۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۵۴۰۶۳۲

چند خبر از بازار کتاب

ثبت يک ركورد تاريخي در ميزان فروش كتاب، نقد «رد نامنظمی روی برف‌ها»، تخفیف ۴۰ و ۴۵ درصدی در ۲ کتابفروشی به‌نشر و تمرکز نمایشگاه کتاب دوحه بر ادبیات کودک و نوجوان از مهمترین اخبار بازار نشر است.
چهار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزار ی کتاب، ثبت يک ركورد تاريخي در ميزان فروش كتاب، نقد «رد نامنظمی روی برف‌ها» در شهر کتاب، تخفیف 40 و 45 درصدی در 2 کتابفروشی به‌نشر و تمرکز نمایشگاه کتاب دوحه بر ادبیات کودک و نوجوان از مهمترین اخبار بازار نشر است.

ثبت يک ركورد تاريخي در ميزان فروش كتاب

 در ششمين روز از اجراي طرح «پائيزه كتاب» كه با مشاركت ۸۲۶ كتاب‌فروشی از ۳۱ استان كشور در حال برگزاری است، تعداد كتاب‌های فروش رفته تاكنون به ۱۹۱ هزار و ۸۱۲ نسخه رسيده است. اين در حالی است كه در طرح «پاييزه كتاب» در سال گذشته در بازه زمانی يک ماه، ۵۶۱ هزار و ۷۷۶ نسخه كتاب به فروش رفت.
 

استان‌های تهران، اصفهان و قم به ترتيب با ۱۴۹، ۱۰۳ و ۹۱ كتابفروشی رتبه‌های اول تا سوم اين طرح را براساس تعداد كتابفروشی‌های عضو به خود اختصاص دادند كه در استان تهران ۳۹هزار و ۸۷۵ نسخه كتاب از سوی ۱۵هزار و ۹۴۲نفر خريداری شده است. همچنين استان اصفهان با ۱۰۳ كتابفروشی خود توانست ۱۶ هزار و ۲۵۳ نسخه كتاب را به ۷هزار و ۸۴ نفر به فروش برساند. 4 هزار و ۴۲۰ نفر در استان قم، ۹هزار و ۸۰۸نسخه كتاب را خريداری كردند.
 

اجرای طرح «پائيزه كتاب» با شعار «هر ورقش دفتريست...» از دوم آذرماه آغاز شده است و از بين ۸۲۶كتابفروشی فعال در اين طرح ۶۳۱ كتابفروشی از مراكز استان‌ها و ۱۹۵كتابفروشی از شهرستان‌ها عضو طرح شده‌اند و علاقه‌مندان و خريداران كتاب می‌‌توانند از دوم آذرماه  با همراه داشتن كارت ملی به مدت ۲۰ روز در مراكز استان‌ها و تا ۳۰ روز در شهرستان‌ها به كتابفروشی‌‌های عضو طرح مراجعه و از تخفيف ۲۰ تا ۲۵ درصدی خريد كتاب در اين طرح تا سقف يكصد هزار تومان استفاده كنند.

«رد نامنظمی روی برف‌ها» در شهر کتاب بررسی می‌شود

 داستان «رد نامنظمی روی برف‌ها»، برگزیده آثار دومین دوره جشنواره خاتم، از ساعت 18 روز یکشنبه 12 آذرماه با حضور حسن محمودی، محمدحسن شهسواری، محمدرضا سنگری، مجید قیصری در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار می‌شود.
 

«رد نامنظمی روی برف‌ها»، «نخل‌ها سرشان را بالا گرفتند»، «داستان مباهله»، «مرد چهلم»، «من محمد را دوست دارم»، «پای بتِ بامیان»، «ابراهیمی دیگر»، «این جنگ لعنتی»، «بازگشت»، «رستگاری اجباری» و «قلاب‌های مهربانی» عنوان‌های 11 داستان مندرج در این کتاب است

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند در زمان یاد شده به فروشگاه شهر کتاب مرکزی واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، نبش کوچه کلاته مراجعه کنند.
 

آیین رونمایی از کتاب «رد نامنظمی روی برف‌ها»، برگزیده آثار دومین جشنواره خاتم نیز عصر چهارشنبه 1 آذرماه، با سخنرانی محمدمهدی رسولی، جهانگیر خسروشاهی و کامران پارسی‌نژاد در ترنجستان سروش برگزار شد.

تخفیف 40 و 45 درصدی در 2 کتابفروشی به‌نشر

 سید احسان مصطفی‌زاده، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی انتشارات آستان قدس رضوی اظهار کرد: انتشارات آستان قدس رضوی در پی استقبال مردم از طرح کتابگردی در روز پنجشنبه دوم آذرماه، طرح تخفیف 40 درصدی برای کتاب‌های بزرگسال و تخفیف 45 درصدی را برای کتاب‌های کودک در دو کتابفروشی خود از ساعت 8 صبح تا 9 شب در روز پنجشنبه 9 آذرماه اجرا می‌کند.
 

وی درباره جزئیات این طرح افزود: در این طرح، علاوه بر تخفیف‌های 20 و 25 درصدی «پاییزه کتاب»،‌ 20 درصد تخفیف ویژه نیز برای همه کتاب‌ها در دو شعبه مرکزی و خیابان امامت به‌نشر در شهر مشهد درنظر گرفته شده است. در صورت استقبال مخاطبان، امکان اجرای طرح در پنجشنبه هفته آینده نیز وجود دارد.
 

مصطفی‌زاده همچنین با اشاره به افتتاح نوزدهمین نمایشگاه استانی کتاب خراسان رضوی و هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در مشهد، گفت: نوزدهمین دوره نمایشگاه استانی کتاب خراسان رضوی، از 9 تا 17 آذرماه در مشهد برگزار می‌شود و انتشارات آستان قدس رضوی با دو غرفه بزرگسال و کودک در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

تمرکز نمایشگاه کتاب دوحه بر ادبیات کودک و نوجوان

 بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه فردا (8 آذرماه) آغاز به کار می‌کند. ایران یکی از کشورهای حاضر در نمایشگاه امسال است که با حضور 29 کشور عربی و خارجی برگزار می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه فردا (مورخ چهارشنبه،29 آذرماه) در مرکز نمایشگاه‌های دوحه با حضور 29 کشور عربی و خارجی برگزار می‌شود و تا تاریخ پنج دسامبر (14 آذرماه) ادامه می‌یابد.
 

شعار امسال نمایشگاه «به سوی جامعه‌ای آگاه» است. به گفته وزارت فرهنگ و ورزش کشور قطر، نمایشگاه امسال به مدت یک هفته و کوتاه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. این وزارتخانه بیانه‌ای به شرح زیر منتشر کرده است: «امسال به صورت امتحانی مدت نمایشگاه را کم کردیم و درهای نمایشگاه به جای ده روز فقط هفت روز به روی مردم باز خواهد بود. بسیاری از نمایشگاه‌های معتبر دنیا در پنج روز برگزار می‌شود و تلاش ما بر این است که به استاندارد جهانی نزدیک شویم
 

ابراهیم عبدالرحیم البوهاشم، مدیر کتابخانه‌های دولتی قطر که مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه نیز است، با حضور در کنفرانس خبری اطلاعات و جزئیات مربوط به نمایشگاه امسال را در اختیار رسانه‌ها گذاشت. به گفته وی، 82 ناشر کتب‌ کودک، 241 ناشر عربی، 26 ناشر خارجی و 24 نمایندگی خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند.
 

در نمایشگاه امسال بیش از هجده‌ هزار عنوان کتاب عرضه می‌شود، که در این میان 14523 عنوان عربی و 2762 عنوان از زبان‌های خارجی است. مسئولین نمایشگاه نام همه کتاب‌ها را برای راهنمایی بهتر بازدیدکنندگان بر روی وبسایت رسمی نمایشگاه قرار داده‌اند. همه کتاب‌ها با تخفیف 25 درصد به فروش خواهند رسید.
 

مهمان افتخاری امسال نمایسگاه کتاب دوحه، کشور آلمان است. وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و همچنین ناشران ترک حضور ویژه‌ای در نمایشگاه امسال خواهند داشت. چین، ایران، هندوستان، و مالزی از دیگر کشورهایی هستند که در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
 

ناشران زیادی برای شرکت در نمایشگاه کتاب دوحه ثبت‌نام کردند، اما به دلیل نبود فضای کافی تقاضای آنان رد شده است. 17 ناشر از کشورهای مختلف نیز در فهرست انتظار قرار دارند. در میان کشورهای عربی 48 ناشر از کشورهای اردن، عمان، کویت، مغرب، سودان، عراق، سوریه، و لبنان در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.
 

در نمایشگاه امسال دوحه غرفه ویژه‌ای برای جوانان نیز طراحی شده است تا نظرات‌شان شنیده و تکنولوژی‌های جدید دنیا به آن‌ها عرضه شود. تلاش مسئولین نمایشگاه بر آن است تا راه کشور را برای رسیدن به برنامه چشم‌انداز سال 2030 هموار کنند. البته تمرکز اصلی نمایشگاه امسال بر روی کودکان خواهد بود تا دریچه‌های فکری آنان را گسترش دهد و راه رسیدن‌شان به آینده‌ای بهتر را تضمین کند.
 

از دیگر برنامه‌های ویژه نمایشگاه امسال دوحه حضور نویسندگان مختلف و برگزاری جشن امضای است. مسئولین نمایشگاه تلاش می‌کنند از همه امکانات موجود برای جذب بازدیدکنندگان بهره گیرند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب قطر از بزرگترین نمایشگاه‌های این منطقه است و در سال‌های اخیر به دلیل حضور کشورهای مختلف حوزه خلیج‌فارس اهمیت زیادی یافته است. این نمایشگاه نخستین‌بار در سال 1971 میلادی آغاز به کار کرد و هر دو سال یک بار برگزار می‌شد. از سال 2002 تاکنون برگزاری نمایشگاه به سنتی هر ساله تبدیل شده است./925/ پ 204/ش

 

ارسال نظرات