۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۳۹۶۹۴
کارشناس عرفان‌های کاذب مطرح کرد:

نفوذ معنویت‌های نوظهور از طریق رمان و آثار هنری در ایران

حجت الاسلام شریفی دوست با بیان اینکه معنویت‌های نوظهور از طریق آثار هنری در ایران نفوذ کرده‌اند، گفت: رهبران عرفان‌های کاذب، اندیشه‌ها و پیام‌ها خویش را از طریق رمان و آثار هنری و سینمایی در میان مردم ترویج می‌کنند.
حمزه شریفی دوست کاوشی در معنویتها نوظهور

به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، حجت الاسلام حمزه شریفی دوست، نویسنده و کارشناس عرفان‌های کاذب، امروز در نشست کتابشناسی کتاب «کاوشی در معنویت‌های نوظهور» که در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، علاقه و گرایش مردم جهان به معنویت و عرفان را زیاد توصیف کرد و گفت: دو مرکز فرهنگی در جهان به نام‌های هالیوود و بالیوود وجود دارد که در این دو نهاد نه تنها به تولید فیلم بسنده نشده است؛ بلکه این دو مرکز را می‌توان دانشگاهی دانست که از کودکی تا بزرگسالی و حتی مرگ انسان‌ها برنامه می‌سازند.

حجت الاسلام شریفی‌دوست بیان کرد: در هالیوود سالانه بیش از 600 فیلم تولید می‌شود که بیش از یک سوم آن با موضوع معنویت‌گرایی است و همچنین در بالیوود بیش از هالیوود فیلم درباره معنویت ساخته می‌شود و این بدین معناست که عرفان و معنویت در دنیا علاقه‌مندان و مخاطبان بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه در آثار هنری و سینمایی پیام‌ها به گونه غیر مستقیم به مخاطبان انتقال می‌ یابد، گفت: عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور از طریق هنر و آثار سینمایی پیام‌های خویش را به گونه پنهان به مخاطبان و مردم منتقل می‌کنند و متأسفانه در برخی از فیلم‌های ایرانی به صورت خواسته یا ناخواسته این پیام‌ها تبلیغ می‌شود.

کارشناس عرفان‌های کاذب به گونه‌های مختلف عرفان‌های کاذب اشاره کرد و گفت: معنویت‌های نوظهور از نظر سبک رفتاری به هفت دسته: جادویی، هنری، ورزشی، درمان‌گرا، جنسی و رؤیامحور و روانشناسی تقسیم‌بندی می‌شوند.

حجت الاسلام شریفی‌دوست ابراز کرد: عرفان حلقه، شیطان پرستی، قانون جذب، اشو، پائلو کوئلیو، اکهارت توله، وین دایر، دالایی لاما، یوگا و عرفان سرخ‌پوستی، ده جریان عرفان‌های نوظهور در ایران است که شناخت و کاوش در آنها می‌تواند راه را از بیراه برای نسل جوان روشن سازد.

وی در ادامه به شرح معنویت‌های جادویی و رهبران آن پرداخت و گفت: پائلو کوئیلو اصلی‌ترین رهبر در معنویت‌های جادویی بوده که تمام کتاب‌های این فرد به فارسی ترجمه و در ایران توزیع شده است و همچنین آخرین کتاب این فرد، قبل از انتشار به زبان اصلی، به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

نویسنده کتاب «کاوشی در معنویت‌های نوظهور» بیان کرد: رهبر انقلاب در رهنمودی فرموده‌اند که برخی از رمان‌ها در ایران ترجمه و منتشر می‌شود که با مبانی دینی و اسلامی مخالف است؛ منظور ایشان همان رمان‌های جریان‌های عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوپدید است.

وی با بیان اینکه یکی از شگردهای ترویج عرفان‌های کاذب در سراسر دنیا، برگزاری نشست‌های رهبران با علاقه‌مندان و مروجان پیروان خویش است، گفت: در دوره اصلاحات، پائلو کوئیلو به ایران آمده و در دانشگاه تهران و شیراز سخنرانی داشته است.

کارشناس عرفان‌های کاذب، درباره  شخصیت و زندگی پائلو کوئیلو  گفت: این فرد در زندگی شخصی، فردی سرخورده و ناموفق بوده و به 20 نوع مواد مخدر معتاد بوده و سه دوره روان‌پریشی را پشت سر گذاشته است و همچنین وی در جوانی گرایش به شیطان پرستی و با یکی از رهبران شیطان‌پرستان نیز دیداری داشته است.

وی با بیان اینکه در میان قشر دانشگاهی کشور رمان‌های پائلو کوئیلو بیشترین طرفدار را دارد، ابراز کرد:رهبران عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور، اندیشه‌ها و پیام‌های خویش را از طریق رمان در میان علاقه‌مندان و مردم ترویج می‌کنند و این رمان‌ها اثرگذاری بسیاری بر انحراف فکرهای بر مخاطبان دارد.

حجت الاسلام شریفی‌دوست در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پرفروش‌ترین اثر هنری در طول تاریخ برای کودکان رمان هری پاتر بوده است، افزود: در رمان‌های هری پاتر هیچ نامی از خدا، توکل و توسل وجود ندارد و تمام مشکلات و سختی‌ها با جادو برطرف می‌شود، در این رمان‌ها برای جادوگر حرمت و تقدس ویژه‌ای قائل هستند.

وی با بیان اینکه جادوگری جریانی ضد دین است، ابراز کرد: سحر و جادوگری در تمام ادیان الهی همچون اسلام و یهودیت و مسیحیت مذموم و ممنوع بوده و در حد شرک به خدا است و جادوگری در طول تاریخ رقیب دین بوده است؛ همچنین مهم‌ترین و سرسخت‌ترین مخالفان پیامبران جادوگران بوده‌اند و بیشترین مبارزه پیامبران با این قشر از جامعه بوده است.

حجت الاسلام شریفی‌دوست در بخشی دیگر از این نشست درباره تئوری جذب چنین گفت: در قانون جذب بیان می‌ شود که انسان هر مسأله‌ای را در ذهن خویش تصویرپردازی و خیال‌پردازی کند، بدون اینکه فعالیت ویژه‌ای انجام دهد به آن دست پیدا خواهد کرد و یکی از علت‌های گسترش شرکت‌های هرمی در ایران، نفوذ قانون جذب در میان مردم است.

وی درباره با اشاره به نفوذ تئوری جذب در میان مردم ایران، ابراز کرد: کتاب قانون جذب اثر وین دایر است که  از این اثر  44 ترجمه مختلف به زبان فارسی منتشر شده و برخی از این آثار نیز به چاپ پانزدهم رسیده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ایران است.

 حجت الاسلام شریفی دوست بیان کرد: امروز مروجان تئوری قانون جذب همچون علی آزمندیان درصدد بوم‌سازی این قانون در کشور هستند و در موارد مختلفی با استناد به آیه‌ها و احادیث اصرار دارند که این قانون به طورکامل با دین اسلام هم‌خوانی دارد.

کارشناس عرفان‌های کاذب در بخش پایانی سخنانش با انتقاد از آثار تولیدی صدا و سیما درباره معنویت، گفت: متأسفانه صدا و سیما هر زمانی که قصد داشته اثری را درباره معنویت تصویرسازی کند، پیام‌های یکی از عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور را مطرح و تبلیغ کرده است./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

 

 

 

 

ارسال نظرات