۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۵۴۲۷۲۵
گزارش؛

از نمادهای وارداتی تا بحران هویت در ایران

در سال های اخیر تهاجم فرهنگی جای خود را به تهاجم های تحمیلی داده تا با روش های نوین و شیوه های آسان تری، اصالت را از فرهنگ جوامع بزدایند.
مدگرایی تهاجم فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وجود المان های غربی و نوشته های لاتین و علائم و مارک هایی که سنخیتی با هویت ما ندارد به واسطه عدم آگاهی در میان نسل جوان ناخواسته فرهنگ و تمدن ملی و دینی را به سمت انحطاط می کشاند.

با گسترش مد گرایی و گرایش روزافزون جوانان به سمت و سوی کالاهای خارجی،بازار این مارک ها و نوشته ها نیز رونق گرفته است؛ به ویژه نوشته های لاتینی که در برگیرنده مفاهیم مبتذل و توهین آمیز است دستمایه ای برای از بین بردن عزت،کرامت انسانی ،ترویج فحشاء و سقوط اخلاق شده اند.با توجه به اهمیت بررسی علل گرایش کورکورانه جوانان به سمت این نوع البسه و غفلت آن ها از محتواهایی مبتذل به سراغ چند از مسئولان و شخصیت های حوزوی و دانشگاهی از جمله سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حجت الاسلام والمسلمین محمود نجار زاده معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم، حجت الاسلام والمسلمین محمود شیخ الاسلامی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قم و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه، رفته ایم تا راهکاری در جهت ارتقای سطح آگاهی جوانان در برابر این تهاجم برنامه ریزی شده دریابیم.

کاربرد مفاهیم مبتذل و غربی نشانه ولنگاری فرهنگی و غفلت است

سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در خصوص وجود این مفاهیم مبتذل بر روی لباس ها و یا استفاده از مارک های غربی بدون توجه به محتوای آن ها عنوان کرد: کاربرد مفاهیم مبتذل و غربی نشانه ولنگاری فرهنگی و غفلت است و هویت دینی و ملی را می زداید.

وی تصریح کرد: ارتقای سطح آگاهی جامعه در برابر آسیب ها و پیشگیری از ولنگاری های فرهنگی نیاز به عزمی جدی دارد ضمن اینکه با نظارت نیز می توان تهدیدات و آسیب های فرهنگی را کنترل کرد.

حسینی کاشانی اظهار داشت: جلوگیری از ابتذال و ورود فرهنگ بیگانه و غیر بومی نیازمند برنامه ریزی فرهنگی است در این مسیر بهره گیری از رهنمون های دلسوزانه علما و مراجع و بزرگان دین یکی از ظرفیت های بالنده در جهت روشنگری جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: هر چه سطح آگاهی جوانان را نسبت به این آسیب ها ارتقا بخشیم موفقیت بیشتری در مواجهه با تهاجم فرهنگی و ابتذال خواهیم داشت در این عرصه می توان از ظرفیت های فکری و پژوهشی مراکز دینی و علمی و فرهنگی بهره برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم یادآور شد: امروز فضای مجازی جای کتاب و محصولات فرهنگی را گرفته است که خود تهدیدی جدی به شمار می رود با توجه به اینکه بسیاری از آسیب ها و معضلات فرهنگی ریشه در غفلت و نا آگاهی دارد لازم است تهدیدات رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را به فرصت مبدل ساخت و به آگاهی بخشی در جامعه و فرهنگ سازی پرداخت.

وی گفت: ضروری است با آسیب شناسی و ارائه راهکارهای کارشناسی در حوزه فرهنگ سطح آگاهی و بینش جامعه را بالا برد تا در برابر آسیب ها، مصونیت ایجاد کرد.

حسینی کاشانی بیان کرد: در مسیر تحقق اهداف فرهنگی و دینی باید بر روی فرهنگ عمومی کار کرد و ظرفیت ها و کاستی ها را شناخت و در برابر ورود فرهنگ های بیگانه ایستاد.

وی اظهار داشت: نظارت بر تولید کالای ایرانی با حفظ ارزش های اخلاقی و دینی و فرهنگی و جلوگیری از قاچاق کالاهایی که بار منفی فرهنگی و ابتذال را به همراه دارد تا حدی می تواند موثر باشد هر چند تا جوانان بینش و آگاهی خود را ارتقاء ندهند نمی توان این مفاهیم زننده و مبتذل و المان های غربی را حذف کرد.

بسیاری از جوانان آگاهی درستی از نوشته های مبتذل لاتین و نمادهای غربی ندارند

حجت الاسلام والمسلمین محمود نجارزاده معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم نیز در خصوص هجمه های فرهنگی در قالب نوشته های مبتذل و نمادهای غربی عنوان کرد: متاسفانه برخی از نوشته های لاتین روی لباس ها معانی مبتذلی دارد و یا وجود نمادهایی غربی با فرهنگ دینی و ملی ما مغایر است.

وی تصریح کرد: بسیاری از جوانان آگاهی درستی از نوشته های مبتذل لاتین و نمادهای غربی ندارند در حالی که این معانی مبتذل به زبان لاتین گاهی روی البسه بانوان هم دیده می شود تحقیر و توهین به شخصیت انسانی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین نجار زاده بیان کرد: جوانان به دلیل حس جستجو گری و شرایط سنی و روحی دارای عطش تغییرات اساسی در زندگی هستند این حس تغییر در افراد فرهیخته و آحاد جوانان وجود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه نسل جوان در برخی از مواقع از روی ناآگاهی تنها رنگ و لعاب تغییرات را می بینند و قادر به دیدن دست های پشت صحنه در ترویج بی بند و باری و ابتذال نیستند.

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم یادآور شد: ما جوان های متدینی داریم که حتی در آئین های دینی و مذهبی حضور می یابند و یا در صحنه های انقلابی همچون راهپیمایی شرکت می کنند اما لباس هایی به تن دارند که روی آن ها واژه های مبتذلی به لاتین درج شده است.

وی گفت: عدم تسلط به زبان خارجی یکی از علل مهم در پوشیدن این نوع البسه است گاهی نیز از علامت های شیطان پرستی و یا صلیب در لوازم خود استفاده می کنند که آگاهی لازم را نسبت به مفاهیم و معانی این نمادها و علامت ها ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین نجار زاده عنوان کرد: اطلاع رسانی و آگاهی دادن به نسل جوان نقش مهمی در شناخت آن ها نسبت به این مفاهیم زننده و یا المان ها و نمادهای مغایر با فرهنگ دینی ماست در این میان حوزه های علمیه و دانشگاهها و مراکز فرهنگی جایگاه مهمی در آگاه بخشی به جوانان دارند.

وی افزود:رسانه ها نیز ابزارهای قدرتمندی در ارتقای سطح آگاهی در جامعه هستند تا به فرصت سازی بپردازند و این آرم ها را تفسیر و یا معانی را ترجمه کنند و در قالب برنامه های مستند این آگاهی را به جامعه انتقال دهند.

معاون فرهنگی اداره كل تبليغات اسلامی استان قم یادآور شد:من خود شخصا این معانی مبتذل را بر روی پیراهن های مشکلی در ایام عزاداری و یا حتی در پیاده روی های اربعین دیده ام و وقتی با جوان هم کلام می شوم و معنای واژه ها را برای او بیان می کنم متوجه عمق ناآگاهی و تاثر آن ها می شوم.

وی اظهار کرد:در مواردی نادر گاهی دست های آلوده اسامی متبرک و مقدس را در کف کفش ها می آورند تا شاهد توهین مسلمانان به این الفاظ و کلمات مقدس باشند در این باره نیز جوان باید با آگاهی و بینش دست به انتخاب بزند تا ناخواسته دستاویزی برای تحقق اهداف شوم نگردد.

حجت الاسلام والمسلمین نجارزاده بیان کرد: متاسفانه در این باره گاهی مبلغان و روحانیون کمتر ورود کرده اند و هنوز جوانان نسبت به این امور برنامه ریزی شده آگاه نیستند بهتر است در فضای مجازی که هم تهدید و هم فرصت محسوب می شود از ظرفیت های موجود در جهت آگاهی بخشی بهره بگیریم.

تقلید کورکورانه وادادگی فرهنگی در جهت از میان رفتن هویت و عزت است

حجت الاسلام والمسلمین محمود شیخ الاسلامی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قم و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه در این خصوص عنوان کرد:در پشت نمادهایی که معمولا جوانان در پوشش و ابزارها استفاده می کنند اهدافی برنامه ریزی شده و شوم خوابیده است.

وی اظهار داشت: برخی از نوشته های لاتین هیچ سنخیتی بر شخصیت و عزت انسانی ندارد و توهین به افراد است اگر شناختی نسبت به این نوشته ها و المان ها و نمادها نداشته باشیم در واقع با استفاده کورکورانه خود آب به آسیاب دشمن می ریزیم.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی بیان کرد: اسلام در مواجهه با این تقلید های کورکورانه و از روی غفلت پیام های زیادی دارد باید مراقبت باشیم این نمادها و نوشته ها باعث وهن دین نشود.

وی تصریح کرد: تقلید کورکورانه وادادگی فرهنگی در جهت از میان رفتن هویت و عزت است نباید این سرمایه های انسانی را با ندانم کاری ها از بین ببریم.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور عنوان کرد: برخی از نمادها بر روی لباس و کفش و کمربند به وضوح نماد شیطان پرستی است در حقیقت نمادی از بی هویتی ناشی از جهل است و اسلام ناب محمدی با هر نوع جهلی مخالف می باشد.

وی یادآور شد: نباید تعمدا با این نمادها و نوشته ها خود را تابلوی تمام نمای غرب برای تهاجم فرهنگی کنیم شاید خیلی از جوان ها از نماد صلیب خوششان بیاید و از آن استفاده کنند اما وقتی از اثرات مخرب آن ناآگاه هستند این زنگ خطری جدی به شمار می رود و وظیفه متولیان فرهنگی و حوزیان و نخبگان را سنگین می کند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی اظهار داشت: نباید جوان ایرانی در جامعه دینی ناخواسته در جهت ماموریت و اهداف دشمنان گام بردارد ما نسبت به فرزندان مسئول هستیم حتی در انتخاب نام و آموزش مبانی اخلاقی و دینی و شناخت هویت دینی و ملی آن ها دارای مسئولیت سنگینی هستیم.

وی گفت: در جامعه دینی زنان و مردان دارای کرامت والای انسانی هستند و نمی توان به آسانی با گذر از کنار نوشته هایی مبتذل و بی هویت و مخرب این کرامت انسانی را نادیده انگاشت به نظرم باید رسانه ها و حوزه و دانشگاه و متولیان فرهنگی کمی جدی تر در ارتباط با جوانان هشدارهای لازم را به آن ها بدهند تا در جامعه ای سالم به تربیت نسل بپردازیم.

با ابزارهای نظارتی باید مانع از ورود کالاهای قاچاق مغایر با هویت خود باشیم

احمد رضا سمیعی نسب معاون سازمان صنعت ،معدن و تجارت نیز در این باره عنوان کرد: قاچاق برخی از کالاها علاوه بر نابود کردن بنیه های اقتصادی کشور،هویت ما را نیز تحت شعاع خود قرار می دهد.

وی تصریح کرد: همچنین در تولید کالاهای داخل نیز باید نظارت داشت تا به طور زیرزمینی محصولاتی که مغایر با ارزشهای اخلاقی و هویتی ماست تولید نشود.

سمیعی نسب یادآور شد: اگر با ارتقای آگاهی جامعه، بازار خرید و فروش این محصولات ار رونق بیفتد قدمی بزرگ در جامعه برداشته شده است اصناف باید در تولید و عرضه محصولاتی که با هویت دینی و اسلامی ما در تصاد است دقت لازم را داشته باشند.

وی عنوان کرد: فرهنگ سازی مکمل نظارت است و تا زمانی که فرهنگ سازی لازم صورت نگیرد نمی توان به طور کامل این آسیب ها را رفع کرد.

خودباختگی فرهنگی نشان دهنده ضعف شخصیتی افراد است

علی رضا آقایوسفی عضو انجمن روانشناسان کشور با توجه به ابعاد روان شناختی در استفاده از این نوشته ها و نمادها بیان کرد: برخی از وادادگی ها و خودباختگی های فرهنگی نشان دهنده ضعف شخصیتی است.

این روان شناس برجسته افزود: افرادی که دارای شخصیت های قوی هستند برای هویت و فرهنگ اصیل خود احترام فراوانی قائل هستند و در برابر فرهنگ بیگانه دچار تزلزل شخصیتی نمی شوند.

وی خاطرنشان کرد: بحران هویت در دوران نوجوانی و جوانی زمانی بروز می کند که خلاء های زیادی در عزت نفس و اعتماد به نفس در شخصیت افراد به وجود آید.

آقایوسفی بیان کرد: تهاجم فرهنگی همواره به دنبال بی هویت ساختن جوامع و پشت پا زدن به ارزش های اخلاقی می باشد تهاجم فرهنگی یک غارت فرهنگی به شمار می رود غارتگرانی که در ابتدا با چهره ای زیبا در تحقق اهداف وارد می شوند و کم کم هویت و ملیت و مذهب را به تاراج می برند.

وی تاکید کرد: اگر جوان به خودباوری هویتی و فرهنگی دست یابد و باورهای خوب خود را با ارزش بداند هیچ گاه در برابر فرهنگ بیگانه خود را نمی بازد و ضعف نشان نمی دهد.

این روانشناس در پایان متذکر شد:برخی از بی هویتی ها آثار بدی بر روحیات و شخصیت افراد باقی می گذارد اگر بتوان روحیه هویت باوری را عمیقا در جوان تقویت کرد هیچ گزند فرهنگی ان ها را تهدید نخواهد کرد./۸۴۱/ز۵۰۱/س

خبرنگار: حمیده زند

ارسال نظرات