۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۴۲۶۷۳
قاسمی:

اروپایی ها به جای گفتار درمانی به سمت عملگرایی بروند

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: اروپا تنها در گفتار نباید موضع گیری داشته باشد و باید به سمت عملگرایی هم برود، از اتحادیه اروپا می خواهیم برای اقتدار خود به عنوان یك بخش موثر در جهان مواضع و اقدامات بهتری داشته باشند.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزیرامورخارجه پیش از ظهر امروز(٢٠آذرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه كه در سالن شماره ٩ وزارت امورخارجه برگزار شد با اشاره به سفر وزیرخارجه انگلیس به تهران اظهار داشت: این سفر از پیش تعیین شده بود و به دعوت دكتر ظریف این دعوت انجام شد و طیف وسیعی از موضوعات در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت، یكی از موضوعات مطرح شده مسأله خانم نازنین زاغری بود كه از منظر ما ایشان یك ایرانی است و به خاطر محكومیت قضایی ایشان از سوی سیستم قضایی دوران محكومیت خود را می گذرانند.

وی در مورد گزارش ارسال شده به سازمان ملل مبنی بر دخالت ایران در زدن موشك از یمن به عربستان تاكید كرد: حمایت ما از یمن فقط یك حمایت معنوی است و این نوع اتهامات از سوی ما تكذیب می شود و آنچه در یمن رخ می دهد مربوط به نیروهای مقاومت یمن است.

قاسمی در مورد سخنان رییس جمهور در تصویب لایحه بودجه و اشاره ایشان به داشتن یمن امن در آینده گفت: ما دوست داریم هرچه زودتر یمن به یك كشور امن تبدیل شود و وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنها اصلا خوب نیست ولی امید داریم بتوانیم موضوعات یمن را حل كنیم و جامعه جهانی دوست دارد این فاجعه زودتر حل شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با سخنان اخیر ترامپ در مورد بیت المقدس یادآور شد: باتوجه به شناختی كه ما از مقاومت و نیروهای فلسطینی داشتیم به نظر می رسد اقدام آمریكا یكی از خطاهای مكرر استراتژیك آنها است كه نهایتا متضرر نهایی آمریكا خواهد بود و باطل هیچ وقت بر حق پیروز نمی شود، ما هم در اجلاس استانبول سعی می كنیم با كشورهای همسو مشورت های لازم را داشته باشیم ولی مجموعا نیاز به یك تلاش های وسیع در این حوزه داریم.

وی در مورد تحریم های بانكی و صحبت با وزیرخارجه انگلیس نیز افزود: بانك مركزی باید این موضوع را دنبال كند و در كنار سایر دستگاه ها وزارت امورخارجه نیز باید در این زمینه اقدامات بهتری را انجام دهد، این تخطی ها مربوط به آمریكا است كه باید با آن یك برخورد مناسب در زمانش انجام شود.

قاسمی در راستای سفر جانسون به ایران و طرح موضوعات اقتصادی نیز تصریح كرد: یكی از موضوعات و محور صحبت های جانسون روابط فی ما بین برای عرصه های سیاسی، اقتصادی و مسائل بانكی بود و در دیدار با وزیرخارجه ایران این مباحث به خوبی مورد بررسی قرار گرفت و هیأت انگلیسی آرمان های خود برای برپایی روابط بیشتر با ایران را مطرح كرد و امید است در نشست های بعدی و پیش رو در مسیرهای اقتصادی بهتری قرار بگیریم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با مذاكره با انگلیس و عدم دخالت آنها در امور ایران با توجه به سابقه گذشته این كشور خاطرنشان كرد: ما چارچوب هایی كه مدنظر ایران است را رعایت می كنیم و نمی گذاریم كسی در مسائل ما دخالت كند، انگلیس هم در این خصوص مستثنی نیست و با وجود فراز و نشیب های روابط تهران و لندن بعد از انقلاب تجربه لازم را گرفته باشیم و بتوانیم همكاری های دوجانبه خود را بهتر روبه جلو ببریم.

وی در مورد میانجگری تونس برای روابط بین ایران و عربستان گفت: هركشوری كه بتواند در خصوص امنیت منطقه كمكی كند از آن استقبال می كنیم ولی در خصوص تونس ما این موضوع را رد می كنیم زیرا ما از این كشور درخواست میانجگری نكردیم و مذاكرات ما با این كشور فقط در چارچوب روابط بین دو كشور است، بین ایران و عربستان اتفاق خاصی رخ نداده و این كشور همچون گذشته بر طبل تو خالی خود می كوبد.

قاسمی در مود عدم برپایی نشست بعد از دیدار وزیرخارجه انگلیس نیز افزود: در هیچ مذاكره در دنیا حضور خبرنگار عرف نیست و ما نیز از این امر مستثنی نیستیم، برخی از هیات های خارجی تمایل به برپایی این نشست بعد از مذاكره دارند و برخی این تمایل را ندارند و هیات انگلیسی تمایلی به این كار نداشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص اسارت برخی شهروندان توسط دزدان دریایی سومالی نیز تصریح كرد: در خصوص شهروندان ایرانی كه مدت ها است در اسارت هستند تلاش های بسیاری صورت گرفت، این مسأله به یك پرونده بزرگ در كشور و به موضوع نظام تبدیل شده است و تمام كسانی كه می توانند به هر نحوی كمك كنند در این پرونده حضور دارند، نبود یك دولت مستقر در سومالی باعث شده است كه یك گروه مافیایی سومالیا به دزدی شهروندان ما بپردازند ولی برای آزادی این شهروندان در تلاش هستیم و امید است  این اقدام سریع تر انجام شود.

وی در مورد وضعیت حقوقی دریای خزر اضافه كرد: در تاریخ ١٣ و ١٤ آذرماه اجلاس مهمی در روسیه داشتیم  که بسیار موثر بود و یك كنواسیون بعد از تشكیل بین پنج كشور این موضوع هم به اجلاس آستانه خواهد رفت و امید است بتوانیم آنجا با حضور كارشناسان كار را تمام كنیم، در این كنواسیون جزئیات كل موضوع درج نشده و موضوعات به صورت جداگانه طی پروتكل های مختلف تصویب می شود و تا حد زیادی كشورها با تفاهم راه طولانی را بعد از ٢١ سال گذراندند و راه همچنان ادامه دارد.

قاسمی در مورد آخرین بیانیه كاخ سفید در خصوص یمن و ادعای حقوق بشر آمریكا گفت: این موضوع كه طبیعی بوده و كار جدیدی از سوی آمریكا نیست، سكوت آنها در قبال كشتار مردم بی گناه طبق روال گذشته است و عربستان با اتكا به آمریكا این اقدامات ضدحقوق بشری را انجام می دهد، یمن هم همچون سایر اتفاقات مظلومانه و بی رحمانه آمریكا در منطقه است.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به پیشرفت روابط بین ایران و عربستان با توجه به سخنان رییس جمهور تصریح كرد: آنچه در رفتار عربستان در دوران اخیر می توان دید كه هنوز زود است كه تغییری در رفتار دولت عربستان چه در دنیا و چه در منطقه ببینیم و همچنان به دنبال دشمن فرضی در منطقه هستند تا زمان را به نفع خودشان تمام كنند، امید است تغییر سیاست در رفتار عربستان دیده شود تا آرامش و ثبات در منطقه حاکم شود و شاهد افراطی گرایی در منطقه نباشیم.

وی در مورد بیانیه اتحاد عرب برای رفتار ترامپ نسبت به بیت المقدس را گفت:  یك سیاست خاص باعث شد این بیانیه به خوبی در دنیا چشمگیر نشود و امید است برخی كشورها به یك واقع بینی برسند زیرا این وضعیت كار آنها را در آینده هم به خطر می اندازد.

قاسمی در مورد بازداشت ایرانی ها در فرودگاه بلگراد نیز افزود: ما این موضوع را تایید نمی كنیم، این مسأله در حال پیگیری است و به كارگیری برخی تعابیر در مورد ایران اغراض آمیز است و اگر این موضوع صحت داشته باشد قطعا با آن برخورد می كنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد طلب ایران از انگلستان نیز اظهار كرد: این موضوع به گذشته های دور برمی گردد و از مشكل روابط بین دو كشور که و پیرامون این موضوع هم صحبت شد و طرف انگلیسی قول داد پس از بازگشت با جدیت این موضوع را پیگیری كند و ما هم پیگیر این موضوع هستیم و امید است این موضوع هم به یك پرونده مختوم برسد.

وی در راستای حضور مقامات فرانسه در ایران نیز گفت: روابط ایران و فرانسه بسیار مهم است و رایزنی های ما ادامه خواهد داشت و وزیرخارجه فرانسه به ایران سفر می کندکه  تاریخ دقیقی برای این سفر مشخص نشده است و قطعا بعد از سفر وزیرخارجه فرانسه به ایران باید این موضوع بررسی شود ولی ما مواضع خود نسبت به آقای ماكرون را داشته ایم زیرا برخی كج فهمی ها از سوی سران اروپایی در برخی موارد رخ داده است كه در این سفر با طرف فرانسوی این موضوع را مطرح می كنیم.

قاسمی در مورد نظرات نتانیاهو در خصوص ایران و عامل ناامنی بودن ایران در منطقه تصریح كرد: در مورد این فرد اظهار نظری نداریم و كلا سخنان نامربوطی می زند، اصلا نباید به ایشان توجهی كرد زیرا این رژیم را قبول نداریم كه در موردشان صحبت كنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با مقاله دكتر ظریف و واكنش برخی افراد نیز افزود: این مقاله یك ابراز ناامیدی از غربی ها و اروپایی ها است زیرا اروپا در گفتار نباید موضع گیری داشته باشد و باید به سمت عملگرایی هم برود، از اتحادیه اروپا می خواهیم برای اقتدار خود به عنوان یك بخش موثر در جهان مواضع و اقدامات بهتری داشته باشند.

وی در خصوص مجوز اتحادیه اروپا به گروهك تروریستی منافقین برای نقض حقوق بشر و تحت فشار قراردادن ایران تاكید كرد: به هرحال یك نوع ناشی گری سیاسی در میان برخی دولتمردان اروپایی وجود دارد و این گروه مرده تر از این هستند كه بخواهیم یه آن بپردازیم ولی این اقدام فرانسه را محكوم می كنیم و ما هنوز این گروه را تروریست و آدم كش می دانیم، در مقاطع مختلف افكار عمومی ایران نگاه خود نسبت به این گروه را نشان دادند.

قاسمی در خصوص تغییرات نهایی در ساختار وزارت خارجه گفت: این عمل با سرعت و دقت لازم در حال پیش روی است و نقاط مطلوبی در این راستا داشتیم و با حل و فصل مشكلات امید است هرچه سریع تر این ساختار جدید معرفی شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص حمله به مرزبانان ایرانی در باكو نیز تصریح كرد: این حادثه در شامگاه ١٣ آذر در نقطه صفر مرزی ایران با تركیه انفاق افتاد و متاسفانه ٥نفر از مرزبانان ما زخمی و شهید شدند، بخشی از نیروهای ما مربوط به سازمان آب بودند كه برای بازرسی مسائل آب در این منطقه حضور داشتند و وزیرخارجه تركیه سریعا با دكتر ظریف تماس برقرار كرده و اعلام داشتند سریعا این مشكل را پیگیری خواهند كرد و بررسی ها در این مورد ادامه خواهد داشت.

وی در راستای مقاله دكتر ظریف به طرف اروپایی برای تعهد به برجام افزود: در خصوص اقدامات دولت اوباما در اواخر دولت ایشان نمی توان اظهارنظر كرد ولی بدعهدی در دولت ترامپ بیداد می كند.

قاسمی در پاسخ به رسا در خصوص  جلسه روحانی و جانسون و مطرح شدن موضوع برجام و پایبندی انگلیس به این موضوع تصریح كرد: آنچه در این جلسه مطرح شد این بود كه آقای جانسون با صراحت اعلام كرد كه انگلیس در خصوص تعهدات خود پایبند است و یكی از قول ها و مسائلی كه در مذاكره با رییس جمهور مطرح شد موضوع برجام بود و پایبندی به برجام از سوی طرف انگلیسی قول داده شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد تعیین حكم خاوری و اقدامات وزارت خارجه و دستگاه های امنیتی برای دستگیری وی افزود: این موضوع توسط پلیس اینترپل در حال پیگیری است و ما اطلاعات خاصی در این خصوص هنوز نداریم.

وی در مورد تعیین بیست درصد سهم ایران از دریای خزر نیز یادآور شد: اصلا موضوع ٢٠ درصد مطرح نشده است و در این كنوانسیون یك موضوع خاص را پیگیری می كنیم، جزئیات مربوط به خزر در آینده طی مذاكرات بررسی خواهد شد و تا اجلاس سران كارهای كارشناسی انجام می شود تا بتوانیم موضوعات را به خوبی كارشناسی كنیم.

قاسمی در مورد تشكیل جلسه كمیسیون مشترك برجام نیز اظهار كرد: موضوعات مورد مذاكره در ادامه مذاكرات قبلی است و ما مسائل موردنظر خود را مطرح می كنیم و بدعهدی ها را خواهیم گفت، هیأ ت ایرانی  نیز تا هفته های آتی بعد از تشكیل ساختار جدید معرفی خواهند شد.

وی در مورد حضور هیات بحرینی در فلسطین و همكاری آنها با آمریكا گفت: برخی علائم و تحركات در دنیا نشان می دهد كه برخی از كشورهای عربی از گذشته با آقای ترامپ هماهنگی داشتند و این كارها از پیش تعیین شده بوده است اما ما در این مورد اظهارنظری نمی كنیم./٨١٦/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات