۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۵۴۳۰۸۲
دبیر جشنواره علامه حلی مازندران:

تقریر و حاشیه نویسی از عوامل رشد تحقیق و پژوهش در بین طلاب است

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با بیان این که تقریرنویسی و حاشیه نویسی از سنت های مهم حوزوی در گذشته بوده است، گفت: یکی از مهم ترین عوامل رشد و گسترش تحقیق و پژوهش در گذشته، توجه به تقریرنویسی و حاشیه نویسی در میان طلاب بوده است.
دبیر دومین جشنواره علامه حلی مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد صادق فاضل، دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران امروز در جمع طلاب مدارس علمیه ساری به اهمیت پژوهش در حوزه اشاره کرد و گفت: تحقیق و پژوهش یکی از ارکان مهم حوزه های علمیه به شمار می رفته است.

وی با بیان این که پژوهش یکی از ارکان رشد و توسعه هر جامعه ای به شمار می رود، افزود: دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه است که با تحقیق و پژوهش محقق می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در هر جامعه ای به شمار می رود، گفت: در همین راستا رشد و گسترش امروز علوم اسلامی در جامعه با گسترش تحقیق و پژوهش انجام می شود.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با اشاره به نیاز گسترده به پژوهش در علوم اسلامی خاطرنشان کرد: با پژوهش می توانیم راهی برای گسترش مرزهای دانش در علوم اسلامی و انسانی و همچنین گشودن افق های تازه در این بخش برای آیندگان امیدوار باشیم.

حجت الاسلام فاضل با بیان این که نشاط و پویایی فقه مرهون تلاش های تحقیقاتی و پژوهشی علما و بزرگان دینی در طول تاریخ است، تصریح کرد: اگر در علوم اسلامی پژوهشی صورت نگیرد به طور حتم این دانش ارزشمند دچار سکون و رکود خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند گسترش پژوهش در علوم اسلامی هستیم، خاطرنشان کرد: نیاز جامعه اقتضا می کند هر روز علوم اسلامی با به روز شدن بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

حجت الاسلام فاضل با بیان این که بسیاری از علوم و احکام گذشته پاسخگویی نیاز امروز جامعه را نداشته اند، افزود: تحقیق و پژوهش های کاربردی که از سوی علما، بزرگان دینی و محققان حوزوی انجام شد، بستری را برای رفع مشکلات این بخش فراهم کرد.

وی با اشاره به این که امروز دین و احکام الهی که در قالب احکام ثانویه در جامعه اسلامی وجود دارد با همت بالای علمای دین صورت گرفته است، بیان داشت: جامعه اسلامی برای تعالی و پویایی بیشتر نیازمند تقویت مسائل تحقیقاتی و پژوهشی است.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران از حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین و کارآمد ترین مراکز پژوهش در حوزه علوم دینی یاد کرد و گفت: حوزه های علمیه در طول تاریخ منشأ اقدامات بسیار ارزشمندی در بخش تحقیقات و پژوهش بودند.

حجت الاسلام فاضل با بیان این که آموزش و پژوهش در حوزه به هیچ عنوان از هم جدا نیستند بلکه تؤام با هم باید تقویت شوند، تصریح کرد: بدون انجام پژوهش امور آموزشی در حوزه نیز نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. 

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که پیشرفت علمی در حوزه در گرو توجه جدی به موضوع تحقیق و پژوهش است، خاطرنشان کرد: به طور حتم می تواند گفت که تحقیق و پژوهش عامل اصلی در بهره برداری از داشته های علمی در حوزه است.

حجت الاسلام فاضل با بیان این که تقویت توان علمی طلاب با توجه جدی به امر تحقیق و پژوهش محقق خواهد شد، گفت: اگر می خواهیم توان علمی طلاب برای تولید قرار گیرد باید موضوع تحقیق و پژوهش در حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با بیان این که حفظ داشته های علمی طلاب در حوزه به گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در آنها بازمی گردد، تصریح کرد: انگیزه و اشتیاق به نوشتن، نقطه شروع کار پژوهشی است که در بین طلاب باید تقویت شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که انجام کار علمی از سوی طلاب حوزه نیازمند مهارت های پژوهشی است، خاطرنشان کرد: مسؤولان و اساتید مدارس علمیه باید با اقدامات آموزشی مناسب بسترهای لازم را برای گسترش فرهنگ پژوهش در میان طلاب حوزه فراهم کنند.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با بیان این که متأسفانه امروز مسأله مهارت های پژوهشی در مدارس علمیه ضعیف است، ابراز کرد: مدارس علمیه باید با برنامه های مناسب مهارت های لازم را برای نهادینه امر پژوهش در میان طلاب تقویت کنند.

حجت الاسلام فاضل با بیان این که تقویت مهارت های پژوهشی در مدارس علمیه نیازمند گنجاندن برخی دروس در میان دروس عادی حوزه است، تصریح کرد: در حال حاضر دروس روش شناسی و روش تحقیقی از جمله مهم ترین الزاماتی است که برای تقویت مهارت های پژوهشی در مدارس علمیه ضرورت دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که تقریرنویسی و حاشیه نویسی از سنت های مهم حوزوی در گذشته بوده است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین عوامل رشد و گسترش تحقیق و پژوهش در گذشته، توجه به تقریرنویسی و حاشیه نویسی در میان طلاب بوده است.

دبیر دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران با بیان این که تقریرنویسی و حاشیه نویسی، تسلط طلبه را بر دروس حوزه دو چندان می کرد، گفت: همچنین این مسأله، قدرت نوشتن طلبه را نیز تقویت می کند./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات