۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۴۳۳۳۳
امام جمعه قم:

تهدید فضای مجازی به فرصت تبدیل شود

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه تهدید فضای مجازی باید به فرصت تبدیل شود، گفت: برای سالم سازی فضای مجازی باید کاری اساسی انجام شود .
 آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز در سومین اجلاس استانی نماز در شهر مقدس قم با اشاره به ویژگی های جامعه دیندار و مسؤولیت پذیر گفت: هر چیزی دارای زینت و زیبایی است و زیبایی اسلام نماز های پنج گانه هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برقراری ارتباط انسان با خدا منحصر به اسلام نیست و همه ادیان الهی ایجاد رابطه با خدا را یکی از برنامه های اساسی خود قرار داده اند؛ این ارتباط در قالب های متفاوت نمود پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: تعبیرات ارزشمندی درباره نماز در قرآن کریم ذکر شده است و می فرماید که نماز ذکر خداست؛ در تعبیر دیگر آمده که هنگام مواجه شدن با مشکلات به سمت نماز بیایید و اگر می خواهید از زشتی ها نجات پیدا کنید، مهمترین راه نماز است؛ رسول اکرم(ص) می فرمایند که بیرق برافراشته اسلام، نماز است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اولین واجب الهی بعد از معرفت خداوند، رسول خدا(ص) و معاد، «نماز» است؛ نخستین آموزه رسول خدا(ص)، نماز بود و هر کس که ایمان و اسلام می آورد، ابتدا نماز را به او آموزش می دادند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: نماز، نقش کانونی و محوری نسبت به سایر عبادات دارد؛ نماز برای رسیدن به کمال و تعالی معرفی شده است؛ امام صادق(ع) می فرمایند که نماز به این دلیل واجب شده که این مکتب ماندگار شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف خلقت انسان بندگی است و بهترین شیوه بندگی در قالب نماز است؛ نماز موجب قرب معنوی انسان می شود و مراتب تقرب را می پیماید؛ تمام این سخنان بخش کوتاهی از آیات و روایات مربوط به نماز است که جایگاه و اهمیت آن را نشان می دهد.

امام جمعه قم افزود: یکی از مسؤولیت های اجتناب ناپذیر حاکمان و مدیران جامعه، اقامه نماز است؛ اقامه نماز چیزی فراتر از قرائت نماز است و تمام ارکان جامعه باید تحت اشرافیت نماز قرار داشته باشند و مردم نیز سهم وافری در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی منهای نماز، مثل حاکمیت بدون مشروعیت است، تأکید کرد: به پا داشتن نماز گاهی به معنای صفوف نماز است، اما در بخش مهمتر باید به مراتب و جایگاه نماز پرداخته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید بررسی شود که وضعیت مساجد و نمازخانه های ما به چه شکل است؟ آیا منظره مساجد ما با مساجد اسلامی سازگاری دارد؟ به تعداد نیاز مساجد و امام جماعت داریم؟ این ها واقعیت ها و نواقصی است که هر روز جلوی دید ماست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اهتمام اهل بیت(ع) به نماز نشان دهنده جایگاه این فریضه الهی است؛ امیرالمؤمین علی(ع) حتی در گرماگرم جنگ پیش از اینکه دغدغه پیروزی داشته باشند، منتظر این بودند که وقت نماز فرا رسد و به اقامه نماز بپردازند.

وی در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: برگزاری اجلاس ها به تنهایی کارساز نیست و در حد اعلام هشدار و بیان دغدغه ها است و از این اجلاس تا اجلاس دیگر باید بررسی شود که چه مقدار از این مشکلات برطرف شده است؛ ستاد اقامه نماز شبانه روزی هم اگر کار کند باز هم فرصت کم می آورد که بتواند این دغدغه ها را برطرف کند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: قم باید به عنوان الگو برای دیگر استان ها و شهرستان های کشور باشد و دیگران از ما الگو بگیرند؛ موضوع مهم اجلاس سال جاری نماز و فضای مجازی است؛ هدایت در جامعه گسترش پیدا نمی کند، مگر از همان مسیری که آلودگی و گناه گسترش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه حدود 45 میلیون کاربر اینترنتی در کشور داریم و سیزدهمین کشور در این زمینه هستیم، اظهار کرد: دشمنان اسلام با مطرح کردن شبهات در فضای مجازی جوانان ما را در دین به شک می اندازند؛ همانطور که عامل عبادات و گناهان، زبان است، فضای مجازی نیز در عین تهدید، یک فرصت است.

امام جمعه شهر مقدس قم در ادامه بیان داشت: برای سالم سازی فضای مجازی باید کاری اساسی انجام شود و رهبر معظم انقلاب با وجود تأکیدات مکرر، در این زمینه از مسوؤولان انتقاد داشتند که نتیجه ای ندیده اند و این مشکلات روز به روز در حال افزایش است؛ برای سالم سازی محیط خانواده ها باید اقداماتی انجام شود چرا که فضای مجازی تفریحات سالم را از خانواده گرفته است.

وی با بیان اینکه باید تهدیدها و تحریب های فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم، ابراز کرد: حوزه علمیه، کارشناسان رسانه ای، ستاد اقامه نماز و همه کسانی که دغدغه دینداری دارند، باید از کارشناسان فضای مجازی بهره گیری کنند و محتوای اسلامی و جذاب تولید کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر شما در فضای مجازی ورود نکنید، دشمنان هزاران فاجعه و شبهه را در این فضا وارد می کنند، همانطور که اگر متدینین ما در اجتماع حضور پیدا نکنند، اقشار دیگر حضور پیدا کرده و این فضا را به فساد می کشانند.

وی با بیان اینکه قم ظرفیت و جوانان بسیار خوبی دارد و افراد خوشفکر باید فراخوان شوند، خاطرنشان کرد: ستاد اقامه نماز در حاشیه ترین حاشیه ها قرار گرفته و کمترین بودجه به آن داده می شود؛ چرا نماز و معنویت و عبادت باید در حاشیه باشد؟ چرا زمانی که نوبت به نماز و عبادت می رسد می گویند باید مردمی باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان سخنان خود با تأکید براینکه اگر در این زمینه بودجه تخصیص داده نشود، چندین برابر به خاطر معضلاتی که پیش می آید، باید هزینه کنیم، گفت: این اجلاس ها باید خروجی داشته باشد و کار اجرایی و عملیات بهره برداری درست از فضای مجازی از فردای این جلسات باید آغاز شود./840/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات