۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۵۴۰۶۷۳
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

بانک مرکزی با سرعت بیشتر در حل مشکل سپرده‌گذاران اقدام کند

رییس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات اعتباری در کمترین زمان تاکید کرد.
علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه 8  آذر مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و تبریک هفته وحدت به تمامی مسلمانان و ملت ایران گفت: پیامبر اکرم (ص) تکیه اصلی اش بر توحید و وحدت مسلمانان بود و فرمود که "با هم اختلاف نکنید، چرا که پیشینیان شما دچار اختلاف شدند و نابود گشتند" و فرمود "مومنان برادرند، خون هایشان یکرنگ است و در برابر دیگران قدرتی واحد هستند".

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از میان دنیای معارفی که پیامبر عظیم الشأن برای بشریت به ارمغان آورد، اگر به همین دو روایت تکیه می شد، امروز وضعیت مسلمانان اینگونه نبود که با داشتن بیش از یک میلیارد جمعیت مجبور باشند در برابر قدرت های بزرگ سر خم کنند، افزود: ریشه این درد بزرگ را مرحوم مدرس به خوبی بیان داشت که نماد نمایندگی مجلس در جمهوری اسلامی است. ایشان در نطقی چنین فرمود "فکر می کردم چرا ممالک اسلامی رو به ضعف رفته و ممالک غیراسلامی رو به ترقی، چندین روز فکر می کردم و بالاخره چنین فهمیدم که ممالک اسلامی، سیاست و دیانت را از یکدیگر جدا کرده، اما ممالک دیگر سیاست شان عین دیانت شان و یا جزو آن است".

وی ادامه داد: ممکن است امروز در کشورهای غیراسلامی سخن از سکولاریسم و جدایی دین از سیاست سر دهند، حرف مدرس در حقیقت عمل آنهاست نه شعارهای آنها. ژان پل سارتر فیلسوف فرانسوی این حقیقت دوگانه رفتاری را چنین عیان کرده و می گوید "غرب همیشه با عرب ها به مثابه موجوداتی مادون انسان عمل می کرد و از منظر آنها مردمان آنجا تنها ساکنان سرزمین های عربی بودند نه مالک واقعی آنها، چرا سارتر بطن تفکر غربی ها را اینگونه بیان داشته در حالی که چند قرن در اروپا سخن از جدایی دین از سیاست مطرح بوده است، چون در پسِ تئوری سکولاریسم غربی، تحقیر مسلمانان و استعمار آنها نهفته بوده و هست و او این ماجرا را در استعمار فرانسه در الجزایر به خوبی دریافت، اینگونه نبوده و نیست که غربی ها از تاریخ مسلمانان و خدمات علمی آنها بی اطلاع باشند، بلکه نوعی سلطه طلبی بر مسلمانان را مبنای حرکت خود قرار داده اند.

لاریجانی با بیان اینکه اومبرتو اکو فیلسوف و نویسنده ایتالیایی در کتاب "فاشیسم ابدی"، زمانی که درباره ارتجاع در دنیای پست مدرن سخن می گوید، با صراحت اعلام می کند که از یاد نبریم دنیای اسلام مردانی چون ابن سینا به جهان داد یادآور شد: ابن رشد، ان باجه، ابن طفیل، ابن خلدون که غربی ها آن را پدر علوم اجتماعی می دانند و عرب های مسلمان اسپانیا، دانشگاهی چون جغرافیا، نجوم، پزشکی، ریاضیات را در دوره ای که جهان مسیحیت در خواب غفلت به سر می برد گسترش دادند و ضمناً به خاطر داشته باشیم که صلاح الدین ایوبی هنگامی که قطب را برای دومین بار فتح کرد، نسبت به مسیحیان بسیار مهربان تر و دل رحم تر بود، نسبت به مسیحیان که در غلبه مجدد بر قطب با مسلمانان رفتار کردند.

وی با اشاره به اینکه این نمونه ها نشان می دهد که حرکتی که پیامبر عظیم الشأن در تفکر مسلمانان ایجاد کرد و پیشرفت هایی که مسلمانان در صدر اسلام پیدا کردند، دیگران به مقابله گسترده با آنان پرداختند و البته هر زمانی به هر نحوی؛ افزود: تفکر غرب در مقابله با تعالیم اسلام در دهه های اخیر در ایجاد جریان های تروریستی ظهور کرد و همین رفتار تحقیرآمیز و ماجراجویانه غرب سبب نفرت و انزجار ملت های مسلمان از آمریکا شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برژینسکی که زمانی مشاور امنیت ملی آمریکا بود، می گوید در کشورهای مسلمان خاورمیانه انزجار حاد در برابر دخالت های بی مورد آمریکا در خاورمیانه و پشتیبانی از اسرائیل وجود دارد و آمریکا را دلیل اصلی محرومیتی که احساس می کنند، می دانند.

وی با بیان اینکه مرحوم مدرس که در آستانه روز مجلس باید از شخصیت او یاد شود، با توجه به شرایط غرب و سایر کشورها و وضعیت داخلی ایران، تئوری توازن عدمی را در سیاست پیشهاد کرد، تصریح کرد: مرحوم مدرس فرمود "بنده از هر کسی که بر ضدمان باشد، می ترسم، و از هر دولتی که بخواهد ذره ای دخالت در امور ما انجام دهد، می ترسم و باید توازن عدمی را نسبت به همه مراعات کرد، نه توازن دجودی را".

لاریجانی با تاکید بر اینکه ترس شهید مدرس جنبه فردی نداشت، گفت: سخن مدرس برای حفظ منافع ملی کشور بود وگرنه مدرس در شجاعت بی نظیر بود و بارها در تاریخ ایران رفتار غیورانه وی شنیده و خوانده شده است. مستوفی که از جریان سوسیالیست ها بود ماموریت یافت که با مدرس درباره سردار سپه صحبت کند و قدری وی را نرم کند، به شهید مدرس می گوید که آیا تصور نمی کنید که برای متنبه شدن سردار سپه این اندازه اقدام کافی باشد؟ شهید مدرس در پاسخ به وی گفت: خیر، باید لامحاله دستش از ریاست وزرا کوتاه شود.

وی افزود: گفتند در این 6 الی 7 ماه ریاست وزرایی، وی خوب عمل کرده و به قشون سامان داده، مالیات ها را نظم و نسب داده است. شهید مدرس گفت که سگ هر چقدر که خوب باشد، همین که پای بچه صاحب خانه را گرفت، دیگر به درد نمی خورد و باید از خانه بیرونش کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شهید مدرس در مبارزه با استبداد و استعمار در تاریخ ایران به ویژه تاریخ مجالس ایران نقش بی بدیلی داشت.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: او بود که در مقابل تهدید روس ها به ورود به تهران یک تنه ایستاد و شرایط را عوض کرد، او بود که در مقابل جمهوری رضاخانی ایستاد و نگذاشت به هدفش برسد. مدرس در همان زمان مسئله ایران را توسعه اقتصادی می دانست و می گفت عقیده من این است که دولت و مجلس باید همتشان را بر این بگذارند که اقتصادیادت کشور سامان یابد و تجربه نشان داده که دولت نه ملاک خوبی است و نه تاجر خوبی و نه مدیر حمل و نقل خوب و هر چه به این کارها دست بزند موجبات خسارت و ضرر دولت است.

لاریجانی ادامه داد:  بیش از یکصد سال از دوره مدرس می گذرد همچنان مشکل اصلی کشور اقتصاد است و مشکل اقتصاد ما دخالت های گسترده دولت است که مرحوم مدرس می گوید دولت نه تاجر خوبی است و نه ملاک خوبی. این موضوعات نشان می دهد که با همه منابع زیرزمینی نفت و گاز و همه گونه ارتباطات ایران با غرب تفکرات توسعه ای در ایران حرکت رو به جلویی نداشته این در حالی است که از دیرباز، ایرانیان باستان مردمانی با ذهن اقتصادی بودند.

وی افزود: سقراط حکیم می گوید اولین ملتی که احتیاج به مواد خوراکی و زراعی نداشت ایرانیان بودند و ایرانیان با اخلاق ترین ملل دنیا هستند و ایرانی بی باک، فداکار و با تربیت است اما چرا این پتانسیل فرهنگی درجا زد و بعد از یکصد سال همچنان مشکل ما در بعد اقتصادی همان است. یکی از دلایل آن این است که از تجدد، رویه آن را ایرانیان دریافت کرده اند و شگرد باطن آن را درست فهم نکردند.

لاریجانی ادامه داد: رضاخان به جای تکنولوژی غرب، کلاه فرنگی و مبارزه با روحانیون و دین را دریافت کرد و به جای تکیه بر توانمندی داخلی نگاه به واردات اولویت یافت بانک ها به جای این که وسیله توسعه کشور باشند موضوعی خود بنیان شدند که گاه مانع تولید کشور شدند، من نمی خواهم سخن برتولت برشت را بپذیرم که گفت "دزدها دو قسم هستند یکی دزدان حرفه ای که برای دزدی بانک تاسیس می کنند و دیگری دزدان ناوارد که به بانک ها دستبرد می زنند و پول سرقت می کنند" قطعا در این سخن اغراق است اما بانک ها در کشورهای توسعه یافته در خدمت تولید و توسعه کشور هستند نه اینکه خود اصلی شوند و بقیه مسائل توسعه ای فرع آن قرار گیرد.

وی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: با مجموع شرایط کشور، امروز چیزی واجب تر از آن نیست که محور تلاش های ما بر دو ستون استوار باشد که عبارت است از ایجاد وفاق در کشور و ترک مراء، همانگونه که پیامبر(ص) فرمود: "با پرواترین مردم کسانی هستند که مراء و جدال گری را رها کنند اگر چه حق با او باشد." ملک الشعرای بهار درباره مدرس می گوید: "مدرس مجتهد مسلم، فقیه و اصولی بزرگ بود و به تاریخ و منطق و کلام آشنا بود ودر سخنرانی و خطابه همتا نداشت و چون عوام فریب نبود و پاک دامنی و ثبات عقیده در او بی اندازه قوی بود هیچگاه در صدد دفاع از حمله ها و تهمت هایی که به او زده می شد بر نمی آمد همچنین هتاک و بی نزاکت نبود وحقایق در افکارش بیشتر متمرکز بود تا ظاهرسازی و مردم فریبی.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: امروز با حجم مشکلات کشور در ابعاد مختلف نیازمند همگرایی و هم افزایی هستیم و حل مسائل اصلی کشور در گرو این راهبرد است موضوع دیگر تمرکز بر رفع مشکلات اقتصادی مردم است، مجلس و دولت وظیفه ای مهمتر از حل مشکلات و چالش های اساسی کشور ندارند امسال بحث های مهمی در مجلس مطرح شد و کمیسیون ها و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درگیر ارائه طرح و بررسی این مشکلات شدند.

وی افزود: یکی از نمونه مشکلات؛ مسئله سازمان تامین اجتماعی بود که ابعاد آن مشخص و پیشنهاد برای رفع مشکلات نیز بیان شد که امیدواریم با سرعت بیشتری در کمیسیون مربوطه بررسی شود، مسئله بانک ها و موسسات اعتباری باعث نگرانی عده زیادی از مردم شده و مجلس با وقت گذاری زیاد و پیگیری های مستمر مشکلات مردم را دنبال کرد و بانک مرکزی را در مسیر حل قرار داد.

لاریجانی گفت: بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکل سپرده گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس در خصوص وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

وی خطاب به نمایندگان افزود: در آستانه بودجه سال آینده هستیم  فرصت مهمی است که به جای روند متعارف بودجه در سال های اخیر که منجر به نشر اوراق مشارکت به صورت غیر موجه شده، بودجه هدفمند را سامان دهیم، از کمیسیون بودجه و کمیسیون های تخصصی مخصوصاً کمیسیون تلفیق می خواهم گام های اساسی در اصلاح ساختار بودجه و جایگزینی اوراق با منابع راکد بنماید و مسیری برای پیشبرد صادرات و رونق تولید سازمان یافته تر شود.

لاریجانی در پایان با تبریک هفته بسیج گفت: بدون تردید استواری ملت ما و کشور ما در شرایط پر مسئله منطقه مرهون فداکاری های این شجره طیبه است که امام راحل در سال 58 آن را تاسیس نمود و از سپاه قدس و فرمانده شجاع و مجاهد آن سردار سلیمانی نیز سپاسگذاریم که در مبارزه با تروریسم در منطقه، گامی بی همتا برداشتند و با مجلس مصر و ملت مسلمان مصر در حادثه تأثربرانگیز تروریستی اظهار همدردی می کنیم، فاجعه ای که شباهت با جنایت صهیونیست ها در مسجد الخلیل داشت./۸۵۶/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات