۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۵۴۱۷۴۵
مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین:

مقابله با تفکرات افراطی درگرو هوشیاری علمای شیعه و سنی است

مدیر مرکزتخصصی کلام حوزه علمیه قزوین گفت: با وجود تاکید بر وحدت و تقریب مذاهب، در اثر نفوذ دشمن به مسایل داخلی امت اسلام گاهی گروه‌های تند رو با عنوان تکفیری ایجاد می‌شوند که مقابله با این گروه های افراطی در گرو هوشیاری علمای سنی و شیعه است.
حجت الاسلام محمد محبی

حجت الاسلام محمد محبی، مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین، ‌در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به جایگاه علما و مراجع در اسلام گفت: علما در زمان غیبت از نقش برجسته‌ای برخوردار هستند و هر گاه در موضوعات اجتماعی و سیاسی ورود یابند پیروی و تبعیت از حکم و دستور آنان پیروی از حکم امام معصوم به شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود: از جهت اعتقادی مردم ما نسبت به جایگاه مرجعیت و علما باور قلبی دارند، در میان اهل سنت نیز علما از جایگاهی ویژه برخوردار هستند و این نشانگر اهمیت و ریشه‌ای بودن این موضوع است.

حجت الاسلام محبی با اشاره به پیشینه تاثیر مراجع در مسایل گوناگون اجتماعی و سیاسی ابراز داشت: در گذشته هر گاه علما در مناسبات اجتماعی و سیاسی ورود یافتنه‌اند با بسیج شدن مردم نتایج مناسب و مطلوبی به دست آمده که تحریم تنباکو به دست میرزای شیرازی و حکم جهاد علما در راستای نجات از دست استعمارگران از جمله این تجربه‌ها هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: در واقع در مواقع گوناگون فتوا و احکام جهادی علما از تاثیر گذاری مهمی برخوردار بوده است، در شکست داعش نیز این نقش مهم و کلیدی وجود داشت.

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین درباره ضرورت ایجاد وحدت میان مذاهب اسلام اظهار داشت: تمام تلاش بزرگان و اندیشمندان بر ایجاد وحدت میان مذاهب اسلامی متمرکز است؛ چرا که پیشرفت در پرتو وحدت حاصل می‌شود و تفرقه و جنگ به نفع هیچ یک از جریان‌های سیاسی و اسلام نیست.

وی ادامه داد: با وجود تاکید بر وحدت و تقریب مذاهب، در اثر نفوذ دشمن نسبت به مسایل داخلی امت اسلام گاهی گروه‌هایی تند رو با عنوان تکفیری ایجاد می‌شوند که با هوشیاری علمای سنی و شیعه با این افراطی گری‌ها مقابله می‌شود.

حجت الاسلام محبی با بیان اینکه حفظ وحدت از الزامات مقابله با تفکرات داعشی و افراطی است خاطر نشان کرد: به میزانی که در راستای اهداف مشترک اسلام وحدت ایجاد شود تاثیر رخنه‌های ظالمانه دشمنان کاهش یافته و امت اسلام در کنار آرامش و صلح به پیشرفت مورد نظر دست خواهند یافت،‌ که در این راستا آگاهی بخشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی سپس به بیان نقش علما در روشنگری جامعه نسبت به این موضوع پرداخت و اظهارداشت: علما وظیفه دارند در زمینه خطر تفکرات افراطی تبلیغ کنند تا به جای تعصبات و برخوردهای جاهلانه یا منازعات سیاسی و درگیری‌های نظامی مسایل با گفتمان حل شده و تاثیرات تبلیغات ماهواره‌ای کاهش یابد.

این کارشناس دینی در پایان گفت: استراتژی و راهبرد ایران ایجاد وحدت و تقریب مذاهب است؛ اما متاسفانه برخی دولت‌های اسلامی مانع ایجاد اتحاد شده و در نتیجه منافع دشمنان تامین می شود در صورتی که لازم است در این راستا با هوشمندی وحدت خود را در مقابل استکبار حفظ کنیم./955/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات