۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۵۴۳۲۰۷
استاد برجسته حوزه علمیه قم:

حوزه‌های علمیه به تربیت مجتهدان جامع‌الشرایط بیشتر اهتمام کنند

آیت‌الله میلانی با بیان این‌که حوزه‌های عملیه نباید به آموزش‌های سطحی علوم دینی بسنده کنند، بر تربیت مجتهدان جامع الشرایط تأکید کرد.
بنیاد فرهنگی امامت اهل بیت(ع) بنیاد فرهنگی امامت اهل بیت(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید علی حسینی میلانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، شامگاه چهارشنبه در دومین نشست سالانه مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع) که در سالن‌ همایش‌های این مرکز برگزار شد، با اشاره به علت تأسیس حوزههای علمیه، بیان داشت: نبود تخصص در میان آحاد جامعه برای تفقه در مبانی احکام و شریعت منجر به احساس نیاز برای احداث حوزههای علمیه در کشور شد.  

آیت‌الله میلانی با بیان این که همه مکلفین باید در دین تفقه کنند، اظهار داشت: هر چند همه مردم باید از مبانی دینی اطلاع داشته و احکام و شریعت را بدانند، اما امروزه با توجه به تخصصی بودن مشاغل امکان ندارد مردم بتوانند در همه رشتهها متخصص شوند، به همین علت هر انسانی در کاری متخصص میشود و برای تأمین نیازهای خود در موضوعات دیگر به متخصصان آن امور مراجعه میکند.

وی افزود: بر اساس آیه شریفه 122 سوره مبارکه توبه، باید از هر شهر و قبیلهای تعدادی از مؤمنان برای آموختن احکام و شریعت و تفقه در دین از سرزمین خود هجرت کنند و پس از تعلیم و تعلم به شهرهای خود بازگشته و پاسخگوی نیازهای دینی مردم باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: حوزههای علمیه موظفند شرایط تعلیم و تعلم در دین را فراهم کنند تا طلاب از حیث مبانی اعتقادی و احکام عملی اطلاعات قابل قبولی برای ارائه به جامعه شیعی دست یابند.

وی با اشاره به مبانی اعتقادی و فروع عملیه در اسلام، تصریح کرد: امتیاز مکتب اهل بیت(ع) از دیگر مکاتب این است که این دین مبانی اعتقادی بسیار عمیق و قوی دارد چرا که در این مکتب باب اجتهاد در عرصه تفقه در احکام عملی همچنان باز است.

آیت‌الله میلانی ادامه داد: حوزه‌های عملیه نباید به آموزش‌های سطحی علوم دینی بسنده کنند، بلکه همچنان باید مجتهدان جامع الشرایطی را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند تا این مکتب همچون گذشته در هر زمان و مکانی بتواند به نیاز‌های فقهی و کلامی جوامع اسلامی پاسخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: حوزههای علمیه تأسیس شدهاند تا مبانی اعتقادی، مورد تعلیم و تعلم قرار گرفته و فقهی که مربوط به احکام عملیه میشود مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا افرادی بتوانند به مرحله استنباط احکام شرعیه نایل شوند.

 استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که علم کلام، متکفل مبانی اعتقادی ما است و علم فقه که احکام شرعیه از آن استنباط می‌شود، متکفل احکام عملیه ما است، تأکید کرد: با تأمل در علم کلام و علم فقه متوجه میشویم که محور هر دو علم، امامت است.  

وی عنوان کرد: در علم امام شناسی در مرحله نخست باید امام(ع) را بشناسیم، عصمتش تمام شده و حجیت قولش به اتمام برسد تا برای رسیدن به مبداء و معاد در علم کلام و معرفت به احکام حلال و حرام در علم فقه، وسیلهای برای ما به شمار آید./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات