۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۴۱۵۸۶
پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی:

نخستین گام طلبگی، داشتن زندگی دینی در تراز اسلامی است

حجت الاسلام عالم زاده درباره پیش نیازهای موفقیت در طلبگی، گفت: دو نکته را باید طلاب در مسیر طلبگی مدنظر داشته باشند، زندگی دین دارانه و حیات دینی که یک طلبه تا مراحل تهذیب نفس، تزکیه و طهارت جان را به دست نیاورد و تمام شئون زندگی اش دینی نشود، نمی تواند در طلبگی موفق باشد.
محمد عالم زاده نوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی، صبح امروز در مراسم طلیعه حضور، طلاب جدیدالورود حوزه علمیه استان اصفهان، درباره سیمای کلان طلبگی گفت: یک طلبه در طول دوران تحصیل با مباحث جزئی حوزه آشنا می شود ولی برای رسیدن به هویت صنفی طلبگی باید نقشه راه طلبگی را شناخت.

وی درباره جایگاه و اهداف طلبگی افزود: شناخت قوت ها و قدرت های حوزه علمیه، شناخت صنفی طلبگی است که برای این شناخت باید معنای طلبگی را بدانیم که طبق آیه نفر، هویت صنفی طلبگی یعنی، تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت که همان راه انبیا و اولیای الهی در تمام اعصار تاریخ بوده است.

حجت الاسلام عالم زاده با این تعبیر که طلبه وارث رسالت انبیا است، بیان داشت: در یک تعریف کلان از طلبگی باید آینده کاری طلبه را گذشته کاری انبیا بیان کرد که طبق روایات الهی سه وظیفه اصلی فهم دین، تبلیغ دین و اجرای دین را به عهده داشتند.

وی در ادامه درباره رسالت های حوزه علمیه نیز خاطرنشان کرد: مهمترین رسالت حوزه های علمیه، اقامه دین است و یک طلبه باید بداند و بفهمد بعد از ورود به حوزه علمیه چه مسؤولیتی دارد و برای اقامه دین باید هم چون اسلاف صنفی گذشته که پیامبران الهی بودند، عمل کنیم.

استاد حوزه علمیه درباره مراحل اقامه دین نیز تصریح کرد: نخستین مرحله، فهم دین است، درک درست از حقیقت دین، مرحله دوم، تبلیغ دین است که بتوانیم در برابر کسانی که دین با منافعشان در تضاد است، و در طول تاریخ به مقابله با دین برخواسته اند، به درستی عمل کنیم.

وی ادامه داد: دفاع از دین مرحله دیگر اقامه دین است که به تعبیری همان دفاع نرم یا دفاع فکری و فرهنگی است که بتوانیم پاسدار حریم دین و مرزهای اعتقادی باشیم و مرحله آخر، اجرا و تحقق بخشیدن به دین است که بتوانیم آن را در تمام ارکان جامعه جاری و پیاده کنیم.

حجت الاسلام عالم زاده در توضیح هر یک از موارد بیان شده، گفت: فهم دین دارای دو زاویه است، فهم آموزه های موجود که در منافع دین که قرآن و احادیث ائمه است، بیان شده که تعبیر به تحصیل علوم دینی می شود و مرحله دیگر فهم زوایای پنهان دین و افق های ناگشوده دین که هنوز پاسخی برایشان بیان نشده یا همان پاسخ پرسش های نوپدید و مسائل مستحدثه که تعبیر به تحقیق و پژوهش است.

وی در ادامه اظهار کرد: در اجرا و تحقق بخشیدن به دین دو لایه وجود دارد، یکی تراز کردن دین در جان انسان ها که شخصیت هایی چون عمار و امام خمینی پدید می آیند و می شود تربیت دینی و تغییر انسان به سمت الگوی کامل دین است و لایه دیگر در افق کلان جامعه جاری است که با عنوان جامعه سازی، یا همان مدینه فاضله بیان می شود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

پژوهشگر پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی با توجه به مطالب بیان شده، وظیفه طلبه را در 7 عنوان خلاصه کرد و افزود: تحصیل، تعلیم، تحقیق، تبلیغ، دفاع، تربیت، تمدن سازی، وظایف اصلی یک طلبه است.

وی درباره پیش نیازهای موفقیت در طلبگی نیز اظهار کرد: دو نکته را باید طلاب در مسیر طلبگی مدنظر داشته باشند، زندگی دین دارانه و حیات دینی که یک طلبه تا مراحل تهذیب نفس، تزکیه، طهارت جان را به دست نیاورد و تمام شئون زندگی اش دینی نشود، نمی تواند در طلبگی موفق باشد.

حجت الاسلام عالم زاده ادامه داد: یک طلبه قبل از ورود به حوزه باید در تراز دین تربیت شود تا بتواند امکان تربیت دیگران را داشته باشد و این تفاوت طلبگی با دیگر اقشار جامعه است که طلبه بدون زندگی دینی در کار طلبگی موفق نخواهد بود و آنانی که به دین به عنوان تحمیل نگاه می کنند این زندگی دینی نیست.

وی درباره ویژگی های یک طلبه خواهر نیز بیان داشت: با توجه به تفاوت های زن و مرد، میان طلاب نیز تفاوت است و شما طلاب خواهر، باید بدانید وظیفه اصلی و نقش آفرینی اجتماعی اصلی شما، شوهرداری، فرزندآوری، فرزندپروری و خانه داری است.

حجت الاسلام عالم زاده ادامه داد: تا زمانی که یک طلبه خانم نتواند به این نوع از سبک زندگی دینی برسد، در توهم است که یک طلبه موفق است و خانمی که از وظایف خانوادگی اش به بهانه تحصیل حوزه فرار می کند، هیچ گاه در کار طلبگی موفق نمی شود./1306/پ202/ب1

ارسال نظرات