.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ۹۸ درصد تغییر کیش‌ها غیراعتقادی هستند، گفت: حوزه علمیه خواهران بعد از انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی(ره) تأسیس شد، در حالیکه تا قبل از انقلاب، تبلیغ در حوزه بانوان کمرنگ بود.

تاب‌آوری فرهنگ ایرانی اسلامی در مقابل هجمه غربی

حجت الاسلام غلامی بیان داشت: برهنگی در غرب باعث شده که زن برای مرد جذاب نباشد، در حالیکه در ایران، زنان برای مردان جذاب هستند و همین جذابیت، کانون خانواده را حفظ می‌کند.  

وی با اشاره به تاب آوری فرهنگ ایرانی اسلامی در مقابل هجمه غربی، یادآور شد: امروز صد اندیشمند در دهها اندیشکده مطرح دنیا برای انقلاب جنسی در ایران کار می‌کنند، اما ملت ایران در برابر این اندیشکده‌ها و اندیشه ورزان تاب آورده است.

نزاع ما با غرب بر سر معنای زندگی است

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه نزاع ما با غرب بر سر معنای زندگی است، افزود: در الگوی سوم یعنی «زن مسلمان ایرانی» صحبت از تفاوت در معنای زندگی و مدل‌ها و الگوهای سعادت بخشی به زن، خانواده و جامعه است؛ غربیان صورت‌های زیبایی برای زندگی خود درست کرده اند، اما معنا ندارد، در حالیکه ما در الگو به دنبال معنا هستیم.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به هویت و خودپنداره زن غربی و هویت جنسیتی، گفت: هویت جنسی به عنوان یکی از انواع هویت اجتماعی، پاسخی است که مرد یا زن بر اساس مجموعه ای از ویژگی‌های فردی خود، به پرسش «من کیستم»، «من چیستم» می‌دهد تا خود را از جنس مقابل متمایز کند.

وی با اشاره به تفاوت‌های رفتاری در دو کشور فرانسه و آلمان، ادامه داد: با توجه به مشاهدات میدانی، هویت جنسیتی این دو کشور فرق می‌کرد و رفتارهای آنان نیز با هم متفاوت بود.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه یکی از مهم ترین مسئله زنان از نظر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، اختلال در هویت جنسیتی است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائل و مشکلات زنان در غرب را می‌توان اختلال در هویت و نقش جنسی آنان دانست که ویژگی‌های طبیعی و انتظارات خانواده و جامعه از شخص به عنوان زن، از عوامل شکل گیری هویت جنسی است.

حجت الاسلام غلامی بیان کرد: ما در شناخت وضعیت زن در غرب نیاز داریم که معنای زندگی زن غربی را بدانیم و برای این کار باید از نزدیک مشاهده کنیم.

دنیای غرب، محتوای دینی فاخری ندارد/بانوان طلبه باید زن غربی را بشناسند

وی در ادامه با بیان اینکه دنیای غرب، محتوای دینی فاخری ندارد، عنوان کرد: بشر و زن غربی به خاطر الگوهایی که انتخاب کرد، رفتارهایی رقم زد و خودپنداره و تصویری از خود پیدا کرد که امروز تأسف بار و نگران‌کننده است.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: معنای زندگی را و هویت زندگی را نمی توان در ادیان دیگر یافت، اما زن مسلمان به خاطر داشته‌های خود می‌تواند هویتی را تعریف کند که این هویت افتخار دارد.

حجت الاسلام  غلامی با بیان اینکه بانوان طلبه باید زن غربی را بشناسند تا معنای واقعی زن اسلامی را بفهمند، تأکید کرد: شما با توجه به شناختی که از زن غربی به دست می‌آورید، احساس و لذتی از زن مسلمان بودن پیدا می‌کنید که به آن افتخار می‌کنید. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات